Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Οιδίπους» με υπογραφή Ρόμπερτ Γουίλσον

Ρόμπερτ Γουίλσον Οιδίπους Βασισμένο στο έργο του Σοφοκλή ©

©Lucie Jansch
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Οιδίπους» με υπογραφή Ρόμπερτ Γουίλσον

  • A-
  • A+

Η Επίδαυρος ξεκινά με μια μοναδική παράσταση-γεγονός στην ιστορία του Φεστιβάλ Επιδαύρου. Ο Αμερικανός Ρόμπερτ Γουίλσον, ένας από τους πιο καταξιωμένους σκηνοθέτες παγκοσμίως, γνωστός για τα μοναδικά εικαστικά περιβάλλοντα που δημιουργεί και αγαπημένος του ελληνικού κοινού («Κουαρτέτο», «Οπερα της πεντάρας», «Οδύσσεια», «The old woman», «Γράμμα σε έναν άντρα» κ.ά.), σκηνοθετεί για πρώτη φορά στην Επίδαυρο.

Στην παράσταση που θα δούμε την Παρασκευή 21 και το Σάββατο 22 Ιουνίου (παραγγελία του Φεστιβάλ Επιδαύρου), ο Γουίλσον παίρνει ως βάση τον μύθο του Οιδίποδα για να αφηγηθεί την ιστορία του ήρωα. Αφηγήτρια θα είναι η Λυδία Κονιόρδου, με την οποία ο Γουίλσον είχε ξανασυνεργαστεί στην εξαιρετική «Οδύσσεια» το 2012 και όπως δηλώνει τη θεωρεί μία από τις μεγαλύτερες τραγωδούς στον κόσμο.

Αρχίζει το Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πρωταγωνιστεί επίσης η σπουδαία Γερμανίδα ηθοποιός Ανγκελα Βίνγκλερ, την οποία είχαμε δει στην εντυπωσιακή «Οπερα της πεντάρας» (Παλλάς, 2010). Παίζουν ακόμα οι Dickie Landry, Μιχάλης Θεοφάνους, Αλέξης Φουσέκης, Meg Harper, Kayije Kagame, Casilda Madrazo, ενώ ακούγονται ο Ρόμπερτ Γουίλσον και ο Κρίστοφερ Νόουλς.

Η αρχετυπική ιστορία του Οιδίποδα ξεδιπλώνεται μέσα από τα εκπληκτικά, χαρακτηριστικά tableaux vivants του Ρόμπερτ Γουίλσον (κυριαρχούν άλλωστε και στις εικαστικές εγκαταστάσεις του).

Ο κορυφαίος δημιουργός ακολουθεί την ιστορία του Οιδίποδα χρονολογικά, χωρίς να συμπίπτει απολύτως με τον Οιδίποδα Τύραννο του Σοφοκλή, από τη στιγμή της γέννησής του και της εγκατάλειψής του ως βρέφους, μέχρι τη στιγμή της τύφλωσής του, αφού έχουν προηγηθεί οι φρικτές αποκαλύψεις: από το πρώτο φως της ζωής στο τελευταίο φως που αντικρίζει.

Δύο «μάρτυρες», ένας άντρας και μια γυναίκα, μας μεταφέρουν αυτά που βλέπουν, τον βίο και την πολιτεία του Οιδίποδα, σαν να μιλάνε διαμέσου των αιώνων. Σε ελληνικά, ιταλικά, αγγλικά, γερμανικά, γαλλικά και λατινικά, με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους.

Η παράσταση, που πρωτοπαρουσιάστηκε στην Ιταλία, με εγκωμιαστικές κριτικές (αρχική ανάθεση και συμπαραγωγή Teatro Stabile Di Napoli – Teatro Nazionale), έχει τη σφραγίδα του 78χρονου σκηνοθέτη: εικαστική ποιότητα, σκηνικά που ξεχωρίζουν, ενώ ο φωτισμός παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο, δημιουργώντας δυνατές ποιητικές εικόνες που συνοδεύουν τη δράση με καθοριστικό τρόπο. Η συγκλονιστικής απλότητας κίνηση των ηθοποιών μαγνητίζει το βλέμμα του θεατή.

Η καλλιτεχνική ματιά του Γουίλσον θεωρείται ότι αναμόρφωσε τη σκηνοθεσία σε θέατρο και όπερα, με την τόλμη και την ιδιαιτερότητά της. Ως σκηνοθέτης, ο Γουίλσον έχει συνεργαστεί με κορυφαία ονόματα της τέχνης, όπως ο Φίλιπ Γκλας, η Ιζαμπέλ Ιπέρ, ο Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ, ο Γουίλιαμ Νταφόε κ.ά. Από το 1992 διευθύνει το Watermill Center στη Νέα Υόρκη, ένα διεθνές κέντρο έρευνας για τις παραστασιακές τέχνες.


INFO: Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, 21 και 22 Ιουνίου στις 21.30. Εισιτήρια στο greekfestival.gr, στο ticketmaster.gr και στο 210-8938112. Για τη μεταφορά του κοινού με πούλμαν στην Επίδαυρο υπάρχει ειδική προσφορά του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, στην τιμή των 10,30 ευρώ. Η αγορά της θέσης γίνεται ηλεκτρονικά και από τα ταμεία (Πανεπιστημίου 39) με τον κωδικό του εισιτηρίου της παράστασης.

ΘΕΑΤΡΟ
Ο Φέρτης συναντά την Πασπαλά
Το βουκολικό ειδύλλιο «Δάφνις και Χλόη» του Λέσβιου συγγραφέα Λόγγου, παρουσιάζεται στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μπογδάνου με πρωταγωνιστές τους Γιάννη Φέρτη και Ελλη Πασπαλά.
Ο Φέρτης συναντά την Πασπαλά
ΘΕΑΤΡΟ
Τι σημαίνει για μας η «Οδύσσεια» σήμερα;
Ενα ενδιαφέρον εργαστήρι σήμερα, από έναν σπουδαίο σκηνοθέτη του θεάτρου, τον Κριστόφ Βαρλικόφσκι, με θέμα την «Οδύσσεια». Το εργαστήρι γίνεται στο πλαίσιο της προετοιμασίας της νέας παράστασης του Πολωνού...
Τι σημαίνει για μας η «Οδύσσεια» σήμερα;
ΘΕΑΤΡΟ
Από Μπομπ Ουίλσον μέχρι Κομεντί Φρανσέζ
Ενα ελκυστικό και εξωστρεφές πρόγραμμα με διεθνή ονόματα και σπουδαίους Ελληνες σκηνοθέτες ανακοίνωσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος.
Από Μπομπ Ουίλσον μέχρι Κομεντί Φρανσέζ
ΘΕΑΤΡΟ
Με χρώμα μοβ και «Αντιγόνη»
Στη δεύτερη κιόλας θητεία του στο τιμόνι του Φεστιβάλ της Αβινιόν μπήκε ο Ολιβιέ Πι. Με την άνεση που του δίνει η βεβαιότητα ότι δεν θα φύγει από την Πόλη των Παπών παρά το 2021, ανακοίνωσε το ενδιαφέρον και...
Με χρώμα μοβ και «Αντιγόνη»
ΘΕΑΤΡΟ
«Η Πειραιώς 260 δεν είναι το χαϊδεμένο μου παιδί»
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, μάς κάνει παρέα σε έναν πρώτο απολογισμό της φετινής διοργάνωσης, της πρώτης ουσιαστικά στην οποία μπόρεσε να αναπτύξει το...
«Η Πειραιώς 260 δεν είναι το χαϊδεμένο μου παιδί»
ΘΕΑΤΡΟ
«Πέρσες» σε χρόνο ενεργού ενεστώτα
Ο Αρης Μπινιάρης δημιούργησε μια παράσταση υψηλή και μαζί λαϊκή, με κύριο πρωταγωνιστή τον Χορό, έναν Χορό πολεμιστών με άφθονη τεστοστερόνη που κάποτε είχαν κατακτήσει τον μισό κόσμο, κρατώντας ο ίδιος τη...
«Πέρσες» σε χρόνο ενεργού ενεστώτα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας