Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ενα μεγάλο γλέντι στη Μικρή Επίδαυρο
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ενα μεγάλο γλέντι στη Μικρή Επίδαυρο

  • A-
  • A+

«Θεογονία, ένα μεγάλο γλέντι», μια παράσταση εμπνευσμένη από τη Θεογονία του Ησίοδου παρουσιάζει η ομάδα Patari Project στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου σε σκηνοθεσία της Σοφίας Πάσχου στις 5 και 6 Ιουλίου, δύο μέρες πριν από τις εθνικές εκλογές.

Το επικό, αφηγηματικό ποίημα του Ησίοδου, θεμελιώδες κείμενο της αρχαίας γραμματείας που χρονολογείται τον 7ο αιώνα π.Χ., περιγράφει τη γένεση του κόσμου και τη γενεαλογία των θεών της ελληνικής μυθολογίας. Ο Ησίοδος, επικαλούμενος τη θεία έμπνευση που έχει λάβει απευθείας από τον Δία και τις Μούσες, παραδίδει 1.022 στίχους που αντλούν από πρώιμες παρατηρήσεις της φύσης και του κόσμου, της γης, του ουρανού, των αστεριών, της θάλασσας.

Ξεκινώντας από το Χάος, απ’ όπου γεννιούνται οι πρώτες θεότητες, ο Ερωτας, το Ερεβος και η Νύχτα, το ποίημα περιγράφει κατόπιν την ένωση της Γης με τον Ουρανό, τον ευνουχισμό του τυράννου Ουρανού από τον γιο του, Κρόνο, την εμφάνιση των Ολύμπιων θεών, τους μύθους του Προμηθέα και της Πανδώρας, την Τιτανομαχία, την εκ νέου κατάρριψη της πατρικής εξουσίας όταν ο Δίας εκθρονίζει τον Κρόνο.

Το φαντασμαγορικό σύμπαν της Θεογονίας, γεμάτο ερωτικές ενώσεις, γάμους και γεννήσεις, συγκρούσεις και κατορθώματα, αποτυπώνει πάνω απ’ όλα ένα παιχνίδι διαδοχής, τη διαδικασία μετάβασης της εξουσίας από τη μια γενιά στην άλλη: από τη Γη στον Ουρανό, στον Κρόνο και τελικά στον Δία, ο οποίος παρουσιάζεται ως η νομοτελειακή κατάληξη των πραγμάτων, το σημείο όπου η εξουσία βρίσκει την απόλυτη δικαίωσή της.

«Ολα κάποτε αρχίζουν, όλα κάποτε τελειώνουν, το γλέντι όμως είναι εδώ, ας χορέψουμε», μας καλεί η Σοφία Πάσχου. «Θεωρώ ότι βρισκόμαστε σε μια εποχή που έχουμε χάσει τον προσανατολισμό μας. Η μοναξιά έχει χτυπήσει κόκκινο. Οι ώρες που βολοδέρνουμε και προσπαθούμε να βρούμε ένα νόημα στη ζωή άπειρες. Εχουμε την ανάγκη να μηδενίσουμε και να “το πάρουμε όλο από την αρχή”. Για να γίνει αυτό, πρέπει να “θυμηθούμε” από πού έχουμε έρθει. Το κείμενο της Θεογονίας μάς επιτρέπει να μιλήσουμε για την αρχή. Για το πώς όλα ξεκίνησαν. Κι εμείς ξεκινήσαμε από την ανάγκη να παρουσιάσουμε κάτι στο Μικρό Θέατρο της Επιδαύρου που να έχει χαρά, όσο αστείο κι αν ακούγεται.... Κάτι που να είναι πέρα από την αναπαραγωγή ενός αρχαίου κειμένου, μια εμπειρία. Ετσι γεννήθηκε η ιδέα του γλεντιού ενός γάμου. Οι θεατές είναι οι καλεσμένοι. Σκηνικός χώρος, το γαμήλιο τραπέζι, πάνω στο οποίο ξεπηδούν σκηνές, στιγμές από τη Θεογονία, για να μας υπενθυμίσουν από πού ήρθαμε και τι, τελικά, έχει σημασία».

Οσο για τη συγκυρία, η παράσταση να παρουσιάζεται δύο μέρες πριν από τις βουλευτικές εκλογές, η σκηνοθέτρια θεωρεί πως αυτό το γεγονός δυναμώνει την ίδια την παράσταση και αυτό που θέλει να αφηγηθεί.

«Ολοι μια αλλαγή θέλουμε, ο χρόνος περνάει και αναλωνόμαστε σε συζητήσεις θεωρητικές, ενώ οι ευθύνες πετάγονται στον αέρα, χωρίς κάποιος να θέλει να τις αναλάβει. Με στεναχωρεί η αποστασιοποίηση του κόσμου. Εχει σηκώσει τα χέρια ψηλά και περιμένει. Τι περιμένει, όμως; Η αλλαγή που θέλουμε, που ψάχνουν, από πού θα έρθει, από τη Γη, από τον Ουρανό;»...

Η ομάδα Patari Project, από το 2012 που ιδρύθηκε, «παίζει» πάντα με την έννοια του ρίσκου. Επιλέγει την τεχνική της πλατφόρμας που από μόνη της ενέχει την πρόκληση του να καταφέρνεις κάθε φορά κάτι που αρχικά δεν ακούγεται ρεαλιστικό: να μπορείς να αφηγηθείς μια ιστορία πάνω σε μια σκηνή περιορισμένου εμβαδού – τη λεγόμενη «πλατφόρμα», όπου οι ηθοποιοί χωρούν οριακά και καλούνται κάθε φορά να βρουν τρόπο να δημιουργήσουν με τα σώματα και τις φωνές τους εικόνες, ρυθμούς, τοπία, χαρακτήρες, σενάρια, ολόκληρους κόσμους.

«Η πορεία μας με το Patari ξεκίνησε επτά χρόνια πριν, από μια τρέλα, μια απλή σκέψη», λέει η Σοφία Πάσχου. «Βρισκόμουν ακόμα στο Λονδίνο, εδώ ήταν η εποχή της κρίσης. Ξεκινήσαμε από έναν πυρήνα φίλων με δίψα για πειραματισμό και, χωρίς να το καταλάβουμε, είμαστε σήμερα εδώ με έξι παραστάσεις στο βιογραφικό μας και συγκινητική αποδοχή από τον κόσμο. Η Θεογονία, με κάποιον τρόπο, είναι το αποτέλεσμα της άνθησης αυτής που έχουμε βιώσει όλοι ως ομάδα, συνεργάτες, επαγγελματίες και άνθρωποι. Είναι η ωρίμανση που συνίσταται στην εξέλιξη της τεχνικής μας γλώσσας, της γλώσσας του σωματικού θεάτρου και της “τεχνικής της πλατφόρμας”. Είναι η συνείδηση του πώς η τεχνική είναι το εργαλείο, χωρίς να σε χρησιμοποιεί η ίδια η τεχνική. Είναι, ταυτόχρονα, η ωρίμανσή μας ως ανθρώπων, που συνειδητοποιούμε για τι θέλουμε να μιλήσουμε, τι είναι αυτό που μας αφορά».

Η παράσταση «Θεογονία, ένα μεγάλο γλέντι» κατά τους δημιουργούς της αποτελεί μια υπενθύμιση της χαράς και του εφήμερου της ζωής: «Η Μικρή Επίδαυρος είναι ένας υπέροχος τόπος που εξάπτει τη φαντασία και διεγείρει τα κανάλια της έμπνευσής μας. Δεν τίθεται ζήτημα δέους, σεβόμαστε τον τόπο με τον ίδιο τρόπο που σεβόμαστε κάθε χώρο που μας φιλοξενεί. Μάλιστα, θα τον εντάξουμε στο αφηγηματικό σκεπτικό μας, με τρόπο που η παράσταση θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και site specific».


? Info

Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου/Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου. «Θεογονία, ένα μεγάλο γλέντι. Εμπνευσμένο από τη Θεογονία του Ησίοδου». Σύλληψη - ιδέα: Patari Project. Σκηνοθεσία: Σοφία Πάσχου. Δραματουργία: Κατερίνα Μαυρογεώργη. Μουσική: Νίκος Γαλενιανός, Σταμάτης Πασόπουλος. Σκηνικά: Ευαγγελία Θεριανού. Κοστούμια: Κλαιρ Μπρέισγουελ. Κίνηση: Εριφύλη Στεφανίδου. Φωτισμοί: Σοφία Αλεξιάδου. 5, 6 Ιουλίου στις 21.30.

ΘΕΑΤΡΟ
Το νήμα της ένωσης του χθες και του σήμερα
Δυο μεγάλα ονόματα της μουσικής και του χορού, ο Βαγγέλης Παπαθανασίου και ο Ράσελ Μάλιφαντ, συνεργάζονται στην πρωτότυπη παράσταση που συνδέει τη σύγχρονη τέχνη με την ελληνική λαϊκή παράδοση. Την πρεμιέρα...
Το νήμα της ένωσης του χθες και του σήμερα
ΘΕΑΤΡΟ
Χτίστηκαν καριέρες πάνω στον διχασμό
Κάνει την πρώτη του εμφάνιση στο αρχαίο θέατρο Επιδαύρου σκηνοθετώντας την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Ευριπίδη, που παρουσιάζει το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, και μας μιλάει για τα στοιχεία της τραγωδίας...
Χτίστηκαν καριέρες πάνω στον διχασμό
ΘΕΑΤΡΟ
Με ελλειμματική παιδεία, θριαμβεύει η βία που γεννάει ο φόβος
Εναν απολογισμό της θητείας του κάνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου που σκηνοθετεί τις «Ικέτιδες» και μας προσκαλεί στην Επίδαυρο, παραμονή των εκλογών, για να ψηφίσουμε με μεγαλύτερη έμπνευση...
Με ελλειμματική παιδεία, θριαμβεύει η βία που γεννάει ο φόβος
ΘΕΑΤΡΟ
«Δεν θα τα παρατήσουμε επειδή το κακόγουστο κυριαρχεί»
Επί έναν χρόνο ο Φύλακας βρίσκεται πάνω στη στέγη των Ατρειδών αναμένοντας ένα φωτεινό σήμα, τη φρυκτωρία, την είδηση για την άλωση της Τροίας. Κι ένα πρωί το βλέπει. Ο βασιλιάς Αγαμέμνων επιστρέφει νικητής...
«Δεν θα τα παρατήσουμε επειδή το κακόγουστο κυριαρχεί»
ΘΕΑΤΡΟ
«Το σύνδρομο της χούντας μάς έκανε να μισήσουμε τη λέξη Ελλάδα»
Ο Δημήτρης Λιγνάδης μιλάει για τον τραγικό ήρωα που ερμηνεύει, για το είδος θεάτρου που θέλει να υπηρετεί, τις εκλογές που έρχονται, την παθογένεια της ελληνικής κοινωνίας και το δραματικό έλλειμμα Παιδείας....
«Το σύνδρομο της χούντας μάς έκανε να μισήσουμε τη λέξη Ελλάδα»
ΘΕΑΤΡΟ
«Η χώρα σου είσαι εσύ ο ίδιος»
Μια «Αντιγόνη» που σχεδιάστηκε έτσι ώστε ο τόπος και οι άνθρωποί του να παίζουν τον βασικό ρόλο στον τρόπο προσέγγισής της θα δούμε στο Μικρό Θέατρο της Επιδαύρου σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ντέλλα. Μας μιλά ο...
«Η χώρα σου είσαι εσύ ο ίδιος»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας