Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μια θλιβερή ιστορία που έγινε αστικός μύθος

«Γιαννούλα η Κουλουρού» 

© Dominiki Mitropoulou 
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μια θλιβερή ιστορία που έγινε αστικός μύθος

  • A-
  • A+

Ο σκηνοθέτης Γιώργος Παπαγεωργίου συμμετέχει φέτος για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Αθηνών μεταφέροντας στη σκηνή μια ενδιαφέρουσα πραγματική ιστορία και καθ' όλα ελληνική... Μετά τη μεγάλη θεατρική επιτυχία της παράστασης «Αρίστος», που παίχτηκε για δύο συνεχόμενες χρονιές και πραγματευόταν την ιστορία του Αριστείδη Παγκρατίδη, ο Γιώργος Παπαγεωργίου καταπιάνεται ξανά με μια αληθινή ιστορία.

Αυτή τη φορά τα φώτα πέφτουν σ' ένα ακόμα «ταλαιπωρημένο» πρόσωπο της ελληνικής ιστορίας, στη «Γιαννούλα την Κουλουρού». Η παράσταση θα παιχτεί από τις 18 ώς τις 21 Ιουνίου στην Πειραιώς 260.

Αλλά ποια ήταν η Γιαννούλα; Γεννήθηκε το 1868 στην Ανω Πόλη της Πάτρας, πήρε το όνομά της από τα κουλούρια που πουλούσε. Ηταν ένα κορίτσι που ζούσε με τον καημό να παντρευτεί. Η ελαφριά νοητική υστέρηση που τη χαρακτήριζε, ήταν ένα από τα στοιχεία της προσωπικότητάς της που εκμεταλλεύτηκαν οι κάτοικοι της Πάτρας και άρχισαν να την περιπαίζουν.

«Γιαννούλα η Κουλουρού» σε σκηνοθεσία Γιώργου Παπαγεωργίου

Ομως στο πέρασμα των χρόνων οι φάρσες σε βάρος της Γιαννούλας πήραν διαστάσεις «αστικής διαπόμπευσης» καθώς όλο και περισσότεροι από την τοπική κοινωνία της Πάτρας συμμετείχαν στις «εκδηλώσεις» που στήνονταν για τους γάμους της Γιαννούλας με διάφορους υποψήφιους «γαμπρούς», γάμοι που φυσικά δεν έγιναν ποτέ.

Τα πειράγματα και οι πλάκες στη Γιαννούλα έπαιρναν συχνά ακραία μορφή. Δέκα χιλιάδες πολίτες υπολογίστηκαν όσοι βρέθηκαν στην οδό Αγίου Νικολάου και την παραλία, συνοδεύοντας τη Γιαννούλα στον τελευταίο της γάμο, έναν ακόμα εμπαιγμό με αφορμή τη λαχτάρα της για παντρειά. Επειτα απ' αυτό η νοητική υστέρηση της Γιαννούλας επιδεινώθηκε. Πέθανε μόνη και φτωχή, μετά το '40 μέσα στην Κατοχή. Ωστόσο, η θλιβερή ιστορία της έγινε αστικός μύθος και πέρασε στο ρεπερτόριο του πατρινού καρναβαλιού.

Η παράσταση θα επιχειρήσει να παρουσιάσει στη σκηνή αυτόν τον μύθο με όχημα την αφήγηση της πραγματικής ιστορίας της «Γιαννούλας της Κουλουρούς». Η εποχή και οι περιπέτειες της Γιαννούλας θα ζωντανέψουν μέσα από το κείμενο της Θεοδώρας Καπράλου, τις ερμηνείες της Ελενας Τοπαλίδου, που ενσαρκώνει τη Γιαννούλα, του Μιχάλη Συριόπουλου (κέρδισε φέτος το Βραβείο Χορν) και των υπόλοιπων ηθοποιών, αλλά και τη ζωντανή μουσική που έχει γράψει η Ματούλα Ζαμάνη. Η σκηνογραφική λύση της Ευαγγελίας Θεριανού, με χειροποίητα μέσα, φιλοδοξεί να αναδείξει περισσότερο τον πυρήνα μιας ιστορίας διαπόμπευσης που μέχρι και σήμερα αποτελεί παραδοσιακό δρώμενο της πατρινής Αποκριάς.


INFO: Φεστιβάλ Αθηνών/Πειραιώς 260 – Χώρος Η. Μουσική: Ματούλα Ζαμάνη. Σκηνογράφος: Ευαγγελία Θεριανού. Επιμέλεια κίνησης: Μαρίζα Τσίγκα. Σχεδιασμός φωτισμών: Αλέκος Αναστασίου. Παίζουν: Ελενα Τοπαλίδου, Μιχάλης Συριόπουλος, Κίμωνας Κουρής, Αθανασία Κουρκάκη. Στην παράσταση θα συμμετέχουν ζωντανά επί σκηνής οι μουσικοί: Μένιος Γούναρης, Γιάννης Κονταράτος, Ρία Ελληνίδου, Παναγιώτης Τσάκος. 18, 19, 20, 21 Ιουνίου, 21.00, με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους.

ΘΕΑΤΡΟ
Ημέρες Μακρονήσου επί σκηνής
Το μυθιστόρημα του Μενέλαου Λουντέμη διασκευάζεται πρώτη φορά για το θέατρο από τη Σοφία Αδαμίδου σε σκηνοθεσία της Ρουμπίνης Μοσχοχωρίτη. Ο συγγραφέας αποτυπώνει τις πιο μαύρες σελίδες της σύγχρονης ελληνικής...
Ημέρες Μακρονήσου επί σκηνής
ΘΕΑΤΡΟ
«Γίναμε οι Μεγάλοι Αδελφοί του εαυτού μας»
Είναι το σκληρότερο έργο που έχει σκηνοθετήσει μέχρι σήμερα η Κατερίνα Ευαγγελάτου. Το προφητικό «1984» του Τζορτζ Οργουελ, διαχρονικό σημείο αναφοράς κάθε «οργουελικού» τρόπου ή πολιτικής: το απολυταρχικό...
«Γίναμε οι Μεγάλοι Αδελφοί του εαυτού μας»
ΘΕΑΤΡΟ
Οι ήρωες του «Γκιακ» ζωντανεύουν στη σκηνή
Ο ταλαντούχος ηθοποιός Θανάσης Δόβρης, στην πρώτη του σκηνοθετική απόπειρα, ανεβάζει το βραβευμένο βιβλίο του Δημοσθένη Παπαμάρκου. Ερμηνεύουν τέσσερις εκλεκτοί ηθοποιοί: Στέλιος Ιακωβίδης, Γρηγόρης...
Οι ήρωες του «Γκιακ» ζωντανεύουν στη σκηνή
ΘΕΑΤΡΟ
Ροκ ορατόριο για το 1821
Ο νέος σκηνοθέτης, μετά το «Θείο Τραγί» του Σκαρίμπα που γνώρισε τόση επιτυχία, παρουσιάζει μια δουλειά πάνω στην Επανάσταση. Ενα θεατρικό, μουσικό και οπτικό γεγονός ταυτόχρονα. Επανα­λαμβάνεται στο gazARTE,...
Ροκ ορατόριο για το 1821
ΘΕΑΤΡΟ
Το νήμα της ένωσης του χθες και του σήμερα
Δυο μεγάλα ονόματα της μουσικής και του χορού, ο Βαγγέλης Παπαθανασίου και ο Ράσελ Μάλιφαντ, συνεργάζονται στην πρωτότυπη παράσταση που συνδέει τη σύγχρονη τέχνη με την ελληνική λαϊκή παράδοση. Την πρεμιέρα...
Το νήμα της ένωσης του χθες και του σήμερα
ΘΕΑΤΡΟ
Είμαι αμείλικτα, ανώμαλα ρομαντικός
Ερμηνεύει τον «Δον Ζουάν» του Μολιέρου στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Θέμης Μουμουλίδης και μας εξηγεί γιατί βλέπει τον επικό καρδιοκατακτητή σαν έναν προβοκάτορα που υπονομεύει κανόνες, θεσμούς, κοινωνικά...
Είμαι αμείλικτα, ανώμαλα ρομαντικός

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας