Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σκληρό μάθημα ιστορίας και βιωμένης εμπειρίας

Ο Περικλής Κοροβέσης, στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης, κρατά τον σκηνοθέτη Μάνο Βαβαδάκη που έχει δίπλα του τον πρωταγωνιστή Νέστορα Κοψιδά

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σκληρό μάθημα ιστορίας και βιωμένης εμπειρίας

  • A-
  • A+

Πώς περνάνε «αιώνες αγωνίας μέσα σε μερικά δευτερόλεπτα»; Πώς σωματοποιείται ο πόνος από τα ειπωμένα όσο και αδιανόητα βασανιστήρια; Πώς αντέχει ο επιβιώσας να τα καταθέσει οδηγώντας μια τυραννία να λογοδοτήσει στο Συμβούλιο της Ευρώπης; Σε μερικά από αυτά τα ερωτήματα απαντά μέσα σε μιάμιση ώρα η παράσταση «Ανθρωποφύλακες» που μόλις προλαβαίνει κανείς να δει στο υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης την ερχόμενη Δευτέρα και Τρίτη.

Ο Νέστωρ Κοψιδάς, στον ρόλο του αφηγητή Περικλή Κοροβέση, που μιλάει όμως εξ ονόματος των χιλιάδων ανθρώπων που υπέστησαν τη φρίκη, την προσπάθεια «εκμηδένισης», όχι μόνο στη διαβόητη ταράτσα της οδού Μπουμπουλίνας, αλλά και όπου υπήρχαν κρατητήρια της αστυνομίας και του στρατού, ξεγυμνώνει το προσωπείο της εγκληματικής απανθρωπιάς ως πολιτικής που τραυμάτισε για πάντα χιλιάδες νέους που ζητούσαν δημοκρατία.

Είδαμε τους «Ανθρωποφύλακες» του Περικλή Κοροβέση

Παράλληλα, η δυσβάσταχτη πραγματικότητα διανθίζεται σοφά από την εικονική πραγματικότητα της γκλαμουράτης χούντας, με τα τραγούδια εξύμνησης του δικτάτορα, από το «γλυκέ μου τύραννε» μέχρι το «ο Γιώργος είναι πονηρός» αλλά και τα έργα και τις ημέρες μιας ξεπουλημένης διακυβέρνησης στο κεφάλαιο που υπονόμευσε με τα χρέη της το μέλλον της χώρας, όταν δεν βασάνιζε τον ανθό της νεολαίας της, προκαλώντας ίσως ένα πικρό ξέσπασμα γέλιου ως ξόρκι για τη φρίκη που εξιστορείται...

Πενήντα χρόνια μετά την κυκλοφορία του, η μεταφορά του εμβληματικού βιβλίου του Κοροβέση συγκλονίζει ως ένα σκληρό μάθημα ιστορίας και βιωμένης εμπειρίας που η χρονική απόσταση δεν έχει ξεφτίσει ούτε μία του λέξη και ευτυχεί στη σκηνική του παρουσίαση σε σκηνοθεσία Μάνου Βαβαδάκη και διασκευή της Ανδρης Θεοδότου.

Πώς και νέοι άνθρωποι θέλησαν να το ανεβάσουν, ποια είναι η υποδοχή του από τους νέους που διαπιστώσαμε ότι το παρακολουθούν; «Οταν το διάβασα, είχα τη γενική απρόσωπη ιδέα που είχαμε όλοι για τη χούντα. Συγκλονίστηκα και είπα ότι αυτό πρέπει να το ανεβάσουμε», μας είπε ο σκηνοθέτης κρατώντας από τις αντιδράσεις του κοινού την απορία μιας νέας που τον ρώτησε: «Μα καλά, αυτή είναι αληθινή ιστορία;»

Και δυστυχώς σήμερα, καθώς οι πολιτικές δυνάμεις της απανθρωπιάς ενισχύονται και επικαλούνται το εν πολλοίς άγνωστο και άγριο ιστορικό παρελθόν της χώρας σχεδόν νοσταλγικά και εξωραϊσμένα, η παράσταση ίσως αφήνει να διαφανεί ένας δρόμος διδασκαλίας της Ιστορίας μας, μέσα από την αντίσταση και τους αγώνες αυτού του λαού για πραγματικές αξίες και όνειρα που εκκρεμούν κόντρα στις χλιδάτες και αναγνωρίσιμες πολιτικές επιλογές της τρέχουσας επικαιρότητας.

Οσο για τον συγγραφέα, πενήντα χρόνια μετά, πώς βίωσε την «αναπαράσταση του εγκλήματος;». «Δεν ξεχνιέται, δεν φεύγει», μας λέει, «είναι ένα πράγμα που μαθαίνεις να ζεις μαζί του...».

ΘΕΑΤΡΟ
Φάρσα... εθνικών διαστάσεων
Το νέο έργο του Γιάννη Καλαβριανού και της Μαρίας Κοσκινά («Κουμ Κουάτ») έχει αποτυπώσει με κέφι και νεύρο τη γλυκιά τρέλα ενός «μοντέρνου» ζευγαριού στην Αθήνα το Πάσχα του 1972, μέσα στη χούντα. Οι έξι ρόλοι...
Φάρσα... εθνικών διαστάσεων
ΘΕΑΤΡΟ
Δεύτερη χρονιά για τους «Επισκέπτες του Δεκαπενταύγουστου»
Η παράσταση της Άννας Ετιαρίδου και της ομάδας Πλάνη «Οι επισκέπτες του Δεκαπενταύγουστου», μετά την επιτυχία της περσινής χρονιάς και τις πολύ καλές κριτικές που έλαβε, ανεβαίνει στο θέατρο «Βαφείο». Κάνει...
Δεύτερη χρονιά για τους «Επισκέπτες του Δεκαπενταύγουστου»
ΘΕΑΤΡΟ
Ο αλήτης και χασικλής, ο γυναικάς και γυρολόγος
Ενα ξεχωριστό εγχείρημα του Θ. Παπαγεωργίου μάς γνωρίζει τον μεγάλο ρεμπέτη μέσα από τα απομνημονεύματά του, που είναι η μνήμη και το ήθος μιας Ελλάδας που υπήρξε, έζησε και δημιούργησε ενάντια στους...
Ο αλήτης και χασικλής, ο γυναικάς και γυρολόγος
ΘΕΑΤΡΟ
Ημέρες Μακρονήσου επί σκηνής
Το μυθιστόρημα του Μενέλαου Λουντέμη διασκευάζεται πρώτη φορά για το θέατρο από τη Σοφία Αδαμίδου σε σκηνοθεσία της Ρουμπίνης Μοσχοχωρίτη. Ο συγγραφέας αποτυπώνει τις πιο μαύρες σελίδες της σύγχρονης ελληνικής...
Ημέρες Μακρονήσου επί σκηνής
ΘΕΑΤΡΟ
Το λυκόφως των χρεών και η χαραυγή της νέας γενιάς λυρικών δημιουργών
Επιθεωρησιακό περιεχόμενο; Αφού είμαστε για γέλια και για κλάματα. Η όπερα σε παράφραση, βασισμένη στο μουσικό δράμα του Ρίχαρντ Βάγκνερ είναι ανελέητη: κυρίως γιατί στο στόχαστρο βάζει το λαό, την...
Το λυκόφως των χρεών και η χαραυγή της νέας γενιάς λυρικών δημιουργών
ΘΕΑΤΡΟ
Μια γυναίκα ξενυχτάει
«Οποτε μου έρχεται, μιλάω και μετράω. Και καπνίζω αρειμανίως». Η Μαρία δεν θέλει να πεθάνει χωρίς νόημα. Κάθε νύχτα διανυκτερεύει κάπου στο κέντρο της πόλης «ρουφιανεύοντας τον εαυτό της και τους άλλους»......
Μια γυναίκα ξενυχτάει

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας