Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η Πίνα Μπάους στον κόσμο του Μάκβεθ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η Πίνα Μπάους στον κόσμο του Μάκβεθ

  • A-
  • A+
Αναβίωση έργου του 1978

Πάνω από σαράντα χρόνια μετά την πρεμιέρα του και είκοσι εννέα μετά την τελευταία του παρουσίαση, το γερμανικό κοινό είχε τη μεγάλη ευκαιρία να ανακαλύψει ένα από τα πρώτα έργα της Πίνα Μπάους, εκείνο που ίσως έθεσε τις βάσεις της μεγάλης και ξεχωριστής χορογραφικής της γλώσσας. Μια ματιά πάνω στον «Μάκβεθ» του Σέξπιρ κι ας έχει τον περίεργο τίτλο «Την παίρνει από το χέρι και την οδηγεί στο κάστρο, οι άλλοι ακολουθούν».

Το έργο, για δύο ηθοποιούς και εφτά χορευτές, ανέβηκε για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων από το Χοροθέατρο του Βούπερταλ στην Οπερα της πόλης και προσέλκυσε το παγκόσμιο ενδιαφέρον. Πόσοι σημερινοί κριτικοί χορού στους «Νιου Γιορκ Τάιμς», την «Γκάρντιαν» και τη «Μοντ» είχαν μπει στο επάγγελμα το 1978, όταν η Πίνα Μπάους, σχετικά νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Χοροθεάτρου του Βούπερταλ και σχεδόν άγνωστη έξω από τη Γερμανία, αποδέχτηκε μια παραγγελία από τον περίφημο θεατρικό σκηνοθέτη Πέτερ Ζάντεκ για μια παράσταση χορού πάνω στον «Μάκβεθ», προορισμένη για ένα Φεστιβάλ Σέξπιρ;

Σε συνεργασία με τον Ρολφ Μπόρτσικ, τον σκηνογράφο, πρώτο της σύζυγο, η Πίνα μεταφέρει την τραγωδία σε ένα κλειστό, κομψό, αριστοκρατικό, ψηλοτάβανο σαλόνι, με πιάνο, κόκκινα χαλιά και πολυθρόνες, με μια υποψία κήπου έξω από τα παράθυρά του. Με πάρα πολύ κείμενο, κάποιο από τον Σέξπιρ, κάποιο με δικά της λόγια, με πολλή μουσική (από Μπιζέ, Γκριγκ, Ντεμπισί μέχρι Μορικόνε) η ιστορία του φιλόδοξου ζεύγους Μάκβεθ εκτυλίσσεται, όπως γράφει η «Μοντ», με «ακραία αγριότητα» και με «τολμηρή τρέλα». Η Πίνα Μπάους αναπτύσσει τα γνωστά θέματα του έργου (σχέση των δύο φύλων, εξουσία, ενοχή, μίσος) δοκιμάζοντας για πρώτη φορά τη μέθοδο που δεν θα εγκαταλείψει μέχρι τον θάνατό της, το 2009: κάνει ερωτήσεις στους χορευτές-ηθοποιούς της και μαζεύει υλικό.

ΘΕΑΤΡΟ
Σεξ και πάθος για την Ντιράς
Από τη δεκαετία του '90 η Βρετανίδα σκηνοθέτις Κέιτι Μίτσελ κυριαρχεί στο ευρωπαϊκό θέατρο ανατρέποντας τις βασικές του πατροπαράδοτες συμβάσεις. Αυτές τις μέρες, που η θεατρική καρδιά της Ευρώπης χτυπάει στο...
Σεξ και πάθος για την Ντιράς
ΘΕΑΤΡΟ
«Η εθνικιστική κυβέρνηση οδηγεί τους Πολωνούς στο φευγιό»
«We are leaving» (Φεύγουμε), λέγεται η παράσταση με την οποία ο κορυφαίος Πολωνός σκηνοθέτης Κριστόφ Βαρλικόφσκι έρχεται για πέμπτη φορά στην Αθήνα, 8 με 10 Ιουλίου στην «Πειραιώς 260», στο πλαίσιο του...
«Η εθνικιστική κυβέρνηση οδηγεί τους Πολωνούς στο φευγιό»
ΘΕΑΤΡΟ
Ανοδική «Πορεία» και του χρόνου «Γιούγκερμαν»
Ευγενής, γενναιόδωρος και τρυφερός προς τους συνεργάτες του, αλλά και με απόλυτο έλεγχο της χθεσινής αυστηρά σκηνοθετημένης τελετουργίας στο θέατρο «Πορεία», ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου, Δημήτρης...
Ανοδική «Πορεία» και του χρόνου «Γιούγκερμαν»
ΘΕΑΤΡΟ
Το θεατρικό κείμενο ξαναβρίσκει τη σημασία του
Καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ «Αναλόγιο» η Σίσσυ Παπαθανασίου μας μιλά για τα μυστικά της φετινής διοργάνωσης. Μέχρι κι ένα... σενάριο του Καζαντζάκη θα δούμε σε μορφή περφόρμανς. Το φεστιβάλ, που...
Το θεατρικό κείμενο ξαναβρίσκει τη σημασία του
ΘΕΑΤΡΟ
Η Γκλέντα Τζάκσον παίζει Λιρ
Όταν μια Γκλέντα Τζάκσον θέλει Λιρ, ο Λιρ ανεβαίνει αμέσως και με συντελεστές πρώτης γραμμής. Tη σκηνοθεσία ανέλαβε η διεθνώς αναγνωρισμένη Ντέμπορα Γουόρνερ, που επί δύο συνεχόμενα καλοκαίρια (2007-08)...
Η Γκλέντα Τζάκσον παίζει Λιρ
ΘΕΑΤΡΟ
Πάντα υπάρχει φως κρυμμένο στο σκοτάδι
Ο Πίτερ Μπρουκ μιλάει για ινδική φιλοσοφία, για ειρήνη, για προσωπική ευθύνη, για θετικές πράξεις. «Αν γράψετε έστω και μια λέξη στην εφημερίδα σας που να φέρνει μέσα της το μίσος και την καταστροφή, έχετε...
Πάντα υπάρχει φως κρυμμένο στο σκοτάδι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας