Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η Πίνα Μπάους στον κόσμο του Μάκβεθ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η Πίνα Μπάους στον κόσμο του Μάκβεθ

  • A-
  • A+
Αναβίωση έργου του 1978

Πάνω από σαράντα χρόνια μετά την πρεμιέρα του και είκοσι εννέα μετά την τελευταία του παρουσίαση, το γερμανικό κοινό είχε τη μεγάλη ευκαιρία να ανακαλύψει ένα από τα πρώτα έργα της Πίνα Μπάους, εκείνο που ίσως έθεσε τις βάσεις της μεγάλης και ξεχωριστής χορογραφικής της γλώσσας. Μια ματιά πάνω στον «Μάκβεθ» του Σέξπιρ κι ας έχει τον περίεργο τίτλο «Την παίρνει από το χέρι και την οδηγεί στο κάστρο, οι άλλοι ακολουθούν».

Το έργο, για δύο ηθοποιούς και εφτά χορευτές, ανέβηκε για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων από το Χοροθέατρο του Βούπερταλ στην Οπερα της πόλης και προσέλκυσε το παγκόσμιο ενδιαφέρον. Πόσοι σημερινοί κριτικοί χορού στους «Νιου Γιορκ Τάιμς», την «Γκάρντιαν» και τη «Μοντ» είχαν μπει στο επάγγελμα το 1978, όταν η Πίνα Μπάους, σχετικά νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Χοροθεάτρου του Βούπερταλ και σχεδόν άγνωστη έξω από τη Γερμανία, αποδέχτηκε μια παραγγελία από τον περίφημο θεατρικό σκηνοθέτη Πέτερ Ζάντεκ για μια παράσταση χορού πάνω στον «Μάκβεθ», προορισμένη για ένα Φεστιβάλ Σέξπιρ;

Σε συνεργασία με τον Ρολφ Μπόρτσικ, τον σκηνογράφο, πρώτο της σύζυγο, η Πίνα μεταφέρει την τραγωδία σε ένα κλειστό, κομψό, αριστοκρατικό, ψηλοτάβανο σαλόνι, με πιάνο, κόκκινα χαλιά και πολυθρόνες, με μια υποψία κήπου έξω από τα παράθυρά του. Με πάρα πολύ κείμενο, κάποιο από τον Σέξπιρ, κάποιο με δικά της λόγια, με πολλή μουσική (από Μπιζέ, Γκριγκ, Ντεμπισί μέχρι Μορικόνε) η ιστορία του φιλόδοξου ζεύγους Μάκβεθ εκτυλίσσεται, όπως γράφει η «Μοντ», με «ακραία αγριότητα» και με «τολμηρή τρέλα». Η Πίνα Μπάους αναπτύσσει τα γνωστά θέματα του έργου (σχέση των δύο φύλων, εξουσία, ενοχή, μίσος) δοκιμάζοντας για πρώτη φορά τη μέθοδο που δεν θα εγκαταλείψει μέχρι τον θάνατό της, το 2009: κάνει ερωτήσεις στους χορευτές-ηθοποιούς της και μαζεύει υλικό.

MEDIA
Ενιαίο μέτωπο όλων των εργαζομένων στα ΜΜΕ εν όψει του ΣτΕ
Την ενιαία γραμμή και το συντονισμό όλων των εργαζομένων στα Μέσα Ενημέρωσης διατράνωσαν οι εκπρόσωποι όλων των Ενώσεων ΜΜΕ και των αυτοδιαχειριζόμενων Ταμείων τους σε σύσκεψη που έγινε στον ΕΔΟΕΑΠ.
Ενιαίο μέτωπο όλων των εργαζομένων στα ΜΜΕ εν όψει του ΣτΕ
ART - ΝΕΑ
Εντεκα αφορμές για να πάμε στο Φεστιβάλ Ανδρου
Εντεκα παραγωγές, έντεκα αφορμές για να πάμε φέτος στο 5ο Φεστιβάλ Ανδρου, που οργανώνεται από τις 31 Ιουλίου έως τις 20 Αυγούστου, από την ΑΜΚΕ «Φίλοι Φεστιβάλ Ανδρου», με καλλιτεχνικό διευθυντή τον σκηνοθέτη...
Εντεκα αφορμές για να πάμε στο Φεστιβάλ Ανδρου
ART - ΝΕΑ
«Θεϊκός διάλογος» μεταξύ Πικάσο και αρχαιότητας στο Κυκλαδικής Τέχνης
Μια σπάνια και πρωτότυπη έκθεση, με τίτλο «Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός» διοργανώνεται από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης από τις 20 Ιουνίου 2019 έως τις 20 Οκτωβρίου 2019. Περιλαμβάνει κεραμικά και...
«Θεϊκός διάλογος» μεταξύ Πικάσο και αρχαιότητας στο Κυκλαδικής Τέχνης
MEDIA
Ευρώπη και ΗΠΑ προειδοποιούν τον Ερντογάν - Ανυποχώρητη η Άγκυρα
Αρωμα Βενιζέλου και ΛΑΟΣ στα ψηφοδέλτια της Ν.Δ. - Κλιμακώνεται ο πόλεμος νεύρων μεταξύ Ουάσινγκτον και Τεχεράνης / Ανήλικοι πρόσφυγες στις μυλόπετρες / Δίκη Χρυσής Αυγής: Το τάγμα της Νίκαιας στο εδώλιο.
Ευρώπη και ΗΠΑ προειδοποιούν τον Ερντογάν - Ανυποχώρητη η Άγκυρα
ΘΕΑΤΡΟ
Ενα μεγάλο γλέντι στη Μικρή Επίδαυρο
Μια ανάσα πριν από τις βουλευτικές εκλογές, στις 5 και 6 Ιουλίου, ένα γαμήλιο τραπέζι στρώνεται στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου, σε μια παράσταση που αποτυπώνει τη διαδικασία της μετάβασης της εξουσίας...
Ενα μεγάλο γλέντι στη Μικρή Επίδαυρο
ART - ΝΕΑ
Ασκούμενοι βιβλιοθηκονόμοι «σώζουν» τη Βιβλιοθήκη
Από χθες η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος στη νέα της έδρα, στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, λειτουργεί με διευρυμένο ωράριο, έτσι, δηλαδή, όπως της αρμόζει. Δεν κλείνει τις πόρτες της στις 2 το...
Ασκούμενοι βιβλιοθηκονόμοι «σώζουν» τη Βιβλιοθήκη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας