Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πώς θα χόρευε σήμερα η Μήδεια;
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πώς θα χόρευε σήμερα η Μήδεια;

  • A-
  • A+

Από το voguing στον μεταμοντέρνο χορό, από το κινητικό ιδίωμα της πασαρέλας μόδας σε ένα μοναδικό χορευτικό στιλ, από τις συνοικίες του Χάρλεμ στα τέλη της δεκαετίας του ’60 έως το κέντρο της Αθήνας το 2019, από τα πιο σημαντικά μουσεία στις μεγαλύτερες θεατρικές σκηνές του κόσμου.

Ο διακεκριμένος χορογράφος Τράγιαλ Χάρελ επιστρέφει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση για να παρουσιάσει σε παγκόσμια πρεμιέρα το έργο του «O Medea», από σήμερα έως και την Κυριακή 2 Ιουνίου. Μάλιστα, ο ίδιος ερμηνεύει τη Μήδεια, συνοδευόμενος από την ομάδα των χορευτών του.

Το «Ο Μedea» αποτελεί το πρώτο μέρος της νέας τριλογίας του αντισυμβατικού χορογράφου, που μέσα από επίκαιρα φιλοσοφικά και πολιτικά ερωτήματα εστιάζει τόσο στην ιστορική διάσταση του προσώπου όσο και στις αναπαραστάσεις του γυναικείου ψυχισμού, ξεπερνώντας τα στεγανά του χρόνου.

«O Medea»» - Τράγιαλ Χάρελ: Παγκόσμια πρεμιέρα στη Στέγη

Τα διλήμματα της ηρωίδας και το τελετουργικό στοιχείο του μύθου μετασχηματίζονται σε προσωπικές αφηγήσεις ενός πενταμελούς Χορού που επικαλείται το πρόσωπο της Μήδειας για να εκθέσει δικά του ζητήματα.

Πώς θα μιλούσε, πώς θα χόρευε και πώς θα έπαιρνε εκδίκηση σήμερα; Η Μήδεια πάντα επιστρέφει. Η εμβληματική ηρωίδα του Ευριπίδη έχει στοιχειώσει με τον δικό της τρόπο όλες τις εκφάνσεις της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Από τη μεγάλη οθόνη, τον μοντέρνο χορό, την όπερα, αλλά και τα εικαστικά, δεν υπάρχει άλλη μορφή με τόσο διαχρονική επιρροή. Πέρα όμως από το αδιαμφισβήτητο της «μυθολογικής» της εμβέλειας, η Μήδεια συνοψίζει επίσης το παράδοξο ενός εσωτερικού διχασμού: ο Αλλος μέσα στον ίδιο μας τον Εαυτό.

Η φεμινιστική εκδοχή του Χάρελ αρχίζει από εκεί όπου τελειώνει η «Μήδεια» του Ευριπίδη. Ο Χάρελ αναζητά αφηγήσεις που εξετάζουν τη ζωή της γυναίκας πέρα από τις στιγμές που προκαλούν ούτως ή άλλως αίσθηση. Το «O Medea» θέτει το ερώτημα: Πώς μπορούν οι άλλοι να αναγνωρίσουν και να συμμετάσχουν στον άγριο θρήνο που γεννά η ζωή μας; Τι σημαίνει να είσαι γυναίκα ανάμεσα σε άλλες γυναίκες που εκφράζουν το βάρος της ζωής τους μέσα από πράξεις που σε καθορίζουν, όπως η Μήδεια; Και πώς συνεχίζουν να ζουν κουβαλώντας τις ιστορίες τους για το πώς αγάπησαν, αγαπήθηκαν και προδόθηκαν, μέσα από τις εκστατικές τελετουργίες του πένθους;

Ο Τράγιαλ Χάρελ συγκαταλέγεται στους σημαντικότερους χορογράφους της γενιάς του, η δουλειά του έχει παρουσιαστεί σε διεθνή φεστιβάλ και καλλιτεχνικούς θεσμούς, όπως το Φεστιβάλ της Αβινιόν, το Εθνικό Κέντρο Χορού του Παρισιού αλλά και το MoMA της Νέας Υόρκης. Στη Στέγη είχε έρθει το 2016, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Made in USA. Η πρώτη αναδρομική παρουσίαση του έργου του, με τίτλο «Hoochie Koochie», έγινε στο Barbican Centre του Λονδίνου, το 2017.

ΘΕΑΤΡΟ
Ο Φέρτης συναντά την Πασπαλά
Το βουκολικό ειδύλλιο «Δάφνις και Χλόη» του Λέσβιου συγγραφέα Λόγγου, παρουσιάζεται στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μπογδάνου με πρωταγωνιστές τους Γιάννη Φέρτη και Ελλη Πασπαλά.
Ο Φέρτης συναντά την Πασπαλά
ΘΕΑΤΡΟ
«Να κάνουμε θέατρο για ανθρώπους, όχι για παιδιά»
Ο Βασίλης Κουκαλάνι παραμένει και για ακόμα ένα λόγο στο Βερολίνο, αφού σκηνοθετεί την επετειακή παράσταση για τα 50 χρόνια του θεάτρου Grips, «Το κενό στο φράχτη», που κάνει πρεμιέρα στις 6 Ιουνίου και θα...
«Να κάνουμε θέατρο για ανθρώπους, όχι για παιδιά»
ΘΕΑΤΡΟ
Σεξ και πάθος για την Ντιράς
Από τη δεκαετία του '90 η Βρετανίδα σκηνοθέτις Κέιτι Μίτσελ κυριαρχεί στο ευρωπαϊκό θέατρο ανατρέποντας τις βασικές του πατροπαράδοτες συμβάσεις. Αυτές τις μέρες, που η θεατρική καρδιά της Ευρώπης χτυπάει στο...
Σεξ και πάθος για την Ντιράς
ΘΕΑΤΡΟ
Καταγγελία χωρίς αναισθητικό
Ζει ο βασιλιάς νατουραλισμός;… Ζει και βασιλεύει… Ο δεξιοτέχνης Ουγγρορουμάνος κινηματογραφιστής και σκηνοθέτης Kornél Mundruczó ήρθε με την παράστασή του «Απομίμηση ζωής» να μας θυμίσει τι είναι και πώς...
Καταγγελία χωρίς αναισθητικό
ΘΕΑΤΡΟ
«Οι τρεις αδελφές» στον κόσμο των κωφών
Ο 34χρονος Τιμοφέι Κουλιάμπιν, το πρωτοπόρο αστέρι του νέου ρωσικού θεάτρου, παρουσίασε το εμβληματικό έργο του Τσέχοφ ρεαλιστικά αλλά και ποιητικά, αφαιρώντας τον λόγο από τους πρωταγωνιστές του, στη...
«Οι τρεις αδελφές» στον κόσμο των κωφών
ΘΕΑΤΡΟ
Πρωταγωνιστές «Ορέστεια» και Αριστοφάνης
To πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου (μόνο) παρουσίασε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, ανακοινώνοντας και την είδηση-έκπληξη ότι για πρώτη φορά φέτος θα...
Πρωταγωνιστές «Ορέστεια» και Αριστοφάνης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας