Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο Ευριπίδης ξεπερνά το Game of Thrones

H Σιλιάν Μπραχίμ (Ηλέκτρα) και ο Κριστοφ Μοντενέζ (Ορέστης) 

Jan Versweyveld
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Ευριπίδης ξεπερνά το Game of Thrones

  • A-
  • A+

Ακολουθούν spoilers, αλλά είναι αναπόφευκτο. Η παράσταση που αφορούν είναι από τις πιο αναμενόμενες του φεστιβαλικού καλοκαιριού, η πρώτη εμφάνιση της Κομεντί Φρανσέζ στην Επίδαυρο (26, 27 Ιουλίου).

Ο Βέλγος Ιβο Βαν Χόβε, γνωστός στους Ελληνες θεατρόφιλους από παλιότερες δουλειές του σε Στέγη και Μέγαρο, ανέβασε ήδη (στις 29 Απριλίου) στην παρισινή αίθουσα Ρισελιέ σε μια κοινή παράσταση τις τραγωδίες «Ηλέκτρα» και «Ορέστης» του Ευριπίδη. Τη μια μετά την άλλη, χωρίς διάλειμμα, σαν να είναι το ίδιο έργο, άσχετα αν τις χωρίζουν πέντε χρόνια, στην πρώτη τα δυο αδέλφια σκοτώνουν τη μητέρα τους Κλυταιμνήστρα, στη δεύτερη αναγκάζονται να αντιμετωπίσουν τη δικαιοσύνη στο Αργος και ένα νέο κύμα βίας ξετυλίγεται.

«Υπάρχει στον Ευριπίδη μια παθιασμένη απογοήτευση, μοναδική σε ολόκληρη την αρχαία τραγωδία», γράφει η «Μοντ». «Η βαρβαρότητα ξεσπάει σαν παρόρμηση, σαν τρέλα, σχεδόν σαν όργιο. Μια γλίτσα, σαν τη λάσπη που καλύπτει τη σκηνή, πάνω στην οποία μια τετράγωνη κατασκευή θα γίνει το φτωχικό σπίτι της Ηλέκτρας, στην άνυδρη γη της Αργολίδας, ή το πλούσιο παλάτι του Αγαμέμνονα, στο Αργος».

Η παράσταση της Κομεντι Φρανσέζ στην Επίδαυρο

Από κοντά και οι «Νιου Γιορκ Τάιμς», σε μια πολύ δυνατή παρομοίωση: «Ξεχάστε το Game of Thrones. Κανένας άλλος δεν παρουσιάζει τη βία σαν τον Ευριπίδη. Δύο αδέλφια, που είχαν χωρίσει για πολλά χρόνια, ενώνονται για να εκδικηθούν τον θάνατο του πατέρα τους, μια δυναστεία απειλείται, άγριες δολοφονίες γίνονται, μέχρι και ένα πέος κόβεται. Οχι, δεν είναι το τελικό επεισόδιο του Game of Thrones, αλλά δύο έργα γραμμένα σχεδόν 2.500 χρόνια πριν, που τώρα τα ανέβασε ο Ιβο Βαν Χόβε. Η παράστασή του μας θυμίζει ότι με ένα ελάχιστο μέρος του κόστους μιας σειράς ή μιας ταινίας, το θέατρο μπορεί να έχει την ίδια και μεγαλύτερη επιτυχία σε έπη μεγαλύτερα από τη ζωή».

Ο Βαν Χόβε τοποθετεί στη σκηνή ένα κουαρτέτο κρουστών. Αφήνει τον χορό στα χέρια του μεγάλου χορογράφου (και συμπατριώτη του) Βιμ Βαντεκέιμπους, που μόλις πέρυσι το καλοκαίρι ήταν στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.

Ρίχνει τους πάντες να τσαλαβουτάνε στη λάσπη, με πρώτη και καλύτερη την κοντοκουρεμένη, ανδρόγυνη Ηλέκτρα του (Σιλιάν Μπραχίμ), που δεν ακρωτηριάζει απλώς τον Αίγισθο, αλλά δαγκώνει τα κομμένα γεννητικά του όργανα πριν τα πετάξει στον Χορό. Αυτό μάλλον δεν υπάρχει στον Ευριπίδη. Τι σημασία έχει; Ο Βέλγος, άλλωστε, έχει κάνει κι άλλες μικρές αλλαγές, δεν τις αποκαλύπτουμε, να έχουμε και μια κάποια παρθενικότητα ως θεατές όταν πάμε στην Επίδαυρο.

Ιnfo: Η προπώληση των εισιτηρίων έχει αρχίσει. Τηλ: 210 893 8112 (Δευτέρα έως Κυριακή 9.00-21.00). Ηλεκτρονικά: greekfestival.gr και www.ticketmaster.gr

ΘΕΑΤΡΟ
Η μοίρα, ο Οιδίποδας και οι υπέρτιτλοι
Να που καμιά φορά μια τυχαία τεχνική βλάβη μπορεί να βγάλει μέσα από την Επίδαυρο τον κακό εαυτό, με τις κραυγές και τα γιούχα από το κοίλον, που θα θέλαμε να μην ξαναζήσουμε πια ποτέ.
Η μοίρα, ο Οιδίποδας και οι υπέρτιτλοι
ΘΕΑΤΡΟ
«Το θέατρο νίκησε γιατί ενώνει»
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, Στάθης Λιβαθινός, μετά την αναπάντεχη για τέτοιες μέρες προσέλευση του κοινού στις «Τρωάδες» του Σωτήρη Χατζάκη, υπόσχεται: «Θα είμαστε πάντα κοντά στον κόσμο,...
«Το θέατρο νίκησε γιατί ενώνει»
ΘΕΑΤΡΟ
Αυτή η Φαίδρα συγγενεύει με τη Μήδεια
Η «Φαίδρα» του Ρακίνα, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στις 26 και 27 Ιουλίου στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου και στη συνέχεια περιόδευσε στην Κρήτη, έρχεται και στην Αττική για λίγες παραστάσεις μέσα...
Αυτή η Φαίδρα συγγενεύει με τη Μήδεια
ΘΕΑΤΡΟ
Ο Ευριπίδης και οι τρεις ριζοσπάστες νέοι του
Η Κομεντί Φρανσέζ κατεβαίνει για πρώτη φορά στην Επίδαυρο με την παράσταση «Ηλέκτρα/Ορέστης» και σκηνοθέτη τον ρηξικέλευθο σταρ του θεάτρου, Ιβο βαν Χόβε. Εχει ήδη κάνει πρεμιέρα στο Παρίσι και μεγάλο θόρυβο.
Ο Ευριπίδης και οι τρεις ριζοσπάστες νέοι του
ΘΕΑΤΡΟ
Πρώτα Μπρουκ, μετά Επίδαυρος
Πάντα περιζήτητη η Κάθριν Χάντερ, η σπουδαία ηθοποιός με τις ελληνικές ρίζες (το γένος Χατζηπατέρα) που κάνει μεγάλη καριέρα στο βρετανικό (κυρίως) θέατρο, αλλά και σινεμά, αυτό το καλοκαίρι δεν θα παίξει μόνο...
Πρώτα Μπρουκ, μετά Επίδαυρος
ΘΕΑΤΡΟ
Δίχασε ο «Οιδίποδας» του Μπομπ Γουίλσον
Αναψαν τα αίματα καταπώς φαίνεται στην Επίδαυρο ήδη στο ξεκίνημά της (έπονται κι άλλα στη συνέχεια…), με τον διαφανή, αποσπασματικό, πολύγλωσσο όσο και αινιγματικό «Οιδίποδα» διά χειρός Μπομπ Γουίλσον να...
Δίχασε ο «Οιδίποδας» του Μπομπ Γουίλσον

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας