Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο Ουγκό και η αποκρουστική εξουσία
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Ουγκό και η αποκρουστική εξουσία

  • A-
  • A+

Λονδίνο, αρχές του 18ου αιώνα. Μια αυστηρά δομημένη, αριστοκρατική κοινωνία, με απολύτως διακριτά όρια μεταξύ των τάξεων. Ο πλούτος και η υψηλή θέση στην ιεραρχία προκαλούν αλαζονεία. Ο λαός, άνθρωποι εξαθλιωμένοι, άβουλοι, τρομοκρατημένοι, χωρίς διάθεση για αντίσταση και κάποιες φορές χωρίς ελπίδα.

Σε αυτό το σκληρό περιβάλλον, ο Γκουίνπλεϊν, ένας νεαρός άνδρας με παραμορφωμένο πρόσωπο -ένα μόνιμα χαραγμένο χαμόγελο ως εκδίκηση από τον βασιλιά-, βιώνει έναν αγνό και αληθινό έρωτα με την τυφλή Ντία. Η σχέση τους φαίνεται να είναι ό,τι πιο σημαντικό για εκείνον. Ως μέλος ενός θιάσου, σύντομα θα γίνει διάσημος λόγω της ιδιαιτερότητάς του. Η τύχη όμως παίζει τα πιο τρελά παιχνίδια: όταν βρεθεί σε θέση ισχύος και τολμήσει να υψώσει το ανάστημά του, θα βρεθεί αντιμέτωπος με την αναλγησία των ισχυρών. Αυτά συμβαίνουν στον «Ανθρωπο που γελά», τη μουσικοθεατρική σύνθεση του Θοδωρή Αμπαζή, βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Βικτόρ Ουγκό που παίζεται στο Εθνικό Θέατρο-Σκηνή Rex.

Εθνικό Θέατρο-Σκηνή Rex: «Ο άνθρωπος που γελά»

Πίσω από το θυελλώδες ειδύλλιο αποκαλύπτεται ένα βαθιά πολιτικό έργο του σπουδαίου Γάλλου λογοτέχνη. Με αφορμή την ερωτική υπόθεση, ο Ουγκό μάς βάζει στο αληθινό και αποκρουστικό πρόσωπο της εξουσίας. «Ο άνθρωπος που γελά» δημοσιεύτηκε το 1869, μόλις δύο χρόνια πριν από την εξέγερση της Παρισινής Κομμούνας, και μπορεί να μην είχε την άμεση απήχηση άλλων έργων του Ουγκό, ωστόσο δεν υπολείπεται μεγαλείου. Πίσω από την πλοκή του έργου λανθάνουν τα μεγάλα κοινωνικά ζητήματα που είναι και σήμερα επίκαιρα: η ανισότητα, η αλλοτρίωση που δημιουργεί η άσκηση εξουσίας, η πολιτική ευθύνη του ανθρώπου, η συντριβή του ατόμου έναντι του συστήματος, η υπαρξιακή τραγικότητα του ανθρώπου που βρίσκεται έρμαιο στις στρεβλώσεις της εξουσίας.


INFO: Εθνικό Θέατρο-Rex, Σκηνή «Μαρίκα Κοτοπούλη» (Πανεπιστημίου 48, τηλ.: 2103305074). «Ο άνθρωπος που γελά» του Β. Ουγκό. Μετάφραση: Ντορέτα Πέππα. Διασκευή-λιμπρέτο: Ελσα Ανδριανού. Σύνθεση-σκηνοθεσία: Θοδωρής Αμπαζής. Σκηνογραφία: Κωνσταντίνος Ζαμάνης. Κοστούμια: Νίκη Ψυχογιού. Χορογραφία: Αγγελική Στελλάτου. Φωτισμοί: Nίκος Σωτηρόπουλος. Παίζουν: Θανάσης Ακοκκαλίδης, Τζωρτζίνα Δαλιάνη, Αντιγόνη Δρακουλάκη, Πάρις Θωμόπουλος, Κώστας Κορωναίος, Ελίτα Κουνάδη, Νέστωρ Κοψιδάς, Ελένη Μπούκλη, Παναγιώτης Παναγόπουλος, Εβελίνα Παπούλια, Αρετή Πασχάλη, κ.ά. Παραστάσεις: Tετάρτη-Σάββατο 20.30. Κυριακή 19.00.

ΘΕΑΤΡΟ
Φαντασίωση κάποιας «ζωής» σε κάποια «Μόσχα»
Δέκα χρόνια μετά τον «Γλάρο», ο Δημήτρης Ξανθόπουλος ανεβάζει το εμβληματικό έργο του Τσέχοφ, μακριά ωστόσο από την προεπαναστατική Ρωσία, έχοντας τη γνώμη πως όλοι οι τόποι και όλες οι εποχές βρίσκονται σε...
Φαντασίωση κάποιας «ζωής» σε κάποια «Μόσχα»
ΘΕΑΤΡΟ
«Κανένας δεν θα μας σώσει, ευτυχώς...»
Στο θέατρο «Χώρος» σκηνοθετεί το έργο του Σάμιουελ Μπέκετ «Περιμένοντας τον Γκοντό», ίσως το πιο γνωστό έργο του Ιρλανδού δραματουργού, το οποίο έχει δεχτεί πάμπολλες ερμηνείες και συζητήσεις γύρω από την...
«Κανένας δεν θα μας σώσει, ευτυχώς...»
ΘΕΑΤΡΟ
Ημέρες Μακρονήσου επί σκηνής
Το μυθιστόρημα του Μενέλαου Λουντέμη διασκευάζεται πρώτη φορά για το θέατρο από τη Σοφία Αδαμίδου σε σκηνοθεσία της Ρουμπίνης Μοσχοχωρίτη. Ο συγγραφέας αποτυπώνει τις πιο μαύρες σελίδες της σύγχρονης ελληνικής...
Ημέρες Μακρονήσου επί σκηνής
ΘΕΑΤΡΟ
«Είναι τρέντι να μην έχεις ιδεολογία»
Ο Σταύρος Τσακίρης σκηνοθετεί το έργο που έγινε σύμβολο των επαναστατημένων λαών, το «Φουέντε Οβεχούνα» του Ισπανού συγγραφέα Λόπε ντε Βέγκα στο θέατρο «Απόλλων» της Πάτρας με μεγάλο πρωταγωνιστή το ομότιτλο...
«Είναι τρέντι να μην έχεις ιδεολογία»
ΘΕΑΤΡΟ
Θρίλερ, χιούμορ και σπάνιες γυναίκες
Με δύο έργα καταπιάνεται φέτος ο συγγραφέας και σκηνοθέτης. Στο θέατρο Αγγέλων Βήμα ανεβάζει τη μαύρη κωμωδία «Φονική παγίδα», ενώ στο θέατρο Πόλη παίζεται το δικό του έργο «Καμίλ Κλοντέλ Mudness», εμπνευσμένο...
Θρίλερ, χιούμορ και σπάνιες γυναίκες
ΘΕΑΤΡΟ
Να δείξουμε την κυτταρίτιδά μας
Μετά την «Γκόλφω», την «Ερωφίλη», το «Σύσσημον», τον «Ορέστη», βαριετέ και άγρια σάτιρα; «Greek Freak/Fire and Fury!», η παράσταση που παίχτηκε διχάζοντας το κοινό το καλοκαίρι, στο Φεστιβάλ Αθηνών, επιστρέφει...
Να δείξουμε την κυτταρίτιδά μας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας