Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ενα «Πείραμα» της Φυσικής στο θέατρο

Ο Ανδρέας Φλουράκης σκηνοθετεί «Το πείραμα» της Ζέτης Φίτσιου

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ενα «Πείραμα» της Φυσικής στο θέατρο

  • A-
  • A+

Μια οικογένεια ζει φυλακισμένη μέσα σε μια διάφανη σφαίρα. Ενας επιστήμονας στέκεται απέξω και παρατηρεί τα μέλη της. Το βλέμμα του παρατηρητή επηρεάζει άμεσα τη συμπεριφορά των προσώπων, τη στάση τους, την επιλογή τους στο τι θα δείξουν και τι θα κρύψουν από το βλέμμα εκείνου που παρατηρεί. Τελικά, ο παρατηρητής δημιουργεί την πραγματικότητα;

Το έργο της Ζέτης Φίτσιου «Το πείραμα» επανέρχεται στη σκηνή σ’ έναν δεύτερο κύκλο παραστάσεων, αυτήν τη φορά στο Μέγαρο Μουσικής. Το έργο χρησιμοποιεί το «πείραμα των δύο σχισμών», που αποτυπώνει τον τρόπο που αλληλοεπηρεάζονται ο φυσικός υλικός κόσμος και η συνειδητότητα: Σωματίδια είναι υποχρεωμένα να περάσουν μέσα από μια διάταξη με δυο λεπτές παράλληλες σχισμές, πολύ κοντά η μία στην άλλη. Στη διάρκεια του συγκεκριμένου πειράματος αυτό που διαπιστώθηκε είναι πως κάθε φορά που ο παρατηρητής προσπαθούσε να δει από ποια σχισμή περνούσαν τα σωματίδια, η συμπεριφορά τους αλλοιωνόταν.

Ενα ιδιαίτερο σκηνικό θέαμα που διαδραματίζεται μέσα σε μια διάφανη σφαίρα, ένα εικαστικό περιβάλλον όπου το video art σκηνικό και οι φωτισμοί σχεδιάστηκαν με ειδικό τρόπο για να υπηρετήσουν τη συνθήκη της παρατήρησης. Το παράδοξο εδώ είναι πως τη σκηνοθεσία της παράστασης έχει αναλάβει ο συγγραφέας Ανδρέας Φλουράκης.

«Ο συγγραφέας θέλει να δει το έργο του επί σκηνής σε μία καλή παραγωγή», μας λέει. «Δεν θεωρώ τον εαυτό μου σκηνοθέτη, τον θεωρώ θεατρικό συγγραφέα που όταν κάτι τον παρακινεί, τότε σκηνοθετεί. Αυτό που με συνεπήρε στο να αναλάβω τη σκηνοθεσία στο “Πείραμα” της Ζέτης Φίτσιου ήταν το πρωτότυπο θέμα του αλλά και η συγγραφική του πραγμάτωση. Ενα από τα σύγχρονα ερωτήματα που έχουν ως αφετηρία τα πειράματα της φυσικής των τελευταίων δεκαετιών, είναι κατά πόσον αλλάζει η ύλη όταν την κοιτάμε.

»Το “Πείραμα της Διπλής Σχισμής” αποδεικνύει ότι τα ηλεκτρόνια αλλάζουν όταν αντιλαμβάνονται πως τα παρατηρούν. Ο άνθρωπος, που αποτελείται από ηλεκτρόνια, αλλάζει κι αυτός όταν τον παρατηρούν; Αυτό είναι το κεντρικό ερώτημα στο έργο, όπου μια οικογένεια ζει σε μια διάφανη σφαίρα και ένας επιστήμονας παρατηρεί τις αντιδράσεις της. Το ερώτημα που προκύπτει είναι αν η αλλαγή που δημιουργείται από την παρατήρηση έχει να κάνει μόνο με ψυχολογικούς και κοινωνικούς παράγοντες ή υπάρχει και κάτι περισσότερο που ενδεχομένως δεν είναι άμεσα ορατό; Στο “Πείραμα” η επιστήμη της Φυσικής χρησιμοποιείται ώστε να πυροδοτηθεί η πλοκή, η δράση, οι συγκρούσεις και η εξέλιξη των χαρακτήρων.

»Πρωταρχικός άλλωστε στόχος είναι η ψυχαγωγία. Εξαιρετικοί συνεργάτες ενδυνάμωσαν την παράσταση: οι Xsquare DesignLab συνέβαλαν στην οπτική εμπειρία, o Σταύρος Γασπαράτος συνέθεσε καινούργια μουσική, η Γεωργίνα Γερμανού επιμελήθηκε την ενδυματολογία και ο Γιώργος Τέλος έκανε την εικαστική επιμέλεια. Ολοι οι ηθοποιοί αγάπησαν το έργο, και η αντίδραση του κοινού ήταν τόσο ενθαρρυντική που οδήγησε την παράσταση σε συνεχόμενα sold out, με αποτέλεσμα την επανάληψή της στο Μέγαρο Μουσικής».


INFO: Από σήμερα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών/Υποσκήνιο Β’ Αίθουσας Α. Τριάντη (τηλ.: 210-72 82 333). «Το πείραμα» της Ζέτης Φίτσιου. Σκηνοθεσία: Ανδρέας Φλουράκης. Σκηνικό|Video Art: Χριστόφορος Κώνστας - Χρήστος Μαγγανάς_Xsquare DesignLab. Σχεδιασμός Φωτισμών: Γιώργος Τέλλος_Lighting Art. Κοστούμια: Γεωργίνα Γερμανού. Επιμέλεια κίνησης: Κατερίνα Φωτιάδη. Επιστημονικός συνεργάτης: Μάνος Δανέζης. Παίζουν: Μυρτώ Αλικάκη, Κωνσταντίνος Ελματζίογλου, Πέτρος Λαγούτης, Φαίη Ξυλά, Μενέλαος Χαζαράκης.

ΘΕΑΤΡΟ
Ο Χατζάκης... Σοστακόβιτς
Ενα θεατρικό έργο αφιερωμένο στον σπουδαίο Ρώσο μουσουργό Ντμίτρι Σοστακόβιτς ανέβασε στο Μέγαρο Μουσικής ο Σωτήρης Χατζάκης, σε διπλό ρόλο σκηνοθέτη και ερμηνευτή. Για δεύτερη φορά έπειτα από χρόνια ανεβαίνει...
Ο Χατζάκης... Σοστακόβιτς
ΘΕΑΤΡΟ
Το Παλλάς αλλάζει χέρια
Το Θέατρο Παλλάς από τον Σεπτέμβριο του 2017 αλλάζει χέρια. Για τα επόμενα δέκα χρόνια περνάει από τα «Αθηναϊκά Θέατρα» στην εταιρεία «Θεατρικές Σκηνές» του επιχειρηματία Πάνου Κατσαρίδη, η οποία φιλοδοξεί να...
Το Παλλάς αλλάζει χέρια
ΘΕΑΤΡΟ
«Κάποτε οι διανοούμενοι έσπαγαν αυγά»
Πεζογράφος, θεατρικός συγγραφέας αλλά και υποψήφιος με τον Κώστα Μπακογιάννη. Το θεατρικό έργο του με τίτλο «Μελίσσια» μόλις ανέβηκε στο Εθνικό με πρωταγωνίστρια τη μητέρα του, Μπέτυ Αρβανίτη.
«Κάποτε οι διανοούμενοι έσπαγαν αυγά»
ΘΕΑΤΡΟ
Μια παραβολή για την αλλοτρίωση του σύγχρονου ανθρώπου
Τα πάντα κινούνται ή μένουν αμετακίνητα πέριξ του Πύργου. Οι άνθρωποι, τα γεγονότα οργανώνονται γύρω από αυτόν ως δυστοπία. Αυτός είναι το αυθαίρετο και ακατανόητο κέντρο αναφοράς, χωρίς κανείς να ξέρει πώς...
Μια παραβολή για την αλλοτρίωση του σύγχρονου ανθρώπου
ΘΕΑΤΡΟ
Μαζί στη σκηνή Ακαδημία Αθηνών και Εθνικό Θέατρο
Το Κέντρο Ερεύνης της Ελληνικής και Λατινικής Γραμματείας της Ακαδημίας Αθηνών συναντά τη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου με ειδικό αντικείμενο μια χαμένη στο μεγαλύτερο μέρος της τριλογία του Αισχύλου, η...
Μαζί στη σκηνή Ακαδημία Αθηνών και Εθνικό Θέατρο
ΘΕΑΤΡΟ
«Η αγάπη είναι ακατάβλητη»
Η Ιωάννα Μακρή πρωταγωνιστεί μαζί με τον Πέρη Μιχαηλίδη στο αριστούργημα του Ινγκμαρ Μπέργκμαν «Σκηνές από ένα γάμο», που σκηνοθετεί ο Νίκος Διαμαντής στο θέατρο Σημείο.
«Η αγάπη είναι ακατάβλητη»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας