Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο «Δον Κιχώτης» μάς έδωσε την ανάγκη για το όνειρο

Ταξιάρχης Χάνος

PATROKLOS SKAFIDAS
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο «Δον Κιχώτης» μάς έδωσε την ανάγκη για το όνειρο

  • A-
  • A+

Ο Αλόνσο Κιχάδα είναι ένας απλός αγρότης που όμως έχει διαβάσει πολλά βιβλία για τον ιπποτισμό. Γι’ αυτό αποφασίζει να γίνει κι αυτός ιππότης με το όνομα Δον Κιχώτης. Κι έτσι ο δονκιχωτισμός μπήκε -ευτυχώς- στη ζωή μας…

Τον «Δον Κιχώτη» του Μιχαήλ Θερβάντες, ένα από τα μυθιστορήματα που επηρέασαν σημαντικά την ισπανική λογοτεχνία, από τα πιο εμπνευσμένα έργα της νεότερης δυτικής λογοτεχνίας, παρουσιάζουν στο θέατρο Αλφα-Ιδέα κάθε Δευτέρα και Τρίτη πέντε νέοι ηθοποιοί.

Οπλα τους η αθωότητα, η σωματικότητα, ο λόγος, η μουσική και η φαντασία, άλλοτε μέσα από ρόλους κι άλλοτε ως αφηγητές. Μια ομάδα νέων ζωντανεύει τις περιπέτειες του ονειροπόλου «Δον Κιχώτη» και του συντρόφου του Σάντσο Πάντσα, υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του καλού ηθοποιού Ταξιάρχη Χάνου.

Η επιλογή του «Δον Κιχώτη» ήταν της ομάδας Εταιρεία Θεάτρου ΘΕΣΗ, μετά τα δύο έργα που είχε ήδη παρουσιάσει, το «Ονειρο καλοκαιρινής νύχτας» του Σέξπιρ και τη «Θάλασσα» του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Ο Ταξιάρχης Χάνος ανέλαβε τη σκηνοθεσία και, παρά τις αρχικές αντιρρήσεις του για την επιλογή, συστρατεύτηκε με την ομάδα και, όπως λέει, μπήκε μαζί τους στην περιπέτεια με θάρρος:

«Πρόκειται για έργο της παγκόσμιας λογοτεχνίας που θέλεις δεν θέλεις, επιστρέφεις σ’ αυτό συνεχώς καθώς, εκεί που πιστεύεις πως το έχεις καταλάβει, μετά από χρόνια θέλεις πάλι να το διαβάσεις. Η παράστασή μας δεν καμώνεται νέα στοιχεία. Αυτό που προσπαθήσαμε ήταν να διαβάσουμε όσο καλύτερα γίνεται το έργο και ν’ αναδείξουμε τα δικά του νοήματα. Η πρόκληση ήταν να συμπυκνώσουμε στη διασκευή τα σημαντικά νοήματα του έργου. Η μουσική ακολουθεί μια υπόγεια διαδρομή που μας κινεί, μας δονεί. Την έχει γράψει ο Διαμαντής Αδαμαντίδης, που παίζει συγχρόνως στην παράσταση, και είναι χαρακτηριστική του τόπου και χρόνου όχι μόνο του έργου αλλά και της σημερινής εποχής».

Η πορεία του Δον Κιχώτη είναι η πορεία του ανθρώπου για την αναζήτηση της ψυχής του. Θυσιάζει το υλικό και το πρόσκαιρο, για το πνευματικό και το αιώνιο. Ρωτά ο Μιγκέλ ντε Ουναμούνο, Ισπανός φιλόσοφος και συγγραφέας: «Τι κληροδότησε ο Δον Κιχώτης στον πολιτισμό;» «Τον δονκιχωτισμό» απαντά ο ίδιος. Εννοια στην οποία βασίστηκαν η ομάδα και ο σκηνοθέτης για να δημιουργήσουν αυτή την παράσταση.

«Το 1605, τη χρονιά που γράφτηκε ο "Δον Κιχώτης", ήταν το πιο πολυδιαβασμένο έργο με άπειρες εκδόσεις» λέει ο Ταξιάρχης Χάνος. «Ο Θερβάντες στη συνέχεια έγραψε και το δεύτερο μέρος. Συνέχισε δηλαδή αυτή την ιστορία που επηρέασε τόσο πολύ τον κόσμο μέσα στους αιώνες. Ο Θερβάντες ήταν ένας πολεμιστής κι ο ίδιος με περιπετειώδη ζωή. Πολέμησε σε όλη τη Μεσόγειο, έχασε το χέρι του, πήρε μέρος στη Ναυμαχία της Ναυπάκτου, φυλακίστηκε, του ζητούσαν λίτρα… Οσα έγραψε, με αφορμή τα βιβλία που υποτίθεται διαβάζει ο Δον Κιχώτης, αναγκάζουν τον ήρωα να βγει έξω, να διεκδικήσει το όνειρό του, ό,τι δηλαδή ονειρεύεται ως ιδανικό. Αυτό το ιδανικό υπάρχει μέσα στις ψυχές των ανθρώπων. Κι αν η πραγματικότητα μας κρατάει σήμερα γειωμένους, η ανάγκη να πετάξουμε μέσα από αυτά τα έργα, είναι μεγάλη. Ο "Δον Κιχώτης" μάς έδωσε την ανάγκη για το όνειρο. Σε μια εποχή που όλα αναθεωρούνται και επανατοποθετούνται, οι κωμικοτραγικές φιγούρες του Δον Κιχώτη και του Σάντσο Πάντσα είναι επίκαιρες όσο ποτέ».

Ο Ταξιάρχης Χάνος που κάθε Σάββατο βρίσκεται με τον Γιάννη Μπέζο στον Βοτανικό Plus, με τη «Συνοικία Ασμάτων» του Ιεροκλή Μιχαηλίδη, ήταν δάσκαλος για τα περισσότερα παιδιά της Ομάδας ΘΕΣΗ, καθώς υπήρξαν μαθητές του στη Σχολή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος.

«Αυτή η σημαντική παράμετρος του κοινού κώδικα λειτούργησε, παρ' όλο που ο συντονισμός συνεργατών και ηθοποιών απαιτεί χρόνο. Ευτυχώς στη συγκεκριμένη δουλειά είχαμε τον χρόνο. Το θέατρο χρειάζεται χρόνο για πρόβες. Θυμάμαι όταν δούλευα με τον Λευτέρη Βογιατζή, είχαμε πολύ χρόνο να δουλέψουμε τη μετάφραση, τα σκηνικά, να αλλάξουμε, να δοκιμάσουμε… Τώρα όλοι τρέχουμε και δεν ξέρω πού θα καταλήξει όλο αυτό. Πιστεύω πως ο χρόνος είναι δικαίωμα των ηθοποιών και πρέπει να τον διεκδικήσουμε. Να ανακαλύψουμε τον κώδικα, το έργο, οι ομαδικές δουλειές το απαιτούν αυτό. Να μην είναι fast food τα πράγματα. Να βρεθούμε, να αγκαλιαστούμε, να βριστούμε, να μονοιάσουμε, να υπάρξουμε με αφορμή ένα έργο. Οσο περισσότερο χρόνο δίνουμε, και με αφορμή βέβαια τέτοια μεγάλα έργα, νομίζω πως μόνο κερδισμένοι θα βγούμε».

Ο Ταξιάρχης Χάνος σ’ αυτή την παράσταση σκηνοθετεί την κόρη του, τη Μαρία Χάνου, γνωστή και από την τηλεόραση στην πετυχημένη σειρά του Alpha, «Μουρμούρα».

«Αυτό που δεν ήθελα να κάνω είναι να είμαι δάσκαλός της στη δραματική σχολή, γιατί πρόκειται για μια περίοδο που επεμβαίνεις περισσότερο στην ψυχοσύνθεση του μαθητή. Πιστεύω πως εκείνη η περίοδος είναι πολύ πιο δύσκολη. Με τους δικούς μας ανθρώπους είμαστε πάντα πιο αυστηροί. Αυτό η κόρη μου το γνωρίζει από μικρή ηλικία, οπότε φέρομαι όπως φέρονται όλοι οι άνθρωποι. Δεν με απασχόλησε περισσότερο γιατί στην παράσταση είμαστε όλοι συνεργάτες ισότιμοι, ο καθένας με την ιδιότητά του φυσικά. Θα έλεγα μάλιστα πως περιμένω τη στιγμή που θα με σκηνοθετήσει κι εκείνη…»

INFO: Θέατρο Αλφα-Ιδέα (Πατησίων 37 και Στουρνάρη 5, τηλ.: 210-5238742). «Δον Κιχώτης» του Μ. Θερβάντες. Μετάφραση - διασκευή: Εταιρεία Θεάτρου Θέση - Ταξιάρχης Χάνος. Σκηνοθεσία: Ταξιάρχης Χάνος. Μουσική: Διαμαντής Αδαμαντίδης. Στίχοι: Διαμαντής Αδαμαντίδης, Ταξιάρχης Χάνος. Επιμέλεια κίνησης: Χρυσάνθη Μπαδέκα. Σκηνικά - κοστούμια: Αρτεμις Φλέσσα. Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος. Παίζουν: Τρυφωνία Αγγελίδου, Διαμαντής Αδαμαντίδης, Αχιλλέας Αναγνώστου, Γιάννης Σαμψαλάκης, Μαρία Χάνου. Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 19.00

   

ΘΕΑΤΡΟ
«Εχουμε ανάγκη όχι από βιομηχανία τουρισμού αλλά χασομεριού»
Ποιος δεν θέλει ν’ ακούσει τον Βασίλη Παπαβασιλείου να φιλοσοφεί περιπατώντας ανάμεσα στις αρχαιότητες και τους πορτοκαλεώνες της Επιδαύρου, να ανατρέχει στην ιστορία τριών κρίσιμων προχριστιανικών αιώνων;
«Εχουμε ανάγκη όχι από βιομηχανία τουρισμού αλλά χασομεριού»
ΘΕΑΤΡΟ
«Το κοινό θα επιστρέψει διψασμένο στις αίθουσες»
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος αξιοποιεί μέσω του διαδικτύου το καταπληκτικό αρχείο του οργανισμού, στρέφει την προσοχή του στις καλοκαιρινές παραστάσεις «Ορνιθες» και «Γκόλφω»...
«Το κοινό θα επιστρέψει διψασμένο στις αίθουσες»
ΘΕΑΤΡΟ
Μια ονειρική παράσταση για τη μητρότητα
Σκηνοθετεί την «Πτέρυγα» στο θέατρο Χώρος, μια παράσταση ξεχωριστή, γεμάτη συγκίνηση και χιούμορ, με αφορμή ένα προσωπικό βίωμα: την εμπειρία της κύησής της στη διάρκεια μιας δύσκολης, παρατεταμένης...
Μια ονειρική παράσταση για τη μητρότητα
ΘΕΑΤΡΟ
Οταν πέφτει... «Το βρακί»
Η Μαριλίτα Λαμπροπούλου σκηνοθετεί στο θέατρο Skrow το έργο του Γερμανού συγγραφέα Καρλ Στέρνχαϊμ που με ιδιότυπα κωμική γλώσσα σατιρίζει την υποκρισία της ανερχόμενης μεσαίας τάξης, προαναγγέλλοντας το...
Οταν πέφτει... «Το βρακί»
ΘΕΑΤΡΟ
Ενα έργο για τον συνεχιζόμενο εμφύλιο στην Ελλάδα
Ο Γιώργος Βέλτσος γράφει ένα πολιτικό θρίλερ, η Χρύσα Καψούλη σκηνοθετεί και οι δυο μάς μιλούν για την επανάσταση, τον εγκλεισμό, τη γλώσσα, τη δικαιοσύνη, τον χρόνο και το τυχαίο, για τη σύνδεση της σημερινής...
Ενα έργο για τον συνεχιζόμενο εμφύλιο στην Ελλάδα
ΘΕΑΤΡΟ
«Η Γερτρούδη Στάιν και η συνοδός της» επέστρεψαν
Η Λυδία Φωτοπούλου και η Μαρία Κατσιαδάκη συναντιούνται ξανά στο έργο του Ουίν Ουέλς «Η Γερτρούδη Στάιν και η συνοδός της», έργο που αγάπησαν και που σε μεγάλο βαθμό τις καθόρισε καλλιτεχνικά μέσα στον χρόνο....
«Η Γερτρούδη Στάιν και η συνοδός της» επέστρεψαν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας