Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Φράνκι και Τζόνι», μια νύχτα στο Μανχάταν

Τάσος Ιορδανίδης, Ιωάννα Παππά

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Φράνκι και Τζόνι», μια νύχτα στο Μανχάταν

  • A-
  • A+

Το θέατρο μας διδάσκει ποιοι είμαστε, ποια είναι η κοινωνία μας και πού πηγαίνουμε. Ομως δεν νομίζω ότι το θέατρο μπορεί να λύσει τα προβλήματα μιας κοινωνίας, δεν θα έπρεπε να το περιμένουμε αυτό. Η τέχνη πυροδοτεί ιδέες και συναισθήματα που οδηγούν στη γνώση ώστε οι άνθρωποι να γίνουν ικανοί για να θεραπεύσουν την κοινωνία, να την αλλάξουν προς το καλύτερο

Τέρενς ΜακΝάλι

ΟΤζόνι είναι μάγειρας σ' ένα συνοικιακό εστιατόριο. Η Φράνκι είναι σερβιτόρα. Εκείνος είναι πρώην κατάδικος για μικροαπατεωνιές που ωστόσο αναζητάει ένα καινούργιο ξεκίνημα παλεύοντας με τη μοναξιά του. Εκείνη ήρθε στη Νέα Υόρκη για να βρει τον δρόμο της. Κλείστηκε στον εαυτό της και ζει χωρίς φίλους, μακριά από τα όνειρά της.

Μια νύχτα ενώνονται αλλά η Φράνκι θέλει να διαγράψει τη βραδιά. Είναι φοβισμένη, απογοητευμένη και πληγωμένη από το παρελθόν. Ο Τζόνι νιώθει πως έχει βρει την αδελφή ψυχή του, γι' αυτό παλεύει να κάμψει τις αντιστάσεις της και να κερδίσει την καρδιά της.

Είναι η ρομαντική κομεντί «Φράνκι και Τζόνι» του Τέρενς ΜακΝάλι με την Ιωάννα Παππά και τον Τάσο Ιορδανίδη που παίζεται στο θέατρο «Altera Pars». Οι δύο ηθοποιοί συναντιούνται για δεύτερη φορά στη σκηνή μετά τη συνεργασία τους στον σεξπιρικό «Αμλετ», όπου εκείνη είχε ερμηνεύσει την Οφηλία. Ο Γιώργος Σκεύας κάνει την τρίτη του σκηνοθεσία μετά το «Κουκλόσπιτο» και τον «Γάμο της Μαρίας Μπράουν» και συγχρόνως υπογράφει τη μετάφραση.

Ο ΜακΝάλι έκανε την πρώτη του εμφάνιση στον κόσμο της γραφής το 1964 με το έργο «And Τhings Τhat Go Bump In The Night» σε σκηνοθεσία Μιχάλη Κακογιάννη. Από τότε, στο διάστημα της πολύχρονης καριέρας του, έγραψε πολλά έργα για το θέατρο, μιούζικαλ, όπερες, κινηματογραφικά σενάρια, κι έχει χαρακτηριστεί ιδιαίτερα διεισδυτικός δραματουργός, ένας από τους μεγαλύτερους σύγχρονους θεατρικούς συγγραφείς στην ιστορία του θεάτρου.

«Τα τελευταία χρόνια είχα επωμιστεί ρόλους κλασικού ρεπερτορίου» λέει ο Τάσος Ιορδανίδης. «Χαρακτήρες-σύμβολα υψηλής τάσης και ανώτερων αναζητήσεων. Μια βαθιά προσωπική και καλλιτεχνική ανάγκη με οδήγησε στην επιλογή τού “Φράνκι και Τζόνι” του Τέρενς ΜακΝάλι. Ηθελα να μπω στον κόσμο μιας αλήθειας που πολλές φορές είναι καλά κρυμμένη, κάποιες φορές απλά εννοείται, κάποιες άλλες συμβολίζεται. Η Φράνκι και ο Τζόνι δουλεύουν μαζί σε ένα συνοικιακό εστιατόριο του Μανχάταν, εκείνος ως μάγειρας κι εκείνη ως σερβιτόρα. Ο Τζόνι είναι ένας ευαίσθητος άντρας που, παρά τις προηγούμενες καταδίκες του για μικροαπατεωνιές, του αρέσει να διαβάζει. Μάλιστα μία από τις πιο συχνές αναφορές του είναι ο “Αμλετ”... Προσεγγίζει και διεκδικεί τη Φράνκι.

»Τη φοβισμένη Φράνκι που έχει ανοιχτές πληγές από βιώματα του παρελθόντος. Μέσα από μια “κλειδαρότρυπα”, παρακολουθούμε μια καθοριστική και για τους δύο νύχτα στο διαμέρισμά της σε μια κακόφημη γειτονιά του Μανχάταν. Ενα έργο ουσιαστικά αληθινό, τρυφερό, με χιούμορ και συναισθηματικά ξεδιπλώματα. Ενα κείμενο που αναρωτιέται για τις δεύτερες ευκαιρίες που παρουσιάζονται στις ζωές μας. Μια πρόσκληση στον σύγχρονο θεατή για να δώσει απαντήσεις: Μια νύχτα είναι άραγε ικανή να αλλάξει τις ισορροπίες; Είναι αλήθεια πως όλοι σ' όλη την πορεία της ζωής μας ψάχνουμε την αδελφή ψυχή μας;»...

Η παράσταση ήταν μια πολύ προσωπική υπόθεση για τον σκηνοθέτη Γιώργο Σκεύα, λέει ο Τάσος Ιορδανίδης.

«Ο Γιώργος έσκαψε με τρόπο ριζοσπαστικό και εμμονικό και προσπάθησε να φέρει στην επιφάνεια τη ρηξικέλευθη αλήθεια μιας σκηνικής πραγμάτωσης θέλοντας να αναδείξει τα ζητούμενα και τις προοπτικές δύο καθημερινών ανθρώπων που συναντιούνται, αποζητούν, χάνουν, κερδίζουν».

Το έργο γράφτηκε το 1987 και έγινε ευρέως γνωστό μέσα από την κινηματογραφική ταινία τού 1991 με πρωταγωνιστές τους Αλ Πατσίνο και Μισέλ Φάιφερ. Στην ταινία που βασίστηκε στο θεατρικό κείμενο υπάρχουν δευτερεύοντες χαρακτήρες που πλαισιώνουν το πρωταγωνιστικό ζευγάρι και προσδίδουν τη χολιγουντιανή πινελιά των ρομαντικών κομεντί του Γκάρι Μάρσαλ. Στο πρωτότυπο θεατρικό κείμενο συναντούμε μόνο τη Φράνκι και τον Τζόνι. Ο ΜακΝάλι βραβεύτηκε για τη γραφή του θεατρικού κειμένου όπως και πολλοί από τους ηθοποιούς που έχουν επωμιστεί κατά καιρούς τους δύο ρόλους, με πρώτη διδάξασα Φράνκι την Κάθι Μπέιτς.

«Ο ΜακΝάλι είναι ένας πολυγραφότατος συγγραφέας, από τους σεβαστούς και αναγνωρισμένους σύγχρονους» λέει ο Τάσος Ιορδανίδης. «Τα πιο γνωστά του έργα είναι το “Φράνκι και Τζόνι” και το “Masterclass” τα οποία παίζονται αυτή την περίοδο στην Αθήνα. Θα μπορούσαμε λοιπόν να πούμε ότι αφήνει δυναμικά το σημάδι γραφής του τη φετινή θεατρική περίοδο στα μέρη μας. Με την Ιωάννα δουλέψαμε μαζί στον “Αμλετ” και είμαι ευτυχής που συνεχίζουμε τη συνεργασία μας. Είμαστε φίλοι και αυτό βοηθάει πολύ τη σκηνική σχέση αλλά και τη συνολική διαδικασία της δουλειάς. Τη σέβομαι, την εκτιμώ, τη θαυμάζω και χαίρομαι που μετά την Οφηλία έχει γίνει η Φράνκι μου».

INFO: Θέατρο Altera Pars (Μεγάλου Αλεξάνδρου 123, Κεραμεικός, τηλ.: 210-3410011). «Φράνκι και Τζόνι» του Τέρενς ΜακΝάλι. Μετάφραση - Σκηνοθεσία - Σχεδιασμός Σκηνικού και Φωτισμών - Επιμέλεια Κοστουμιών: Γιώργος Σκεύας. Μουσική - σύνθεση ήχων: Σήμη Τσιλαλή. Παίζουν: Ιωάννα Παππά, Τάσος Ιορδανίδης. Παραστάσεις: Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή στις 21.00.

  

ΘΕΑΤΡΟ
«Εχουμε ανάγκη όχι από βιομηχανία τουρισμού αλλά χασομεριού»
Ποιος δεν θέλει ν’ ακούσει τον Βασίλη Παπαβασιλείου να φιλοσοφεί περιπατώντας ανάμεσα στις αρχαιότητες και τους πορτοκαλεώνες της Επιδαύρου, να ανατρέχει στην ιστορία τριών κρίσιμων προχριστιανικών αιώνων;
«Εχουμε ανάγκη όχι από βιομηχανία τουρισμού αλλά χασομεριού»
ΘΕΑΤΡΟ
«Το κοινό θα επιστρέψει διψασμένο στις αίθουσες»
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος αξιοποιεί μέσω του διαδικτύου το καταπληκτικό αρχείο του οργανισμού, στρέφει την προσοχή του στις καλοκαιρινές παραστάσεις «Ορνιθες» και «Γκόλφω»...
«Το κοινό θα επιστρέψει διψασμένο στις αίθουσες»
ΘΕΑΤΡΟ
Μια ονειρική παράσταση για τη μητρότητα
Σκηνοθετεί την «Πτέρυγα» στο θέατρο Χώρος, μια παράσταση ξεχωριστή, γεμάτη συγκίνηση και χιούμορ, με αφορμή ένα προσωπικό βίωμα: την εμπειρία της κύησής της στη διάρκεια μιας δύσκολης, παρατεταμένης...
Μια ονειρική παράσταση για τη μητρότητα
ΘΕΑΤΡΟ
Οταν πέφτει... «Το βρακί»
Η Μαριλίτα Λαμπροπούλου σκηνοθετεί στο θέατρο Skrow το έργο του Γερμανού συγγραφέα Καρλ Στέρνχαϊμ που με ιδιότυπα κωμική γλώσσα σατιρίζει την υποκρισία της ανερχόμενης μεσαίας τάξης, προαναγγέλλοντας το...
Οταν πέφτει... «Το βρακί»
ΘΕΑΤΡΟ
Ενα έργο για τον συνεχιζόμενο εμφύλιο στην Ελλάδα
Ο Γιώργος Βέλτσος γράφει ένα πολιτικό θρίλερ, η Χρύσα Καψούλη σκηνοθετεί και οι δυο μάς μιλούν για την επανάσταση, τον εγκλεισμό, τη γλώσσα, τη δικαιοσύνη, τον χρόνο και το τυχαίο, για τη σύνδεση της σημερινής...
Ενα έργο για τον συνεχιζόμενο εμφύλιο στην Ελλάδα
ΘΕΑΤΡΟ
«Η Γερτρούδη Στάιν και η συνοδός της» επέστρεψαν
Η Λυδία Φωτοπούλου και η Μαρία Κατσιαδάκη συναντιούνται ξανά στο έργο του Ουίν Ουέλς «Η Γερτρούδη Στάιν και η συνοδός της», έργο που αγάπησαν και που σε μεγάλο βαθμό τις καθόρισε καλλιτεχνικά μέσα στον χρόνο....
«Η Γερτρούδη Στάιν και η συνοδός της» επέστρεψαν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας