Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Καθηγητής σίριαλ κίλερ μαθητριών

Ο Χρήστος Σαπουντζής και η Κατερίνα Χατζηκυριάκου

Καθηγητής σίριαλ κίλερ μαθητριών

  • A-
  • A+

Ενα καλοκαιρινό προπαρασκευαστικό μάθημα εισαγωγής στο Πανεπιστήμιο. Η μαθήτρια επενδύει στον καθηγητή για βοήθεια. Δύο κόσμοι αντίθετοι, αλλοτριωμένοι, καταδικασμένοι να μη συναντηθούν ποτέ. Το «Μάθημα» του Ιονέσκο... διδάσκεται στο «Αγγέλων Βήμα» σε σκηνοθεσία και ερμηνεία Χρήστου Σαπουντζή.

Το εντατικό φροντιστήριο της καλοαναθρεμμένης μαθήτριας νοσεί όπως και η κοινωνία. Η παραπαιδεία γίνεται πρωταγωνίστρια, ανθίζοντας εκεί που η Παιδεία είναι ανύπαρκτη, εκεί που η πληροφορία αγοράζεται και η αναζήτηση της πραγματικής γνώσης υποκαθίσταται.

«Το έργο πραγματεύεται ζητήματα της Παιδείας από τη δεκαετία του ’50, αλλά ανατριχιαστικά επίκαιρα», λέει ο Χρήστος Σαπουντζής. «Σ’ άλλες χώρες προηγείται το πείραμα από τη θεωρία. Στην Ελλάδα γίνεται ανάποδα. Το εκπαιδευτικό σύστημα πριμοδοτεί την πληροφορία, χωρίς να δίνει ευκαιρία για γνώση. Ομως η γνώση αφορά το μυαλό, την καρδιά, το κορμί. Εμφανής είναι η ταξική διάσταση στο έργο του Ιονέσκο -καθηγητής και μαθήτρια ανήκουν στην αστική, μεγαλοαστική τάξη-, το καυστικό σχόλιο για εκείνους που δεν έκαναν το ιστορικό τους καθήκον. Η Ελλάδα αντί να επενδύσει και στην παράδοση δημιουργώντας το μέλλον, αποκόπηκε από τις ρίζες και περιορίστηκε στα βαλς και τις ξενόφερτες μόδες. Το πιο δύσκολο στοίχημα της κυβέρνησης μετά απ’ αυτό της οικονομίας είναι της Παιδείας. Ελπίζω να είναι έτοιμοι, γιατί πρέπει να συγκρουστούν με τέρατα. Να λιώσουν προτεσταντικά παγόβουνα μέσα στη Μεσόγειο, απάνθρωπες αντιλήψεις, τη “Λευκή κορδέλα” του Χάνεκε...».

Φθόνος της νιότης

Η παράσταση αξιοποίησε περισσότερο το σουρεαλιστικό και συμβολικό, παρά το παράλογο και το κωμικό του Ιονέσκο.

«Ο καθηγητής δεν μπορεί να αντισταθεί στην ακαταμάχητη σεξουαλικότητα της αθωότητας κι αυτό τον αποπροσανατολίζει, θολώνει την κρίση του. Η αφέλεια της μαθήτριας τον ερεθίζει. Αλλά στην ουσία δεν έχει εξουσία. Είναι κι αυτός μπλεγμένος στο δίχτυ της αποτυχίας. Τόσα χρόνια δεν έχει καταφέρει να εκπαιδεύσει καμιά μαθήτρια. Η ανικανότητά του, ο φθόνος της νιότης τον κάνουν δολοφόνο. Λες και είναι καθήκον του να σκοτώνει στο διηνεκές μαθητικές ψυχές, τη δυνατότητα των νέων να ανελιχθούν».

Η μαθήτρια, ενώ αγνοεί πόσο κάνει ένα κι ένα, ξέρει τον πολλαπλασιασμό 3 δισ. 750.303 Χ 5 δισ. 12.129!.. Η εξήγησή της στο πώς τα καταφέρνει είναι αφοπλιστική: «Επειδή δεν μπορώ να κάνω τις πράξεις με τον σωστό τρόπο, αποστήθισα όλα τα πιθανά αποτελέσματα»... Την πληροφόρηση δηλαδή. «Μα είναι άπειρα» της λέει εκείνος. Εκείνη τα έχει μάθει στο άπειρο... Η ανικανότητα της μαθήτριας να κατανοήσει θυμώνει τον καθηγητή, τον οδηγεί στην παραφροσύνη και τελικά στον φόνο. Αλλωστε είναι ένας σίριαλ κίλερ. Εχει ήδη σκοτώσει άλλες 390 μαθήτριες. Κι απ’ ό,τι φαίνεται θα συνεχίσει.

«Η μικρή ξεκινά χαρούμενη μια περιπέτεια, που της υπόσχεται γνώση, κι όταν συνειδητοποιεί ότι κανείς δεν μπορεί να τη βοηθήσει νιώθει απόγνωση. Ο φόνος είναι μια συμβολική πράξη του Ιονέσκο. Οι δάσκαλοι αφήνουν πίσω τους νεκρές συνειδήσεις, νέους χωρίς ελευθερία να δημιουργήσουν, χωρίς ικανότητα παραγωγής σκέψης. Δεν είναι μόνο η παλιά συντηρητική γενιά που εγκληματεί, αλλα και νέοι, μοντέρνοι, ίσως και φαν του Χέντριξ».

Από Γούναρη μέχρι ροκ εντ ρολ

Το σκηνικό παραπέμπει σε δωμάτιο καθαρτηρίου λες και ο δάσκαλος είναι καταδικασμένος να ζει εκεί στην αιωνιότητα διδάσκοντας την ίδια ανεπίδεκτη μαθήσεως μαθήτρια. Βιβλία και χαρτιά κυλάνε σαν σαβούρα από τους τοίχους δίνοντας μια αίσθηση αργής σήψης. Οσο για τη μουσική, ο Χ. Σαπουντζής φαντάστηκε το έργο σαν μιούζικαλ τσέπης κι έγραψε στίχους, ενσωμάτωσε ηλεκτρονικούς ήχους, μελωδίες.

«Οι χαρακτήρες του Ιονέσκο έχουν τόσο πυκνά συναισθήματα, που θα μπορούσαν να οδηγούν την πρόζα στο τραγούδι. Είχα ανάγκη να παρέμβω αισθητικά μέσω της μουσικής που αγαπώ πολύ. Φώτισα παραπάνω το συναισθηματικό σύμπαν των ηρώων, τόνισα μουσικά κάποια σημεία χωρίς ν’ αλλάξει τίποτα στο έργο. Εκεί που νομίζεις ότι ο Γούναρης θα διαδεχθεί τον Πολυμέρη, ξαφνικά ακούμε ροκ εντ ρολ. Λούπες με ηλεκτρονική μουσική που υπογραμμίζει τον χορό του θανάτου, αρχέγονο, κανιβαλιστικό στο σημείο που ο καθηγητής επιτίθεται με τις γνώσεις του στη μικρή».

Τρία έργα αυτή τη σεζόν για τον Χρήστο Σαπουντζή: «Εντα Γκάμπλερ» στη Στέγη, «Μάθημα», ενώ το Δευτερότριτο τρέχει το «Μαύρο αίμα» στο Ιδρυμα Κακογιάννη. Πώς εξαργυρώνεται τόση δραστηριότητα;

«Οικονομικά δεν εξαργυρώνεται. Πάντα έτσι ήταν στο θέατρο λίγο ώς πολύ. Το περσινό “Blackout” στο Ικαριώτικο Καφενείο, μια προσπάθεια να πιάσουμε το στόρι του Ελληνα απ’ την αρχή, ήταν υπέροχο πράγμα και συγχρόνως μας ζούσε. Είχε δύναμη, αποδοχή από τον κόσμο. Θα κάνουμε κι άλλα, καινούργια πράγματα. Στις δικές μας δυνάμεις πιστεύω. Πουθενά αλλού. Δεν ξέρω καν αν είναι αισιοδοξία. Είναι η ίδια η ζωή που σε αναγκάζει να αναπνέεις, να σηκώνεσαι όρθιος, να χαίρεσαι».

INFO:

Αγγέλων Βήμα (Σατωβριάνδου 36, Ομόνοια - Τηλ.: 210 5242211και 210 5242213) «Το μάθημα» του Ευγένιου Ιονέσκο. Μετάφραση: Τατιάνα Δημητρίου, Κατερίνα Χατζηκυριάκου. Διασκευή - Στίχοι: Χρήστος Σαπουντζής, Κατερίνα Χατζηκυριάκου. Σκηνοθεσία: Χρήστος Σαπουντζής. Πρωτότυπη Μουσική: Sancho 003 (Φώτης Σιώτας, Κώστας Παντέλης). Επιμέλεια Κίνησης: Ελσα Σίσκου. Σκηνικά – Κοστούμια: Αρετή Μουστάκα, Χριστίνα Πανοπούλου. Σχεδιασμός φωτισμών: Στέλλα Κάλτσου. Παίζουν: Χρήστος Σαπουντζής, Κατερίνα Χατζηκυριάκου. Παραστάσεις: Τετάρτη 18.00, Πέμπτη και Σάββατο 21.15

ΘΕΑΤΡΟ
Το γράψιμο δεν είναι σπουδαιότερο από τη φροντίδα των παιδιών ή το μαγείρεμα
Ζει στην Ξάνθη, διδάσκει σε νυχτερινό Λύκειο. Εγραφε επί πολλά χρόνια και ξαφνικά η ομάδα Bijoux de Kant την ανακάλυψε από κείμενά της διάσπαρτα στο ίντερνετ. Ετσι γεννήθηκε μια θεατρική συγγραφέας με...
Το γράψιμο δεν είναι σπουδαιότερο από τη φροντίδα των παιδιών ή το μαγείρεμα
ΘΕΑΤΡΟ
Συνεχίζεται η αντιπαράθεση για τις «Μαριονέτες»
Δύο επιστολές απαντούν στην επιστολή της προέδρου και διευθύνουσας συμβούλου της Νέας Σκηνής, Ειρήνης Λεβίδη, που δημοσιεύτηκε προ ημερών στην «Εφημερίδα των Συντακτών». «Ρίσκαρε την εργασία μας», λένε οι...
Συνεχίζεται η αντιπαράθεση για τις «Μαριονέτες»
ΘΕΑΤΡΟ
Ο Βελουχιώτης στη σκηνή
Ο «Αρης» είναι ένα ακόμα έργο της Σοφίας Αδαμίδου που αντλεί το θέμα του από την περίοδο της Εθνικής Αντίστασης. Παίχτηκε με επιτυχία τον χειμώνα σε σκηνοθεσία Βασίλη Μπισμπίκη και τώρα ξεκινά νέο κύκλο...
Ο Βελουχιώτης στη σκηνή
ΘΕΑΤΡΟ
«Θα προσφύγουμε στη Δικαιοσύνη»
Τι συνέβη με την παράσταση «Μαριονέτες» του Ινγκμαρ Μπέργκμαν που επρόκειτο να ανεβεί τον ερχόμενο Οκτώβριο στο ιστορικό θέατρο; Τι ακριβώς χρεώνουν οι συντελεστές της παραγωγής στην Ειρήνη Λεβίδη που...
«Θα προσφύγουμε στη Δικαιοσύνη»
ΘΕΑΤΡΟ
Το Εθνικό πάει Αττικα
Το Εθνικό πάει παντού και διά της επικοινωνίας... Μέχρι τώρα βλέπαμε διαφημίσεις του προγράμματος του Εθνικού Θεάτρου στο μετρό, στο αεροδρόμιο, στους σταθμούς του μετρό, του ηλεκτρικού, του τραμ. Τώρα...
Το Εθνικό πάει Αττικα
ΘΕΑΤΡΟ
«Οι τραγωδίες διαταράσσουν κεκτημένα»
Η παράσταση «Οιδίπους», παραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, που σκηνοθετεί ο Σταύρος Τσακίρης και κάνει απόψε πρεμιέρα στο Ρωμαϊκό Ωδείο της πόλης, εξιστορεί έναν από τους αρχαιότερους μύθους, αυτόν των Λαβδακιδών ●...
«Οι τραγωδίες διαταράσσουν κεκτημένα»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας