• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 20.4°C / 23.4°C
    3 BF
    42%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 19.8°C / 23.1°C
    3 BF
    44%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.7°C / 25.0°C
    0 BF
    39%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 21.9°C / 23.8°C
    1 BF
    27%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 23.5°C
    3 BF
    33%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.0°C / 21.5°C
    0 BF
    41%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 16.4°C / 18.1°C
    2 BF
    31%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.5°C / 23.5°C
    2 BF
    30%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.2°C / 24.9°C
    5 BF
    47%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.9°C / 21.8°C
    4 BF
    52%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.1°C / 22.8°C
    5 BF
    46%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.7°C / 18.5°C
    0 BF
    77%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    4 BF
    53%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 20.1°C / 22.9°C
    2 BF
    35%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 20.5°C / 21.6°C
    2 BF
    52%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.8°C / 24.9°C
    4 BF
    38%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 19.7°C / 23.2°C
    3 BF
    34%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 21.0°C / 21.3°C
    3 BF
    47%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.8°C / 22.2°C
    3 BF
    55%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.5°C / 18.5°C
    1 BF
    43%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μπελ επόκ, αισθησιασμός και αμοραλισμός

  • A-
  • A+

Μια πρωταγωνίστρια νέα και όμορφη, ασταθής και αναποφάσιστη, γενναιόδωρη και φιλόδοξη. Μια όπερα διαχρονική και δημοφιλής γεμάτη νοηματική ρευστότητα. Μουσική γραφή που αναβλύζει αισθησιασμό και μελωδικότητα. Ντουέτα γεμάτα δραματικότητα.

Λιμπρέτο που παρουσιάζει έναν κόσμο που χαρακτηρίζεται από την ακόρεστη κατανάλωση ηδονών και την κατάπτωση αξιών. Ατμόσφαιρα που εκφράζει με τον πιο γλαφυρό τρόπο τη γαλλική μπελ επόκ, την αισθητική και τις αξίες της. Και στο επίκεντρο ένας σκηνοθέτης που εστιάζει στη θυματοποίηση και στον αμοραλισμό των βασικών χαρακτήρων.

Μια από τις διασημότερες όπερες του γαλλικού ρεπερτορίου, η «Μανόν» του Μασνέ κάνει πρεμιέρα αύριο στην Εθνική Λυρική Σκηνή έπειτα από 52 χρόνια σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού - Κλεάντε Ρούσο και σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου. Ερμηνεύτριες στον ομώνυμο ρόλο δύο σπουδαίες Ελληνίδες υψίφωνοι με διεθνή αναγνώριση: η Μυρτώ Παπαθανασίου και η Χριστίνα Πουλίτση.

Βασισμένη στο μυθιστόρημα του Πρεβό, η όπερα εξιστορεί τον άτυχο έρωτα του ιππότη Ντε Γκριέ για τη Μανόν και αποτελεί την επιτομή του στερεότυπου της εποχής σχετικά με τη δύναμη της γυναικείας αποπλάνησης. Παρουσιάστηκε πρώτη φορά στο Παρίσι από τον θίασο της Οπερά Κομίκ στις 19 Ιανουαρίου 1884. Η επιτυχία ήταν τόσο μεγάλη που έως το 1919 ο θίασος είχε συμπληρώσει χίλιες παραστάσεις και η Μανόν είχε προλάβει να γοητεύσει το κοινό σε Λονδίνο, Αγία Πετρούπολη και Νέα Υόρκη. Ακόμα και σήμερα θεωρείται η δεύτερη σε επιτυχία και απήχηση γαλλική όπερα μετά την «Κάρμεν» του Μπιζέ.

Η υπόθεση αφορά τη σύντομη ζωή της επαρχιωτοπούλας Μανόν Λεσκό, η οποία πόθησε τα πλούτη και τη μεγάλη ζωή στο Παρίσι. Ενα κορίτσι που εξαντλείται στο κυνήγι των ηδονών, ορκίζεται χωρίς δυσκολία αιώνια πίστη σε όποιον αγαπημένο τής προσφέρει αυτό που ζητά και με την ίδια ευκολία τον εγκαταλείπει. Αφού έζησε ό,τι πόθησε και μάλιστα σε σύντομο χρονικό διάστημα, κατηγορήθηκε για πορνεία, απελάθηκε και κατέληξε να πεθάνει από εξάντληση στον δρόμο προς το λιμάνι της Χάβρης. Τη Μανόν ερωτεύτηκε παράφορα ο ιππότης Ντε Γκριέ, ο οποίος κατέστρεψε τη ζωή του ακολουθώντας την αγαπημένη του.

Ο σκηνοθέτης Θωμάς Μοσχόπουλος αναγνωρίζει πως το βασικότερο χαρακτηριστικό του έργου είναι η αμφιθυμία σε όλα τα επίπεδα: ατμόσφαιρα, θέμα, μουσικό ύφος και ήθος των ηρώων. «Τίποτε δεν είναι βέβαιο στον κόσμο της Μανόν. Ολα αρχίζουν “εύκολα” και “ανάλαφρα” ως μια κωμωδία ηθών, τελικά όμως η δραματικότητα ξεπερνάει σχεδόν το μελόδραμα.

Είναι η Μανόν μια αντι-Τραβιάτα ή μια πρώιμη Λούλου; Ενα θύμα των καταστάσεων και μιας κοινωνίας που υποτάσσει μια νέα γυναίκα σε κατηγοριοποιήσεις ή μια φιλήδονη αμοραλίστρια που καταστρέφεται από τον ναρκισσισμό της; Ο ιππότης Ντε Γκριέ; Μια πιστή ύπαρξη με άδολα και δυνατά αισθήματα; Ή ένας αφελής εμμονικός νέος, καλομαθημένος από την οικονομική και κοινωνική επιφάνεια της οικογένειάς του; Ισως ούτε ο Πρεβό ούτε ο Μασνέ να αποσκοπούσαν σε ξεκάθαρες ή ηθικολογικές απαντήσεις».

Ηταν, όμως, και οι συγκυρίες της εποχής από τις οποίες προφανώς δεν μπορούσαν να ξεφύγουν οι δύο δημιουργοί. «Την εποχή εκείνη κυριαρχούσε η ρευστότητα. Στην περίπτωση του αφηγηματικού έργου το galant πνεύμα του γαλλικού 18ου αιώνα δεχόταν τα “τσιμπήματα” του Διαφωτισμού που παρακινούσε σε κριτική σκέψη κι επανεξέταση κάθε βεβαιότητας. Ενώ, κατά την μπελ επόκ (εποχή που γράφτηκε η όπερα) καλύπτονταν έντεχνα μέσα από την ευζωία οι μεγάλες εντάσεις, οι ανισότητες κι οι ανακατατάξεις σε επίπεδο κοινωνικής και πνευματικής ζωής. Σαν δύο μεγάλες φούσκες που μεγαλώνουν ασύστολα οι δύο αυτές εποχές θα σκάσουν σε μεγάλες και παγκόσμιας εμβέλειας κρίσεις που θα συνταράξουν τον κόσμο».

Με άλλα λόγια, πρόκειται για μια ιστορία μάλλον... σκανδαλωδώς σημερινή και επίκαιρη. «Μήπως εκεί όμως βρίσκεται και το ειδικότερο ενδιαφέρον που μπορεί να έχει το ανέβασμα του έργου στις μέρες μας; Στο ότι δηλαδή αποτυπώνει σχεδόν συμβολικά έναν κόσμο που μεθυσμένος από την “ευκολία” και την “ανεμελιά” διακατέχεται από μια ακόρεστη όρεξη για κατανάλωση ηδονών και εφήμερης επιβεβαίωσης;» αναρωτιέται ο Θ. Μοσχόπουλος. «Οσο για τις αξίες, εύκολα τοποθετούνται σε επίπεδο αγοραστικής αξίας: ο έρωτας συγχέεται με τον ερωτισμό και η έννοια της πορνογραφίας μπορεί άνετα να χρησιμοποιηθεί για κάθε μορφή ανθρώπινης συμπεριφοράς και όχι μόνο στη στενή της κυριολεξία;».

Ιnfo: Παραστάσεις: 12, 14, 16, 19, 21, 23, 26 και 30/12. Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος ΕΛΣ, ΚΠIΣΝ. Ωρα έναρξης: 19.30 (Κυριακές 18.30). Σκηνικά: Ευαγγελία Θεριανού. Κοστούμια: Κλερ Μπρέισγουελ. Μουσική δραματουργία: Κορνήλιος Σελαμσής. Κινησιολογία: Σοφία Πάσχου. Φωτισμοί: Σοφία Αλεξιάδου. Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος. Ερμηνεύουν: Ιππότης ντε Γκριέ: Γιόαν Χοτέα και Κωνσταντίνος Κληρονόμος. Κόμης ντε Γκριέ: Πέτρος Μαγουλάς και Τάσος Αποστόλου. Λεσκό: Διονύσης Σούρμπης και Βαγγέλης Μανιάτης κ.ά.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΘΕΑΤΡΟ
«Μόνο αν τους στερήσετε τα όνειρά τους θα ησυχάσετε, Εκλαμπρότατε»
«Τα μαγικά μαξιλάρια» του Ευγένιου Τριβιζά ανεβαίνουν σε νέα μουσικοθεατρική εκδοχή, σε σκηνοθεσία της Νατάσας Τριανταφύλλη, ώστε ενταγμένα στο αφιέρωμα για τα 200 χρόνια Ελληνικής Επανάστασης να θυμίσουν τη...
«Μόνο αν τους στερήσετε τα όνειρά τους θα ησυχάσετε, Εκλαμπρότατε»
ΘΕΑΤΡΟ
Μαρμαρινός και Καραζήσης ρίχνονται στην Επανάσταση του ’21
Μία από τις πλέον αναμενόμενες παραστάσεις ήταν η ανάθεση της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ σε μια ομάδα υψηλού καλλιτεχνικού προφίλ μιας παραγωγής που θα ξαναδιάβαζε -από σκηνής- την ιστορία της Ελληνικής...
Μαρμαρινός και Καραζήσης ρίχνονται στην Επανάσταση του ’21
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μια «Νυχτερίδα» στον Αστέρα Βουλιαγμένης
Ο σκηνοθέτης της παράστασης Αλέξανδρος Ευκλείδης μεταφέρει τη δράση από τα βιεννέζικα σαλόνια στην παραμονή της 21ης Απριλίου και ο μαέστρος Γιώργος Ζιάβρας εξηγεί τι κάνει τόσο αγαπητό το έργο του Γιόχαν...
Μια «Νυχτερίδα» στον Αστέρα Βουλιαγμένης
ΘΕΑΤΡΟ
Ποδαρικό στο 2020 με... θρίλερ
Με τη νέα όπερα του Γιώργου Κουρουπού ξεκινά η χρονιά. Βασισμένη στην ομώνυμη νουβέλα του Στέφαν Τσβάιχ και λιμπρέτο Ιουλίτας Ηλιοπούλου, η «Λεπορέλλα» είναι ένα ψυχογράφημα που εξερευνά τις σκοτεινές πλευρές...
Ποδαρικό στο 2020 με... θρίλερ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενας απαγορευμένος έρωτας αναμετριέται με τον θάνατο
Δύο σπουδαίες οικογένειες ευγενών χωρίζονται από θανάσιμο μίσος. Μέλη των δύο αυτών σογιών είναι ο Ρωμαίος και η Ιουλιέτα, δύο νέα παιδιά που συνδέονται με παράφορο έρωτα. Εναν έρωτα απαγορευμένο που...
Ενας απαγορευμένος έρωτας αναμετριέται με τον θάνατο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας