Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Από Μπομπ Ουίλσον μέχρι Κομεντί Φρανσέζ

«Οιδίποδας» του Μπομπ Ουίλσον

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Από Μπομπ Ουίλσον μέχρι Κομεντί Φρανσέζ

  • A-
  • A+

Εξωστρεφές όσο ποτέ άλλοτε το πρόγραμμα της Επιδαύρου στο Φεστιβάλ του 2019, με καλεσμένους διεθνείς σκηνοθέτες, πρωταγωνιστές (Μπομπ Ουίλσον, Ιβο βαν Χόβε, Κάθριν Χάντερ), αλλά και θεατρικούς οργανισμούς, όπως τον Κομεντί Φρανσέζ, και με έναν μόνο Αριστοφάνη για πρώτη φορά, τις «Νεφέλες», έτσι όπως θα τον παρουσιάσει ο Δημήτρης Καραντζάς. Και η μεγάλη παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου, η «Ορέστεια» του Αισχύλου, με τα τρία έργα μοιρασμένα σε τρεις νέες γυναίκες σκηνοθέτιδες.

Ο Μπομπ Ουίλσον για πρώτη φορά έρχεται στο αρχαίο θέατρο, ανοίγοντας το Φεστιβάλ Επιδαύρου με τον «Οιδίποδα», μια παράσταση «φτιαγμένη για αρχαία θέατρα», η οποία έχει παιχτεί μόνο στην Πομπηία και στη Βιτσέντζα. Πρόθεση του σκηνοθέτη είναι να την ξαναδουλέψει με αλλαγές και στη διανομή (21, 22 Ιουνίου). Συμμετέχει η Λυδία Κονιόρδου.

Η τριλογία του Αισχύλου «Ορέστεια» θα παρουσιαστεί από το Εθνικό Θέατρο (28, 29 Ιουνίου) σε ενιαία παράσταση με τρεις γυναίκες να σκηνοθετούν από κάθε έργο: Ιώ Βουλγαράκη («Αγαμέμνων»), Λίλλυ Μελεμέ («Χοηφόροι»), Γεωργία Μαυραγάνη («Ευμενίδες»). Η δεύτερη παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου (5, 6 Ιουλίου) είναι οι «Ικέτιδες» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού, συμπαραγωγή με τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου.

Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης για πρώτη φορά σκηνοθετεί στην Επίδαυρο (12, 13 Ιουλίου) τον «Οιδίποδα Τύραννο» του Σοφοκλή (συμπαραγωγή Αθηναϊκών Θεάτρων - ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης), με τον Δημήτρη Λιγνάδη στον ρόλο του Οιδίποδα και την Αμαλία Μουτούση στο ρόλο της Ιοκάστης.

Τον ταλαντούχο σκηνοθέτη Γιάννη Καλαβριανό εμπιστεύτηκε το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος για να σκηνοθετήσει την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Ευριπίδη (19, 20 Ιουλίου).

Η Κομεντί Φρανσέζ έρχεται για πρώτη φορά στην Επίδαυρο (26, 27 Ιουλίου) με την παράσταση «Ηλέκτρα / Ορέστης» του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία του Βέλγου Ιβο βαν Χόβε.

Τον μοναδικό Αριστοφάνη αυτής της χρονιάς, τις «Νεφέλες», σκηνοθετεί ο Δημήτρης Καραντζάς (2, 3 Αυγούστου) με τους Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Γιώργο Γάλλο, Νίκο Καραθάνο, Λυδία Φωτοπούλου, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Χρήστο Λούλη, Εμιλυ Κολιανδρή, Ελίνα Ρίζου, Θεοδώρα Τζήμου κ.ά.

Μια από τις σημαντικότερες ηθοποιούς στην Ευρώπη και την Αμερική, η ελληνικής καταγωγής Κάθριν Χάντερ θα παίξει τον ομώνυμο ρόλο στον «Προμηθέα Δεσμώτη» (στη διάρκεια της σημαντικής καριέρας της δεν είναι η πρώτη φορά που έχει ερμηνεύσει ανδρικούς ρόλους, έχει μάλιστα βραβευτεί με το βραβείο Ολιβιέ για την ερμηνεία του Ριχάρδου Γ’), συμπαραγωγή του Φεστιβάλ με το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, σε σκηνοθεσία Σταύρου Τσακίρη, μετάφραση Δημήτρη Δημητριάδη και με μουσική που θα γράψει ο Θάνος Μικρούτσικος (9, 10 Αυγούστου).

Μικρή Επίδαυρος

Το Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου «ανοίγει» με έργα εμπνευσμένα είτε από το αρχαίο ελληνικό δράμα είτε από αρχαίους ελληνικούς μύθους. Το πρόγραμμα ξεκινά στις 22 Ιουνίου με μια κινηματογραφική προβολή-έκπληξη σε συνεργασία με τις Νύχτες Πρεμιέρας, το Φεστιβάλ Θερινού Κινηματογράφου της Αθήνας.

Για πρώτη φορά το Φεστιβάλ καλεί την Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής Σκηνής (28, 29 Ιουνίου) που θα παρουσιάσει τρία εμβληματικά έργα μουσικού θεάτρου Ελλήνων συνθετών της πρωτοπορίας: του Ιάννη Ξενάκη (Κασσάνδρα, 1987), του Γιάννη Χρήστου (Αναπαράστασις Ι: ο Βαρύτονος, 1968) και του Γιώργου Κουμεντάκη (Εσσεται ήμαρ, 1986).

Ακολουθούν η «Θεογονία» του Ησιόδου από τη Σοφία Πάσχου και την ομάδα της (5, 6 Ιουλίου), το «KAOS» από την ομάδα χορού Griffon σε χορογραφία Ιωάννας Πορτόλου (12, 13 Ιουλίου), και «Δάφνις και Χλόη» του Λόγγου, συγγραφέα του 3ου μ.Χ. αιώνα (19, 20 Ιουλίου) σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μπογδάνου.

Ακολουθούν η «Φαίδρα» του Ρακίνα σε σκηνοθεσία Εφης Θεοδώρου, με τους Μαρία Σκουλά, Γιάννο Περλέγκα, Γιάννη Παπαδόπουλο (26, 27 Ιουλίου), «Δαναΐδες» του Ανδρέα Κάλβου (2, 3 Αυγούστου), στην πρώτη παράσταση του έργου επί σκηνής σε σκηνοθεσία Νατάσας Τριανταφύλλη, με τους Λένα Παπαληγούρα, Λάζαρο Γεωργακόπουλο, Αρη Μπαλή. Η μουσική είναι της Μόνικας, τραγουδάει η Αρτεμις Μπόγρη.

Απολογισμός 2018

Οπως είπε ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, η ανακοίνωση του προγράμματος έγινε ακόμα νωρίτερα απ' ό,τι πέρσι, «καθώς ο έγκαιρος προγραμματισμός που αφορά το Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου και τη Μικρή Επίδαυρο όχι μόνο συνδέεται με την προσέλκυση περισσότερων ξένων θεατών, σε συνεργασία με ελληνικούς και διεθνείς οργανισμούς και γραφεία που δραστηριοποιούνται στον πολιτιστικό τουρισμό, αλλά έχει μεγάλη σημασία και για τη σωστή προετοιμασία των θιάσων σε ιδιαίτερα απαιτητικές παραγωγές».

Σε σύγκριση με το 2017 που η πληρότητα ήταν 58%, το 2018 η πληρότητα έφτασε το 68%. Τις παραστάσεις στα 8 διήμερα της Επιδαύρου παρακολούθησαν 93.409 θεατές, του Ηρωδείου 102.560 θεατές και της Πειραιώς 260 24.953 θεατές. Στις εκδηλώσεις στο Ανοιγμα στην πόλη δεν ήταν εύκολο να καταμετρηθούν οι θεατές, καθώς οι περισσότερες παραστάσεις έγιναν σε ανοιχτούς χώρους και συχνά με ελεύθερη είσοδο.

Για το υπόλοιπο πρόγραμμα του 2019 εκτός Επιδαύρου, η ανακοίνωση θα πραγματοποιηθεί τον Φεβρουάριο, επειδή, όπως είπε ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, «η επιλογή είναι χρονοβόρα διαδικασία κι ακόμα παρακολουθούμε συστηματικά τα ξένα φεστιβάλ ώς την τελευταία στιγμή για ό,τι σημαντικό εμφανίζεται αυτή την εποχή».

  

ΘΕΑΤΡΟ
«Είμαι διευθυντής πέντε μηνών»
Σε λίγες μέρες ξεκινάει το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, πιο διευρυμένο από ποτέ με θέατρο, μουσική, χορό και διεθνείς παραγωγές. Το Λύκειο Αρχαίου Δράματος θα κάνει το ντεμπούτο του. Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος...
«Είμαι διευθυντής πέντε μηνών»
ΘΕΑΤΡΟ
«Η απογοήτευση είναι όπλο του συστήματος»
«Παλεύω να πραγματώσω τα όνειρά μου μέσα από την τέχνη», λέει ο Γιάννης Κακλέας, που κινείται από το εμπορικό θέατρο μέχρι την Επίδαυρο με επιτυχία, απολαμβάνοντας τις αντιφάσεις του. Ανεβάζει δύο έργα του...
«Η απογοήτευση είναι όπλο του συστήματος»
ΘΕΑΤΡΟ
Σαν μαθητής στην Επίδαυρο
Μια ελληνορωσική συμπαραγωγή προκαλεί το ενδιαφέρον. Το ιστορικό Θέατρο Βαχτάνγκοφ της Μόσχας συνεργάζεται για πρώτη φορά με το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζοντας την Παρασκευή και το Σάββατο στην Επίδαυρο την...
Σαν μαθητής στην Επίδαυρο
ΘΕΑΤΡΟ
«Θέλω στην Επίδαυρο και τη Λάτση και τον βοσκό από το Λυγουριό»
Ανθρωπος των παθών και του ρίσκου δηλώνει ο ο Δημήτρης Λιγνάδης. Τώρα, ερμηνεύει τον Κρέοντα στην «Αντιγόνη» με το Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού και μας μιλάει για τους πόλους σύγκρουσης στην...
«Θέλω στην Επίδαυρο και τη Λάτση και τον βοσκό από το Λυγουριό»
ΘΕΑΤΡΟ
Φεστιβάλ που αγκαλιάζει τους νέους
Στα 19 χρόνια που διευθύνει το Θέατρο του Νέου Κόσμου συνεργάστηκε με πολλούς ηθοποιούς και συνέβαλε στο να καθιερωθούν. Τώρα αναλαμβάνει το Ελληνικό Φεστιβάλ σε μια οριακή στιγμή, για να μη ματαιωθεί η φετινή...
Φεστιβάλ που αγκαλιάζει τους νέους
ΘΕΑΤΡΟ
Εθνικό καλεί Βαχτάνγκοφ στην Επίδαυρο
Το ιστορικό θέατρο της Μόσχας και ο σπουδαίος Λιθουανός σκηνοθέτης Ρίμας Τούμινας παρουσιάζουν τον «Οιδίποδα Τύραννο» του Σοφοκλή. Τρεις γενιές ηθοποιών συναντιούνται στην «Αντιγόνη» του Σοφοκλή που σκηνοθετεί...
Εθνικό καλεί Βαχτάνγκοφ στην Επίδαυρο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας