• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 13.4°C / 16.2°C
    2 BF
    64%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    12°C 10.5°C / 13.6°C
    0 BF
    66%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 12.0°C / 17.9°C
    5 BF
    65%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 8.6°C
    1 BF
    71%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 12.4°C
    3 BF
    66%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    11°C 9.0°C / 13.0°C
    2 BF
    69%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    6°C 5.2°C / 7.3°C
    2 BF
    75%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 9.6°C / 15.7°C
    2 BF
    74%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.5°C / 17.5°C
    0 BF
    88%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.9°C / 14.9°C
    1 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 16.4°C / 17.1°C
    5 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    4 BF
    63%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    0 BF
    82%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    7°C 6.9°C / 8.5°C
    0 BF
    81%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 8.5°C / 12.8°C
    0 BF
    78%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.8°C / 18.2°C
    1 BF
    85%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.6°C / 16.4°C
    2 BF
    65%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    12°C 8.8°C / 17.0°C
    2 BF
    74%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    12°C 9.7°C / 13.7°C
    2 BF
    57%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    6°C 5.8°C / 5.8°C
    1 BF
    62%

Ο Σάιμον υπήρξε ένας από τους πλέον επιτυχημένους θεατρικούς συγγραφείς

AP Photo / Gary Stuart
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πέθανε ο σπουδαίος Αμερικανός θεατρικός συγγραφέας Νιλ Σάιμον

  • A-
  • A+

Ο Αμερικανός θεατρικός συγγραφέας Νιλ Σάιμον πέθανε σε ηλικία 91 ετών. Σύμφωνα με τον φίλο του Μπιλ Εβανς, εξέπνευσε χτες το πρωί ύστερα από επιπλοκές που του προκάλεσε η πνευμονία από την οποία έπασχε.

Ο Σάιμον υπήρξε ένας από τους πλέον επιτυχημένους θεατρικούς συγγραφείς, βραβευμένος με τέσσερα βραβεία Tony, ένα Πούλιτζερ, με το βραβείο «Mark Twain», ενώ είχε τιμηθεί με πολλές υποψηφιότητες για Οσκαρ.

Εχει γράψει για το θέατρο, τον κινηματογράφο και την τηλεόραση σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία. Τα περισσότερα έργα του Νιλ Σάιμον είναι κωμωδίες εμπνευσμένες από κοινωνικά θέματα που απασχολούν όλους μας μέσα στην καθημερινότητα, γραμμένες με χιούμορ και τρυφερότητα για τους ήρωές του. Ηρωες αποτυχημένους, νευρικούς, ανασφαλείς.

Ο Σάιμον έβρισκε τη ζωή τόσο θλιβερή και τόσο αστεία συγχρόνως, ήθελε να γράφει ιστορίες για πραγματικούς ανθρώπους: «Πώς μπορώ να μιλήσω με χιούμορ για μια θλιβερή κατάσταση;».

Εγραψε περισσότερα από 30 έργα, πολλά από τα οποία διασκευάστηκαν από τον ίδιο σε σενάρια κι έγιναν κινηματογραφικές επιτυχίες. Ο τρόπος γραφής του ήταν πνευματώδης, επικεντρωμένος στο να παρατηρεί εύστοχα, καίρια τις αντιφάσεις των οικογενειακών σχέσεων.

Γεννήθηκε στο Μπρονξ της Νέας Υόρκης το 1927, στα χρόνια της μεγάλης οικονομικής ύφεσης και κοινωνικής κρίσης, από Εβραίους γονείς. Τα παιδικά του χρόνια ήταν αρκετά δύσκολα, αφού μεγάλωσε σε ένα σπίτι με εντάσεις, τσακωμούς ανάμεσα στους γονείς του. Αυτός και ο αδελφός του, Ντάνι, χρειάστηκε να ζήσουν μεγάλα διαστήματα με συγγενείς όταν ο πατέρας του εγκατέλειπε το σπίτι. Για να ξεφύγει από το δυσάρεστο οικογενειακό τοπίο, κατέφευγε συχνά στα σκοτάδια των κινηματογράφων απολαμβάνοντας, κυρίως, κωμωδίες του βωβού κινηματογράφου των Τσάρλι Τσάπλιν, Μπάστερ Κίτον.

Οπως είχε πει σε συνέντευξή του, ένας από τους λόγους που ασχολήθηκε με το γράψιμο ήταν η ανάγκη του για ανεξαρτησία προσωπική, συναισθηματική, μια ανάγκη που αναγνώρισε από την ηλικία των οκτώ χρόνων του: «Επρεπε ν' αρχίσω να φροντίζω τον εαυτό μου με κάποιον τρόπο... Κι αυτό με έκανε ισχυρό ως άνθρωπο ανεξάρτητο».

Οι δύσκολες οικονομικές συνθήκες και το ασταθές οικογενειακό περιβάλλον δεν του επέτρεψαν να κάνει ανώτερες σπουδές, όμως το ταλέντο του γρήγορα εκδηλώθηκε. Ο μεγάλος αδελφός του ήταν η αιτία του ξεκινήματός του, αυτός ζήτησε τη βοήθειά του για ένα σκετς που έπρεπε να γράψει για το πάρτι της εταιρείας του και έκτοτε ξεκίνησε η συνεργασία τους. Για πολλά χρόνια η δουλειά του περιορίστηκε σε κωμωδίες για την τηλεόραση. Πολύ αργότερα κατάφερε να νιώσει επαρκής, να ξεπεράσει την ντροπή του και να γράψει μόνος του θεατρικά έργα που έγιναν και μεγάλες επιτυχίες στον κινηματογράφο.

Το έργο του

Ο Νιλ Σάιμον ξεκίνησε την καριέρα του γράφοντας σκετς και επιθεωρήσεις. Η πρώτη του δουλειά ήταν το «Catch a star» το 1955 το οποίο ανέβηκε στο Μπρόντγουεϊ. Το πρώτο θεατρικό έργο «Παίξε την τρομπέτα σου» το έγραψε το 1961 μαζί με τον αδελφό του, Ντάνιελ. Τον επόμενο χρόνο κάνει την πρώτη του απόπειρα στο μιούζικαλ «Little me». Στη συνέχεια γράφει κι άλλα έργα που γίνονται επιτυχίες: «Ξυπόλητοι στο πάρκο» (1963), «Το παράξενο ζευγάρι» (1965), η «Αστερόεσσα κοπέλα» (1966), «Σουίτα για δύο» (1968). Μετά την πρώτη επιτυχία στο μιούζικαλ γράφει κι άλλες δύο πρόζες, «Γλυκιά Τσάριτι» (1966) και «Promises» (1968).

Το 1969 ο Νιλ Σάιμον γράφει τον «Τελευταίο φλογερό εραστή» και το 1970 την «Κυρία με τη χαμένη ομορφιά». Το άγχος και η σύγχυση της μεγαλούπολης, ο εγκλωβισμός των ανθρώπων στα διαμερίσματα είναι το θέμα στον «Φυλακισμένο της κεντρικής λεωφόρου» (1972).

Χάνει για κάποια χρόνια τη δημοφιλία του και ύστερα από δύο αποτυχημένες απόπειρες απολαμβάνει ξανά την εκτίμηση του αμερικανικού κοινού με το «California suite» (1976). Ακολουθεί η «Καινούργια σελίδα» (1977) με αρκετά αυτοβιογραφικά στοιχεία, το κείμενο για το μιούζικαλ «Παίζουν το τραγούδι μας» (1978) και «Θα 'πρεπε να παίζω στο σινεμά» (1980), «Οι ηλίθιοι» (1981). Μέσα στα επόμενα χρόνια η παραγωγικότητά του αποτυπώνεται στα έργα: «Αναμνήσεις απ’ το Μπράιτον Μπιτς» (1983), «Biloxi blues» (1985) και «Προορισμός το Μπρόντγουεϊ» (1986), «Φήμες»(1988).

Ο Νιλ Σάιμον είχε κάνει πέντε γάμους και έχει τρεις κόρες.

Τα περισσότερα έργα του έχουν ανεβεί πολλές φορές στην ελληνική θεατρική σκηνή. Τον περασμένο χειμώνα ο Γιάννης Μόσχος είχε σκηνοθετήσει την «Καινούργια σελίδα», ενώ το «Παράξενο ζευγάρι» παίζεται τώρα με πρωταγωνιστές τους Γιάννη Ζουγανέλη και Βλαδίμηρο Κυριακίδη.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΘΕΑΤΡΟ
«Εχουμε ανάγκη όχι από βιομηχανία τουρισμού αλλά χασομεριού»
Ποιος δεν θέλει ν’ ακούσει τον Βασίλη Παπαβασιλείου να φιλοσοφεί περιπατώντας ανάμεσα στις αρχαιότητες και τους πορτοκαλεώνες της Επιδαύρου, να ανατρέχει στην ιστορία τριών κρίσιμων προχριστιανικών αιώνων;
«Εχουμε ανάγκη όχι από βιομηχανία τουρισμού αλλά χασομεριού»
ΘΕΑΤΡΟ
«Το κοινό θα επιστρέψει διψασμένο στις αίθουσες»
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος αξιοποιεί μέσω του διαδικτύου το καταπληκτικό αρχείο του οργανισμού, στρέφει την προσοχή του στις καλοκαιρινές παραστάσεις «Ορνιθες» και «Γκόλφω»...
«Το κοινό θα επιστρέψει διψασμένο στις αίθουσες»
ΘΕΑΤΡΟ
Υπάρχει σκέψη να μετατεθούν οι παραστάσεις στο τέλος Αυγούστου
Το Εθνικό Θέατρο προετοιμάζεται για την επόμενη μέρα. Τι θα γίνει με τις παραγωγές για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, αλλά και με τα συμβόλαια των ηθοποιών, ποιες εναλλακτικές δράσεις δρομολογούνται, πότε...
Υπάρχει σκέψη να μετατεθούν οι παραστάσεις στο τέλος Αυγούστου
ΘΕΑΤΡΟ
Εφιαλτικό ταξίδι στην Ιστορία της Ευρώπης
Η αριστουργηματική ταινία του Λαρς φον Τρίερ «Europa» διασκευάστηκε στο θέατρο. Την σκηνοθετεί ο Κ. Παπακωστόπουλος, ιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής του Ελληνογερμανικού Θεάτρου στην Κολονία.
Εφιαλτικό ταξίδι στην Ιστορία της Ευρώπης
ΘΕΑΤΡΟ
Μια ονειρική παράσταση για τη μητρότητα
Σκηνοθετεί την «Πτέρυγα» στο θέατρο Χώρος, μια παράσταση ξεχωριστή, γεμάτη συγκίνηση και χιούμορ, με αφορμή ένα προσωπικό βίωμα: την εμπειρία της κύησής της στη διάρκεια μιας δύσκολης, παρατεταμένης...
Μια ονειρική παράσταση για τη μητρότητα
ΘΕΑΤΡΟ
Οταν πέφτει... «Το βρακί»
Η Μαριλίτα Λαμπροπούλου σκηνοθετεί στο θέατρο Skrow το έργο του Γερμανού συγγραφέα Καρλ Στέρνχαϊμ που με ιδιότυπα κωμική γλώσσα σατιρίζει την υποκρισία της ανερχόμενης μεσαίας τάξης, προαναγγέλλοντας το...
Οταν πέφτει... «Το βρακί»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας