Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σεξ και πάθος για την Ντιράς

Σκηνή από την «Αρρώστια του θανάτου»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σεξ και πάθος για την Ντιράς

  • A-
  • A+

Από τη δεκαετία του '90 η Βρετανίδα σκηνοθέτις Κέιτι Μίτσελ κυριαρχεί στο ευρωπαϊκό θέατρο ανατρέποντας τις βασικές του πατροπαράδοτες συμβάσεις, εισάγοντας επιθετικά τα κινηματογραφικά μέσα, την κινηματογραφική λογική, με κάμερες και οθόνες επί σκηνής.

Είχαμε την τύχη να μην παρακολουθούμε απλώς από μακριά τα επιτεύγματά της, αφού πρώτα στο Φεστιβάλ Αθηνών (2012), έπειτα στην Εθνική Λυρική Σκηνή (τον χειμώνα που μας πέρασε) είδαμε δύο παραστάσεις της, τη «Δεσποινίδα Τζούλια» του Στρίντμπεργκ και τη «Λουτσία ντι Λαμερμούρ» του Ντονιτσέτι.

Αυτές τις μέρες, που η θεατρική καρδιά της Ευρώπης χτυπάει στο Εδιμβούργο, μετακομίζοντας εκεί από την Αβινιόν, η Κέιτι Μίτσελ βρίσκεται πάλι στο προσκήνιο με μια γαλλική της παράσταση. Είναι μια θεατρική μεταφορά της νουβέλας της Μαργκερίτ Ντιράς «Η αρρώστια του θανάτου» (La Maladie de la Mort).

Η παράσταση ανέβηκε πρώτη φορά στα τέλη του 2017, φυσικά στα γαλλικά, στο Bouffes du Nord, το περίφημο θέατρο που δημιούργησε ο Πίτερ Μπρουκ.

Η Κέιτι Μίτσελ, αν και δηλώνει θαυμάστρια της Ντιράς εδώ και πολλά χρόνια, παρέδωσε το κείμενό της για μια γερή διασκευή στη γνωστή Αγγλίδα θεατρική συγγραφέα Αλις Μπιρτς και χρησιμοποίησε τρεις σημαντικούς ηθοποιούς με μεγάλη πείρα.

Στον ρόλο του αφηγητή η Γαλλίδα Ιρέν Ζακόμπ, σταρ τού «Τρία Χρώματα: η Κόκκινη ταινία» του Κισλόφσκι, αλλά και της «Σκόνης του Χρόνου» του Θόδωρου Αγγελόπουλου.

Ξεκινάει την παράσταση μόνη της επί σκηνής, κλεισμένη σε ένα γυάλινο κουβούκλιο, να αφηγείται την περίεργη ερωτική ιστορία της Ντιράς, το ζευγάρι της οποίας ερμηνεύουν η Γαλλίδα Λετισιά Ντος και ο Βρετανός Νικ Φλέτσερ.

Η Ντιράς έγραψε την «Αρρώστια του θανάτου» το 1982, επηρεασμένη από την παθιασμένη σχέση της με τον τελευταίο εραστή της, τον σχεδόν σαράντα χρόνια μικρότερό της και ομοφυλόφιλο Γιαν Αντρέα.

Στο ψυχολογικό αυτό θρίλερ ένας άντρας προσκαλεί, ή μάλλον προσλαμβάνει, μια γυναίκα για να περάσει μαζί του πολλές εβδομάδες σε ένα ξενοδοχείο κοντά στη θάλασσα. Μόνος και έρημος στη ζωή, θέλει να καταλάβει αν είναι ικανός να νιώσει αγάπη.

Η γυναίκα τον επισκέπτεται μόνο τα βράδια. Επιτρέπεται να μιλήσει μόνο αν της το ζητήσει. Δεν μπορεί να αντισταθεί ή να αρνηθεί οτιδήποτε. Γιατί αυτός και όχι αυτή είναι το θέμα.

Η Ντιράς δεν νιώθει την ανάγκη να εξηγήσει τι του συμβαίνει, ενώ και η ηρωίδα της παραμένει ένα αίνιγμα.

Με όλα τα παραπάνω είναι απολύτως κατανοητό γιατί η Κέιτι Μίτσελ ένιωσε την ανάγκη να επέμβει δραστικά στο κείμενο διά της Αλις Μπιρτς.

Στην εποχή μας μια γυναίκα που κάθεται παθητικά για να την εξετάζουν δυο ανδρικά μάτια είναι πρόβλημα. «Και δεν θέλω, φυσικά, να πω ότι το κείμενο της Ντιράς δεν είναι φεμινιστικό ή ριζοσπαστικό, απλώς λειτουργεί με έναν διαφορετικό τρόπο», έσπευσε να εξηγήσει στην Γκάρντιαν η Κέιτι Μίτσελ.

Η παράστασή της, πάντως, που θα παιχτεί από 16 έως 19 Αυγούστου στο Royal Lyceum του Εδιμβούργου, είναι ακατάλληλη για ανηλίκους.

Υπάρχουν, όπως προειδοποιούνται οι θεατές, «σκηνές με γυμνό, σεξουαλικές και πορνογραφικές εικόνες».

ΘΕΑΤΡΟ
Το θεατρικό κείμενο ξαναβρίσκει τη σημασία του
Καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ «Αναλόγιο» η Σίσσυ Παπαθανασίου μας μιλά για τα μυστικά της φετινής διοργάνωσης. Μέχρι κι ένα... σενάριο του Καζαντζάκη θα δούμε σε μορφή περφόρμανς. Το φεστιβάλ, που...
Το θεατρικό κείμενο ξαναβρίσκει τη σημασία του
ΘΕΑΤΡΟ
Η οικογένεια στην πυρά
Η μεγαλοαστική τάξη πάει στην κόλαση. Και το ελληνικό θέατρο βρίσκει την ευκαιρία να ανιχνεύσει νέους σκηνικούς δρόμους, να αναπαραστήσει τη μνήμη, το αόρατο, το κρυμμένο. Μια ιδιαίτερη βραδιά στην «Πειραιώς...
Η οικογένεια στην πυρά
ΘΕΑΤΡΟ
Στη Νότια Αφρική με εφαλτήριο τον Στρίντμπεργκ
Η Νοτιοαφρικανή σκηνοθέτρια και θεατρική συγγραφέας Γιαέλ Φάρμπερ είναι εδώ και λίγα χρόνια από τα πιο hot ονόματα στο παγκόσμιο θέατρο. Σήμερα και αύριο μπορούμε να δούμε στην «Πειραιώς 260», στο πλαίσιο του...
Στη Νότια Αφρική με εφαλτήριο τον Στρίντμπεργκ
ΘΕΑΤΡΟ
Η Πίνα Μπάους στον κόσμο του Μάκβεθ
Πάνω από σαράντα χρόνια μετά την πρεμιέρα του και είκοσι εννέα μετά την τελευταία του παρουσίαση, το γερμανικό κοινό είχε τη μεγάλη ευκαιρία να ανακαλύψει ένα από τα πρώτα έργα της Πίνα Μπάους, εκείνο που ίσως...
Η Πίνα Μπάους στον κόσμο του Μάκβεθ
ΘΕΑΤΡΟ
«Η εθνικιστική κυβέρνηση οδηγεί τους Πολωνούς στο φευγιό»
«We are leaving» (Φεύγουμε), λέγεται η παράσταση με την οποία ο κορυφαίος Πολωνός σκηνοθέτης Κριστόφ Βαρλικόφσκι έρχεται για πέμπτη φορά στην Αθήνα, 8 με 10 Ιουλίου στην «Πειραιώς 260», στο πλαίσιο του...
«Η εθνικιστική κυβέρνηση οδηγεί τους Πολωνούς στο φευγιό»
ΘΕΑΤΡΟ
Ανοδική «Πορεία» και του χρόνου «Γιούγκερμαν»
Ευγενής, γενναιόδωρος και τρυφερός προς τους συνεργάτες του, αλλά και με απόλυτο έλεγχο της χθεσινής αυστηρά σκηνοθετημένης τελετουργίας στο θέατρο «Πορεία», ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου, Δημήτρης...
Ανοδική «Πορεία» και του χρόνου «Γιούγκερμαν»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας