Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Ο Δράκουλας είναι αφάνταστα γοητευτικός τύπος»
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Ο Δράκουλας είναι αφάνταστα γοητευτικός τύπος»

  • A-
  • A+

Είναι Ρουμάνος, ευγενής στην καταγωγή, με αριστοκρατικούς τρόπους, αλλά τις νύχτες διψάει για αίμα... Είναι ο Δράκουλας που έρχεται τα βράδια στο Κέντρο Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος.

Τον έφερε η θεατρική ομάδα «naan» και η σκηνοθέτις Φρόσω Λύτρα διασκευάζοντας και σκηνοθετώντας το έργο «Δράκουλας» του Μπραμ Στόουκερ.

Πρόκειται για ένα από τα αριστουργήματα της φανταστικής λογοτεχνίας, ένα αριστοτεχνικά γραμμένο επιστολικό μυθιστόρημα τρόμου, καθώς η δράση εκτυλίσσεται μέσα από τα ημερολόγια-μαρτυρίες των ηρώων της ιστορίας, με αποτέλεσμα ακόμα και σήμερα να παραμένουν θολά τα όρια μεταξύ μυθοπλασίας και πραγματικότητας.

Το βιβλίο εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1897, έκανε μεγάλη επιτυχία και έκτοτε δεν έπαψε να κυκλοφορεί.

Στην Αμερική εξακολουθεί να είναι μπεστ σέλερ, ενέπνευσε δεκάδες συγγραφείς, σεναριογράφους, σκηνοθέτες και ζωγράφους, έγινε αφορμή για πλήθος κινηματογραφικών ταινιών και θεατρικών παραστάσεων, μεταφράστηκε στις κυριότερες γλώσσες του κόσμου, απέκτησε εκατομμύρια φανατικούς αναγνώστες σε όλο τον κόσμο.

Είναι η τέταρτη φορά που ένα λογοτεχνικό έργο-μυθιστόρημα εμπνέει τη Φρόσω Λύτρα και δίχως δεύτερη σκέψη, όπως λέει, το αποφάσισε να το μεταφέρει στη σκηνή.

Μετά την «Αλλη αίσθηση», του Γκι ντε Μοπασάν, τα «Εφιαλτικά Χριστούγεννα του Ηρακλή Πουαρό» της Αγκάθα Κρίστι, την «Κυρία της νύχτας» του Γιάννη Μαρή.

Η Φρόσω Λύτρα σκηνοθετεί τον «Δράκουλα» διερευνώντας τη σχέση μεταξύ μεταφυσικής και τέχνης, δημιουργώντας παράλληλα ένα ψυχαγωγικό θέαμα.

«Ο λόγος είναι ότι λατρεύω τη λογοτεχνία, την ποίηση, την τέχνη της μετάπλασης των κειμένων και τη "συνάντηση" όλων των μορφών τέχνης στο θέατρο με αφορμή μια ιστορία ή μια προσωπικότητα», λέει η σκηνοθέτις. «Το να μεταφέρεις ένα μυθιστόρημα στο θέατρο είναι τεράστια πρόκληση καθώς απαιτείται να εφεύρεις σύνθετους τρόπους αφήγησης πέρα από τους διαλόγους και τους μονόλογους για να αποδώσεις τη φαντασία της μυθοπλασίας και τη διάνοια του συγγραφέα. Η δημιουργία μιας καλλιτεχνικής κοινότητας που απαρτίζεται από καλλιτέχνες που υπηρετούν διαφορετικά είδη τέχνης, απαιτεί κάτι παραπάνω από τη σκηνοθετική δεξιοτεχνία και την υποκριτική τέχνη. Ξαναπλάθεσαι καθώς μεταπλάθεις…».

Το σκηνικό διαμορφώνεται σαν σε ναυάγιο μέσα στο νερό, ενώ στον προθάλαμο της παράστασης εξελίσσεται ένα παράλληλο εικαστικό δρώμενο εμπνευσμένο από τη θεματολογία του έργου, που, εκτός από τον έρωτα, την ποίηση και την αιώνια δίψα για ζωή, συμπυκνώνει και τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα.

«Πιστεύω πως η μαγεία του θεάτρου συντελείται μέσα από τη συνύπαρξη όλων των μορφών τέχνης κι ότι ο θεατής στο θέατρο αξίζει μια ολοκληρωτική εμπειρία μέσα από όλο το φάσμα των τεχνών. Οι χώροι που επιλέγω και επιχειρώ με την ομάδα "naan" είναι εκτός των θεατρικών αιθουσών και αποτελούν για μένα βιότοπους για τη δημιουργία αυτού του είδους παραστάσεων».

Ο συγγραφέας στον πρόλογο του μυθιστορήματος ισχυρίζεται πως όλα όσα αφηγούνται οι ήρωές του μέσα από τα ημερολόγιά τους είναι πραγματικά γεγονότα...

Ο κόμης Δράκουλας υπήρξε στ' αλήθεια και είναι ιστορικά αποδεδειγμένο πως ήταν πρίγκιπας και ηγεμόνας της Τρανσιλβανίας.

Χαρακτηρίστηκε γενναίος, ηρωικός, αιμοσταγής, ανελέητος, εκκεντρικός, σοφός, δαιμόνιος αλχημιστής και μάγος.

«Εγώ πάντως που έζησα μαζί του για εννέα ολόκληρους μήνες», λέει η Φρόσω Λύτρα, «μπορώ μόνο να μοιραστώ μαζί σας κάποιες σκέψεις, εκλάμψεις, εμπνεύσεις και απολύτως αυθαίρετα συμπεράσματα. Ο κόμης Δράκουλας, πέρα από τις φήμες, τις δεισιδαιμονίες, τους θρύλους και τα κουτσομπολιά που τον ακολουθούν, είναι ένας αβάσταχτα γοητευτικός τύπος, ανοιχτός σε ερμηνείες, ταξίδια, ηδονές και νυχτερινές περιπέτειες! Μοιάζει με καταραμένο ποιητή καθώς επινοήθηκε την ίδια εποχή που γεννήθηκαν και έδρασαν κι αυτοί. Αντιστέκεται ηρωικά στη φθορά και στον θάνατο και είναι αλήθεια πως και εμείς αν μπορούσαμε θα το κάναμε. Δαγκώνει, κι αυτό τι άλλο μπορεί να συμβολίζει εκτός από την όρεξη και τη δίψα για ζωή; Τη σεξουαλικότητα και τον αισθησιασμό; Κι όπως έχει πει ο Ρεμπό, η πρώτη σπουδή ενός πραγματικού ποιητή είναι η μετατροπή της ψυχής του σε κάτι τερατώδες. Αναζητά την πλήρη απορρύθμιση όλων των αισθήσεων - όλων των μορφών οδύνης, έρωτα και τρέλας. Ο Δράκουλας βλέπει στο σκοτάδι, κι αυτό δεν είναι λίγο σε έναν κόσμο που ο μισός είναι σκοτεινός. Γίνεται διάφανος σαν τον αέρα. Τρυπώνει στα όνειρά μας, την ώρα που είμαστε πιο ευάλωτοι. Και εκεί, μέσα στην άγρια δίνη των ονείρων, μπορεί να μας παρασύρει στις πιο σκοτεινές και αχαρτογράφητες περιοχές της ύπαρξής μας… Ευχαριστώ αυτή την υπέροχη ομάδα των ηθοποιών, συντελεστών και χορηγών αυτής της παράστασης, μα πάνω από όλους τον Θεό που μας επέτρεψε να την πραγματοποιήσουμε, μια τόσο "αμαρτωλή" παράσταση».

 Info:

Κέντρο Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος (Πειραιώς 254, Ταύρος, Κτίριο 56, τηλ.: 212 2540000). «Δράκουλας» του Μπραμ Στόουκερ. Σκηνοθεσία-Θεατρική απόδοση: Φρόσω Λύτρα. Σκηνικά: Μανόλης Παντελιδάκης. Γλύπτης: Στέλιος Γαβαλάς. Κοστούμια: Νίκος Χαρλαύτης. Μουσική: Μιχάλης Νιβολιανίτης-Αλέξανδρος Χρηστάρας. Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης. Χορογραφίες: Αλέξης Φουσέκης. Μακιγιάζ: Αχιλλέας Χαρίτος. Παίζουν: Δημήτρης Γεωργαλάς, Λίνα Σακκά, Κώστας Φλωκατούλας, Κωστής Μπούτας, Ελσα Σίσκου, Χρήστος Ντόβας. Χορεύουν: Αναστασία Κελέση, Αλέξης Φουσέκης, Νεκτάριος Ραμιάς. Παραστάσεις: Τετάρτη-Κυριακή, στις 21.30.

ΘΕΑΤΡΟ
Η εφιαλτική όψη της λαγνείας
Η Λούλα αναζητά απεγνωσμένα τη σωματική εκτόνωση. Η ανοργασμία της προβάλλει σαν αναπηρία παγιδεύοντας όλη της τη ζωή. Στον αντίποδα, η συγκάτοικός της, χωρίς να διαθέτει την εκθαμβωτική ομορφιά της Λούλας,...
Η εφιαλτική όψη της λαγνείας
ΘΕΑΤΡΟ
Στον εφιάλτη του μέλλοντός μας
Το φουτουριστικό έργο του Γεβγκένι Ζαμιάτιν «Εμείς» κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στον Νέο Χώρο του θεάτρου Αττις σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου. Πρόκειται για το μυθιστόρημα που ενέπνευσε τον Τζορτζ Οργουελ, τον...
Στον εφιάλτη του μέλλοντός μας
ΘΕΑΤΡΟ
«Δεν ήμουν πολιτικός καριέρας, μια αουτσάιντερ ήμουν»
Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει τον «Μέγα Ιεροεξεταστή», το φιλοσοφικό κείμενο του Ντοστογιέφσκι από το έργο του «Αδελφοί Καραμάζοφ», και με την ευκαιρία αυτήν μας μιλάει για την παράσταση, για τη θητεία της στο...
«Δεν ήμουν πολιτικός καριέρας, μια αουτσάιντερ ήμουν»
ΘΕΑΤΡΟ
«Κανείς δεν μένει ίδιος μετά την Τρικυμία»
Η θεατρική ομάδα Ρόδα παρουσιάζει την «Τρικυμία» του Σέξπιρ σκηνοθεσία Μαρίας Περετζή την 1η Σεπτεμβρίου στο θέατρο Βράχων του Δήμου Βύρωνα και στις 20 Σεπτεμβρίου στο θέατρο «Δημήτρης Κιντής» στην Ηλιούπολη....
«Κανείς δεν μένει ίδιος μετά την Τρικυμία»
ΘΕΑΤΡΟ
Είμαι αμείλικτα, ανώμαλα ρομαντικός
Ερμηνεύει τον «Δον Ζουάν» του Μολιέρου στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Θέμης Μουμουλίδης και μας εξηγεί γιατί βλέπει τον επικό καρδιοκατακτητή σαν έναν προβοκάτορα που υπονομεύει κανόνες, θεσμούς, κοινωνικά...
Είμαι αμείλικτα, ανώμαλα ρομαντικός
ΘΕΑΤΡΟ
Συνεχίζεται η αντιπαράθεση για τις «Μαριονέτες»
Δύο επιστολές απαντούν στην επιστολή της προέδρου και διευθύνουσας συμβούλου της Νέας Σκηνής, Ειρήνης Λεβίδη, που δημοσιεύτηκε προ ημερών στην «Εφημερίδα των Συντακτών». «Ρίσκαρε την εργασία μας», λένε οι...
Συνεχίζεται η αντιπαράθεση για τις «Μαριονέτες»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας