• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.2°C / 24.1°C
    2 BF
    48%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.1°C / 22.7°C
    3 BF
    48%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.6°C / 23.2°C
    2 BF
    42%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 21.1°C / 21.9°C
    2 BF
    41%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.6°C / 19.9°C
    2 BF
    56%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    21°C 18.5°C / 23.0°C
    2 BF
    50%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.3°C / 19.4°C
    2 BF
    24%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    2 BF
    46%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 18.8°C / 21.8°C
    3 BF
    53%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.6°C / 20.9°C
    3 BF
    46%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.4°C / 21.1°C
    4 BF
    45%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    23°C 17.9°C / 22.7°C
    2 BF
    49%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    3 BF
    53%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.8°C / 21.9°C
    4 BF
    46%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.2°C / 22.5°C
    2 BF
    59%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 23.8°C
    4 BF
    46%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.2°C / 24.3°C
    3 BF
    44%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.3°C / 19.9°C
    2 BF
    63%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.2°C / 21.7°C
    2 BF
    62%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.5°C / 18.5°C
    1 BF
    48%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Στοχεύουμε στον αδογμάτιστο θεατή»

  • A-
  • A+

Τολμηρό, ανατρεπτικό, με εκπλήξεις, πρωτιές, δημοφιλή ονόματα, πρωτότυπα φεστιβάλ αλλά και διάθεση να διευρύνει όσο περισσότερο μπορεί το κοινό της, η Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής παρουσίασε τον προγραμματισμό της επόμενης καλλιτεχνικής περιόδου με τον οποίο ουσιαστικά επιβεβαιώνει τη φυσιογνωμία της.

«Η Εναλλακτική δεν είναι ένας φορέας ενιαίας αισθητικής γραμμής, κάθε άλλο: προσδοκά να προσελκύσει κοινό διαφορετικών αισθητικών οριζόντων, απευθύνεται σε διαφορετικές ηλικιακές ομάδες, επιδιώκει έναν πολυφωνικό προγραμματισμό», λέει ο καλλιτεχνικός της διευθυντής Αλέξανδρος Ευκλείδης.

Και μια γρήγορη ματιά στο φετινό πρόγραμμα τον επιβεβαιώνει μέχρι κεραίας, αφού περιλαμβάνει από παιδικές όπερες και έργα που παρουσιάζονται πρώτη φορά μέχρι εκπαιδευτικές δράσεις και παραστάσεις που υπογράφουν μερικές από τις πιο ανήσυχες καλλιτεχνικές φωνές του σύγχρονου πολιτιστικού τοπίου της χώρας.

Μεταξύ αυτών ο Ακύλλας Καραζήσης, Δημήτρης Καραντζάς, Θέμελης Γλυνάτσης, Σίμος Κακάλας, Γιώργος Δούσης.

Εχοντας ως λέξη-κλειδί τη διεύρυνση (κοινού, ενδιαφερόντων, ρεπερτορίου), ο Α. Ευκλείδης και η ομάδα του ακολούθησαν τη λογική που είχε χαράξει ο Γιώργος Κουμεντάκης προ τριετίας (υπεύθυνος τότε της Σκηνής) και συνεχίζουν έναν προγραμματισμό χωρίς αισθητικές και ιδεολογικές προκαταλήψεις ενός ευρέος φάσματος του ρεπερτορίου του μουσικού θεάτρου.

«Πράγματι κάποιες επιλογές μπορεί να είναι ριψοκίνδυνες. Μας ενδιαφέρει το νέο, το άγνωστο και δεν ποντάρουμε στους μεγάλους-δημοφιλείς τίτλους που αντιμετωπίζονται ως φετίχ από τις Οπερες σε όλον τον κόσμο. Κακά τα ψέματα, το κοινό του θεάτρου είναι η μεγάλη μας δεξαμενή. Δεν έχουμε την ψευδαίσθηση ότι μπορεί να έρθει ξαφνικά στην Εναλλακτική κάποιος που δεν έχει πάει θέατρο ποτέ. Στοχεύουμε, όμως, στον αδογμάτιστο θεατή. Σε εκείνον που διστάζει ακόμα να έρθει στο μουσικό θέατρο γιατί δεν το θεωρεί κάτι ζωντανό και δυσπιστεί απέναντι στα μεγάλα μεγέθη, το στάτους και το πλούσιο θέαμα με το οποίο έχει συνδέσει την όπερα. Θέλουμε να τον ξαφνιάσουμε με τη σύγχρονη μουσική, να του δείξουμε πόσο ενδιαφέρον και σημερινή γοητεία μπορεί να βρει σε αυτό το είδος και στο φινάλε -γιατί όχι- να τον οδηγήσουμε λιγότερο φοβισμένο στις μεγάλες κλασικές σκηνές».

Στο πρόγραμμά τους λοιπόν ξεχωρίζουν:

  Η Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής ξεκινά τη σεζόν με μια ξεχωριστή διασκευή της κωμωδίας «Βάτραχοι» του Αριστοφάνη (από τους ανατρεπτικούς Opera Chaotique και Κουκλοθέατρο Merlin, πρεμιέρα 13/10). Το έργο μεταφέρεται στη σημερινή εποχή ως μια αφηγηματική μουσική ιστορία, με τον Διόνυσο να στρέφεται στους πεφωτισμένους νεκρούς του Κάτω Κόσμου και να συναντά (εκτός από τους Ευριπίδη και Αισχύλο) τους Ρεμπό, Μπουκόφσκι, Πόε, Εμπειρίκο, κ.ά. Τελικά είναι ο Αριστοφάνης πάντα επίκαιρος ή εμείς είμαστε 2.500 χρόνια πίσω;

  Μια όπερα για παιδιά και νέους είναι το μουσικό παραμύθι της Λένας Πλάτωνος «Το αηδόνι του αυτοκράτορα» (από 17/10 για 30 παραστάσεις), ένα έργο που «δεν παρουσιάστηκε ποτέ ζωντανά, λόγω τεχνικών δυσκολιών και της οπερατικής δομής του», όπως έχει αναφέρει η ίδια. Γραμμένο το 1989, πάνω στο ομώνυμο παραμύθι του Χανς Κρίστιαν Αντερσεν, το έργο (λιμπρέτο Γιώργου Βολουδάκη, σκηνοθεσία Κατερίνας Πετσατώδη) μεταμορφώνεται σε μία παραβολή για την πάντα επίκαιρη σχέση τέχνης και τεχνολογίας.

  Ενα τεράστιο νυφικό και μια άφαντη, μυθική νύφη. Μια γαμήλια γιορτή που μετατρέπεται σε σαρκοφάγο καρναβάλι. Μια ονειρική τελετή που εξελίσσεται σε εφιάλτη. Αυτά είναι τα δομικά στοιχεία του «Παραμυφικού», που φέρνει στην Εναλλακτική το Συνεργείο Μουσικού Θεάτρου Λάρισας (Σύλληψη-Σκηνοθεσία-Κείμενα Κώστας Λαμπρούλης, 19, 20/10).

  Η περίφημη όπερα «Λευκό ρόδο» (1986) του σπουδαίου Γερμανού συνθέτη Ούντο Τσίμερμαν που αφορά την ομώνυμη αντι-χιτλερική φοιτητική ομάδα η οποία έδρασε στη ναζιστική Γερμανία τη δεκαετία του ’40 ανεβαίνει σε πρώτη πανελλήνια παρουσίαση σε σκηνοθεσία Θέμελη Γλυνάτση (από 3/11) κι εξερευνά την ηθική, τον θάνατο, την πολιτική ευθύνη.

  Για δεύτερη χρονιά, το Φεστιβάλ Πιάνου της Εναλλακτικής σε συνεργασία με το αντίστοιχο Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, επανέρχεται με θέμα «Πιάνο & Jazz». Το πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα περιλαμβάνει πέντε ρεσιτάλ διακεκριμένων σολίστ με διεθνή σταδιοδρομία (Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου 6/11, Γιώργος Κοντραφούρης 7/11, Νικόλας Αναδολής 13/11, Αχιλλέας Γουάστωρ 20/11, Λόλα Τότσιου 21/11) και δύο μεγάλες συναυλίες αφιερωμένες στον κορυφαίο συνθέτη της τζαζ, Τζορτζ Γκέρσουιν (24, 25/11).

  Ενδιαφέρουσες βραδιές έχει και πάλι ο Κύκλος Μάνος Χατζιδάκις. Ο γκαμπίστας, σκηνοθέτης και εικαστικός, Ανδρέας Λινός προτείνει μια παράδοξη αλλά κι ελκυστική ανάγνωση του σπουδαίου «Μεγάλου ερωτικού», ιδωμένη μέσα από το μουσικό σχήμα του αγγλικού μπαρόκ, το Broken consort (6, 7/12). Επίσης παρουσιάζονται τρεις εμβληματικοί, αλλά εν πολλοίς άγνωστοι, κύκλοι τραγουδιών του Μάνου Χατζιδάκι, ο «Κοινός βίος», οι «Παίδες επί Κολωνώ» και τα «Τραγούδια της αμαρτίας» (από 6/2).

  Το πολυβραβευμένο μιούζικαλ «Once», ο απόλυτος θρίαμβος του Μπροντγουέι, έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα (πρεμιέρα 20 Δεκεμβρίου). Βασισμένο σε κείμενο του Εντα Γουόλς, μουσική και στίχους Γκλεν Χάνσαρντ - Μαρκέτα Ιργκλοβά, αποτελεί έναν ύμνο για τη δύναμη της μουσικής, μια σύγχρονη ιστορία αγάπης ανάμεσα σε έναν Ιρλανδό μουσικό και μια Τσέχα μετανάστρια στους δρόμους του Δουβλίνου. Σκηνοθετεί ο Ακύλλας Καραζήσης, πρωταγωνιστούν η χαρισματική Μαρίνα Σάττι, ο ανερχόμενος Αποστόλης Ψυχράμης.

  Εξάμβλωμα της φαντασίας, τέρας, παρανοϊκή, ατομίστρια, άτεγκτη, ζηλιάρα, οραματίστρια, φεμινίστρια, ιδεαλίστρια, θύμα των περιστάσεων η ηρωίδα του Ιψεν «Εντα Γκάμπλερ» είναι και η πρωταγωνίστρια στη νέα όπερα δωματίου του συνθέτη και πιανίστα Γιώργου Δούση (από 25/1) σε σκηνοθεσία Ράιας Τσακηρίδη.

  Πρωτότυπη, ριζοσπαστική και άκρως ερεθιστική η νέα όπερα του Χαράλαμπου Γωγιού «Ο θάνατος του Αντονι» φέρνει στην Εναλλακτική τη γλυκιά ανάμνηση της τηλεοπτικής σειράς κινουμένων σχεδίων «Κάντι Κάντι», τα γραπτά του Σλοβένου φιλόσοφου Σλάβοϊ Ζίζεκ και έναν από τους πλέον ταλαντούχους σκηνοθέτες της νέας γενιάς: τον Δημήτρη Καραντζά. Μια σύγχρονη όπερα μπαρόκ αφιερωμένη σ’ όλα τα αγόρια που ντρέπονταν να πουν πως έκλαιγαν με την «Κάντι Κάντι» (πρεμιέρα 15/2).

  Η περίφημη «Κερένια κούκλα», το μυθιστόρημα με το οποίο ο Κωνσταντίνος Χρηστομάνος έφερε διαφορετικό αέρα στην ελληνική λογοτεχνία των αρχών του 20ού αιώνα, γίνεται όπερα από τον συνθέτη Τάσο Ρωσόπουλο πάνω σε λιμπρέτο του Γιάννη Σβώλου (από 7/3). Ο Σίμος Κακάλας σκηνοθετεί την τραγική ιστορία ενός νιόπαντρου ζευγαριού στις σκονισμένες φτωχογειτονιές μιας παραπλανητικά ειδυλλιακής Αθήνας.

  Ενας μαέστρος και μια ορχήστρα ετοιμάζονται για μια μεγάλη συναυλία σε μια μουσική πόλη που είναι χωρισμένη στα δύο. Από τη μία η κλασική με τους αυστηρούς κανόνες κι από την άλλη η τζαζ με την ελευθερία των αυτοσχεδιασμών. Θα μπορέσουν ποτέ αυτά τα δύο άκρα να βρουν κοινούς τόπους και να ενωθούν; Αυτή είναι η ιστορία στο «Μούζικα! ή Η μάχη των ήχων», ένα μιούζικαλ για παιδιά που ετοιμάζει ο Θοδωρής Οικονόμου σε σκηνοθεσία Ιώς Βουλγαράκη (26/3).

  Η όπερα του Δημήτρη Μαραγκόπουλου «Οράματα και θάματα» μοιάζει με σύγχρονο λειτουργικό δρώμενο με πρόσωπα φανταστικά ή υπαρκτά που μελετά από απόσταση στιγμές από τη ζωή του Στρατηγού Μακρυγιάννη (από την καταβύθιση στον εσωτερικό του κόσμο μέχρι συγκλονιστικά ιστορικά γεγονότα, όπως η μάχη της Ακρόπολης, ο λιθοβολισμός του από φανατικούς και η περίφημη δίκη το). Κάνει πρεμιέρα στις 5 Απριλίου σε σκηνοθεσία Μαρίας Γυπαράκη.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΘΕΑΤΡΟ
Ματαιώσεις παραστάσεων ύστερα από χρόνια
Δέκα ημέρες ήταν απλήρωτοι τεχνικοί και χορωδοί και η όπερα «Καπουλέτοι και Μοντέκκοι» δεν δόθηκε το Σάββατο, το ίδιο και η παιδική παράσταση «Καρμενσίτας» χθες. Η μείωση της επιχορήγησης φταίει για τις...
Ματαιώσεις παραστάσεων ύστερα από χρόνια
ΘΕΑΤΡΟ
Νewyorkοκκυγία!
Διονυσιακή έκσταση στο Μπρούκλιν από τους «Ορνιθες» του Αριστοφάνη. Ο Νίκος Καραθάνος έμαθε τους Αμερικανούς πώς είναι να πετάς στα σύννεφα ● Υμνοι από τους κριτικούς για την παράσταση, ο Τζέρεμι Αϊρονς...
Νewyorkοκκυγία!
ΘΕΑΤΡΟ
Με δύναμη από τον Νέο Κόσμο
Καλοκαίρι του 1997, στην αυλή μιας παλιάς ζυθαποθήκης του ΦΙΞ, κάνει πρεμιέρα ο «Κοινός Λόγος» της Ελλης Παπαδημητρίου, μια παράσταση καθοριστική για την πορεία του θεάτρου. Λίγο μετά το κτίριο αυτό, που...
Με δύναμη από τον Νέο Κόσμο
ΘΕΑΤΡΟ
Μίσα, ο δικός μας Νιζίνσκι
Σκόρπιες λέξεις και σκέψεις ενός μυαλού σμπαράλια, φράσεις σαν μαχαιριές, χειροκρότημα ηχηρό που «απαιτούσε» ξανά και ξανά τους δημιουργούς στη σκηνή. Πώς γίνεται όλα να έμοιαζαν τέλεια χθες στην παράσταση...
Μίσα, ο δικός μας Νιζίνσκι
ΘΕΑΤΡΟ
Φυλακισμένος Σέξπιρ
Είκοσι κρατούμενοι έπειτα από εφτά μήνες προετοιμασίας στο Εργαστήριο του Εθνικού Θεάτρου μας κάλεσαν στην πρεμιέρα της παράστασης και συγκίνησαν όχι μόνο για την προσπάθειά τους, αλλά και για τις προσωπικές...
Φυλακισμένος Σέξπιρ
ΘΕΑΤΡΟ
Στον «Γαλαξία» του Αντώνη Φωνιαδάκη
Αστρικό ταξίδι στο... «Ρεξ». Ο λόγος των ηθοποιών και η κίνηση των χορευτών, η μουσική, φιλοσοφικές ιδέες, ταινίες αλλά και τα αρχεία της ΝΑSA συνυπάρχουν στο νέο, πολυδιάστατο εγχείρημα του διευθυντή του...
Στον «Γαλαξία» του Αντώνη Φωνιαδάκη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας