Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
1993 και Φαρενάιτ 451

Ζιλιέν Γκοσλέν, «1993»

Fernandez Jean Louis
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

1993 και Φαρενάιτ 451

  • A-
  • A+

Δύο ενδιαφέρουσες παραστάσεις ξεχωρίζουν στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών αυτή την εβδομάδα. Το πολιτικοκοινωνικό «1933» που ανεβάζει ο Ζιλιέν Γκοσλέν και το «Φαρενάιτ 451» σε σκηνοθεσία του Θωμά Μοσχόπουλου με θέμα την επιβολή της λογοκρισίας σ’ ένα μελλοντικό, ολοκληρωτικό καθεστώς.

■ Το 2016 έφερε στην Αθήνα το «2666» του Ρομπέρτο Μπολάνιο και την επόμενη χρονιά τα «Στοιχειώδη σωματίδια» του Μισέλ Ουέλμπεκ. Αυτή τη φορά, ο 30χρονος Γάλλος σκηνοθέτης Ζιλιέν Γκοσλέν έρχεται στο Φεστιβάλ (Μέγαρο Μουσικής/ Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη 7,8/6) με το έργο «1993» του επίσης ανερχόμενου λογοτέχνη και συμπατριώτη του Ορελιάν Μπελανζέ.

Συγγραφέας και σκηνοθέτης αφιερώνουν την παράσταση στις σύγχρονες ευρωπαϊκές μυθολογίες με όχημα τα δύο διασυνοριακά τούνελ που σφράγισαν, με την εμφάνισή τους, το τέλος της χιλιετίας. Το πρώτο, στα γαλλοελβετικά σύνορα, από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Πυρηνικών Ερευνών (CERN), είναι έδρα ενός τεράστιου επιταχυντή σωματιδίων. Το άλλο, κάτω από τη Μάγχη, γεφυρώνει τον θαλάσσιο βραχίονα που χωρίζει την Ευρώπη στα δύο, δημιουργώντας μια συμβολική ήπειρο.

Μολονότι τα δύο αυτά τούνελ αρχικά συνδέθηκαν με μια αφήγηση «επιτεύγματος», σήμερα έχουν ταυτιστεί με αδιέξοδα προβλήματα συνεργασίας. Τελευταίο επεισόδιο σε αυτή τη νέα μυθολογία είναι το στρατόπεδο συγκέντρωσης προσφύγων και μεταναστών στο Καλέ. Οπως αποδείχτηκε και οι δύο αυτές εδαφικές διεισδύσεις, αντί να ομαλοποιήσουν, απορρύθμισαν τις ροές ανθρώπων και εμπορευμάτων, κλονίζοντας, ίσως, ριζικά τον μύθο της «ενωμένης Ευρώπης».

■ Το μυθιστόρημα του Αμερικανού συγγραφέα και σεναριογράφου επιστημονικής φαντασίας Ρέι Μπράντμπερι «Φαρενάιτ 451» (διασκευασμένο από τον ίδιο για το θέατρο), μεταφράζει και σκηνοθετεί (Πειραιώς 260, 8-10/6) ο Θωμάς Μοσχόπουλος. Ο τίτλος δηλώνει τη θερμοκρασία στην οποία αρχίζει να καίγεται το χαρτί και αναφέρεται στην πρακτική της «καύσης βιβλίων» που ταυτίζεται, ιστορικά και συμβολικά, με την καταστολή της ελευθερίας σκέψης και λόγου. Σ’ ένα μελλοντικό, ολοκληρωτικό καθεστώς τα βιβλία καταστρέφονται.

Οι «πυροτεχνουργοί», λειτουργώντας σαν ένα «Σώμα Κρατικής Ασφάλειας», εντοπίζουν και καίνε όσα βιβλία έχουν σωθεί κρυμμένα από αντιφρονούντες που αρνούνται να συμμορφωθούν στο δόγμα ότι τα βιβλία είναι άχρηστα και βλαβερά. Ο πρωταγωνιστής πυρονόμος Γκάι Μόνταγκ είναι ένα διακεκριμένο στέλεχος αυτού του «σώματος».

Οταν όμως έρχεται σε επαφή με το «μυστικό σύμπαν των βιβλίων» αρχίζει να μαγνητίζεται επικίνδυνα απ’ αυτό. Σταδιακά ανακαλύπτει ότι πίσω από τον κόσμο εικονικής πραγματικότητας, στον οποίο οι συμπολίτες του ζουν εφησυχασμένοι, υπάρχει ένα ολόκληρο δίκτυο που κινείται υπόγεια και σε αντίθετες κατευθύνσεις από τις δικές του επιλογές. Η περιέργειά του γι’ αυτό τον κόσμο τον μετατρέπει από διώκτη σε διωκόμενο.

Σκηνικά: Ευαγγελία Θεριανού, κοστούμια Κλερ Μπρέισγουελ, μουσική Κορνήλιος Σελαμσής, κίνηση Σοφία Πάσχου, φωτισμοί Σοφία Αλεξιάδου. Παίζουν: Αλέξανδρος Λογοθέτης, Αννα Μάσχα, Ευδοκία Ρουμελιώτη, Κίττυ Παϊταζόγλου, Χάρης Τσιτσάκης, Μάνος Γαλανής, Θάνος Λέκκας, Ξένια Καλογεροπούλου.

  

ΘΕΑΤΡΟ
«Η απογοήτευση είναι όπλο του συστήματος»
«Παλεύω να πραγματώσω τα όνειρά μου μέσα από την τέχνη», λέει ο Γιάννης Κακλέας, που κινείται από το εμπορικό θέατρο μέχρι την Επίδαυρο με επιτυχία, απολαμβάνοντας τις αντιφάσεις του. Ανεβάζει δύο έργα του...
«Η απογοήτευση είναι όπλο του συστήματος»
ΘΕΑΤΡΟ
Σαν μαθητής στην Επίδαυρο
Μια ελληνορωσική συμπαραγωγή προκαλεί το ενδιαφέρον. Το ιστορικό Θέατρο Βαχτάνγκοφ της Μόσχας συνεργάζεται για πρώτη φορά με το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζοντας την Παρασκευή και το Σάββατο στην Επίδαυρο την...
Σαν μαθητής στην Επίδαυρο
ΘΕΑΤΡΟ
«Θέλω στην Επίδαυρο και τη Λάτση και τον βοσκό από το Λυγουριό»
Ανθρωπος των παθών και του ρίσκου δηλώνει ο ο Δημήτρης Λιγνάδης. Τώρα, ερμηνεύει τον Κρέοντα στην «Αντιγόνη» με το Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού και μας μιλάει για τους πόλους σύγκρουσης στην...
«Θέλω στην Επίδαυρο και τη Λάτση και τον βοσκό από το Λυγουριό»
ΘΕΑΤΡΟ
Εξωστρεφές, δυναμικό και νεανικό
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Στάθης Λιβαθινός έδωσε το στίγμα του: πλούσιο ρεπερτόριο από κλασικό μέχρι σύγχρονο, συνεργασίες με το Θέατρο Τέχνης και τη Λυρική Σκηνή, βήμα στους νέους δραματουργούς, ανοιχτές...
Εξωστρεφές, δυναμικό και νεανικό
ΘΕΑΤΡΟ
«Απλώς προσπαθούμε να επιβιώσουμε»
«Re-volt Athens» ο τίτλος της πρώτης θεατρικής παράστασης του Φεστιβάλ Αθηνών στις 15 και 16 Ιουνίου στην Πειραιώς 260. Η περφόρμανς της ομάδας ODC σε σκηνοθεσία Ελλης Παπακωνσταντίνου μιλάει για τη σημερινή...
«Απλώς προσπαθούμε να επιβιώσουμε»
ΘΕΑΤΡΟ
Φεστιβάλ που αγκαλιάζει τους νέους
Στα 19 χρόνια που διευθύνει το Θέατρο του Νέου Κόσμου συνεργάστηκε με πολλούς ηθοποιούς και συνέβαλε στο να καθιερωθούν. Τώρα αναλαμβάνει το Ελληνικό Φεστιβάλ σε μια οριακή στιγμή, για να μη ματαιωθεί η φετινή...
Φεστιβάλ που αγκαλιάζει τους νέους

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας