Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Εφυγε» ο ποιητής του σκηνικού χώρου

Γιώργος Πάτσας, σκηνογράφος

«Εφυγε» ο ποιητής του σκηνικού χώρου

  • A-
  • A+

Σφράγισε με το έργο και την προσωπικότητά του το ελληνικό θέατρο επί μισό αιώνα. Κορυφαίος σκηνογράφος και ενδυματολόγος, καινοτόμος και καίριος σε ό,τι άγγιξε το χέρι του -από το αρχαίο δράμα, το κλασικό και το σύγχρονο ρεπερτόριο ώς την όπερα και το μιούζικαλ- ο Γιώργος Πάτσας έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 74 ετών. Κι ενώ η τελευταία του δουλειά, «Ψηλά από τη γέφυρα», παρουσιάζεται στο Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία της συζύγου του Νικαίτης Κοντούρη.

Γεννημένος στη Θεσσαλονίκη το 1944, ο Γιώργος Πάτσας αποφοίτησε από τη Σχολή Βακαλό το 1965, ενώ το 1968 έκανε την «πρεμιέρα» του με τη σκηνογραφία στον «Ταρτούφο» του Μολιέρου στο ΚΘΒΕ.

Στη μακρόχρονη πορεία του σκηνογράφησε περίπου 500 έργα για το θέατρο και τον κινηματογράφο. Συνεργάστηκε με σπουδαίους σκηνοθέτες -Μινωτή, Θεοδοσιάδη, Βολανάκη, Ευαγγελάτο, Παπαγεωργίου, Τερζόπουλο, Βογιατζή, Αντύπα κ.ά.-, με το Εθνικό Θέατρο, το Αμφιθέατρο, το ΚΘΒΕ, τα Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, τη Λυρική Σκηνή.

Εξίσου δραστήριος ήταν σε σκηνές και φεστιβάλ στο εξωτερικό: Volkstheater της Βιέννης, Schauspielhaus Ζυρίχης, Θέατρο Mc Carter Princeton στις ΗΠΑ, Ταγκάνκα της Μόσχας, Θέατρο Ολίμπικο στη Βιντσέντζα της Ιταλίας, Αλεξαντρίσκι Αγίας Πετρούπολης κ.ά.

ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΣΤΑΦΥΛΙΔΟΥ

Ενας ποιητής της αφαίρεσης, πάντα ανήσυχα δημιουργικός. «Ευγνωμονώ και μου αρέσει η προσπάθεια που κάνω να είμαι σύγχρονος. Να προχωρώ, όσο γίνεται, μαζί με τον χρόνο. Θέλω να βελτιωθώ.

Σαν να είμαι πρωτάρης. Ετσι αισθάνομαι», έλεγε σε μία από τις τελευταίες του συνεντεύξεις στη Σόνια Ζαχαράτου («ΒΗmagazino»). «Δεν μπορώ την επανάληψη και μου αρέσει το απρόβλεπτο.

Το μη αναμενόμενο. Ο σουρεαλισμός μέσα στη σκηνογραφία. Και δεν είναι εύκολο να το βρίσκω πάντα. Ομως, προσέξτε! Θέλω το μη αναμενόμενο να είναι οργανωμένο μέσα στο πνεύμα του έργου και της παράστασης. Ενταγμένο πλήρως. Να κολλήσει. Να πάει μαλακά μέσα, να χωθεί, να γίνει ένα».

«Ο Γιώργος Πάτσας ήταν εξ αρχής ένας σκηνογράφος των γερά σχεδιασμένων χώρων. Με κάθετες και οριζόντιες επιφάνειες, αυστηρά δομημένες. Με πλάνα και επίπεδα μελετημένα, οργανωμένα έτσι ώστε να πρωτεύουν το καθαρό σχήμα και η ορθολογική διάταξη», διαβάζουμε στη δίγλωσση έκδοση «Σκηνικά- Κοστούμια» (εκδ. Εrgo).

Με αγάπη για τα ψυχρά και σκληρά υλικά της τεχνολογίας, όμως στις σκηνογραφίες του «τα πανιά γίνονται μέσο μιας γραφής με ύφασμα. Κυματισμοί, καμπύλες μορφές, ρευστά σχήματα υπονομεύουν εκ των ένδον τη σταθερότητα και στατικότητα ορισμένων στοιχείων του σκηνογραφικού αρχιτεκτονήματος».

Διακρίθηκε με το Ασημένιο Μετάλλιο της Διεθνούς Εκθεσης Σκηνογραφίας Κουαντρενιάλ της Πράγας (1995 και 2003), το Μεγάλο Βραβείο της Ενωσης Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής για τα σκηνικά της παράστασης «Η νύχτα της κουκουβάγιας» του Γιώργου Διαλεγμένου (1998), σε σκηνοθεσία Λευτέρη Βογιατζή, και με το Κρατικό Βραβείο για τα κοστούμια της ταινίας του Θόδωρου Αγγελόπουλου «Μια αιωνιότητα και μια μέρα» (1998).

 

ΘΕΑΤΡΟ
Για τον Γιώργο Μοσχίδη
Ο σπουδαίος ηθοποιός έφυγε από τη ζωή παραμονή Χριστουγέννων. Ενας άνθρωπος της οικογένειάς του, ο Θανάσης Δήμου, τον αποχαιρετά μ’ ένα τρυφερό, προσωπικό κείμενο. Γράφει για τον Γιώργο Μοσχίδη του θεάτρου,...
Για τον Γιώργο Μοσχίδη
ΘΕΑΤΡΟ
«Οταν κλείνει ένα θέατρο, σωπαίνουν ψυχές»
Ο Γιώργος Μιχαηλίδης, διανοούμενος και σπουδαίος σκηνοθέτης, δημιουργός του πρώτου λαϊκού περιφερειακού Θεάτρου Νέας Ιωνίας και του υπερδραστήριου Ανοιχτού Θεάτρου, που σφράγισε με τις παραστάσεις του την...
«Οταν κλείνει ένα θέατρο, σωπαίνουν ψυχές»
ΘΕΑΤΡΟ
Από «Το Ευχαριστημένο» στον «Γιούγκερμαν»
Πέρυσι ο Δημήτρης Τάρλοου ανέβασε στη σκηνή του θεάτρου Πορεία «Το Ευχαριστημένο», το αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα της μητέρας του, Μαρίνας Καραγάτση. Κι ενώ «Το Ευχαριστημένο» θα επαναληφθεί και φέτος στο...
Από «Το Ευχαριστημένο» στον «Γιούγκερμαν»
ΘΕΑΤΡΟ
Θρίλερ «Μίζερι» και ευφυείς βλάκες
Ο Αμερικανός μετρ των θρίλερ Στίβεν Κινγκ συναντά τον μαχητικό κοινωνιολόγο και δημοσιογράφο Ευάγγελο Λεμπέση και η Ρένη Πιττακή τον Σταμάτη Κραουνάκη στο «Ιλίσια-Βολανάκης». Στο θέατρο που συνδέθηκε με το...
Θρίλερ «Μίζερι» και ευφυείς βλάκες
ΘΕΑΤΡΟ
Εφυγε ταξίδι μακριά αφήνοντας πίσω θεατρικά διαμάντια
Ξεκινώντας από το υπόγειο του Κάρολου Κουν σφράγισε την ιστορία της σύγχρονης δραματουργίας γράφοντας μ’ έναν πρωτόγνωρο τρόπο για έναν κόσμο που κλυδωνίζεται, για αδικαίωτους αγώνες, για προδοσίες και...
Εφυγε ταξίδι μακριά αφήνοντας πίσω θεατρικά διαμάντια
ΘΕΑΤΡΟ
«Προτιμώ να ζω σ’ έναν κόσμο χωρίς ιδεολογίες»
Ο Λιθουανός σκηνοθέτης, που έχει κάνει την Ελλάδα δεύτερη πατρίδα του, ετοιμάζεται να κατέβει στην Επίδαυρο με την περσινή επιτυχία του «Επτά επί Θήβας» του Αισχύλου. Εν τω μεταξύ σχεδιάζει καινούργια πράγματα...
«Προτιμώ να ζω σ’ έναν κόσμο χωρίς ιδεολογίες»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας