Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ζαλμάς - Ματσούκα, όπως Μαστρογιάνι με Λόρεν

Ζαλμάς - Ματσούκα, όπως Μαστρογιάνι με Λόρεν

  • A-
  • A+

Πρόκειται για μια πολύ σημαντική ταινία, που διδάσκεται στις σχολές κινηματογράφου. Το «Μια ξεχωριστή μέρα» βγήκε στις αίθουσες το 1977, σε σενάριο και σκηνοθεσία Ετορε Σκόλα, με πρωταγωνιστές τους Μαρτσέλο Μαστρογιάνι και Σοφία Λόρεν. Πολυβραβευμένη (Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, Σεζάρ και 2 υποψηφιότητες για Οσκαρ), ανθρώπινη και βαθιά αντιφασιστική, η ταινία του Σκόλα μάς μεταφέρει στα τέλη της δεκαετίας του '30, όταν ο Χίτλερ επισκέπτεται τη φασιστική Ιταλία.

«Είδα την ταινία πρόσφατα και αισθάνθηκα αμέσως την ανάγκη ότι αυτή την ιστορία θέλω να την αφηγηθώ», δήλωσε η Δήμητρα Ματσούκα. Πράγματι η ίδια μαζί με τον Σταύρο Ζαλμά θα ενσαρκώσουν στη σκηνή τους ρόλους του Μαστρογιάνι (Γκαμπριέλε) και της Λόρεν (Αντονιέτα) στο ομώνυμο θεατρικό, που ύστερα από δύο μήνες στη Θεσσαλονίκη και μια μικρή περιοδεία, ξεκινάει σήμερα και στην Αθήνα, στο θέατρο Αλμα. Η σκηνοθεσία ανήκει στην Ασπα Καλλιάνη και η θεατρική απόδοση στον Αλέξανδρο Ρήγα, που κάνει και την παραγωγή, μαζί με το ΔΗΠΕΘΕ Σερρών. Ακόμη παίζουν οι Αρτέμης Γαβριλούκ, Γιώτα Ζερδεβά, Αλέξανδρος Νταβρής και Λεωνίδας Χρυσομάλλης.

«Κρύβομαι πίσω από κουρτίνες για να δω τις αντιδράσεις των θεατών», δήλωσε η σκηνοθέτις. «Αλλοι βγαίνουν με χαμόγελο, άλλοι με σκέψη, άλλοι αγκαλιάζονται, τους έχουν δει να σιγοτραγουδούν το τελευταίο τραγούδι της παράστασης... Ηταν ένα στοίχημα για όλους μας. Ο βασικός σκηνοθετικός άξονας ήταν η λογική της κλειδαρότρυπας. Και η βασική οδηγία που έδωσα στους ηθοποιούς ήταν πως δεν πλασάρουμε, δεν παίζουμε για το κοινό. Το κοινό είναι ένας ακόμα ηθοποιός. Το κείμενο του Ετορε Σκόλα είναι πολύ βοηθητικό και οι πρωταγωνιστές έχουν εξαιρετική χημεία στη σκηνή».

Ο Αλέξανδρος Ρήγας επικεντρώθηκε στο έργο: «Μιλάει για τον φασισμό, σε όλες του τις μορφές, τις μικρές και τις μεγάλες δικτατορίες που ζούμε όλοι μας καθημερινά, είτε αυτές προκύπτουν από κεντρικές πολιτικές εξουσίες είτε από καθεστωτικές νοοτροπίες είτε από τους διπλανούς μας, τον εαυτό μας ή τις απαίδευτες μάζες που δημιουργούνται από την κάθε εξουσία. Η παράσταση δεν είναι διδακτική, δεν κουνάει το δάχτυλο, αλλά σχολιάζει σκληρά τα όποια καθεστώτα, μέσα από μια ιστορία αγάπης».

«Είναι πράγματι μια ανθρωποκεντρική ιστορία», συμπλήρωσε ο Σταύρος Ζαλμάς, «μια τρυφερή ιστορία, μέσα στο ζοφερό περιβάλλον του φασισμού. Αυτά τα δύο πρόσωπα έχουν δύο πράγματα: την αλήθεια τους ως επιθυμία και την ανάγκη τους για ελευθερία».

Πράγματι αποτελεί ένα στοίχημα πώς ένα τόσο δυνατό κινηματογραφικό έργο, με τόσο συγκλονιστικές και κλασικές πλέον ερμηνείες από δύο σπουδαίους ηθοποιούς, μπορεί να αποδοθεί εξίσου καλά και στο θέατρο. Ρωτήσαμε τη σκηνοθέτιδα αν η παράσταση θα μας θυμίσει την ταινία. «Ελπίζω πως όχι, αλλά νομίζω ναι», ήταν η απάντησή της.

Από σήμερα έως και τη Μεγάλη Εβδομάδα, θέατρο Αλμα (Αγίου Κωνσταντίνου και Ακομινάτου 15, τηλ. 210 5220100). Τετάρτη, Πέμπτη στις 20.00, Παρασκευή 21.30, Σάββατο, Κυριακή 19.00, 21.30.

 

ΘΕΑΤΡΟ
3D φάλαινα... επί σκηνής
Το πλέον αναγνωρίσιμο και μεγαλειώδες έργο του Χέρμαν Μέλβιλ έγινε μιούζικαλ και ανεβαίνει σε λιμπρέτο και μουσική σύνθεση του Δημήτρη Παπαδημητρίου και σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα.
3D φάλαινα... επί σκηνής
ΘΕΑΤΡΟ
Γιάννης Μπέζος: «Είμαστε αυτό που επιλέγουμε να δούμε»
Ο Γιάννης Μπέζος είναι σταθερός. Σταθερός στο ταλέντο του, στις επιλογές του, στις απόψεις του. Οπως στο θέατρο έτσι και στη ζωή του. Σήμερα ξεκινάει η καινούργια παράσταση που σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί,...
Γιάννης Μπέζος: «Είμαστε αυτό που επιλέγουμε να δούμε»
ΘΕΑΤΡΟ
«Ομπίντα, οι τελευταίες ώρες του Νίκου Ζαχαριάδη»
Η «Ομπίντα» («Πίκρα»), το έργο του Γιώργου Κοτανίδη που ανέβηκε με εξαιρετική επιτυχία την προηγούμενη χρονιά, επανέρχεται και πάλι στο Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης με έναν νέο κύκλο 12 παραστάσεων, από σήμερα...
«Ομπίντα, οι τελευταίες ώρες του Νίκου Ζαχαριάδη»
ΘΕΑΤΡΟ
Το σκοτάδι είναι σαν λευκό χαρτί
Στα 53 χρόνια της ιστορίας του το Μαύρο Θέατρο της Πράγας, το πρώτο στο είδος του παγκοσμίως, έχει κατακτήσει πέντε εκατομμύρια θεατές κι έχει συμμετάσχει σε 87 θεατρικά φεστιβάλ σε 68 χώρες. Σήμερα έρχεται...
Το σκοτάδι είναι σαν λευκό χαρτί
ΘΕΑΤΡΟ
«Εχουμε ανάγκη όχι από βιομηχανία τουρισμού αλλά χασομεριού»
Ποιος δεν θέλει ν’ ακούσει τον Βασίλη Παπαβασιλείου να φιλοσοφεί περιπατώντας ανάμεσα στις αρχαιότητες και τους πορτοκαλεώνες της Επιδαύρου, να ανατρέχει στην ιστορία τριών κρίσιμων προχριστιανικών αιώνων;
«Εχουμε ανάγκη όχι από βιομηχανία τουρισμού αλλά χασομεριού»
ΘΕΑΤΡΟ
«Το κοινό θα επιστρέψει διψασμένο στις αίθουσες»
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος αξιοποιεί μέσω του διαδικτύου το καταπληκτικό αρχείο του οργανισμού, στρέφει την προσοχή του στις καλοκαιρινές παραστάσεις «Ορνιθες» και «Γκόλφω»...
«Το κοινό θα επιστρέψει διψασμένο στις αίθουσες»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας