Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ανοδική «Πορεία» και του χρόνου «Γιούγκερμαν»

Το θέατρο του Δημήτρη Τάρλοου αποκτά συνεχώς φανατικούς φίλους. Φέτος, ξεχωρίζει η «Αγριόπαπια» του Ιψεν

Vasia Anagnostopoulou

Ανοδική «Πορεία» και του χρόνου «Γιούγκερμαν»

  • A-
  • A+

Ευγενής, γενναιόδωρος και τρυφερός προς τους συνεργάτες του, αλλά και με απόλυτο έλεγχο της χθεσινής αυστηρά σκηνοθετημένης τελετουργίας στο θέατρο «Πορεία», ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου, Δημήτρης Τάρλοου, παρουσίασε το ρεπερτόριο του χειμώνα. Και όχι μόνο. Ενώπιον πυκνού ακροατηρίου, καλλιτεχνικού και δημοσιογραφικού, που είχε σχεδόν γεμίσει το θεατράκι της Τρικόρφων, ο εγγονός του Μ. Καραγάτση ανακοίνωσε ότι του χρόνου θα ανεβάσει τον «Γιούγκερμαν» - ο Στρατής Πασχάλης έχει ήδη ξεκινήσει τη θεατρική διασκευή του.

Είναι ο καλύτερος τρόπος για να γιορταστεί η 20ή χρονιά τού «Πορεία». Ειδικά όταν η «Μεγάλη Χίμαιρα», αυτή η τεράστια εμπορική επιτυχία, ξεκινά σήμερα την τέταρτη σεζόν της (μέχρι 8 Οκτωβρίου, μόνο 18 παραστάσεις) και στη συνέχεια, με νέο, μικρότερο σκηνικό και προσαρμοσμένη σκηνοθεσία, βγαίνει περιοδεία.

Ελλάδα, Κύπρος, εξωτερικό (Απρίλιο με Ιούνιο του 2018). Ο Δημήτρης Τάρλοου, μάλιστα, τολμάει και εντάσσει στο φετινό ρεπερτόριο ακόμα ένα «καραγατσικό» έργο κι ας ξέρει ότι «κάποιοι τον παρεξηγούν, θεωρώντας ότι ασχολείται με τα οικογενειακά του».

Οχι. Το πολυδιαβασμένο, πολυβραβευμένο βιβλίο της μητέρας του, Μαρίνας Καραγάτση «Το ευχαριστημένο» (Αγρα), εκδοτικό γεγονός του 2008, που αναφέρεται μέσα από το βλέμμα της μικρής κόρης του Καραγάτση στις οικογενειακές πληγές, είναι, σύμφωνα με τον Τάρλοου που θα το σκηνοθετήσει (22 Φεβρουαρίου) σε διασκευή της Ερις Κύργια, «ένα καλογραμμένο έργο καθαρής μυθοπλασίας, με πλοκή, χαρακτήρες και ευαισθησία».

Παραδέχτηκε, βέβαια, ότι είχε ενδοιασμούς: «Δεν ξέρω αν διαθέτω την απαιτούμενη χρονική και συναισθηματική απόσταση για να προσεγγίσω σκηνικά κάποια πρόσωπα που κινούνται έντονα μέσα μου ως εικόνες και αισθήσεις, είτε είναι ζωντανά όπως η μητέρα μου, είτε νεκρά. Θα φανεί στο αποτέλεσμα». Ενώ η Μαρίνα Καραγάτση, όταν ανέβηκε στο «βήμα», ήθελε να δει «ποιος θα κάνει τον Καραγάτση». Ο νεαρός ηθοποιός Χρήστος Μαλάκης διαθέτει κάτι από τη μελαχρινή ομορφιά και σπιρτάδα του συγγραφέα.

Το μεγαλύτερο, όμως, σκηνοθετικό στοίχημα του Τάρλοου για φέτος και η πιο αναμενόμενη παράσταση του «Πορεία» είναι η «Αγριόπαπια» του Ιψεν, ένα αριστούργημα που έχει πολλά χρόνια να ανεβεί. Θα κάνει πρεμιέρα στις 22 Νοεμβρίου σε νέα, δική του μετάφραση-διασκευή, με 14 καλούς ηθοποιούς (Πάνου, Περλέγκας, Κότσιφας, Δροσάκη, Μάσχα κ.ά.).

Οι πρόβες άρχισαν και ο σκηνοθέτης νιώθει ήδη «πόσο αφορά αυτό ειδικά το έργο του Ιψεν μια χώρα όπου η συντριπτική πλειοψηφία της κοινωνίας τρέφεται από τα ζωτικά της ψεύδη, ιδεολογικά και ιστορικά, μια χώρα που πολύ δύσκολα θα δεχτεί να κοιταχθεί στον καθρέφτη και να αναιρέσει τον ίδιο της τον εαυτό».

Φυσικά, δεν ανήκει αποκλειστικά στον Τάρλοου το φετινό ρεπερτόριο του «Πορεία» - ποτέ δεν ανήκε. Οπως τόνισε και χθες, «η συνεργασία με τους καλύτερους του χώρου» είναι πάγιος στόχος του. Η σεζόν ξεκίνησε φουλ με τη «Μήδεια» του Δημήτρη Καραντζά, που μετά τον θρίαμβο στη Μικρή Επίδαυρο προκάλεσε και σε κλειστό χώρο απανωτά sold out (πήρε άλλες εννέα παραστάσεις, μέχρι 31 Οκτωβρίου).

Vasia Anagnostopoulou

Αυτή που γέμισε την αίθουσα με γλύκα και κέφι ήταν η Ολια Λαζαρίδου. Μαζί με την παρέα της, τον Αγγελο Παπαδημητρίου. Η καλή ηθοποιός πρότεινε στον Τάρλοου να ανεβάσει, σε συμπαραγωγή με το «Λυκόφως» του Γιώργου Λυκιαρδόπουλου, ένα έργο που αγαπούσε και ονειρευόταν πολλά χρόνια, το σκοτεινό παραμύθι του Ναθάνιελ Χόθορν «Ο κήπος του Ραπατσίνι» (18 Οκτωβρίου). Η ίδια σκηνοθετεί και παίζει. Και ο Αγγελος Παπαδημητρίου έχει αναλάβει το σκηνικό (μια κανονική, εικαστική σύνθεση), τα κοστούμια και τους φωτισμούς. «Πάντα ήθελα να γίνω μέρος του μαγικού του κόσμου», εξήγησε η Ολια Λαζαρίδου, και όλοι κατάλαβαν γιατί.

Το εναλλασσόμενο ρεπερτόριο του «Πορεία», που οφείλεται και στην «ιδιοφυΐα και αυτοθυσία των τεχνικών του θεάτρου», συμπληρώνεται από δύο παλιότερες καλλιτεχνικές επιτυχίες. Τον μονόλογο «Λήθη» του Δημήτρη Δημητριάδη (5 Δεκεμβρίου), σε νέα σκηνοθεσία του Τάρλοου, με τη Μαριάννα Δημητρίου.

Και το έργο του Τόμας Μπέρνχαρντ «Ο αδαής και ο παράφρων» (16 Ιανουαρίου), που σε σκηνοθεσία του Γιάννου Περλέγκα ξεκίνησε από την Πειραματική του Εθνικού, πέρασε για λίγο από το Ιδρυμα Κακογιάννη, αλλά χρειαζόταν, όπως είπε και χθες ο σκηνοθέτης, «μια χρονική επένδυση πάνω του, απαραίτητη για την ανάπτυξη της παράστασης, και τώρα τη βρίσκει».

Τέλος, οι φανατικοί φίλοι τού «Πορεία» έχουν πια στα χέρια τους μια νέα πλατφόρμα στο ίντερνετ μέσω της οποίας θα μπορούν να αποκτήσουν και επίσημα την ιδιότητα του μέλους, του φίλου, του υποστηρικτή ή ακόμα καλύτερα του χορηγού. Θα έχουν και προνόμια. Αλλά πάνω απ' όλα, όπως είπε ο Τάρλοου, «θα έρθουν ακόμα πιο κοντά μας, ακόμα και σε πρόβες θα προσκαλούνται». Σύνθημα, άλλωστε, της σεζόν είναι: «Μείνετε δίπλα μας και η αυλαία δεν θα κλείσει ποτέ!».

ΘΕΑΤΡΟ
Η Πίνα Μπάους στον κόσμο του Μάκβεθ
Πάνω από σαράντα χρόνια μετά την πρεμιέρα του και είκοσι εννέα μετά την τελευταία του παρουσίαση, το γερμανικό κοινό είχε τη μεγάλη ευκαιρία να ανακαλύψει ένα από τα πρώτα έργα της Πίνα Μπάους, εκείνο που ίσως...
Η Πίνα Μπάους στον κόσμο του Μάκβεθ
ΘΕΑΤΡΟ
Σεξ και πάθος για την Ντιράς
Από τη δεκαετία του '90 η Βρετανίδα σκηνοθέτις Κέιτι Μίτσελ κυριαρχεί στο ευρωπαϊκό θέατρο ανατρέποντας τις βασικές του πατροπαράδοτες συμβάσεις. Αυτές τις μέρες, που η θεατρική καρδιά της Ευρώπης χτυπάει στο...
Σεξ και πάθος για την Ντιράς
ΘΕΑΤΡΟ
«Η εθνικιστική κυβέρνηση οδηγεί τους Πολωνούς στο φευγιό»
«We are leaving» (Φεύγουμε), λέγεται η παράσταση με την οποία ο κορυφαίος Πολωνός σκηνοθέτης Κριστόφ Βαρλικόφσκι έρχεται για πέμπτη φορά στην Αθήνα, 8 με 10 Ιουλίου στην «Πειραιώς 260», στο πλαίσιο του...
«Η εθνικιστική κυβέρνηση οδηγεί τους Πολωνούς στο φευγιό»
ΘΕΑΤΡΟ
Το θεατρικό κείμενο ξαναβρίσκει τη σημασία του
Καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ «Αναλόγιο» η Σίσσυ Παπαθανασίου μας μιλά για τα μυστικά της φετινής διοργάνωσης. Μέχρι κι ένα... σενάριο του Καζαντζάκη θα δούμε σε μορφή περφόρμανς. Το φεστιβάλ, που...
Το θεατρικό κείμενο ξαναβρίσκει τη σημασία του
ΘΕΑΤΡΟ
Η Γκλέντα Τζάκσον παίζει Λιρ
Όταν μια Γκλέντα Τζάκσον θέλει Λιρ, ο Λιρ ανεβαίνει αμέσως και με συντελεστές πρώτης γραμμής. Tη σκηνοθεσία ανέλαβε η διεθνώς αναγνωρισμένη Ντέμπορα Γουόρνερ, που επί δύο συνεχόμενα καλοκαίρια (2007-08)...
Η Γκλέντα Τζάκσον παίζει Λιρ
ΘΕΑΤΡΟ
Πάντα υπάρχει φως κρυμμένο στο σκοτάδι
Ο Πίτερ Μπρουκ μιλάει για ινδική φιλοσοφία, για ειρήνη, για προσωπική ευθύνη, για θετικές πράξεις. «Αν γράψετε έστω και μια λέξη στην εφημερίδα σας που να φέρνει μέσα της το μίσος και την καταστροφή, έχετε...
Πάντα υπάρχει φως κρυμμένο στο σκοτάδι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας