Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το θεατρικό κείμενο ξαναβρίσκει τη σημασία του

Το θεατρικό κείμενο ξαναβρίσκει τη σημασία του

  • A-
  • A+

«Αυτό που κάνουμε είναι κανονικά δουλειά ενός Εθνικού Κέντρου Θεάτρου», λέει η Σίσσυ Παπαθανασίου. Ξέρει ότι δεν θα βρεθεί ούτε ένας να σκεφτεί, «υπερβολές».

Γιατί διευθύνοντας το Φεστιβάλ «Αναλόγιο», από τους μακροβιότερους θεσμούς, με αδιάκοπη παρουσία από το 2005, αρκετές φορές και με δύο διοργανώσεις τον χρόνο, έχει προσφέρει στην υπόθεση «σύγχρονη ελληνική δραματουργία» ίσως περισσότερα από τις κρατικές σκηνές.

Από τα 130 νέα έργα που έχουν παρουσιαστεί, τα 4/5 είναι Ελλήνων, δόκιμων ή άγνωστων θεατρικών συγγραφέων. Και τα υπόλοιπα ξένα, αφού το «Αναλόγιο» θεωρεί χρέος του να συστήνει ξένες, ει δυνατόν άγνωστες, δραματουργίες. Φέτος, τη σλοβακική. 

Το φεστιβάλ ξεκινά σήμερα στο Θέατρο Τέχνης της Φρυνίχου, εκεί όπου κατέληξε τα τελευταία χρόνια, αφού περιπλανήθηκε σε «Αλεκτον», Φεστιβάλ Αθηνών και Εθνικό Θέατρο.

Οχτώ ελληνικά θεατρικά έργα και τρία σλοβακικά διεκδικούν την προσοχή του κοινού κάθε άλλο παρά με τον λιτό τρόπο του αναλογίου.

Η Σίσσυ Παπαθανασίου τονίζει κάτι που το πιστό κοινό του φεστιβάλ ξέρει καλά.

«Είναι κανονικές παραστάσεις, με σκηνικά στοιχεία, κοστούμια, φωτισμούς, προβολές, σκηνοθεσία. Μου αρέσει, όμως, που κρατάμε τον τίτλο "Αναλόγιο". Παραπέμπει στην εκκλησιαστική ορολογία, έχει κάτι από την αυστηρότητα που απαιτεί η αφοσίωση στο θεατρικό κείμενο. Αυτή είναι και η φιλοσοφία της διοργάνωσης. Και να που το κείμενο αποκτά και πάλι τη σημασία που είχε χάσει για ένα διάστημα». 

Η Σίσσυ Παπαθανασίου, με σπουδές -μεταξύ άλλων- στο περίφημο Ινστιτούτο Θεατρικών Σπουδών της Σορβόνης, περνάει τη ζωή της ανάμεσα σε θεατρικά κείμενα - άπειρα που καταφτάνουν για διάβασμα και έγκριση.

«Ενώ η φετινή διοργάνωση δεν έχει καλά καλά αρχίσει, υπάρχουν στα γραφεία μας ήδη 17 προτάσεις για του χρόνου», χαίρεται.

Υπάρχουν, βέβαια, πέντε αναγνώστες, «με γνώση και επαφή με το αντικείμενο, ελληνικό και ξένο», αλλά, όπως επισημαίνει χωρίς έπαρση, «όλα τα κείμενα περνάνε από τη δική μου έγκριση».

Και ξεκαθαρίζει: «Μπορεί κάτι να μου αρέσει ή να μη μου αρέσει, να μην ανήκει στις προσωπικές αισθητικές μου προτιμήσεις. Η θέση μου, όμως, μου επιβάλλει να δίνω χώρο σε όλες τις τάσεις του θεάτρου».

Και κάτι ακόμα. Να κινητοποιεί δημιουργικά τους Ελληνες μάστορες της θεατρικής πένας. 

«Παραγγελιές; Πολλές, όλα αυτά τα χρόνια», απαντά. Απαριθμεί ονόματα: Ακης Δήμου, Ανδρέας Στάικος, Μαρία Λαϊνά, Γιάννης Μαυριτσάκης. Μέχρι και συγκεκριμένα θέματα έχει προτείνει, όπως συνέβη στο Αναλόγιο «Τόποι Ι-Ερεσός», που έγινε το καλοκαίρι του 2010 στη Λέσβο με νέα έργα, εμπνευσμένα από το νησί της Σαπφούς και του Ελύτη. 

Φέτος παρουσιάζονται νέα έργα της Μαρίας Ευσταθιάδη («PRIVATOPIA», σκηνοθεσία Δαμιανός Κωνσταντινίδης), του Βαγγέλη Χρόνη («Και τώρα τι κάνουμε», σκην. Μάνος Καρατζογιάννης, με τον Αντώνη Καφετζόπουλο), της Ναταλίας Κατσού («Αγαθό», σκην. Λίλλυ Μελεμέ), του Πάνου Κυπαρίσση («Ερήμην»), της Μαριγώς Αλεξοπούλου («Καλημέρα Εβδομάδα», σκην. Τζωρτζίνα Κακουδάκη), του Γιάννη Σολδάτου («Οταν ο Καραγκιόζης συνάντησε τη Μέρκελ στα Εξάρχεια», σκην. Δημήτρης Παντελιάς) και της Πένυς Φυλακτάκη («Φύκι στον βυθό», σκην. Κωνσταντίνος Μάρκελλος). 

Περνώντας στον απαραίτητο ξένο παράγοντα του «Αναλογίου», αναρωτιόμαστε τι την τράβηξε στο θέατρο της Σλοβακίας.

«Ταξιδεύω πολύ σε φεστιβάλ της Κεντρικής Ευρώπης και βλέπω ότι η δραματουργία της εκτινάχτηκε, απέκτησε ιδιαίτερο ενδιαφέρον μετά την κατάρρευση των κομμουνιστικών καθεστώτων. Ειδικά η Σλοβακία είναι μια μικρή χώρα με προβλήματα, ίσως και αντίστοιχα με τα δικά μας. Εχει πολλούς μετανάστες, αλλά με υψηλό μορφωτικό επίπεδο. Και τελευταία επενδύει στη βιομηχανία της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, δεν είναι τυχαίο που υπάρχουν 5.500 Ελληνες φοιτητές στην Μπρατισλάβα. Διαθέτει, επίσης, όσο περίεργο κι αν ακούγεται σε μας εδώ, μια σοβαρή πολιτική προώθησης του θεατρικού της πολιτισμού. Υπάρχει υπερδραστήριο Εθνικό Κέντρο Θεάτρου, που μεταφράζει τα έργα αγγλικά και γαλλικά. Ετσι τα διάβασα κι εγώ, ενώ είδα άλλα στο εξαιρετικό Φεστιβάλ της Μπρατισλάβα».

Αξίζει να σημειώσουμε ότι τα τρία έργα που θα παρουσιαστούν («Εuroroom» του Dodo Gombar, «Η ημέρα που πέθανε ο Γκαγκάριν» του Viliam Klimacek και «Tagebush» της Zuzana Ulicianska) έχουν μεταφραστεί από τα σλοβακικά και τα γαλλικά με τελική επιμέλεια του μεταφραστή και κριτικού Γιώργου Παπαγιαννάκη. 

Οσο για το αφιέρωμα στον Καζαντζάκη, δεν θα μπορούσε να είναι μια συμμετοχή ρουτίνας στο Ετος Καζαντζάκη. Το «Αναλόγιο» προσφέρει μια άγνωστη πλευρά του συγγραφέα.

Θα παρουσιαστεί υπό μορφή περφόρμανς με τον Μάνο Καρατζογιάννη, συν-σκηνοθετημένη από τη Σίσσυ Παπαθανασίου και τον Σπύρο Βραχωρίτη, το κινηματογραφικό σενάριο «Δον Κιχώτης».

«Εχει γράψει πολλά σενάρια ο Καζαντζάκης, το συγκεκριμένο είναι του 1932. Ενώ κρατάει από το κλασικό κείμενο πολλά γνωστά επεισόδια, στο τέλος κάνει μια μεγάλη ανατροπή. Συνδέει, μάλιστα, τον Δον Κιχώτη με τον Ελ Γκρέκο, μέσω του Τολέδο, πόλης και των δύο», εξηγεί η Σίσσυ Παπαθανασίου. Και ευχαριστεί θερμά τη διευθύντρια των Εκδόσεων Καζαντζάκη, Νίκη Σταύρου, και τον επιστημονικό τους σύμβουλο Νίκο Μαθιουδάκη.

Οικονομικά πώς αντέχει ένας θεσμός για τον οποίο δουλεύουν δεκάδες καλλιτέχνες πρώτης γραμμής, σκηνοθέτες και ηθοποιοί;

Είναι ο καημός της Σίσσυς Παπαθανασίου. «Παλιά, που είχαμε χρήματα, πληρώνονταν όλοι. Τώρα, αποφάσισα να παίρνουν ποσοστά επί των εισιτηρίων, γι' αυτό και προσθέσαμε άλλη μία παράσταση σε κάθε έργο. Ευτυχώς υπάρχει το Ιδρυμα Κωστοπούλου, ο Μεγάλος μας Χορηγός. Αυτή την εποχή ετοιμάζει δίγλωσσο λεύκωμα 300 σελίδων για την ιστορία του θεσμού».

Το υπουργείο Πολιτισμού, αν και έχει θέσει υπό την αιγίδα του το Φεστιβάλ «Αναλόγιο 2017», ακόμα δεν έχει δώσει χρήματα. Εκκρεμεί η υπογραφή της Λυδίας Κονιόρδου. 

Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ

Το «Αναλόγιο 2017» αναπτύσσεται στα εξής πεδία: Έλληνες θεατρικοί συγγραφείς, Αφιέρωμα στον Νίκο Καζαντζάκη (στο πλαίσιο του εορτασμού του Έτους Καζαντζάκη 2017), Focus Σλοβάκικη Δραματουργία, Εφηβικό Θέατρο, στρογγυλά τραπέζια, δράσεις στους δρόμους της πόλης και New Media.

Σάββατο 16/9

  • 19:00: Πένυ Φυλακτάκη «Φύκι στο βυθό» || Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Μάρκελλος
  • 20:00: Zuzana Uličianska «Tagebuch» || Σκηνοθεσία: Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη
  • 21:00: Μαριγώ Αλεξοπούλου «Καλημέρα Εβδομάδα» (εφηβικό) || Σκηνοθεσία: Τζωρτζίνα Κακουδάκη

Κυριακή 17/9

  • 11:30: Μαριγώ Αλεξοπούλου «Καλημέρα Εβδομάδα» (εφηβικό) || Σκηνοθεσία: Τζωρτζίνα Κακουδάκη
  • 12:00: Αφιέρωμα στη Σλοβάκικη Δραματουργία, Συζήτηση-παρουσίαση έκδοσης «Σύγχρονη Σλοβάκικη Δραματουργία: Zuzana Uličianska, Dodo Gombár, Viliam Klimáček», σε μετάφραση Γιώργου Παπαγιαννάκη. Συμμετέχουν: Vladislava Fekete, Πρόεδρος του Ινστιτούτου Θεάτρου της Σλοβακίας, Zuzana Uličianska και Dodo Gombár, Σλοβάκοι συγγραφείς. Από ελληνικής πλευράς συμμετέχουν: Κωνσταντίνος Μπούρας, θεατρολόγος, κριτικός θεάτρου, Γιώργος Παπαγιαννάκης, μεταφραστής, κριτικός θεάτρου, Σίσσυ Παπαθανασίου, καλλιτεχνική διευθύντρια Analogio Festival, Λέανδρος Πολενάκης, συγγραφέας, κριτικός θεάτρου. Αποσπάσματα από τα έργα θα διαβάσει η Λαρίσα Βέργου, ηθοποιός, υπεύθυνη του All about Festivals. || Χώρος: Έκθεση Βιβλίου, ΖΑΠΠΕΙΟ
  • 19:00: Dodo Gombár «Euroroom» || Σκηνοθεσία: Ελένη Γεωργοπούλου
  • 20:00: Viliam Klimáček «Η ημέρα που πέθανε ο Γκαγκάριν» || Σκηνοθεσία: Μενέλαος Καραντζάς
  • 21:00: Zuzana Uličianska «Tagebuch» || Σκηνοθεσία: Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη

Δευτέρα 18/9

  • 18:00: «Αφιέρωμα στον Νίκο Καζαντζάκη», περιπατητική περφόρμανς, σε συνεργασία με τις Εκδόσεις Καζαντζάκη και το the Milena Principle. || Επιμέλεια: Geert Vermeire || Συμμετέχουν: Χάρις Συμεωνίδου, Λαρίσα Βέργου || Αφετηρία: Θέατρο Τέχνης, Φρυνίχου
  • 19:00: Dodo Gombár «Euroroom» || Σκηνοθεσία: Ελένη Γεωργοπούλου
  • 20:00: Viliam Klimáček «Η ημέρα που πέθανε ο Γκαγκάριν» || Σκηνοθεσία: Μενέλαος Καραντζάς

Τρίτη 19/9

  • 19:00: Πένυ Φυλακτάκη «Φύκι στο βυθό» || Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Μάρκελλος
  • 21:00: Μαρία Ευσταθιάδη «PRIVATOPIA» || Σκηνοθεσία: Δαμιανός Κωνσταντινίδης

Τετάρτη 20/9

  • 19:00: Μαρία Ευσταθιάδη «PRIVATOPIA» || Σκηνοθεσία: Δαμιανός Κωνσταντινίδης
  • 21:00: Γιάννης Σολδάτος «Όταν ο Καραγκιόζης συνάντησε τη Μέρκελ στα Εξάρχεια» / Σκηνοθεσία: Δημήτρης Παντελιάς

Πέμπτη 21/9

  • 19:00: Αλίκη Αρναούτη «ΤΑΜΑΤΑ ΙΙ» || Site-specific Διαδραστική Εγκατάσταση Επαυξημένης Πραγματικότητας με χρήση new media (smartphones). || Αφετηρία: Θέατρο Τέχνης, Φρυνίχου
  • 20:30: Ποιητική performance σε συνεργασία με το 3ο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης || Επιμέλεια: Σίσσυ Παπαθανασίου || Συμμετέχουν: Μάνια Παπαδημητρίου, Χάρις Συμεωνίδου, Λαρίσα Βέργου
  • 21:00: Πάνος Κυπαρίσσης «Ερήμην» || Σκηνοθεσία: Πάνος Κυπαρίσσης

Παρασκευή 22/9

  • 19:00: Πάνος Κυπαρίσσης «Ερήμην» || Σκηνοθεσία: Πάνος Κυπαρίσσης
  • 21:00: Αφιέρωμα στον Νίκο Καζαντζάκη «Δον Κιχώτης» || Συνεργασία: Σπύρος Βραχωρίτης – Σίσσυ Παπαθανασίου – Εκδόσεις Καζαντζάκη.
  • 22:00: Συζήτηση: Ένα άγνωστο σενάριο. Κινηματογραφικά Σενάρια του Νίκου Καζαντζάκη. Συμμετέχουν: Νίκος Μαθιουδάκης, Επιστημονικός Σύμβουλος Εκδόσεων Καζαντζάκη, Θανάσης Αγάθος, Επ. Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας ΕΚΠΑ.

Σάββατο 23/9

  • 19:00: Ναταλία Κατσού «Αγαθό» || Σκηνοθεσία: Λίλλυ Μελεμέ
  • 21:00: Γιάννης Σολδάτος «Όταν ο Καραγκιόζης συνάντησε τη Μέρκελ στα Εξάρχεια» || Σκηνοθεσία: Δημήτρης Παντελιάς

Κυριακή 24/9

  • 19:00: Ναταλία Κατσού «Αγαθό»||Σκηνοθεσία: Λίλλυ Μελεμέ

21:00: Βαγγέλης Χρόνης «Και τώρα τι κάνουμε;» || Σκηνοθεσία: Μάνος Καρατζογιάννης, στο ρόλο του Συμβολαιογράφου ακούγεται η φωνή του Ηλία Ζερβού.

 Info:

Εως 29/9. Είσοδος 7 ευρώ η παράσταση, 10 τα δύο έργα, 14 ευρώ τα 3. Για ανέργους και ΑμεΑ 5 ευρώ. Πληροφορίες στο analogiofestival.org 

ΘΕΑΤΡΟ
Σεξ και πάθος για την Ντιράς
Από τη δεκαετία του '90 η Βρετανίδα σκηνοθέτις Κέιτι Μίτσελ κυριαρχεί στο ευρωπαϊκό θέατρο ανατρέποντας τις βασικές του πατροπαράδοτες συμβάσεις. Αυτές τις μέρες, που η θεατρική καρδιά της Ευρώπης χτυπάει στο...
Σεξ και πάθος για την Ντιράς
ΘΕΑΤΡΟ
Η οικογένεια στην πυρά
Η μεγαλοαστική τάξη πάει στην κόλαση. Και το ελληνικό θέατρο βρίσκει την ευκαιρία να ανιχνεύσει νέους σκηνικούς δρόμους, να αναπαραστήσει τη μνήμη, το αόρατο, το κρυμμένο. Μια ιδιαίτερη βραδιά στην «Πειραιώς...
Η οικογένεια στην πυρά
ΘΕΑΤΡΟ
Στη Νότια Αφρική με εφαλτήριο τον Στρίντμπεργκ
Η Νοτιοαφρικανή σκηνοθέτρια και θεατρική συγγραφέας Γιαέλ Φάρμπερ είναι εδώ και λίγα χρόνια από τα πιο hot ονόματα στο παγκόσμιο θέατρο. Σήμερα και αύριο μπορούμε να δούμε στην «Πειραιώς 260», στο πλαίσιο του...
Στη Νότια Αφρική με εφαλτήριο τον Στρίντμπεργκ
ΘΕΑΤΡΟ
Από τα στενά της Αντισθένους σε όλη την Αθήνα
Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, ελεύθερος από το άγχος του Φεστιβάλ Αθηνών, μπορεί να αφοσιωθεί πλήρως στην τέχνη του και στο θέατρό του, που όμως έχει γιγαντωθεί με συνεργασίες και συμπαραγωγές και παρουσία σε...
Από τα στενά της Αντισθένους σε όλη την Αθήνα
ΘΕΑΤΡΟ
Ο Φέρτης συναντά την Πασπαλά
Το βουκολικό ειδύλλιο «Δάφνις και Χλόη» του Λέσβιου συγγραφέα Λόγγου, παρουσιάζεται στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μπογδάνου με πρωταγωνιστές τους Γιάννη Φέρτη και Ελλη Πασπαλά.
Ο Φέρτης συναντά την Πασπαλά
ΘΕΑΤΡΟ
Η πολιτική ορθότητα είναι η νέα λογοκρισία στην τέχνη
Ο διάσημος Καναδός σκηνοθέτης, Ρομπέρ Λεπάζ, παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Αθηνών την παράσταση «Kanata - Επεισόδιο 1ο - Η διαμάχη», για την οποία η Αριάν Μνουσκίν τού παραχώρησε τα ηνία του «Θεάτρου του Ηλιου».
Η πολιτική ορθότητα είναι η νέα λογοκρισία στην τέχνη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας