Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο φόβος τρώει τα σωθικά

Bασίλης Γιακουμάρος, Αλέξανδρος Νταβρής, Κερασία Σαμαρά

Ο φόβος τρώει τα σωθικά

  • A-
  • A+

Κι άλλος Ντοστογιέφσκι σκαρφαλώνει στη σκηνή μετά τον «Σωσία» με τον Αρη Σερβετάλη. Το διήγημα «Αδύναμη καρδιά» του Ρώσου δραματουργού, μόλις 76 σελίδων, παρουσιάζεται από σήμερα στο θέατρο «Ακαδημία Πλάτωνος» σε σκηνοθεσία και θεατρική απόδοση της Κερασίας Σαμαρά. Είναι η πρώτη φορά που μεταφέρεται στη σκηνή.

Η ιστορία μάς ταξιδεύει στην Αγία Πετρούπολη της τσαρικής Ρωσίας, κάπου στο τέλος του 19ου αιώνα. Δύο νεαροί δημόσιοι υπάλληλοι, ο Αρκάντι και ο Βάσια, μοιράζονται για χρόνια το ίδιο φτωχικό δωμάτιο. Τη ζωή του Βάσια φωτίζουν ξαφνικά καλά νέα: ο προϊστάμενός του, Ζούλιαν Μαστάκοβιτς, τον ευνοεί αναθέτοντάς του μια εργασία, ενώ η σύντροφός του Λίζα δέχεται με χαρά να γίνει γυναίκα του. Ο Βάσια όμως αδυνατεί να διαχειριστεί την καλοτυχία του και κλονίζεται ψυχικά. Ο νους του ξεστρατίζει.

Ο στιβαρός Αρκάντι, η φωνή της λογικής, παρατηρεί έντρομος -και ανήμπορος να βοηθήσει- τη σταδιακή απώλεια του πιστού του φίλου στους δρόμους της παράνοιας μέσα σε μόλις τριάντα έξι βασανιστικές ώρες. Η πορεία αυτής της απώλειας της λογικής αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της παράστασης και περνάει από επτά στάδια. Σε καθένα από αυτά αποτυπώνεται ο πανικός του Αρκάντι και η εξέλιξη της ψυχικής διαταραχής του Βάσια, η οποία κορυφώνεται με απρόβλεπτες συνέπειες.

Η Αδύναμη Καρδιά συνθλίβεται κάτω από το βάρος της ευθύνης απέναντι σ’ ένα πρόσωπο ισχυρό, έναν παντοδύναμο εργοδότη, έναν άλλο Μεγάλο Αδερφό, που πετώντας ψίχουλα ευεργεσίας δρέπει τυφλή αφοσίωση, αγάπη ακόμη, από τον απόλυτα εξαρτημένο από την καλοσύνη του υπάλληλο. Ο εργοδότης δεν γνωρίζει καν την ύπαρξη του Βάσια κι όμως αποτελεί το κέντρο της ζωής του, τον καθοριστικό παράγοντα της ευτυχίας του.

«Οταν άρχισα να διαβάζω το διήγημα», λέει η Κερασία Σαμαρά, «σκέφτηκα ότι το δυσκολότερο θα ήταν να αποδοθεί στη σκηνή ο ασυγκράτητος χείμαρρος συναισθημάτων, που υποτίθεται ότι κατακλύζουν τους ήρωες. Ισως μάλιστα σήμερα η σχέση των δύο συγκατοίκων να μην αντιστοιχεί σε τίποτα πιο αναγνωρίσιμο από την ερωτική σχέση, όπου είναι αποδεκτό να εκφράζει κανείς με τόση ένταση και επιμονή τα συναισθήματά του. Κι όμως, μέσα απ’ όλα τα δάκρυα στα οποία διαρκώς αναλύονται οι δύο ήρωες, μέσα από τις ατέλειωτες εξομολογήσεις αγάπης, από τους χιονισμένους δρόμους, τη βότκα, τη σκοτεινιά, τη μυρωδιά του τσαγιού, το παγωμένο ποτάμι και τη μεγάλη πόλη της Αγίας Πετρούπολης, που υψώνει τους καπνούς από τα τζάκια των σπιτιών της στον ουρανό, αυτό που κυρίως δονεί τους κεντρικούς ήρωες είναι ο φόβος. Ενας φόβος απόλυτα σημερινός, απόλυτα αναγνωρίσιμος, σαν αυτόν που μας συντροφεύει και σήμερα σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής μας. Επτά νοηματικές ενότητες ορίζονται ως στάδια παραφοράς του “καημένου Βάσια”. Σε κάθε μία από αυτές κόβεται και ένα νήμα της λογικής και ολοένα απομακρύνεται ο ήρωας εκ του κόσμου τούτου, ώσπου ενώνεται με ό,τι αγαπά, ελεύθερος πια, σύμβολο της προδομένης ελευθερίας, της ματαιωμένης επανάστασης μέσα μας».

Στην παράσταση ερμηνεύονται μελοποιημένα ποιήματα του Πούσκιν, τον οποίο ο Ντοστογιέφσκι λάτρευε. Η εκάστοτε ψυχική κατάσταση των ηρώων φωτίζεται από τη μουσική του συνθέτη και κιθαρίστα Τάκη Μπαρμπέρη, ο οποίος παίζει ζωντανά στην παράσταση.

Info:

Θέατρο Ακαδημία Πλάτωνος (Σπύρου Πάτση και Μαραθωνομάχων 8, Βοτανικός, τηλ.: 211-4097332, 210-4830330). «Αδύναμη καρδιά» του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι. Μετάφραση – στιχουργική απόδοση: Ηρακλής Δ. Λογοθέτης. Σκηνοθεσία - θεατρική απόδοση: Κερασία Σαμαρά. Σκηνικά–κοστούμια: Κώστας Βελινόπουλος. Κινηματογράφηση: Νίκος Βουτενιώτης. Παίζουν: Αλέξανδρος Νταβρής, Bασίλης Γιακουμάρος, Κέλλυ Ανυφαντή, Ζωή Αρβανιτάκη. Αφήγηση–τραγούδι: Κερασία Σαμαρά. Μαγνητοσκοπημένα: Γρηγόρης Βαλτινός σε φιλική συμμετοχή. Δευτέρα-Τρίτη 9.00 μ.μ.

ΘΕΑΤΡΟ
Ημέρες Μακρονήσου επί σκηνής
Το μυθιστόρημα του Μενέλαου Λουντέμη διασκευάζεται πρώτη φορά για το θέατρο από τη Σοφία Αδαμίδου σε σκηνοθεσία της Ρουμπίνης Μοσχοχωρίτη. Ο συγγραφέας αποτυπώνει τις πιο μαύρες σελίδες της σύγχρονης ελληνικής...
Ημέρες Μακρονήσου επί σκηνής
ΘΕΑΤΡΟ
Σεξπιρικοί ήρωες της διπλανής πόρτας
Η εταιρεία θεάτρου «Εν Δράσει» επιστρέφει από τις 26 Ιανουαρίου στην Κεντρική Σκηνή του Θεάτρου «Επί Κολωνώ» με το έργο του Τομ Στόπαρντ «Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί». Μια κωμικοτραγική...
Σεξπιρικοί ήρωες της διπλανής πόρτας
ΘΕΑΤΡΟ
Να δείξουμε την κυτταρίτιδά μας
Μετά την «Γκόλφω», την «Ερωφίλη», το «Σύσσημον», τον «Ορέστη», βαριετέ και άγρια σάτιρα; «Greek Freak/Fire and Fury!», η παράσταση που παίχτηκε διχάζοντας το κοινό το καλοκαίρι, στο Φεστιβάλ Αθηνών, επιστρέφει...
Να δείξουμε την κυτταρίτιδά μας
ΘΕΑΤΡΟ
Ορίζοντας την αρχιτεκτονική στον Μπέκετ
Μια πρωτότυπη multimedia παράσταση εμπνευσμένη από το πεζογραφικό έργο του Ιρλανδού συγγραφέα παρουσιάζει ο Δημήτρης Κουρτάκης από τις 18 μέχρι τις 20 Ιουλίου στην Πειραιώς 260. Ενας εσωτερικός μονόλογος ως...
Ορίζοντας την αρχιτεκτονική στον Μπέκετ
ΘΕΑΤΡΟ
Η κυβερνώσα Αριστερά αποτελεί ένα αδιέξοδο
Ο γνωστός συγγραφέας Δημήτρης Δημητριάδης με τον αιχμηρό, προφητικό λόγο, με αφορμή το νέο του έργο «Θερισμός», που παίζεται στο Εθνικό Θέατρο, σχολιάζει την κατάσταση στην Ελλάδα επί ΣΥΡΙΖΑ ενώ μας καλεί να...
Η κυβερνώσα Αριστερά αποτελεί ένα αδιέξοδο
ΘΕΑΤΡΟ
Πολιτικά παιχνίδια παγιδεύουν το Εθνικό Θέατρο
Ο Στάθης Λιβαθινός έκανε τελικά τη μεγάλη κίνηση, αυτήν που δεν τόλμησε να κάνει ποτέ κανένας άλλος, αυτήν που θα συνδέσει το όνομά του με την ιστορία του Εθνικού Θεάτρου. Κατέβασε την «Ισορροπία του Nash»,...
Πολιτικά παιχνίδια παγιδεύουν το Εθνικό Θέατρο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας