Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μητέρα εξαπολύει drones

Η Πέγκυ Τρικαλιώτη στο έργο «Προσγείωση» του Τζορτζ Μπραντ

Μητέρα εξαπολύει drones

  • A-
  • A+

Το βραβευμένο έργο «Προσγείωση» του Τζορτζ Μπραντ κάνει πρεμιέρα τη Δευτέρα στο Faust, σε σκηνοθεσία Κατερίνας Φωτιάδη, με πρωταγωνίστρια την Πέγκυ Τρικαλιώτη. Είναι μονόλογος, αλλά τι μονόλογος. Καταιγιστικός, γεμάτος από εικόνες και ανατροπές. Ενα πολιτικό σχόλιο πάνω στη σύγχρονη γυναίκα, αλλά και στον τυφλό πόλεμο που διεξάγεται σύμφωνα με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας.

Αμερικανίδα πιλότος της Πολεμικής Αεροπορίας εκτελεί με αφοσίωση τις αποστολές της. Πετάει ψηλά στον ουρανό, απολαμβάνει την ελευθερία του γαλάζιου και ξεφορτώνει τις βόμβες της. Δεν ξέρει ποιους σκοτώνει, όμως ξέρει σίγουρα ότι πρόκειται για τους κακούς. Μέχρι που αναπάντεχα μένει έγκυος. Επιστρέφει στην πατρίδα και αναγκαστικά γίνεται πιλότος της πολυθρόνας. Το καινούργιο της αεροπλάνο είναι σαν τηλεκατευθυνόμενο παιχνιδάκι. Ο ουρανός μια οθόνη. Η προσγείωση τής δίνει την ευκαιρία να δει τα μυρμήγκια από κοντά. Συνειδητοποιεί ότι ο θάνατος δεν είναι παιχνίδι.

«Αυτή η γυναίκα έχει εκπαιδευτεί για να σκοτώνει», λέει η Πέγκυ Τρικαλιώτη. «Μια πιλότος F16, που έχει δουλέψει σ' όλη της τη ζωή μόνο δίπλα σε άντρες. Αυτό την κάνει να λειτουργεί αντρικά. Κυνική, σκληρή, με συναισθήματα και ευαισθησίες απονεκρωμένες. ΕΙναι πραγματικά πολύ δύσκολο να μπεις στο μυαλό ενός ανθρώπου που αντιμετωπίζει τον θάνατο ως αυτονόητη καθημερινότητα. Δεν την κρίνω, προσπαθώ να βρω τους λόγους που την κινούν. Ομως υπάρχει ένα σημείο όπου πραγματικά ταυτίζομαι μαζί της. Μένει έγκυος. Αποφασίζει να μείνει τρία χρόνια μακριά από τον ουρανό, γίνεται έστω και για λίγο "μαμά", έστω και για λίγο γυναίκα. Το θαύμα της μητρότητας της αποκαλύπτει έναν άγνωστο εαυτό. Εγινα κι εγώ σχετικά πρόσφατα μητέρα κι όλη η κοσμοθεωρία μου ανατράπηκε».

«Το έργο μού προτάθηκε πέρσι τον Φεβρουάριο από τον Αντώνη Πέρη, ο οποίος το μετέφρασε», λέει η σκηνοθέτις Κατερίνα Φωτιάδη. «Ο συνδυασμός ποίησης και σκληρού ρεαλισμού με κέντρισε και δέχτηκα. Στο έργο εντοπίζω μια νύξη για τη γυναικεία φύση. Η πιλότος όταν γίνεται μητέρα έχει πιθανότητες να ευαισθητοποιηθεί ή έτσι ελπίζω τουλάχιστον. Ενώ αρχικά ο ξένος αποτελεί τον εχθρό που απειλεί την οικογένεια, την πατρίδα της, στην πορεία διαπιστώνει ότι μοιράζεται μαζί του πολύ περισσότερα από όσα φρόντισε να της αποκρύψει εντέχνως το σύστημα».

«Είναι διαφορετικό να σε σκηνοθετεί μια γυναίκα ειδικά σ' αυτό το έργο», λέει η Πέγκυ Τρικαλιώτη. «Η πιλότος μου, ενώ δουλεύει 12 ώρες την ημέρα, 7 ημέρες την εβδομάδα μπροστά σε μια γκρίζα οθόνη, οδηγώντας τηλεκατευθυνόμενα μη επανδρωμένα βομβαρδιστικά, το βράδυ γυρνάει σπίτι της και φιλάει με λαχτάρα το παιδί της. Ο διχασμός τού "παίρνω ζωή" την ίδια ώρα που "δίνω ζωή" γίνεται γι' αυτήν ολέθριος. Μοιράζομαι μαζί της και κάτι άλλο: τον φόβο μήπως συμβεί κάτι στην οικογένεια, στο σπίτι, στην πατρίδα μου. Απλώς η κάθε μια τον αντιμετωπίζει με εντελώς διαφορετικό τρόπο...».

Ο συγγραφέας ακολουθεί τη γραμμή του πολιτικά ορθού ή προκαλεί τον θεατή;

«Η ηρωίδα δεν έχει σχέση με την πολιτική ορθότητα ούτε ως ερωτικός σύντροφος, ούτε ως σύζυγος, μητέρα ή στρατιωτικός», λέει η Κατερίνα Φωτιάδη. «Είναι ένας ακραίος χαρακτήρας. Ο συγγραφέας, όμως, δεν έχει διάθεση να προκαλέσει. Παρουσιάζει την προσωπική ιστορία μιας γυναίκας -μητέρας, χειρίστριας drones- σ' ένα καινούργιο είδος σκληρότατου πολέμου, όπου ο συνεχής φόβος της ενδεχόμενης απειλής, καθώς και η συνειδητοποίηση ότι όλοι βρισκόμαστε κάτω από ένα «μάτι» που παρακολουθεί την παραλύουν ολοκληρωτικά. Το έργο εξετάζει την τρομοκρατία, όχι μόνο στην ένοπλη μορφή της, αλλά και στην καθημερινή, με τους διάφορους τρόπους χειραγώγησης από το σύστημα. Θίγει το θέμα τού ότι δεν μπορεί κανείς να αυτοχρίζεται θεός και να αποφασίζει για τη μοίρα των άλλων. Οταν ξεκινάς πόλεμο, ας γνωρίζεις ότι δεν θα τελειώσει όποτε θελήσεις εσύ».

INFO:

Θέατρο Φάουστ (Καλαμιώτου 11, Μοναστηράκι, 210 3234095). Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη 21.00

ΘΕΑΤΡΟ
Πολιτικά παιχνίδια παγιδεύουν το Εθνικό Θέατρο
Ο Στάθης Λιβαθινός έκανε τελικά τη μεγάλη κίνηση, αυτήν που δεν τόλμησε να κάνει ποτέ κανένας άλλος, αυτήν που θα συνδέσει το όνομά του με την ιστορία του Εθνικού Θεάτρου. Κατέβασε την «Ισορροπία του Nash»,...
Πολιτικά παιχνίδια παγιδεύουν το Εθνικό Θέατρο
ΘΕΑΤΡΟ
«Το πάθος του για ζωή τού έκαψε τη ζωή»
Η Ειρήνη Λεβίδη θέλει να μιλήσει για το θέατρο. Ομως αφήνεται να παρασυρθεί στις πιέσεις μας και μιλάει για εκείνον: τον Λευτέρη Βογιατζή. Μια απώλεια που κανείς δεν έχει ακόμα συνειδητοποιήσει, πόσο μάλλον...
«Το πάθος του για ζωή τού έκαψε τη ζωή»
ΘΕΑΤΡΟ
Ημέρες Μακρονήσου επί σκηνής
Το μυθιστόρημα του Μενέλαου Λουντέμη διασκευάζεται πρώτη φορά για το θέατρο από τη Σοφία Αδαμίδου σε σκηνοθεσία της Ρουμπίνης Μοσχοχωρίτη. Ο συγγραφέας αποτυπώνει τις πιο μαύρες σελίδες της σύγχρονης ελληνικής...
Ημέρες Μακρονήσου επί σκηνής
ΘΕΑΤΡΟ
Να δείξουμε την κυτταρίτιδά μας
Μετά την «Γκόλφω», την «Ερωφίλη», το «Σύσσημον», τον «Ορέστη», βαριετέ και άγρια σάτιρα; «Greek Freak/Fire and Fury!», η παράσταση που παίχτηκε διχάζοντας το κοινό το καλοκαίρι, στο Φεστιβάλ Αθηνών, επιστρέφει...
Να δείξουμε την κυτταρίτιδά μας
ΘΕΑΤΡΟ
Ορίζοντας την αρχιτεκτονική στον Μπέκετ
Μια πρωτότυπη multimedia παράσταση εμπνευσμένη από το πεζογραφικό έργο του Ιρλανδού συγγραφέα παρουσιάζει ο Δημήτρης Κουρτάκης από τις 18 μέχρι τις 20 Ιουλίου στην Πειραιώς 260. Ενας εσωτερικός μονόλογος ως...
Ορίζοντας την αρχιτεκτονική στον Μπέκετ
ΘΕΑΤΡΟ
Τέσσερις φωνές με λέξεις-θραύσματα
Τέσσερις φωνές που μιλούν ασταμάτητα με λέξεις-θραύσματα, φράσεις σε αποσύνθεση. Δεν είναι ξεκάθαρο αν μονολογούν και πότε απευθύνονται ο ένας στον άλλον. Αν συναντήθηκαν τυχαία ή έχουν κάποια σχέση μεταξύ...
Τέσσερις φωνές με λέξεις-θραύσματα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας