Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Μας ανταμείβει η εμπιστοσύνη του κόσμου»

Η Μαρία Τσιμά πρωταγωνιστεί με τον Ταξιάρχη Χάνο στο έργο της Λοτ Φέικεμανς «Δηλητήριο»

«Μας ανταμείβει η εμπιστοσύνη του κόσμου»

  • A-
  • A+

Ενας άντρας και μια γυναίκα που αγαπήθηκαν πολύ, έχασαν το παιδί τους, μετά τον εαυτό τους και στο τέλος έχασαν ο ένας τον άλλον.

Το «Δηλητήριο», ένα σύγχρονο έργο (2009) της Λοτ Φέικεμανς που έχει αποσπάσει το βραβείο καλύτερου ολλανδικού θεατρικού έργου και παίζεται με επιτυχία στην Ολλανδία και την Αυστρία, σκηνοθετεί ο Γιάννης Μόσχος στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (Φουαγέ Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών), με πρωταγωνιστές τους Μαρία Τσιμά και Ταξιάρχη Χάνο.

Στο «Δηλητήριο», έργο λεπτών αποχρώσεων, βασισμένο σε αληθινή ιστορία, πρωταγωνιστούν Αυτός και Αυτή. Δυο ανώνυμοι, απλοί άνθρωποι που μοιράζονται ένα στοιχειωμένο παρελθόν.

Η ζωή τούς επιφύλαξε ένα δραματικό απρόοπτο, τέτοιο που μοιάζει «σαν να πηδάς από αεροπλάνο χωρίς αλεξίπτωτο», όπως λέει η συγγραφέας. Την απώλεια του παιδιού τους.

Πάλεψαν να διαχειριστούν τον πόνο, να αντέξουν την καινούργια πραγματικότητα. Και τώρα, ύστερα από εννέα χρόνια χωρισμού, συναντιούνται για πρώτη φορά στο κυλικείο του νεκροταφείου. Με καθυστέρηση χρόνων, αλλαγμένοι, προσπαθούν να συμφιλιωθούν, να κατανοήσουν ό,τι τους συνέβη. Να κλείσουν τον κύκλο σιωπής.

«Αυτή μετά τον θάνατο του παιδιού της έκανε τα πάντα για να απαλύνει τον πόνο» λέει η Μαρία Τσιμά. «Πήρε χάπια, ακολούθησε συμβουλές γιατρών, συνέχισε τη δουλειά της, όμως δεν μπόρεσε να συνεχίσει. Κλείστηκε στον εαυτό της, στο πένθος.

Υστερα από εννέα χρόνια καλεί Αυτόν, ανατρέχοντας στην αγάπη, επιχειρώντας ένα βήμα προς την αλήθεια όσο κι αν πονάει. Αυτή η συνάντηση θα ανοίξει κάτι. Ο διάλογος, μοναδικό εργαλείο της συγγραφέως, εμπεριέχει αυτό που θέλουμε να πούμε αλλά κι αυτό που δεν θέλουμε να πούμε. Ο λόγος, δηλαδή, είναι και μια πύλη προς ό,τι παραμένει ανείπωτο».

• Για πρώτη φορά ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί στο ΚΘΒΕ, αλλά εσείς για τρίτη φορά συνεργάζεστε μαζί του.

Και είμαι πολύ χαρούμενη. Ο Γιάννης μπορεί να «διαβάζει» το έργο, να δημιουργεί ατμόσφαιρα αμοιβαίας εμπιστοσύνης στην πρόβα. Διαθέτει γνώση, αίσθηση του ρυθμού και κυρίως χιούμορ. Αντιστέκεται στον μελοδραματισμό, στην προφανή εξωτερίκευση των συναισθημάτων.

Επιζητά την ακρίβεια, την ουσία, «χορογραφεί» την κάθε στιγμή, είναι ανοιχτός στις προτάσεις, παρέχει ελευθερία στον σχεδιασμό του ρόλου. Στο Φουαγέ της ΕΜΣ αφήνει τους ήρωες ακάλυπτους μέσα στη γύμνια του χώρου στρέφοντας την προσοχή του αποκλειστικά στη σχέση χωρίς καμιά περιγραφικότητα. Δίνει χώρο στη σιωπή, στην παύση, στον καταιγιστικό ρυθμό, δηλαδή στη ζώσα ζωή. Είναι τρυφερός, αγαπάει τους ήρωες.

Γνωρίζει πως στις πιο δύσκολες στιγμές οι άνθρωποι είναι αμήχανοι και συχνά αστείοι. Υμνεί την αγάπη με τα πιο ωραία υλικά: μια σοκολάτα ή ένα τσιγάρο που το μοιράζεται κανείς μετά τον έρωτα. Με τον Ταξιάρχη Χάνο, έναν υπέροχο συμπαίκτη, επιζητούμε κοινό υποκριτικό κώδικα για να μιλήσουμε για την αγάπη.

• Πριν από 17 μήνες αναλάβατε την καλλιτεχνική διεύθυνση ενός δύσκολου οργανισμού με πολλά οικονομικά προβλήματα. Σε ποια κατάσταση είναι σήμερα το θέατρο;

Εκτίμησα ότι τώρα πια μπορώ να πάρω κι εγώ μέρος στην καλλιτεχνική ομάδα του θεάτρου. Η αλήθεια είναι ότι ο χρόνος δεν επιτρέπει να συνδυάζεις τις υποχρεώσεις που απαιτούν η διοίκηση και ένας ρόλος. Καθημερινά χιλιάδες πράγματα τρέχουν απαιτώντας ενέργεια, λύσεις. Και με την ίδια αγωνία -μάλλον με περισσότερη- ξαναμπαίνω στην ουσία της δουλειάς μου, οι ώρες της πρόβας ήταν όαση.

Η προσπάθεια που κάναμε απέφερε καρπούς. Ο Γιάννης Αναστασάκης έδωσε στο Κρατικό νέο βηματισμό. Είχαμε σημαντικές παραγωγές («Τρίτο Στεφάνι», «Μάνα Κουράγιο», «Ψύλλοι στ’ αυτιά», «Ανεμοδαρμένα ύψη», «Festen», «Γκιακ», «Νόστος», «Ασκητική», «Δε σε ξέχασα ποτέ», «Το αγόρι με τη βαλίτσα», «Οικογένεια Νώε» κ.ά.) και σημαντικούς σκηνοθέτες (Θ. Παπαγεωργίου, Ν. Μιλιβόγεβιτς, Γ. Αναστασάκης, Γ. Καλαβριανός, Γ. Παρασκευόπουλος, Γ. Μαυραγάνη, Κόλντο Βίο, Α. Κουτσουρέλλης, Μ. Σιώνας, Σ. Μιχαηλίδου) που ανέδειξαν με ιδιαίτερο τρόπο τα έργα.

Στην Επίδαυρο θα επαναληφθεί το «Επτά επί Θήβας» σε σκηνοθεσία Τσέζαρις Γκραουζίνις και θα παρουσιάσουμε στο Φεστιβάλ Αθηνών το «Festen». Δώσαμε έμφαση στον κοινωνικό ρόλο του θεάτρου με φτηνά εισιτήρια και δωρεάν θέσεις για ανέργους, με δράσεις στους προσφυγικούς καταυλισμούς, στα μουσεία, στα ΚΑΠΗ, στις φυλακές, στην περιφέρεια.

Μειώσαμε τα χρέη και σταθεροποιήθηκαν οι πληρωμές. Στις δύσκολες μέρες που ζούμε το θέατρο ανακάμπτει και βάζω θετικό πρόσημο. Ανταμοιβή, η εμπιστοσύνη του κόσμου και τα γεμάτα θέατρα.

• Και συγγραφέας. Μόλις κυκλοφόρησε η νουβέλα σας «Το Λιθόστρατο» (εκδόσεις Στερέωμα) που θα παρουσιαστεί στη Διεθνή Εκθεση Βιβλίου στη Θεσσαλονίκη.

Το έγραψα πριν από δυόμισι χρόνια και τώρα βρήκε τον δρόμο του. Μια ιστορία που διαδραματίζεται στο νησί μου, την Κεφαλονιά, στον τόπο που πάντα επιθυμώ να επιστρέφω. Στο επίκεντρο βρίσκεται ο θάνατος ενός παιδιού. Δυο γυναίκες ζουν το πένθος μέσα στα στενά όρια μιας μικρής πόλης.

 Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος/Φουαγέ ΕΜΣ (Εθνικής Αμύνης 2, Θεσσαλονίκη, τηλ.: 2315 200 200). «Δηλητήριο» της Λοτ Φέικεμανς. Μετάφραση-Σκηνοθεσία:  Γιάννης Μόσχος. Σκηνικά-Κοστούμια: Τίνα Τζόκα. Μουσική: Αγγελος Τριανταφύλλου.

Φωτισμοί: Λευτέρη Παυλόπουλος. Παίζουν: Μαρία Τσιμά, Ταξιάρχης Χάνος. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή, στις 21.00. Μέχρι τις 28 Μαΐου.

  

ΘΕΑΤΡΟ
Μπουρλότο στην αστική οικογένεια...
Το έργο «Βικτόρ ή Τα παιδιά στην εξουσία» του Ροζέ Βιτράκ είναι η δεύτερη μεγάλη καλοκαιρινή παραγωγή που θα παρουσιάσει το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος από την Παρασκευή στο Θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών...
Μπουρλότο στην αστική οικογένεια...
ΘΕΑΤΡΟ
Απληστοι και φιλόδοξοι Μακμπέθ υπάρχουν και σήμερα
Η Αναστασία Ρεβή εκτός από τον «Μακμπέθ» φέτος σκηνοθετεί επίσης το «Γλυκό πουλί της νιότης» του Τένεσι Ουίλιαμς στο θέατρο «Αλμα». Ανήκει στη νέα γενιά σκηνοθετών και έχει ήδη δώσει σημαντικό δείγμα δουλειάς.
Απληστοι και φιλόδοξοι Μακμπέθ υπάρχουν και σήμερα
ΘΕΑΤΡΟ
«Η νεότητα είναι το φιλέτο στο χασάπικο του χρόνου»
Ο Γιώργος Βέλτσος επανέρχεται στο θέατρο μέσω της «Αυτοκρατορίας» του... Το έργο σκηνοθετεί ο Μιχαήλ Μαρμαρινός στο ΚΘΒΕ και παρουσιάζεται από τις 15 Ιανουαρίου σ’ έναν απροσδόκητο χώρο και χρόνο στο Μέγαρο...
«Η νεότητα είναι το φιλέτο στο χασάπικο του χρόνου»
ΘΕΑΤΡΟ
«Κανείς δεν μένει ίδιος μετά την Τρικυμία»
Η θεατρική ομάδα Ρόδα παρουσιάζει την «Τρικυμία» του Σέξπιρ σκηνοθεσία Μαρίας Περετζή την 1η Σεπτεμβρίου στο θέατρο Βράχων του Δήμου Βύρωνα και στις 20 Σεπτεμβρίου στο θέατρο «Δημήτρης Κιντής» στην Ηλιούπολη....
«Κανείς δεν μένει ίδιος μετά την Τρικυμία»
ΘΕΑΤΡΟ
Η Ναυπλιώτου ξαναδίνει «Master Class»
Μετά τις 150 sold out παραστάσεις και το θερμό χειροκρότημα του κοινού σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, το «Master Class» ανεβαίνει ξανά στη Θεσσαλονίκη και έπειτα ταξιδεύει για πρώτη φορά στην Κύπρο, λίγο πριν από...
Η Ναυπλιώτου ξαναδίνει «Master Class»
ΘΕΑΤΡΟ
Το νήμα της ένωσης του χθες και του σήμερα
Δυο μεγάλα ονόματα της μουσικής και του χορού, ο Βαγγέλης Παπαθανασίου και ο Ράσελ Μάλιφαντ, συνεργάζονται στην πρωτότυπη παράσταση που συνδέει τη σύγχρονη τέχνη με την ελληνική λαϊκή παράδοση. Την πρεμιέρα...
Το νήμα της ένωσης του χθες και του σήμερα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας