Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ερωτας, η απόλυτη επανάσταση

Μαρίνα Σάττι-Αρετούσα, και Θοδωρής Βουτσικάκης-Ερωτόκριτος

Ερωτας, η απόλυτη επανάσταση

  • A-
  • A+

Μια πρωταγωνίστρια 14 ετών που συγκρούεται με την εξουσία, τα ήθη και τις αντιλήψεις της εποχής. Ενας ερωτευμένος νέος που τα δίνει όλα για τον έρωτα και την πατρίδα. Ενα περιπετειώδες αφηγηματικό ποίημα που γράφτηκε τέσσερις αιώνες πριν στην Κρήτη κι εξυμνεί τον έρωτα, τη φιλία, την αρετή, τη γενναιότητα, το θάρρος αλλά και την ανάγκη για ελευθερία.

Κοινωνικές συμβάσεις, ανατροπές και μια ιστορία αγάπης που αποτελεί το απόλυτο ερωτικό παραμύθι αλλά -παραδόξως- έχει και αίσια κατάληξη. Ο «Ερωτόκριτος» του Βιτσέντζου Κορνάρου, ένα νέο μιούζικαλ -παραγγελία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής- θα παρουσιαστεί σε μια ανατρεπτική σύγχρονη εκδοχή στην Εναλλακτική Σκηνή στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος από τις 5 Μαΐου και για 10 παραστάσεις.

Υπεύθυνοι γι’ αυτό ο συνθέτης Δημήτρης Μαραμής, που επιμελήθηκε το λιμπρέτο και θα διευθύνει τους μουσικούς, και ο Κωνσταντίνος Ρήγος που με τη σκηνοθεσία και χορογραφία του ορίζει το σύγχρονο πλαίσιο δράσης.

Πρωταγωνιστές τρεις νέοι τραγουδιστές που διαπρέπουν στον χώρο της έντεχνης ελληνικής μουσικής: η Μαρίνα Σάττι θα ντυθεί Αρετούσα, ο Θοδωρής Βουτσικάκης Ερωτόκριτος και ο Gautier Βελισσάρης ερμηνεύει τον κολλητό του Πολύδωρο.

«Τόσο σε κοινωνικό όσο και ανθρωποκεντρικό επίπεδο η απόφαση της Αρετούσας είναι μια επαναστατική πράξη. Για να ζήσει το συναίσθημα πρέπει να αφήσει όλους τους άλλους, να ξεφορτωθεί την ασφάλεια και προστασία της. Πρέπει δηλαδή να αφήσει το μόνο πράγμα που είχε ώς τότε στη ζωή της.

Αν αυτό δεν είναι μια σκληρή διαδικασία πρόωρης ωρίμανσης, τότε ποιο είναι;» σχολιάζει η Μαρίνα Σάττι. Απόφοιτη του περίφημου Μπέρκλεϊ έχει συνεργαστεί με μουσικούς όπως οι Μπόμπι ΜακΦέριν, Ουέιν Σόρτερ, Νίκο Κυπουργό και σκηνοθέτες όπως οι Θ. Μοσχόπουλος, Λ. Κονιόρδου, Ν. Μαστοράκης.

Σημαντική δημιουργία της Αναγέννησης, με περισσότερους από 10.000 στίχους σε κρητική διάλεκτο, ομοιοκαταληξία και ρυθμό ιαμβικό δεκαπεντασύλλαβο, το έργο του Κορνάρου εξιστορεί τον έρωτα δύο νέων από διαφορετικές κοινωνικές τάξεις: του Ερωτόκριτου, γιου ενός αυλικού, και της Αρετούσας, κόρης του βασιλιά της Αθήνας Ηράκλη. Ωστόσο ο «Ερωτόκριτος» δεν αποτελεί ακόμα μια παραμυθένια ιστορία αγάπης.

Ο συγγραφέας αποτυπώνει στο έργο μοναδικούς διαλόγους, σκιαγραφεί με λεπτομέρεια τους χαρακτήρες των πρωταγωνιστών και περιγράφει γεγονότα, σκέψεις, συναισθήματα και ψυχολογικές καταστάσεις με τέτοιο τρόπο που αναδεικνύει πολιτισμικά στοιχεία και δεδομένα, φανερώνει παλαιωμένες αντιλήψεις και συμπεριφορές, ξεδιπλώνει έναν ολόκληρο ξεχασμένο κόσμο.

Δύσκολη λοιπόν η δουλειά του Δημήτρη Μαραμή, που κλήθηκε να φέρει όλο αυτό το σύμπαν στο σήμερα. Υπερβαίνοντας στερεότυπα ο Ερωτόκριτός του «πατάει» στο λεξιλόγιο του μιούζικαλ, έχει τζαζ αναφορές αλλά αντλεί στοιχεία και από την κρητική μουσική παράδοση.

«Ο κάθε χαρακτήρας από τους πέντε βασικούς ήρωες έχει δομηθεί με τα δικά του μοτίβα, ώστε ακούγοντας τη μουσική, ακόμη και χωρίς τους στίχους, να κατανοεί ο θεατής ποιος ακριβώς είναι» σημειώνει ο συνθέτης.

«Οσον αφορά το ποιητικό κείμενο, εξαρχής αποφάσισα να χρησιμοποιήσω το πρωτότυπο καθώς σε αυτό κρύβεται όλη η ποιητική δύναμη και η άφθαρτη ομορφιά του έργου. Σπάνια χρησιμοποιείται στην όπερα, στο μιούζικαλ γενικότερα, ένα ποιητικό κείμενο τόσο υψηλής ποίησης. Αυτό από μόνο του συνιστά μια πρόκληση και προσδίδει μια μοναδικότητα στο όλο εγχείρημα.

»Δεν ακολούθησα αυστηρά τη γραμμική εξέλιξη της πλοκής, αλλά επέλεξα σκόρπιους στίχους από τους δέκα χιλιάδες του έργου και ανασύνθεσα σκηνές που δεν υπάρχουν στο πρωτότυπο, τουλάχιστον όχι σε αυτή τη μορφή».

Στον τρόπο που το χθες μπλέκεται με το σήμερα επιμένει και ο τραγουδιστής Gautier Βελισσάρης που έχει ήδη δύο δίσκους στο ενεργητικό του («Pink Cinnamon» και «Babylon»).

«Είναι πολύ σημαντικό που επιστρατεύονται μουσικές παραδόσεις και παλιά κείμενα για να συνομιλήσεις με το σημερινό κοινό. Η ιστορία παραμένει ατόφια, αλλά όλοι θα μπορούσαν να αναγνωρίσουν τον εαυτό τους στα πρόσωπα. Εγώ για παράδειγμα ερμηνεύω τον κολλητό του Ερωτόκριτου, ένα ολίγον θρασύ 18άρη.

»Ακόμα κι ο ρόλος του Βασιλιά είναι έτσι φτιαγμένος που θα μπορούσε να είναι ο αρχηγός μιας γειτονιάς, ενός καρτέλ, ο τύπος που ηγείται ενός σύγχρονου βασιλείου το οποίο ο ίδιος δημιούργησε».

«Ολο το έργο είναι ένα ψυχολογικό παζλ. Προσπαθώ να υπογραμμίσω δύο στοιχεία: από τη μία το χιούμορ και την ελαφρότητα, από την άλλη το δράμα» σημειώνει ο Κ. Ρήγος. «Υπερτονίζω τον εφηβικό ενθουσιασμό στο πρώτο μέρος, το εφηβικό δράμα στο δεύτερο. Γιατί, μην το ξεχνάμε, στο πρωτότυπο κείμενο οι ήρωες είναι πολύ νεαροί: η Αρετούσα δεκατεσσάρων και ο Ερωτόκριτος μόλις δεκαοχτώ χρονών. Μιλάμε για ένα επαναστατικό κείμενο για την αγάπη».

Παρ’ όλα αυτά, σε αντίθεση με άλλες γνωστές ιστορίες αγάπης, αυτή έχει αίσιο τέλος. Στερεί η έλλειψη σασπένς κάτι από το έργο; «Καθόλου, ίσα ίσα που πιστεύω ότι αυτό καθιστά το κείμενο ενδιαφέρον στις μέρες μας» λέει ο Θοδωρής Βουτσικάκης, που ώς τώρα έχει συνεργαστεί με τους Σταύρο Ξαρχάκο, Χρήστο Λεοντή, Νίκο Κυπουργό, Λίνα Νικολακοπούλου, Ντούλτσε Πόντες.

«Σήμερα ίσως να έχουμε περισσότερο από ποτέ ανάγκη το θετικό συναίσθημα. Να ξέρουμε ότι μετά τις θυσίες μάς περιμένει μια ευτυχής κατάληξη». Ερωτόκριτος είναι αυτός, κάτι παραπάνω θα ξέρει!

 ΚΠΙΣΝ: λεωφόρος Συγγρού 364, Καλλιθέα. 5-7, 12-14, 18-21 Μαΐου στις 20.30. Τιμές: 15, 20€, φοιτ-παιδ. 12€. Κοστούμια: Γιώργος Σεγρεδάκης. Διεύθυνση  φωνητικού συνόλου: Μάτα Κατσούλη. Ερμηνεύουν επίσης: Ιωάννα Φόρτη (Νένα), Κωστής Μαυρογένης (Ρήγας).

 

 

ΘΕΑΤΡΟ
Η ισχύς εν τη ενώσει...
Δυνατές συμπαραγωγές με το Θέατρο Τέχνης και συνεργασίες με κορυφαίους σκηνοθέτες, όπως ο Γιάννης Χουβαρδάς κι ο Δημήτρης Καραντζάς. Ανοιγμα σε ένα ακόμη θέατρο, το «Τζένη Καρέζη», ώστε να εντάξουν στο...
Η ισχύς εν τη ενώσει...
ΘΕΑΤΡΟ
«Τα πουλιά θα πετάξουν πάνω από το Μπρούκλιν»
Η παράσταση που έγινε sold out στην Επίδαυρο και στην Αθήνα, η ματιά του Νίκου Καραθάνου για την οποία μιλούσαμε όλοι το καλοκαίρι του 2016, η παραγωγή με την οποία η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση επιχείρησε την...
«Τα πουλιά θα πετάξουν πάνω από το Μπρούκλιν»
ΘΕΑΤΡΟ
«Το μαύρο χιούμορ μάς ενώνει»
Εχοντας στόχο μια προσωπική εξέγερση, για βασικό τους όπλο το μαύρο χιούμορ και όχημα μια νέα γενιά καλλιτεχνών, οι άνθρωποι του θεάτρου «Πόρτα» παρουσίασαν το ενδιαφέρον φετινό τους πρόγραμμα με νέες...
«Το μαύρο χιούμορ μάς ενώνει»
ΘΕΑΤΡΟ
Θέατρο νεανικό και επίκαιρο
Για ακόμα μία χρονιά ο χώρος μετατρέπεται σε κυψέλη νέων, ανερχόμενων καλλιτεχνών. Εργα που αφουγκράζονται τι συμβαίνει γύρω μας, ήρωες της διπλανής πόρτας, πολιτικά κείμενα περιλαμβάνουν οι 21 παραγωγές που...
Θέατρο νεανικό και επίκαιρο
ΘΕΑΤΡΟ
«Εχουμε ανάγκη όχι από βιομηχανία τουρισμού αλλά χασομεριού»
Ποιος δεν θέλει ν’ ακούσει τον Βασίλη Παπαβασιλείου να φιλοσοφεί περιπατώντας ανάμεσα στις αρχαιότητες και τους πορτοκαλεώνες της Επιδαύρου, να ανατρέχει στην ιστορία τριών κρίσιμων προχριστιανικών αιώνων;
«Εχουμε ανάγκη όχι από βιομηχανία τουρισμού αλλά χασομεριού»
ΘΕΑΤΡΟ
Συνοδοιπόροι και συνωμότες της ίδιας τέχνης
Σήμερα δεν μπορούμε να φανταστούμε τον κόσμο μας χωρίς έστω μία θεατρική εκδήλωση, ιστορικά όμως και για το μεγαλύτερο μέρος του πλανήτη μας το θέατρο και οι θιασώτες του αντιμετωπίστηκαν αρνητικά.
Συνοδοιπόροι και συνωμότες της ίδιας τέχνης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας