• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 8.4°C / 10.8°C
    4 BF
    58%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 7.6°C / 11.4°C
    6 BF
    47%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 9.8°C / 11.0°C
    2 BF
    63%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 7.2°C
    3 BF
    32%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.9°C / 6.9°C
    1 BF
    75%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 7.0°C / 11.0°C
    3 BF
    45%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 3.4°C / 5.6°C
    4 BF
    45%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.5°C / 8.5°C
    1 BF
    58%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.6°C / 14.1°C
    4 BF
    67%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.9°C / 8.9°C
    3 BF
    53%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 7.7°C / 10.8°C
    4 BF
    64%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.9°C / 8.7°C
    2 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    3 BF
    66%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 7.3°C / 8.9°C
    0 BF
    46%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.4°C / 9.5°C
    2 BF
    72%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 12.8°C
    4 BF
    47%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.6°C / 11.0°C
    2 BF
    57%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 8.3°C / 9.9°C
    1 BF
    52%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 9.2°C / 10.0°C
    3 BF
    49%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 4.8°C / 4.8°C
    2 BF
    47%

Τάσος Κορκός

Κick boxing με το πεπρωμένο

  • A-
  • A+

Είναι σίγουρα μια από τις πιο εντυπωσιακές στιγμές της φετινής συγκομιδής του θεάτρου μας, σε μια από τις πιο αγαπημένες δεύτερες σκηνές του.

Στη Β' Σκηνή του Κεφαλληνίας ο Ανδρέας Φλουράκης επιστρέφει με το «Ταπ-άουτ» στο πρόσωπο μιας νεολαίας που υφίσταται το σημερινό αδιέξοδο, σε ένα θέατρο που ζητάει περισσότερο να φωτίσει παρά να ερμηνεύσει το δικό της δράμα.

Η παλιότερη απόπειρά του στο Φεστιβάλ και το Θέατρο Τέχνης, το «Θέλω μια χώρα», με αυτά τα θέματα καταπιανόταν, σε μια συλλογική όμως, χορική χορδή, που ακουγόταν σαν ορατόριο απελπισίας. Το ίδιο κάνει και τώρα, από την ανάποδη όμως: από τους πολλούς και τη συλλογική φωνή, στο «Θέλω μια χώρα», στον έναν και μοναχικό του «Ταπ-άουτ» και στη φωνή των πολλών που το αλύχτισμά του συμπυκνώνει.

Το «Ταπ-άουτ» είναι μονόλογος και μαζί μονόδραμα για τον αποκλεισμό ενός νέου από τις ευκαιρίες, για τον εγκλεισμό του σε ένα χώρο που αντιλαλεί τις φοβίες και την οργή. Ενας αθλητής του kick boxing περιμένει να αντιμετωπίσει τον πιο σημαντικό αγώνα, απέναντι σε έναν καλά προετοιμασμένο αντίπαλο, με στόχο κάποιο έπαθλο, μια διάκριση ίσως, πιθανόν μια ευκαιρία...

Κάπως έτσι πιστεύει πως θα δικαιωθεί. Θα νικήσει αυτός, «θα τους δείξει», θα κλοτσήσει ό,τι καθορίζει το πεπρωμένο του: καταγωγή από μια τυπικά προβληματική λαϊκή οικογένεια, κακός μαθητής στο σχολείο, τσαμπουκαλής χωρίς αιτία στην αλάνα, δουλειά σε καφετέρια μετά, ένα κακό αφεντικό όπως πάντα, η μόνιμη αίσθηση ασφυξίας.

Ολα αυτά δικαίως χύμα, αόριστα, εκτός πολιτικών και κοινωνικών εύκολων λύσεων. Τι ακριβώς φταίει σε αυτήν την περίπτωση; Κάτι «εκεί έξω»; Το ξερό του το κεφάλι;

Η διαπαιδαγώγηση, το πατρικό πρότυπο, η ανεργία ή οι κακές παρέες; Το χειρότερο δεν είναι τι υποτίθεται, αλλά τι κατά βάθος όλοι γνωρίζουμε: πως ο νέος μας δεν πρόκειται να κερδίσει στον αγώνα… Κατά βάθος ξέρουμε -κι αυτός πρώτος- πως στο τέλος ο νικημένος θα είναι αυτός, πάντα αυτός, όχι γιατί δεν είναι καλός ή γιατί είναι τόσο κουρασμένος από την καφετέρια όπου δουλεύει.

Ο αθλητής μας θα χάσει, το ξέρουμε, και μάλιστα όχι στον πρώτο, αλλά στον δεύτερο γύρο, όταν το βάρος θα πέσει από την εκρηκτικότητα και την τεχνική στην αυτοπεποίθηση, όταν η κούραση θα παραμερίσει όλα τα άλλα και θα αφήσει στο ρινγκ να λάμψει το απόθεμα που χτίζεται μαζί με εκείνο που οι ειδικοί ονομάζουν «χαρακτήρα του νικητή». Ο νέος μας θα χάσει γιατί αμφιβάλλει.

Πότε αρχίζει το πράγμα να τρομάζει; Οταν αυτός ο αθλητής φανερώνει το όνειρό του: το φάντασμα μιας γροθιάς πλανάται πάνω από την κοινωνία μας. Μια γροθιά που ξεκινάει από το υπόγειο του γυμναστηρίου και τα βάζει με όλους, με τους θεατές, την οικογένεια, τους συμπολίτες, κάποια στιγμή και με αυτόν τον ίδιο.

Είναι αυτό που κατά βάθος όλοι φοβόμαστε γιατί αδυνατούμε να κατανοήσουμε, αν και νιώθουμε ότι μοιραζόμαστε ένα μέρος της ευθύνης. Μετά το έργο προχωρούμε στους δρόμους με το βάρος της τελευταίας φράσης του έργου: πεσμένος ο νέος μας θα σημάνει «ταπ-άουτ», που σημαίνει «παραδίνομαι», νικήθηκα, αποσύρομαι πάλι στη σιωπή, γίνομαι ξανά αόρατος.

Καταλαβαίνουμε πια καλά ποιον στ’ αλήθεια έχει απέναντί του, σε ποιον παραδίδεται: σ’ εμάς.

Βρίσκω πολλά σημεία στον Φλουράκη που μ’ ενδιαφέρουν. Η απλότητά του. Χωρίς να υπεισέρχεται σε αναλύσεις και ερμηνείες, φανερώνει μια κατάσταση που στη σκηνή γίνεται σχήμα βαθιάς και γενναίας πραγματικότητας.

Επειτα, η πρωτοτυπία. Δεν μπορώ να φανταστώ από τι διαβάσματα και εμπειρίες κατέληξε σε αυτό το περίεργο άθλημα, που συνδυάζει μερικά από τα πιο μαγικά για τον νατουραλισμό συστατικά: αμφιλεγόμενη γοητεία, υπόκοσμο, βρόμικα λόγια, εξωτερική βία και μέσα σιωπή.

Αλλά το πιο γοητευτικό σε αυτόν είναι η συνθήκη που δημιουργεί με τη δραματουργία του. Για την αναθέρμανση του φλερτ μεταξύ θεάτρου και συγγραφέα, μετά τον προηγούμενο τσακωμό τους, έχω ήδη μιλήσει: συνήθως το πρώτο βήμα γίνεται από τη μεριά του θεάτρου. Εδώ η προσέγγιση γίνεται από τη μεριά του συγγραφέα (στη συγκεκριμένη περίπτωση και σκηνοθέτη της παράστασης).

Το «Ταπ-άουτ» του Φλουράκη είναι έργο ήδη κουρδισμένο για τη σκηνή, έργο που συνοδεύει ένα παραστασιακό εύρημα.

Στην περίπτωσή μας το εύρημα αυτό είναι ένας αθλητής που καταπονείται στην προπόνηση. Και η παρουσία σε αυτό του Τάσου Κορκού, ενός νέου εξαιρετικών αθλητικών, πέραν των υποκριτικών, ικανοτήτων, και με πρόθεση να μας συγκλονίσει με την προσπάθειά του (η παράσταση παίζεται άπαξ κάθε Πέμπτη, και αληθινά δεν θα μπορούσε να γίνει αλλιώς), είναι το έτερον, αν όχι το πρωταρχικό σημείο προσοχής.

Θα μπορούσα να επισημαίνω ίσως στο έργο του Φλουράκη σημεία κάμψης. Με την παρουσία όμως του Κορκού, αθλητή και περφόρμερ, κι αυτά ακόμη γίνονται σημαίνοντα: ο νέος μας από κάποιο σημείο και μετά ολοφάνερα δεν έχει τι να πει - το σώμα του όμως επιμένει να θέτει τους όρους του. Κι είναι αυτό που τελικά δείχνει ό,τι οι λέξεις αποσιωπούν. Το «Ταπ-άουτ» είναι πράγματι φτιαγμένο από λέξεις και ιδρώτα, μισό από φθόγγους και μισό με συσπάσεις.

Το αποτέλεσμα γεννά ενθουσιασμό. Οταν ο Κορκός υποκλίνεται μοιάζει αθώος, καθαρός πια, και στα μάτια μας -με ένα τρόπο που μόνο το θέατρο ξέρει- νικητής. Περιέργως η «βρομιά» του ήρωά του πέρασε σε εμάς. Εμείς τώρα πρέπει να μοιραστούμε το βάρος μιας μαρτυρίας που δεν τελειώνει με την παράσταση, ούτε κλείνεται στους όρους της «κρίσης». Το υπόγειο του Κεφαλληνίας αντιλαλεί μια βουή που απλώνεται στα υπόγεια της μακαριότητάς μας.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΘΕΑΤΡΟ
Ενδοοικογενειακή βία, έγκλημα και συνενοχή
Δύο κόρες σκοτώνουν τον αιμομίκτη πατέρα τους. Οι «Πέντε σιωπές» το γνωστό έργο της Σίλα Στίβενσον, προσεγγίζει το θέμα πέρα από το στενό σχήμα «το τέρας και τα αθώα θύματά του». Προσπαθεί να κατανοήσει την...
Ενδοοικογενειακή βία, έγκλημα και συνενοχή
ΘΕΑΤΡΟ
Συνοδοιπόροι και συνωμότες της ίδιας τέχνης
Σήμερα δεν μπορούμε να φανταστούμε τον κόσμο μας χωρίς έστω μία θεατρική εκδήλωση, ιστορικά όμως και για το μεγαλύτερο μέρος του πλανήτη μας το θέατρο και οι θιασώτες του αντιμετωπίστηκαν αρνητικά.
Συνοδοιπόροι και συνωμότες της ίδιας τέχνης
ΘΕΑΤΡΟ
Πάθη, ίντριγκες και όνειρα στον ταραγμένο ρου της ιστορίας
Σε διασκευή Ελσας Ανδριανού και σκηνοθεσία Αρη Τρουπάκη, η μεταφορά στη σκηνή του λογοτεχνικού έργου του Σωτήρη Πατατζή γίνεται σπουδή για την ανάγκη μιας κοινωνίας να αναζητήσει μέσα της μια ομορφιά ικανή να...
Πάθη, ίντριγκες και όνειρα στον ταραγμένο ρου της ιστορίας
ΘΕΑΤΡΟ
Στον βυθό της ελληνικής μικροαστικής πραγματικότητας
Στην εξαιρετικά πυκνή παράσταση που έστησε ο Βασίλης Μπισμπίκης, το κλασικό έργο του Στρίντμπεργκ αποτυπώνει με έντονο τρόπο όσα συμβαίνουν σε μια σημερινή οικογένεια: από τη νεοελληνική ασχήμια και την...
Στον βυθό της ελληνικής μικροαστικής πραγματικότητας
ΘΕΑΤΡΟ
Η Κάθριν Χάντερ κόντρα σε θεούς και δαίμονες
Η ατυχέστερη καλλιτεχνική στιγμή του φετινού καλοκαιριού στο κατάμεστο αργολικό θέατρο είχε μια αληθινή ηρωίδα, τη μεγάλη ηθοποιό που τιτάνια σήκωσε στους ώμους της, με επαγγελματισμό και αγάπη για το ελληνικό...
Η Κάθριν Χάντερ κόντρα σε θεούς και δαίμονες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας