Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ενα Οσκαρ από την Τεχεράνη

«Ο εμποράκος»

Ενα Οσκαρ από την Τεχεράνη

  • A-
  • A+

Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος σε συνεργασία με τις Seven Films και Strada Films παρουσιάζει ένα αφιέρωμα στον πιο περιζήτητο αυτή την εποχή Ιρανό σκηνοθέτη, τον Ασγκάρ Φαραντί, που κάθε ταινία του είναι και ένα γεγονός.

Από την Πέμπτη 12 έως τις 18 Ιανουαρίου θα προβληθούν τέσσερις από τις καλύτερες ταινίες του, ανάμεσά τους, σε πρώτη προβολή και η τελευταία του, «Ο εμποράκος», υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα Ξενόγλωσσης ταινίας και μια από τις εννέα ταινίες που έχουν μπει στη βραχεία λίστα για το Οσκαρ Ξενόγλωσσης ταινίας.

Το πρόγραμμα προβολών καθημερινά είναι το εξής:

❒ Α’ Αίθουσα: «Ο Εμποράκος» (17.30, 19.45, 22.00),

❒ Β’ Αίθουσα (Μειωμένο εισιτήριο 5€): «Το παρελθόν» (17.30), «Ενας χωρισμός» (19.45), «Τι απέγινε η Ελι» (22.00).

Την Τετάρτη, 18 Ιανουαρίου θα πραγματοποιηθούν μόνο οι προβολές της ταινίας «Ο εμποράκος».

Ο γεννημένος το 1972 Φαραντί άρχισε να γυρνά μικρού μήκους ταινίες σε ηλικία 13 χρόνων, πολύ πριν πάει στο Πανεπιστήμιο της Τεχεράνης, όπου έκανε θεατρικές σπουδές.

Οι πρώτες του δουλειές έγιναν για την τηλεόραση, το 2002 γύρισε την πρώτη του ταινία «Dancing in the dust» και ακολούθησαν άλλες δυο, που δεν πέρασαν και εντελώς απαρατήρητες.

Επρεπε, όμως, να εμφανιστεί το 2007 στο Φεστιβάλ του Βερολίνου η ταινία «Τι απέγινε η Ελι» και να κερδίσει την Αργυρή Αρκτο (σκηνοθεσία) για να ξεκινήσει η παγκόσμια λατρεία για τον Φαραντί.

Η ταινία παίχτηκε παντού (και στην Ελλάδα), για κάποιους θεωρείται ακόμα αξεπέραστη αυτή η αιρετική (κινηματογραφικά και ιδεολογικά) ματιά του στο σύγχρονο Ιράν και τη μεσαία του τάξη.

Κι ας έχουν ακολουθήσει δυο τουλάχιστον ταινίες, που επισημοποίησαν τη θέση του ανάμεσα στους μεγάλους της έβδομης τέχνης.

Η πρώτη δεν είναι άλλη από το «Ενας χωρισμός» (2011), που του χάρισε το Οσκαρ Ξενόγλωσσης ταινίας, αλλά και Χρυσή Σφαίρα και Σεζάρ και έγινε παγκόσμια επιτυχία, πράγμα πρωτόγνωρο ακόμα και για τον ιρανικό κινηματογράφο.

Την ίδια χρονιά το περιοδικό Time συμπεριέλαβε τον Ασγκάρ Φαραντί στη λίστα με τους 100 ανθρώπους με τη μεγαλύτερη επιρροή παγκοσμίως.

Τότε ο σκηνοθέτης μετακόμισε με την οικογένειά του στο Παρίσι, όπου και γύρισε την επόμενη ταινία του («Το παρελθόν») με πρωταγωνίστρια την Μπερενίς Μπεζό, που πήρε και βραβείο ερμηνείας στις Κάνες, άλλη μια ιστορία χωρισμού, αυτή τη φορά όχι στην Τεχεράνη, αλλά στο Παρίσι, ανάμεσα σε ένα μικτό, γαλλο-ιρανικό ζευγάρι.

Η επόμενη ταινία, που δεν έχει βγει ακόμα στις ελληνικές αίθουσες, αλλά ακολουθεί ήδη την καθιερωμένη για Φαραντί διεθνή καριέρα, είναι ο «Εμποράκος», πάλι για ένα ζευγάρι στην Τεχεράνη, που βλέπει τη σχέση του να αλλάζει ενώ ανεβάζουν στο θέατρο τον «Θάνατο του Εμποράκου» του Αρθουρ Μίλερ.

ΣΙΝΕΜΑ
Η Τραφάλγκαρ «ψηφίζει» Ασγκάρ Φαραντί
Το Λονδίνο και η πλατεία Τραφάλγκαρ θα στρώσουν δικό τους «κόκκινο χαλί» την μέρα απονομής των Οσκαρ στο Λος Αντζελες. Θα βγάλουν τη γλώσσα στον Τραμπ.
Η Τραφάλγκαρ «ψηφίζει» Ασγκάρ Φαραντί
ΣΙΝΕΜΑ
«Ο Κεν Λόουτς ήταν ο ήρωάς μου»
Ντέμπι Χάνιγουντ: Πώς η 47χρονη εκπαιδευτικός ξαφνικά έγινε η πρωταγωνίστρια στη νέα ταινία «Δυστυχώς, απουσιάζατε», του σπουδαίου Βρετανού σκηνοθέτη
«Ο Κεν Λόουτς ήταν ο ήρωάς μου»
ΣΙΝΕΜΑ
«Ο πόνος της δημιουργίας δεν μου αφήνει τραύμα»
Με την πιο αυτοβιογραφική ταινία του «Πόνος και δόξα» να παίζεται στις αίθουσες, ο Πέδρο Αλμοδόβαρ, ο αγαπημένος του ελληνικού κοινού Ισπανός σκηνοθέτης, μιλάει για παλιούς έρωτες αλλά και για τη μητέρα του,...
«Ο πόνος της δημιουργίας δεν μου αφήνει τραύμα»
ΣΙΝΕΜΑ
Τζον Γουότερς: Προσπαθώ να είμαι κακός και ανεύθυνος
Μόνο αυτός ο trash, o κιτς, o εξωφρενικός και ακραίος κινηματογραφικός μπαμπάς της Divine και της Serial Mom θα μπορούσε τον σιχαμερό, βρόμικο κόσμο μας να τον μετατρέψει, όχι πια επί της οθόνης, αλλά επί...
Τζον Γουότερς: Προσπαθώ να είμαι κακός και ανεύθυνος
ΣΙΝΕΜΑ
Ο αντικαπιταλιστής Κεν Λόουτς και το σίκουελ της «Λάμψης»
Πιστός στο ευαίσθητο, ανθρωποκεντρικό σύμπαν του, ο Λόουτς καταπιάνεται με μια βρετανική οικογένεια βιοπαλαιστών. • Ο Μάικ Φλάναγκαν ανέλαβε τη σκηνοθεσία του μακάβριου όσο και ηθικολογικού παραμυθιού, που...
Ο αντικαπιταλιστής Κεν Λόουτς και το σίκουελ της «Λάμψης»
ΣΙΝΕΜΑ
Ολη η Ελλάδα ένα κινηματογραφικό στούντιο
Ηταν αξιόλογες κινηματογραφικές αναπτυξιακές πρωτοβουλίες της περιφέρειας, με τελικό στόχο να γίνει ολόκληρη η χώρα ένα τεράστιο στούντιο για Ελληνες και ξένους παραγωγούς, με τα γνωστά οφέλη για τις τοπικές...
Ολη η Ελλάδα ένα κινηματογραφικό στούντιο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας