Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μοντέρνα Καζαμπλάνκα στην καρδιά της Αθήνας

Γιάννης Στάνκογλου και Ξένια Ντάνια στην «Πλατεία Αμερικής»

Μοντέρνα Καζαμπλάνκα στην καρδιά της Αθήνας

  • A-
  • A+

Ξεκίνησε χθες στη Θεσσαλονίκη το 57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου. Καινούργιο, στα πρόσωπα που το πήραν στα χέρια τους (Ορέστης Ανδρεαδάκης, Ελίζ Ζαλαντό) και ήδη άρχισαν να βάζουν τη σφραγίδα τους με μικρές και μεγάλες αλλαγές. Γνώριμο, γιατί η καρδιά της διοργάνωσης χτυπά στους ίδιους σινεφίλ ρυθμούς.

Από σήμερα και μέχρι την επόμενη Κυριακή ένα πυκνό πρόγραμμα θα κυλήσει στις αίθουσες της πλατείας Αριστοτέλους και του λιμανιού. Ανάμεσα στις ταινίες και τρεις ελληνικές που αντιμετωπίζουν στα ίσα τους ξένους σκηνοθέτες διεκδικώντας Χρυσό και Αργυρό Αλέξανδρο.

Είναι αυτές που ο Ορέστης Αδρεαδάκης και οι συνεργάτες του (το ομαδικό πνεύμα είναι κυρίαρχο στο φεστιβάλ) επέλεξαν για το Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα, πάντα καρδιά της διοργάνωσης και πάντα με πρώτες ή δεύτερες ταινίες από όλο τον κόσμο.

Και οι τρεις ταινίες έχουν κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα τους σε σημαντικά ξένα φεστιβάλ. Το «Park» της Σοφίας Εξάρχου και το «Αφτερλωβ» του Στέργιου Πάσχου πήραν, μάλιστα, βραβεία.

Η τρίτη, η «Πλατεία Αμερικής», ανήκει στον Γιάννη Σακαρίδη, έναν δημιουργό που πριν αρχίσει να γυρίζει τις δικές του ταινίες, δούλεψε 18 χρόνια στο Λονδίνο ως μοντέρ. Είναι γνώριμος στο φεστιβάλ, αφού συμμετείχε και στο Διεθνές Διαγωνιστικό του 2013 με το «Wild Duck», που είχε αφορμή την αυτοκτονία του Κώστα Τσαλικίδη και το σκάνδαλο των τηλεφωνικών υποκλοπών.

Επιστρέφει πάλι με πολιτικό στίγμα. Ή μάλλον, όπως λέει, «με μια ταινία που ασχολείται με ένα σημερινό κοινωνικό πρόβλημα, έχει αξιόπιστους ήρωες και προσπαθεί να βρει τη φόρμα ενός νέου ρεαλισμού, που να έχει και μια μικρή δόση ποιητικού σινεμά».

Το σημερινό κοινωνικό πρόβλημα είναι το προσφυγικό και ο ρατσισμός. Από το 2008 προσπαθούσε να γυρίσει μια ταινία με αυτό το θέμα. Και βρήκε τελικά τη λύση σε ένα από τα πιο αξιόλογα και διαβασμένα βιβλία των τελευταίων χρόνων. Τη νουβέλα του Γιάννη Τσίρμπα «Η Βικτώρια δεν υπάρχει» (Νεφέλη, 2013).

«Μου άρεσε πολύ, ο Αχιλλέας Κυριακίδης μάς έκανε το προξενιό με τον συγγραφέα, ταιριάξαμε και συνεργαστήκαμε στο σενάριο», λέει.

Η πλατεία Βικτωρίας, όμως, της νουβέλας έγινε στην ταινία πλατεία Αμερικής. Γιατί;

«Γιατί αυτή είναι πια μια μοντέρνα Καζαμπλάνκα στην καρδιά της Αθήνας, το μέρος όπου πηγαίνουν πρώτα πρώτα οι χιλιάδες μετανάστες. Για να κοιμηθούν στα παγκάκια, αλλά κυρίως για να βρουν τα χαρτιά που χρειάζονται για να ταξιδέψουν στην Ευρώπη. Η πλατεία Αμερικής είναι η σφηκοφωλιά των διακινητών», εξηγεί. «Επιπλέον, η λέξη "Αμερική" κουβαλάει πάντα συνειρμούς ονείρου, γης της Επαγγελίας».

Τρία πρόσωπα διασταυρώνονται στην ταινία. Ο Νάκος (Μάκης Παπαδημητρίου), ένας ρατσιστάκος της περιοχής, που συλλαμβάνει σατανικό σχέδιο «εξολόθρευσης» των ξένων.

Ο Μπίλι (Γιάννης Στάνκογλου), ένας tatoo artist, που ερωτεύεται νεαρή Αφρικανή μετανάστρια. Και ο Τάρεκ (Βασίλης Κουκαλάνι), πρόσφυγας από τη Συρία, που προσπαθεί να βρει πλαστά διαβατήρια γι' αυτόν και τη μικρή του κόρη.

Ενα από τα πιο δυνατά σημεία της νουβέλας του Τσίρμπα ήταν η έλλειψη διδακτισμού, η ζωντάνια με την οποία απέδιδε την ασφυξία που ένιωθε ο Νάκος στην πλημμυρισμένη από μετανάστες γειτονιά του.

«Κράτησα τον ίδιο δρόμο», βεβαιώνει ο σκηνοθέτης.

«Προσπάθησα να μη δώσω με συναισθηματική ματιά το προσφυγικό, αλλά ούτε και να καταδικάσω τον ρατσιστή της ιστορίας. Αλλωστε, κινηματογραφικά είναι ο μόνος που μπορεί να πει κάτι καινούργιο, όλες τις άλλες ιστορίες τις έχουμε ξανακούσει. Κι ενώ του αντιστεκόμουν, του παραδόθηκα. Εχει όλα τα χαρακτηριστικά του κινηματογραφικού "κακού", που εύχεσαι να μην τον συλλάβουν, που κάπου τον ακουμπάς, που ακόμα και γελάς μαζί του, κι ας ξέρεις ότι είναι επικίνδυνος. Είναι σημαντικό που τον παίζει ο Μάκης Παπαδημητρίου. Κατάλαβε το βιβλίο του Τσίρμπα ίσως περισσότερο κι από μένα».

Γιατί ένιωσε την ανάγκη να κάνει ταινία για τους μετανάστες, ένα θέμα που, όσο σημαντικό κι αν είναι, κινδυνεύει να κουράσει τους θεατές; «Είναι στο dna μου», απαντά κατηγορηματικά.

«Είμαι πρόσφυγας, η οικογένειά μου ήρθε στην Ελλάδα από την Κωνσταντινούπολη. Και, έπειτα, δεν ξεχνώ ότι τα 18 χρόνια που έζησα στο Λονδίνο, όσο κι αν η ζωή μου ήταν εντελώς διαφορετική από των σημερινών προσφύγων, δεν έπαψα να είμαι ένας ξένος, που δεν μιλούσε τη μητρική του γλώσσα και δεν μπορούσε να πάει να δει τη θεία του στα Πατήσια».

Η «Πλατεία Αμερικής» θα βγει στις αίθουσες τον Μάρτιο από τη Feelgood. Και ο Γιάννης Σακαρίδης δηλώνει:

«Προσπάθησα περισσότερο από ποτέ να επικοινωνήσω με το πλατύ κοινό μέσα από ένα δύσκολο θέμα και με έναν λογοτεχνικό, ας τον πω έτσι, τρόπο. Το ελληνικό σινεμά δεν έχει καταφέρει αυτό που ο Μίκης έκανε με τα τραγούδια του, που έβαλε τον Σεφέρη, με μπουζούκι και τον Μπιθικώτση, στο σπίτι και του τελευταίου εργάτη».

► Info: «Ολύμπιον», Παρασκευή 11 Νοεμβρίου, στις 6 μ.μ. Διεύθυνση φωτογραφίας: Γιαν Φόγκελ. Σκηνικά-κοστούμια: Αλεξία Θεοδωράκη. Παίζουν ακόμα οι: Θέμις Μπαζάκα, Ερρίκος Λίτσης, Αλέξανδρος Λογοθέτης, Ξένια Ντάνια, Ρέα Πεδιαδιτάκη.

ΣΙΝΕΜΑ
«Αγνωστοι» αλλά σπουδαίοι
Ενα φεστιβάλ οφείλει να συστήνει στους θεατές νέα, άγνωστα αλλά σημαντικά ονόματα για την κινηματογραφική τέχνη. Τι μεγαλύτερο δώρο από αυτό στους σινεφίλ; Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το κάνει αυτό χρόνια τώρα με...
«Αγνωστοι» αλλά σπουδαίοι
ΣΙΝΕΜΑ
Απέραντο γαλάζιο
Προικισμένο από πέρυσι από τον Ορέστη Ανδρεαδάκη με διάφορα ανεξάρτητα βραβεία το μη διαγωνιστικό Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου, κομμάτι ξεχωριστό αλλά σημαντικό μέσα στο διεθνές Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης,...
Απέραντο γαλάζιο
ΣΙΝΕΜΑ
Ενα αξέχαστο love story στην Υδρα
Με την ταινία του διάσημου σκηνοθέτη Νικ Μπρούμφιλντ «Marianne and Leonard: Words of Love», για τον Καναδό τροβαδούρο Λέοναρντ Κοέν και τη μούσα του Μαριάνε Ιλέν θα ανοίξει το 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ...
Ενα αξέχαστο love story στην Υδρα
ΣΙΝΕΜΑ
Για τα ζώα που χάσαμε από τη ζωή μας
Το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αποφάσισε ένα από τα κεντρικά του αφιερώματα να έχει τίτλο «Γιατί να κοιτάξουμε τα ζώα;» εμπνευσμένο από το δοκίμιο του Τζον Μπέρτζερ «Why look at animals»....
Για τα ζώα που χάσαμε από τη ζωή μας
ΣΙΝΕΜΑ
Ελεύθερη κατάδυση για το ελληνικό σινεμά
Μέσα σε κλίμα αναβρασμού για τα τεκταινόμενα τον τελευταίο καιρό στον χώρο του κινηματογράφου ξεκίνησε η φετινή γιορτή του σινεμά στη Θεσσαλονίκη. Ομως οι ευρηματικές ταινίες των σκηνοθετών μας και οι...
Ελεύθερη κατάδυση για το ελληνικό σινεμά
ΣΙΝΕΜΑ
Πρόεδρος μια Γαβρά, έναρξη με Δαλιδά
Η αγαπημένη διοργάνωση των σινεφίλ θα προβάλει επί εφτά ημέρες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη ξεχωριστές νέες ταινίες, με πρώτη πρώτη μια κινηματογραφική βιογραφία της εκρηκτικής τραγουδίστριας του «Paroles,...
Πρόεδρος μια Γαβρά, έναρξη με Δαλιδά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας