Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ενα λαμπερό φεστιβάλ… στρατηγικής

Νάταλι Πόρτμαν

Ettore Ferrari/ANSA via AP

Ενα λαμπερό φεστιβάλ… στρατηγικής

  • A-
  • A+

Το 73ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας πλησιάζει στο τέλος του, με τον φετινό Χρυσό Λέοντα και τα υπόλοιπα βραβεία να απονέμονται στην τελετή λήξης του Σαββάτου. Δέκα μέρες προβολών στο πανέμορφο Λίντο άφησαν δέκα, διαφορετικού ύφους και έντασης, εντυπώσεις.

● Λίγες αληθινά φεστιβαλικές ταινίες. Το Φεστιβάλ Βενετίας ανήκει στις a-list, τις πρωτεύουσες κινηματογραφικές διοργανώσεις του κόσμου. Αλλά όχι ακριβώς για το ποιοτικό του πρόγραμμα.

Η επιλογή του διευθυντή Αλμπέρτο Μπαρμπέρα είναι περισσότερο έξυπνη και προσανατολισμένη προς τη δημοσιότητα. Λίγες είναι οι αληθινά φεστιβαλικές ταινίες, οι ανακαλύψεις, που ξεπηδούν κάθε χρονιά από τη Mostra.

Αντίθετα, η επιδίωξή του είναι σαφής: μια μεγάλου εκτοπίσματος, αμερικανική κυρίως, ταινία, που θα φέρει επώνυμους σταρ στο κόκκινο χαλί τις πρώτες μέρες της διοργάνωσης.

Προτού οι επαγγελματίες του σινεμά και κατά συνέπεια τα media κατευθυνθούν προς το Φεστιβάλ του Τορόντο που ολοένα γιγαντώνεται. Γι’ αυτό και συχνά, μέσα στη χρονιά που ακολουθεί, λίγοι θα θυμούνται ποιος πήρε τελικά το Χρυσό Λιοντάρι και περισσότεροι τι είπε στη συνέντευξη Τύπου του ο Μελ Γκίμπσον.

● Ο Μελ Γκίμπσον. Εφτασε στη Βενετία με τη νέα ταινία που σκηνοθέτησε, το «Hacksaw Ridge», δέκα χρόνια αφότου στάθηκε πίσω από την κάμερα για το «Apocalypto» και κέρδισε όλες τις εντυπώσεις. Επέδειξε αυτοσυγκράτηση με τα media ώσπου… δεν άντεξε: «Κοιτάζω τα στούντιο και ξύνω το κεφάλι μου με απορία. Με μπερδεύουν. Σκορπίζουν τόσα χρήματα. […] Πόσα ξόδεψαν για το “Batman v Superman” απ' αυτά που δηλώνουν; Κι είναι μια σκατούλα (a piece of shit)!». Και να ’χε κι άδικο…

● Η προβολή virtual reality. Το «Jesus VR – The Story of Christ», γυρισμένο σε 360 μοίρες, έδειξε για πρώτη φορά 40 λεπτά του στο Φεστιβάλ, με τους θεατές να κάθονται σε πολυθρόνα και να φορούν μάσκα, τοποθετημένοι εικονικά μέσα στη δράση. Τα πράγματα αλλάζουν.

● Το ομορφότερο ζευγάρι, Μάικλ Φασμπέντερ και Αλίσια Βικάντερ. Η πρώτη ταινία όπου παίζουν μαζί, το «The Light Between Oceans» του Ντέρεκ Σιανφράνς, ισοπεδώθηκε από την κριτική ως ένα κοινότοπο μελόδραμα.

Ποιος νοιάζεται; Ενα από τα ωραιότερα ζευγάρια –στη ζωή, εκτός από την οθόνη– έκανε την επίσημη πρώτη του στο κόκκινο χαλί και βόλταρε στη Βενετία, σκορπίζοντας στο Φεστιβάλ τη λάμψη του.

● Η γενναιοδωρία. Το «La La Land» του («Whiplash») Ντέιμιαν Σαζέλ, το ονειρικό, ρομαντικό μιούζικαλ με τον Ράιαν Γκόσλινγκ, άνοιξε το Φεστιβάλ και μάγεψε κοινό και κριτικούς. Και κάποιον ακόμη. Από την άλλη άκρη του κόσμου, από το Τέλιουραϊντ όπου προωθούσε το «Sully», ο Τομ Χανκς διέκοψε δική του συνέντευξη Τύπου για να δηλώσει:

«Οταν βλέπεις κάτι τόσο φρέσκο, τόσο καινοτόμο, κάτι που ξεπερνά τη φαντασία σου, ευχαριστείς τον Θεό! Πρέπει να υπάρχει πάντα και το περιθώριο για κάτι ολοκαίνουργιο, κάτι απρόβλεπτο, κάτι που θα εκπλήξει το κοινό.

»Αλλιώς γιατί φτιάχνουμε σινεμά, γιατί πάμε στο σινεμά, αν όχι για να ταξιδέψουμε σε κόσμους όπου δεν έχουμε ξαναπάει».

● Η κομψότητα του Τομ Φορντ –και του Κόλιν Φερθ. Ο διάσημος σχεδιαστής ρούχων απέδειξε με τη σκηνοθεσία τού «Nocturnal Animals», του πολύπλοκου δράματος βασισμένου στο μυθιστόρημα «Tony and Susan» του Οστιν Ράιτ, με πρωταγωνιστές την Εϊμι Ανταμς και, σε διπλό ρόλο, τον Τζέικ Τζίλενχαλ, ότι η πρώτη του ταινία, το «A Single Man» του 2009 δεν ήταν πυροτέχνημα.

Και, χωρίς άλλο λόγο, ο τότε πρωταγωνιστής του, Κόλιν Φερθ, βρέθηκε στο κόκκινο χαλί και στην επίσημη πρεμιέρα για να υποστηρίξει την ταινία και τον δημιουργό της. Αληθινή κομψότητα.

● Ο Τζουντ Λο, ο Σορεντίνο, ο Πάπας κι ο Μπερλουσκόνι. Ο δυναμικότερος, πληθωρικότερος σύγχρονος Ιταλός σκηνοθέτης, ο Πάολο Σορεντίνο, φρόντισε ν’ ακουστεί στο Φεστιβάλ Βενετίας. Από τη μια πλευρά πρόβαλε τα δύο πρώτα επεισόδια της τηλεοπτικής σειράς που σκηνοθέτησε, του «The Young Pope», ένα σκοτεινό πολιτικό θρίλερ στην καρδιά της Καθολικής Εκκλησίας, με Πάπα του τον Τζουντ Λο, που απέσπασε διθυραμβικές κριτικές.

Κι από την άλλη, ανακοίνωσε τον ήρωα της νέας του ταινίας: θα είναι ο Σίλβιο Μπερλουσκόνι! Και τι έχει να γίνει…

● Το αμφιλεγόμενο. Το «Arrival» του Ντενί Βιλνέβ, θρίλερ φαντασίας με την Εϊμι Ανταμς και τον Τζέρεμι Ρένερ να προσπαθούν να επικοινωνήσουν με εξωγήινους επισκέπτες, ήταν η ταινία, από τους βροντερούς τίτλους, που ξύπνησε τα εντονότερα και πιο αντικρουόμενα πάθη.

● Η Πρώτη Κυρία. Η Νάταλι Πόρτμαν, ίσως στις αρχές της εγκυμοσύνης της όπως μαρτυρούν οι φήμες και τα φορέματά της, κατέκτησε τη Βενετία με τον ρόλο της ως Τζάκι Κένεντι στο «Jackie» του Χιλιανού Πάμπλο Λαραΐν και ξεκίνησε τη βέβαιη διαδρομή της προς τα επόμενα Οσκαρ.

ΣΙΝΕΜΑ
10 πρόσωπα και πράγματα που ανυπομονούμε να δούμε
Η φετινή Berlinale, στην 69η διοργάνωσή της, ανοίγει την αυλαία της στις 7 Φεβρουαρίου και για 10 ημέρες θα διεκδικήσει την προσοχή του διεθνούς κινηματογραφικού κοινού με ένα πρόγραμμα ιδιαίτερα… εσωστρεφές....
10 πρόσωπα και πράγματα που ανυπομονούμε να δούμε
ΣΙΝΕΜΑ
Χρυσό Λιοντάρι στον Κουαρόν, διπλή διάκριση για τον Λάνθιμο
Καμιά παράλειψη, κανένα στραβο­πάτημα στα φετινά βραβεία του 75ου Φεστιβάλ Βενετίας, το οποίο διαμορφώνει την κινηματογραφική χρονιά που έρχεται με εξαιρετικές ταινίες. Αργυρό Λέοντα απέσπασε ο Ελληνας...
Χρυσό Λιοντάρι στον Κουαρόν, διπλή διάκριση για τον Λάνθιμο
ΣΙΝΕΜΑ
Χρυσό Λιοντάρι σε παραμύθι του Γκιγέρμο ντελ Τόρο
Η 74η Μόστρα, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, ολοκλήρωσε τη διοργάνωσή της για το 2017 απονέμοντας τα βραβεία της. Μπορεί να μη λάνσαρε τις ηχηρές ταινίες που θα καθορίσουν τη χρονιά, αλλά τουλάχιστον...
Χρυσό Λιοντάρι σε παραμύθι του Γκιγέρμο ντελ Τόρο
ΣΙΝΕΜΑ
Φαβορί ο Καουρισμάκι για Χρυσή Αρκτο
Δέκα στιγμιότυπα που ξεχώρισαν στη φετινή διοργάνωση, η οποία ρίχνει αυλαία την Κυριακή. Μια ανάσα, λοιπόν, προτού ολοκληρωθεί το 67ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, κάνουμε μικρή επανάληψη σε...
Φαβορί ο Καουρισμάκι για Χρυσή Αρκτο
ΣΙΝΕΜΑ
Η Βενετία χόρεψε λάτιν
Στην άκρη οι ταινίες που πάνε για Οσκαρ. Το Χρυσό Λιοντάρι πήγε στον πρωτο­εμφανιζόμενο Βενεζουελάνο Λορέντζο Βίγας και το βραβείο σκηνοθεσίας στον γνωστό Αργεντινό Πάμπλο Τραπέρο. Η δική μας Βαλέρια Γκολίνο...
Η Βενετία χόρεψε λάτιν
ΣΙΝΕΜΑ
Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...
Ο διευθυντής του Φεστιβάλ Κανών, Τιερί Φρεμό, δεν αντιμετωπίζει ποτέ την πλήρη αποδοχή στην παραδοσιακή συνέντευξη Τύπου που δίνει στην έναρξη του φεστιβάλ –κι η φετινή ήταν από τις πιο αιχμηρές.
Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας