• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 24.6°C / 29.6°C
    1 BF
    49%
  • Θεσσαλονίκη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    27°C 24.6°C / 29.1°C
    1 BF
    52%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.0°C / 25.9°C
    2 BF
    71%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.9°C / 23.3°C
    1 BF
    56%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    1 BF
    61%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    27°C 24.4°C / 27.0°C
    1 BF
    49%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.9°C / 23.4°C
    2 BF
    43%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.0°C / 25.0°C
    1 BF
    60%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.4°C / 25.8°C
    2 BF
    81%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    3 BF
    65%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.8°C / 26.4°C
    1 BF
    53%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.3°C / 27.3°C
    3 BF
    63%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.1°C / 26.1°C
    3 BF
    80%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    25°C 24.9°C / 25.1°C
    0 BF
    53%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    28°C 22.5°C / 29.0°C
    2 BF
    42%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.1°C / 27.8°C
    3 BF
    52%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 29.0°C
    0 BF
    43%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 28.3°C / 28.3°C
    2 BF
    56%
  • Κατερίνη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    26°C 24.7°C / 27.8°C
    2 BF
    80%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.3°C / 21.3°C
    2 BF
    66%

Αμπάς Κιαροστάμι, ένας από τους σπουδαιότερους σκηνοθέτες του σινεμά

AP Photo/Domenico Stinellis

Πέθανε ο Ιρανός σκηνοθέτης Αμπάς Κιαροστάμι

  • A-
  • A+

Ο Αμπάς Κιαροστάμι, συγγραφέας και σκηνοθέτης που ανέδειξε τον κινηματογράφο του Ιράν ως έναν από τους πιo πρωτότυπους και συναρπαστικούς του κόσμου, απεβίωσε στο Παρίσι χθες από επιπλοκές του καρκίνου. Ήταν 76 χρονών.

Μέλος ενός νέου ρεύματος στον ιρανικό κινηματογράφο που άρχισε τη δεκαετία του 1960 και έγινε γνωστό τις ρεαλιστικές ιστορίες πάνω στις ζωές κοινών ανθρώπων, ο Κιαροστάμι ήταν ένας από τους λίγους κινηματογραφιστές που έμειναν και διέπρεψαν στο Ιράν μετά την ισλαμική επανάσταση το 1979.

Παρά τα πολύ εντόπια, ιρανικά θέματά τους, οι ταινίες του βρήκαν απήχηση σε ένα παγκόσμιο κοινό και ο Κιαροστάμι κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες το 1997 για την ταινία του «Η γεύση του κερασιού», που αφηγείται την ιστορία ενός μεσήλικα, ο οποίος σκοπεύει να αυτοκτονήσει και ψάχνει να βρει κάποιον να τον θάψει όταν πεθάνει.

«Αυτό που είναι περίεργο στην τέχνη του είναι ότι είναι συγχρόνως και ένας βαθιά ριζωμένος Ιρανός όσον αφορά το τοπίο του, τις αστικές του ευαισθησίες, την κινηματογραφική τέχνη», είπε ο Χαμίντ Νταμπάσι, καθηγητής ιρανικών σπουδών στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια της Νέας Υόρκης, «και έχει καταφέρει επίσης και να ανυψώσει αυτές τις ιρανικές όψεις σε στιγμές παγκοσμιότητας».

Ο Αμερικανός σκηνοθέτης Μάρτιν Σκορτσέζε είπε για το έργο του: «Ο Κιαροστάμι αντιπροσωπεύει το υψηλότερο επίπεδο καλλιτεχνικότητας στο σινεμά».

AP Photo/Domenico Stinellis

Γεννημένος το 1940 στην Τεχεράνη, ο Κιαροστάμι σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών στο Πανεπιστήμιο της Τεχεράνης. Η πρώτη του δοκιμή στον κλάδο ήταν η παραγωγή σε βίντεο διαφημίσεων για την ιρανική τηλεόραση.

Μετά την επανάσταση το 1979, όταν εκδιώχθηκε η μοναρχία στο Ιράν και εισήχθη ένα ισλαμιστικό σύστημα διακυβέρνησης, ο Κιαροστάμι επέλεξε να μείνει ενώ πολλοί καλλιτέχνες και συγγραφείς εγκατέλειψαν τη χώρα.

Οι ταινίες του, οι οποίες συχνά επικεντρώνονταν σε παιδιά ή σε φτωχότερους Ιρανούς που ζούσαν σε αγροτικές περιοχές, δεν θεωρήθηκαν ποτέ ιδιαίτερα πολιτικές, αλλά μερικά από τα σενάρια που έγραψε για τον προστατευόμενό του σκηνοθέτη Τζαφάρ Παναχί ήταν.

Η ταινία του Παναχί «Κόκκινο Χρυσάφι» (2003), μια ιλαροτραγική απεικόνιση ενός διανομέα πίτσας ο οποίος ταπεινώνεται για τη χαμηλή κοινωνική του θέση στην Τεχεράνη, μια πόλη διαιρεμένη ταξικά και οικονομικά, θεωρήθηκε επικριτική της Ισλαμικής Δημοκρατίας και απαγορεύτηκε στο Ιράν.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
Διαδικτυακά το Πανόραμα Ιρανικών ταινιών
Μετά τις επιτυχημένες προβολές του Πανοράματος Ιρανικών Ταινιών στην Ταινιοθήκη, το φεστιβάλ συνεχίζεται διαδικτυακά και ολοκληρώνεται αυτόν τον μήνα με το βραβείο κοινού. Όλες οι ταινίες που συμμετείχαν στο...
Διαδικτυακά το Πανόραμα Ιρανικών ταινιών
ΣΙΝΕΜΑ
Ζουμ στο ιρανικό σινεμά
Ταινία έναρξης, σε πανευρωπαϊκή πρεμιέρα, για την οποία μάλιστα θα έρθει στην Αθήνα ο σκηνοθέτης της, Μοχάμαντ Γκανεφάρντ, είναι ένα ντοκιμαντέρ με αναπάντεχο για ισλαμική χώρα θέμα: τον σεβασμό στις άλλες...
Ζουμ στο ιρανικό σινεμά
ΣΙΝΕΜΑ
Ιρανός αντιφρονών ο νικητής της Χρυσής Άρκτου
Η Χρυσή Άρκτος της καλύτερης ταινίας της 65ης Berlinale απονεμήθηκε στην ταινία «Taxi» του Ιρανού αντιφρονούντος σκηνοθέτη Τζαφάρ Παναχί, στον οποίο έχει απαγορευθεί να εργάζεται στο Ιράν και να ταξιδεύει στο...
Ιρανός αντιφρονών ο νικητής της Χρυσής Άρκτου
ΣΙΝΕΜΑ
«Αν σε απασχολεί η εθνικότητα, κάτι φοβάσαι»
Ο Αμερικανός σκηνοθέτης Ραμίν Μπαχράνι συχνά αντιμετωπιζόταν, λόγω της ιρανικής καταγωγής του, με καχυποψία, πριν κερδίσει διεθνή αναγνώριση και επιτυχία. Mε την ευκαιρία της προβολής της νέας του ταινίας «99...
«Αν σε απασχολεί η εθνικότητα, κάτι φοβάσαι»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας