Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η άνοδος και η πτώση του Μάικλ Τσιμίνο

Μέριλ Στριπ, Ρόμπερτ Ντε Νίρο «Ο ελαφοκυνηγός» (1978)

Hubert Boesl/picture-alliance/dpa/AP Images

Η άνοδος και η πτώση του Μάικλ Τσιμίνο

  • A-
  • A+

Νεκρός στο σπίτι του στο Λος Αντζελες βρέθηκε προχθές ο Αμερικανός σκηνοθέτης Μάικλ Τσιμίνο, δημιουργός της περίφημης ταινίας «Ο ελαφοκυνηγός» (1978). Ηταν 77 ετών και τα αίτια του θανάτου του δεν έχουν διευκρινιστεί ακόμα.

Ο Ερικ Βάισμαν, φίλος και πρώην δικηγόρος του σκηνοθέτη, δήλωσε πως η σορός του Τσιμίνο ανακαλύφθηκε το Σάββατο βράδυ στην κατοικία του και αφού πρώτα οι φίλοι του δεν κατάφεραν να επικοινωνήσουν μαζί του.

Πάντως, σύμφωνα με τον διευθυντή του Φεστιβάλ των Κανών Τιερί Φρεμό, «ο Μάικλ Τσιμίνο πέθανε ήσυχα, περιτριγυρισμένος από τους κοντινούς του ανθρώπους και τις δύο γυναίκες που τον αγάπησαν. Τον αγαπάμε και εμείς», όπως έγραψε στο Twitter.

Το μεγαλύτερο επίτευγμα του Τσιμίνο ήταν φυσικά ο «Ελαφοκυνηγός», ένα τρίωρο επικό φιλμ που αναφέρεται στον πόλεμο του Βιετνάμ, για πολλούς το σπουδαιότερο που γυρίστηκε για το θέμα αυτό.

Τιμήθηκε με το Οσκαρ Σκηνοθεσίας, ενώ η ταινία κέρδισε άλλα τέσσερα Οσκαρ, μεταξύ των οποίων εκείνο της καλύτερης ταινίας.

Ο Μάικλ Τσιμίνο γεννήθηκε στις 3 Φεβρουαρίου 1939 στη Νέα Υόρκη. Ο πατέρας του ήταν μουσικός εκδότης και η μητέρα του στιλίστρια.

Ο ίδιος σπούδασε ζωγραφική, στη συνέχεια σκηνοθέτησε διαφημίσεις και από το 1971 που εγκαταστάθηκε στο Λος Αντζελες ξεκίνησε να γράφει σενάρια για ταινίες.

Η πρώτη σκηνοθετική του απόπειρα ήταν με τη «Μεγάλη ληστεία της Μοντάνα» (1974) με τον Τζεφ Μπρίτζες και τον Κλιντ Ιστγουντ.

Μετά τον «Ελαφοκυνηγό» όμως, που τον ανέβασε στα ύψη τοποθετώντας τον ανάμεσα στους αστέρες-σκηνοθέτες της εποχής, όπως οι Φράνσις Φορντ Κόπολα και Μάρτιν Σκορσέζε, ακολούθησε μία παταγώδης αποτυχία.

Η «Πύλη της Δύσεως» (1980), ένα επικό γουέστερν, παρά τις μεγάλες προσδοκίες που είχαν καλλιεργηθεί, απέτυχε πλήρως με αποτέλεσμα την οικονομική καταστροφή της εταιρείας United Artists, που είχε επενδύσει πολλά χρήματα σ’ αυτή την ταινία των 3 ωρών και 40 λεπτών.

Ο Μάικλ Τσιμίνο εξαφανίστηκε έπειτα για πολλά χρόνια με το όνομά του να έρχεται στο προσκήνιο μόνο για λόγους που είχαν σχέση με την εκκεντρική, προσωπική του ζωή και τις πλαστικές επεμβάσεις που τον έκαναν σχεδόν αγνώριστο.

Γύρισε άλλες τέσσερις ταινίες στη συνέχεια, αλλά μόνο η «Χρονιά του Δράκου» (1985) με θέμα την κινεζική μαφία γνώρισε επιτυχία, καμία άλλη.

Ενα από τα σχέδια που δεν κατάφερε να πραγματοποιήσει ήταν η κινηματογραφική μεταφορά της «Ανθρώπινης μοίρας» του Αντρέ Μαλρό.

Το 2001 εκδόθηκε και το μοναδικό μυθιστόρημά του με τίτλο «Big Jane», μια ιστορία με φόντο τη δεκαετία του ‘50 και τον Πόλεμο της Κορέας.

Μιλώντας τότε στην Guardian είχε δηλώσει: «Το Χόλιγουντ ήταν πάντα τρελό. Είναι ελεγχόμενη αναρχία. Αλλά πώς μπορείς να απεχθάνεσαι κάτι που σου έχει δώσει τόσα πολλά; Εγώ δεν θα μπορούσα να έχω τη ζωή που έχω δίχως τις ταινίες μου. Οποιος λέει ότι αυτές οι ταινίες είναι πικρές, είναι άρρωστος στην ψυχή του».

ΣΙΝΕΜΑ
«Έφυγε» ο σκηνοθέτης Δήμος Θέος
Σε ηλικία 83 ετών ο πέθανε ο Δήμος Θέος, ένας πρωτοπόρος σκηνοθέτης του νέου ελληνικού κινηματογράφου που τον σημάδεψε με ταινίες του, όπως «Κιέριον» και «Εκατό ώρες του Μάη». Η κηδεία του σκηνοθέτη θα γίνει...
«Έφυγε» ο σκηνοθέτης Δήμος Θέος
ΣΙΝΕΜΑ
Ο «σχιζοφρενής» σκηνοθέτης ταινιών τρόμου
Ο Αμερικανός σκηνοθέτης Τόμπι Χούπερ γνωστών ταινιών τρόμου όπως «Ο σχιζοφρενής δολοφόνος με το πριόνι» και «Το πνεύμα του Κακού» πέθανε το Σάββατο, στην Καλιφόρνια, σε ηλικία 74 ετών, χωρίς ακόμα να έχει...
Ο «σχιζοφρενής» σκηνοθέτης ταινιών τρόμου
ΣΙΝΕΜΑ
Εφυγε η βασίλισσα του γαλλικού σινεμά
Σπουδαία ερμηνεύτρια, αισθησιακή και ελεύθερη γυναίκα με μυαλό και προσωπικότητα, η Ζαν Μορό έπαιξε σε ταινίες των μεγαλύτερων σκηνοθετών, από τον Φρανσουά Τριφό και τον Λουί Μαλ μέχρι τον Μικελάντζελο...
Εφυγε η βασίλισσα του γαλλικού σινεμά
ΣΙΝΕΜΑ
Πέθανε ο μπαμπάς των ζόμπι
Τι θα ήταν ο κινηματογράφος χωρίς τα δικά του ζόμπι; Ποιος θα άνοιγε τον δρόμο στους Τζον Κάρπεντερ και Εντγκαρ Ράιτ; Και πόσο αργότερα θα μαθαίναμε τι θαύματα γίνονται με εξαιρετικά μικρό μπάτζετ αν δεν είχε...
Πέθανε ο μπαμπάς των ζόμπι
ΣΙΝΕΜΑ
Δημοσία δαπάνη η κηδεία του Νίκου Κούνδουρου
Το τελευταίο αντίο στον μεγάλο Έλληνα σκηνοθέτη, που «έφυγε» την Τετάρτη αφήνοντας ένα ανεξίτηλο σημάδι στην ελληνική τέχνη, θα πουν συγγενείς και φίλοι σήμερα Σάββατο στις 12:00 στο Α' Νεκροταφείο. Επιθυμία...
Δημοσία δαπάνη η κηδεία του Νίκου Κούνδουρου
ΣΙΝΕΜΑ
Με πάθος ερασιτέχνη και ματιά δημιουργού
Από μόνος του μια ολόκληρη σχολή, χωρίς ταμπού και όρια, από τη Μεταπολίτευση και μετά γύρισε δεκαεπτά ταινίες, από μελοδράματα και κωμωδίες έως ρόουντ μούβι. Σημάδεψε το ελληνικό σινεμά και διακρίθηκε στο...
Με πάθος ερασιτέχνη και ματιά δημιουργού

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας