• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    2°C -0.4°C / 3.0°C
    4 BF
    83%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C -0.1°C / 2.4°C
    4 BF
    47%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 4.4°C / 6.0°C
    4 BF
    59%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    0°C -1.1°C / -0.1°C
    3 BF
    31%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    1°C 0.9°C / 0.9°C
    4 BF
    47%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    1°C -1.0°C / 1.5°C
    3 BF
    46%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    -5°C -4.6°C / -2.1°C
    4 BF
    46%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    0°C 0.2°C / 0.2°C
    2 BF
    47%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 6.6°C / 8.8°C
    6 BF
    70%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 0.1°C / 2.9°C
    6 BF
    75%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 5.8°C / 6.7°C
    7 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 0.7°C / 3.7°C
    3 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 5.9°C / 5.9°C
    2 BF
    56%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    1°C 0.9°C / 1.7°C
    4 BF
    51%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 0.5°C / 2.2°C
    3 BF
    63%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 7.8°C / 7.8°C
    4 BF
    61%
  • Χαλκίδα
    Ήπιες χιονοπτώσεις
    0°C -0.2°C / 3.2°C
    2 BF
    95%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C 1.3°C / 2.1°C
    2 BF
    42%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    0°C 0.3°C / 2.2°C
    3 BF
    54%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -4°C -3.9°C / -3.9°C
    3 BF
    50%

Ο κατ’ εξοχήν εκπρόσωπος του αριστερού ευρωπαϊκού σινεμά είναι στις Κάνες με τη νέα ταινία του και μας μίλησε και για την Ελλάδα

AP Photo / Joel Ryan

«Δυστυχώς η ελληνική Αριστερά συνετρίβη»

  • A-
  • A+

Ο Κεν Λόουτς βρέθηκε στις Κάνες για να παρουσιάσει τη νέα του ταινία, «I, Daniel Blake». Είναι η ιστορία δύο διαφορετικών ανθρώπων, του Νταν και της Κέιτι, που βρίσκονται στο έλεος του συστήματος, δυο πολιτών που βρίσκουν τη ζωή τους να συντρίβεται από τη γραφειοκρατία και την αδιαφορία των Αρχών.

Μιλώντας με τον Λόουτς, τον παραδοσιακά αριστερό εκπρόσωπο του ευρωπαϊκού σινεμά, η συζήτηση ήρθε και στα ελληνικά πράγματα.

Υπάρχουν άνθρωποι που νιώθουν ότι ο ευρωπαϊκός σοσιαλισμός προδίδεται από την πραγματικότητα,» εξήγησε. «Εξαρτάται τι εννοούν ως πραγματικότητα. Αν εννοούν τον θρίαμβο του μονοπωλιακού καπιταλισμού, που παράγει τη φτώχεια και την απελπισία, θα αμφισβητούσα κατά πόσον είναι αναπόφευκτο το αποτέλεσμα. Αν είναι όντως αναπόφευκτο, τότε ζούμε το τέλος του κόσμου.
Οι άνθρωποι που βρίσκονται τώρα στις θέσεις εξουσίας -τους οποίους αποκαλούμε “πραγματικότητα”- είναι οι θανατηφόροι εχθροί μας, αν θέλουμε να ζήσουμε και να ζήσουν και τα εγγόνια μας.
Οπότε το ζήτημα είναι πώς αντεπιτίθεσαι. Ο λαός της Ελλάδας αποφάσισε να αντεπιτεθεί, οι άρχοντες στις Βρυξέλλες ή το Στρασβούργο είπαν “θα εξασφαλίσουμε ότι θα τιμωρηθείτε για την ανεξάρτητη σκέψη σας”. Και δυστυχώς η ελληνική Αριστερά συνετρίβη. Δεν υποστηρίχτηκε από την υπόλοιπη ευρωπαϊκή Αριστερά, δεν ήταν αρκετά δυνατή, δεν είχε αρκετά ισχυρές αρχές κι αφέθηκε

 

AP Photo/Thibault Camus

Πολιτικός ήταν και ο λόγος του Τζορτζ Κλούνεϊ, ο οποίος βρέθηκε στις Κάνες ως πρωταγωνιστής του «Money Monster» της Τζόντι Φόστερ. «Δεν θα βγει ο Ντόναλντ Τραμπ πρόεδρος των ΗΠΑ», είπε. «Κι αυτό γιατί δεν θα αφήσουμε τον φόβο να πάρει τα ηνία της χώρας μας. Δεν θα φοβόμαστε τους μουσουλμάνους, δεν θα υποβιβάσουμε τις γυναίκες.

»Τραμπ ήταν αποτέλεσμα των media. Ολοι ήθελαν τα νούμερά τους να ανέβουν. Τον έβγαζαν συνέχεια, 24 ώρες το 24ωρο γιατί έφερνε νούμερα. Τον έχτισαν. Ποιος μιλούσε για τους πρόσφυγες, που είναι η μεγαλύτερη κρίση στον κόσμο αυτή τη στιγμή; Κανείς. Ολες οι κάμερες στον καραγκιόζη. Εχουμε χάσει την πρόσβαση στις πραγματικές ειδήσεις».

Αυτές οι μέρες είδαν στις Κάνες και τον Στίβεν Σπίλμπεργκ, τον γίγαντα του αμερικανικού σινεμά, με τη νέα του ταινία, «The BFG», τον «Μεγάλο Φιλικό Γίγαντα», βασισμένη στο παιδικό μυθιστόρημα του Ρόαλντ Νταλ. Μετά την προβολή της αληθινά απολαυστικής, εντυπωσιακής και τόσο συγκινητικής «παιδικής» ταινίας του, μίλησε στους δημοσιογράφους, παρέα με τον Μαρκ Ράιλανς που υποδύεται τον Γίγαντα. «Δεν σκέφτομαι ποτέ την επιτυχία ή την αποτυχία μιας ταινίας μου» είπε.

Εκτός αν γυρίζω ένα σίκουελ – αν το πρώτο φιλμ έκανε επιτυχία, τότε ναι, έχεις άγχος γιατί το κοινό έχει απαιτήσεις. Ποτέ όμως δεν σκέφτομαι όταν επιλέγω ή στο στάδιο που γυρίζω μια ταινία αν θα είναι εισπρακτική επιτυχία. Αρχίζω να το σκέφτομαι όταν με ρωτάνε οι δημοσιογράφοι. Τη δουλειά μου κάνω. Μια σκληρή, απαιτητική, υπέροχη, διασκεδαστική δουλειά που αγαπώ πολύ. Και θα συνεχίσω να την κάνω για όλη μου τη ζωή. Αν δεν την έκανα θα μπάρκαρα και θα ταξίδευα στους ωκεανούς

Κι όπως εξήγησε, βρίσκει στο σινεμά τη δική του αισιοδοξία για τον κόσμο: «Πάντα θα πολεμάω στο πλευρό των ρομαντικών. Οσο πιο δύσκολος ή άδικος γίνεται ο κόσμος, εμείς πρέπει να πιστεύουμε ακόμα περισσότερο στη μαγεία. Γιατί αυτή θα μας δώσει ελπίδα. Αυτό κάνουν οι ταινίες – δίνουν ελπίδα στον κόσμο. Αυτό κάνουν και σε μένα. Μου δίνουν ελπίδα».

Είναι πολύ νωρίς για να μιλήσουμε για φαβορί, δύο όμως είναι οι ταινίες που μέχρι τώρα έχουν κερδίσει τις εντυπώσεις. Η μία είναι η γερμανική κωμωδία «Toni Erdmann» της Μάρε Αντε. Παρακολουθεί τη δυσλειτουργική σχέση της Ινές με τον μπαμπά της, τον Γουίνφρεντ.

Οσο εκείνη είναι συστηματική, συγκροτημένη, φιλόδοξη και τυπική, τόσο εκείνος είναι ελαφρόκαρδος και πλακατζής, εκνευρίζοντάς την όλο και περισσότερο με την κάθε του παιδική φάρσα ή επιπόλαιη συμπεριφορά. Η ταινία που μας έκανε να γελάσουμε δυνατά, να χειροκροτήσουμε επανειλημμένα, να βγούμε με βουρκωμένα μάτια και μια επιθυμία ν’ αγκαλιάσουμε κάθε περαστικό, έχει έναν θαυμάσια ισορροπημένο συνδυασμό χιούμορ και μελαγχολίας, ωριμότητας και παραλόγου.

Από την άλλη πλευρά, το «The Handmaiden» του Παρκ Τσαν-γουκ αποδείχτηκε ένας ευθέως ερεθιστικός ύμνος στον κοριτσίστικο ερωτισμό και μαζί στη γυναικεία χειραφέτηση. Λεσβιακό ρομάντζο και θρίλερ εποχής, διασκευάζει το μυθιστόρημα της Σάρα Γουότερς «Fingersmith» («Η κλέφτρα», εκδόσεις Αλεξάνδρεια), μεταφέροντας τη δράση από τη βικτοριανή Αγγλία στην υπό ιαπωνική κατοχή Κορέα του ’30.

Μια υπερπροστατευμένη κληρονόμος, η υπηρέτριά της κι ένας γοητευτικός απατεώνας στήνουν αλλεπάλληλα σχέδια για να καρπωθούν μια κληρονομιά. Ο Παρκ Τσαν-γουκ κατάφερε να κάνει ολόκληρο το Φεστιβάλ να αναστενάξει, αλλά εκτός αυτού έστησε μια ταινία απίθανης ομορφιάς, με συγκεκριμένο και δυναμικό στόχο που υπερβαίνει τον αισθησιασμό της.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΣΙΝΕΜΑ
«Αν αυτή είναι η πραγματικότητα, χάρισμά σας»
Επί 5 δεκαετίες υποστηρίζει την αριστερή ιδεολογία στο σινεμά του ο σπουδαίος Κεν Λόουτς, ασφαλώς και στη νέα του ταινία «Εγώ, ο Ντάνιελ Μπλέικ», βραβευμένη με Χρυσό Φοίνικα. Ανθρωπος με πάθος και ευαισθησίες,...
«Αν αυτή είναι η πραγματικότητα, χάρισμά σας»
ΣΙΝΕΜΑ
Οι 10 ταινίες, τα πρόσωπα, οι στιγμές που δεν θα ξεχάσουμε
Το Φεστιβάλ Κανών για το 2022 ήταν σαν να έχει μαζέψει, παρακαταθήκη, την ενέργεια που δεν εκτονώθηκε το 2020 (όταν ακυρώθηκε εντελώς) και το 2021 (όταν έγινε, αλλά με μικρή προσέλευση).
Οι 10 ταινίες, τα πρόσωπα, οι στιγμές που δεν θα ξεχάσουμε
ΣΙΝΕΜΑ
Ενα ρέκβιεμ για μια Ρωσία που χάθηκε και ένα «κατηγορώ»
Δυο ταινίες από ή για τη Ρωσία μονοπώλησαν το ενδιαφέρον των ημερών στις Κάννες, τασσόμενες και οι δύο εναντίον της σημερινής της πολιτικής ηγεσίας και κοινωνικής κατάστασης. Η μια είναι το «Καλοκαίρι» του...
Ενα ρέκβιεμ για μια Ρωσία που χάθηκε και ένα «κατηγορώ»
ΣΙΝΕΜΑ
Το cinexit, πάντως, ήρθε
Από τις τέσσερις που περιμέναμε, μόνο μία τελικά ταινία θα ρισκάρει την έξοδό της. Οι πολιτικές εξελίξεις δεν ευνοούν το σινεμά, οι διανομείς δεν επενδύουν όταν ξέρουν ότι δεν θα βγάλουν τα έξοδά τους στο...
Το cinexit, πάντως, ήρθε
ΣΙΝΕΜΑ
Η βίαια συντηρητική και διεφθαρμένη εικόνα της επαρχιακής Τουρκίας
Στις «Μέρες ξηρασίας» ο Τούρκος δημιουργός Εμίν Αλπέρ συνεργάζεται ξανά στην παραγωγή με τη Horsefly του Γιώργου Τσούργιαννη κι επωφελείται από τη διεύθυνση φωτογραφίας του Χρήστου Καραμάνη.
Η βίαια συντηρητική και διεφθαρμένη εικόνα της επαρχιακής Τουρκίας
ΣΙΝΕΜΑ
Από την ισλανδική «Χώρα του Θεού» στην πακιστανική «Γη της Χαράς»
Η νέα δημιουργία του Ισλανδού Χλινούρ Παλμασόν είναι μια αλλόκοτη και οικεία, σαν τον ισλανδικό πολιτισμό, ταινία για το ευάλωτο της Πίστης, την αμφισβήτηση του Θεού και του καθ’ ομοίωσίν Του ανθρώπου.
Από την ισλανδική «Χώρα του Θεού» στην πακιστανική «Γη της Χαράς»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας