Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εκρηκτική περιπέτεια με απρόσμενο συναίσθημα

«Captain America: εμφύλιος πόλεμος», η νέα ταινία της Marvel

Εκρηκτική περιπέτεια με απρόσμενο συναίσθημα

  • A-
  • A+

Το «Captain America: εμφύλιος πόλεμος», η νέα ταινία της Marvel, δεν προσφέρει απλώς ανεκτίμητη κινηματογραφική ψυχαγωγία. Είναι κι ένα συγκινητικό δράμα με υπαρξιακά διλήμματα.

Captain America: εμφύλιος πόλεμος   ★★★½✰✰

(Captain America: Civil War, ΗΠΑ, 2016, 147’)

  • σκηνοθεσία: Αντονι Ρούσο, Τζο Ρούσο
  • ηθοποιοί: Κρις Εβανς, Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ, Σκάρλετ Τζοχάνσον, Ελίζαμπεθ Ολσεν, Πολ Ραντ, Μαρίσα Τομέι, Αντονι Μακί, Τζέρεμι Ρένερ, Πολ Μπέτανι, Σεμπάστιαν Σταν, Τομ Χόλαντ, Μάρτιν Φρίμαν, Εμιλι Βαν Καμπ, Ντάνιελ Μπρουλ, Τσάντγουικ Μπόσμαν

Οχι μόνο μια θεαματική κομικσική περιπέτεια, αλλά κι ένα συγκινητικό ανθρώπινο (εντάξει, σχεδόν ανθρώπινο), δράμα είναι η νέα ταινία της Marvel, που ενώνει το σύμπαν του Captain America μ’ αυτό των Avengers σ’ ένα χορταστικό παραμύθι με εκρηκτική ενέργεια, χιούμορ και, γιατί όχι, υπαρξιακά διλήμματα.

Οι Εκδικητές, έχοντας πια αναλάβει επισήμως την προστασία του πλανήτη, πέφτουν λόγω υπερβάλλοντος ζήλου σε μικρά παραπτώματα που κοστίζουν σε ανθρώπινες ζωές – έτσι δέχονται, για το καλό της ανθρωπότητας, να μπουν κάτω από τον έλεγχο του κράτους και η αυτονομία τους να περιοριστεί.

Οχι, όμως, όλοι: ο Captain America τραβά τον δικό του δρόμο, με πυξίδα τη δική του αίσθηση του Καλού και με κίνητρο τη σωτηρία του παλιού του φίλου, του Μπάκι, γνωστού και ως Στρατιώτη του Χειμώνα. Αυτή η διχογνωμία θα διασπάσει τους Εκδικητές και, κυρίως, θα οδηγήσει σε μια καθοριστική αναμέτρηση του Captain America με τον Iron Man.

Τόσα είναι τα νέα στοιχεία της πλοκής, τα διαφορετικά στρατόπεδα, τα καινούργια πρόσωπα, η «επανάληψη» στη διαδρομή των παλιότερων, που το πρώτο μέρος της ταινίας κυλά αργά, παραφορτωμένα, σχεδόν ανιαρά.

Το ύφος, όμως, αλλάζει άρδην στο δεύτερο μισό, που αξιοποιεί εκπληκτικές σκηνές μάχης, αγωνία και αυτή τη χαρακτηριστική διάθεση μελαγχολίας που διέπει τις ιστορίες των Avengers, που τις μετατρέπει από υπερηρωικό fun σε απρόσμενα ευαίσθητες, τρυφερές, προσγειωμένες και συναισθηματικές βόλτες στη φαντασία και στο λεπτό όριο ανάμεσα στο Καλό και το Κακό.

Χωρίς να χάνουν το κωμικό στοιχείο, την «παιδική» αίσθηση της παντοδυναμίας και τον κύριο στόχο που είναι η κινηματογραφική ψυχαγωγία, ως κάτι πανάκριβο μεν, ανεκτίμητο δε.

Theeb: ο λύκος της ερήμου   ★★★✰✰

(Theeb, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Κατάρ, Ιορδανία, Μεγ. Βρετανία, 2015, 100’)

  • σκηνοθεσία: Νατζί Αμπού Νουάρ
  • ηθοποιοί: Τζασίρ Εΐντ Αλ Χουιετάτ, Χουσεΐν Σαλαμέχ Αλ Σουεϊλχιγίν, Χασάν Μουτλάγκ Αλ Μαραγέχ

Στη διάρκεια του Πρώτου Παγκόσμου, στην οθωμανική επαρχία της Χιτζάζ, ο μικρός βεδουίνος Τεέμπ θα αναλάβει μια παράτολμη αποστολή: να συνοδεύσει έναν Βρετανό στρατιώτη σ’ ένα επικίνδυνο, μυστικό ταξίδι. Η διαδρομή θα αναγκάσει τον Τεέμπ να διασχίσει και το δικό του κατώφλι της ωριμότητας και να κερδίσει, αν και καταχρηστικά, τη σοφία της ζωής.

Σκηνοθετικό ντεμπούτο του Αγγλο-ιορδανού δημιουργού, η ταινία βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Βενετίας και διεκδίκησε το Ξενόγλωσσο Οσκαρ. Με χαμηλούς τόνους και περίσσευμα ευαισθησίας, ο Νουάρ στήνει μια πανέμορφη ταινία, γυρισμένη σε φυσικά τοπία, ένα διακριτικά αντιπολεμικό φιλμ, ένα αγωνιώδες θρίλερ που, ταυτόχρονα, σχολιάζει γλυκόπικρα το πώς οι ζωές μας καθορίζονται από το πότε και πού ερχόμαστε στον κόσμο.

Ο ήχος της σιωπής   ★★✰✰✰

(Louder Than Bombs, Νορβηγία, Γαλλία, Δανία, 2015, 109’)

  • σκηνοθεσία: Γιοακίμ Τρίερ
  • ηθοποιοί: Τζέσι Αϊζενμπεργκ, Γκάμπριελ Μπερν, Ιζαμπέλ Ιπέρ, Ντέιβιντ Ντρούιντ

Ο Νορβηγός Γιοακίμ Τρίερ που άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις με το αφαιρετικό «Οσλο 31 Αυγούστου» κάνει την πρώτη αγγλόφωνη ταινία του και μοιάζει να δυσκολεύεται να απορροφήσει τη γλώσσα. Το φιλμ παρακολουθεί τις σχέσεις ενός πατέρα με τους δυο γιους του, μετά την απώλεια της μητέρας, η οποία επανέρχεται σε φλας μπακ.

Σύνθετες σχέσεις αγάπης, αλλά όχι και ειλικρίνειας, διακλαδώνονται σ’ ένα φιλμ που προσπαθεί να πει τα πάντα για τα πάντα και μέσα σ’ αυτήν την αμετροέπεια και την αμηχανία των («ξένων») διαλόγων χάνει την ουσία. Παρ’ όλα αυτά, κάπου ανάμεσα στα πισωγυρίσματα, τους άφθονους αποσπασματικούς ήρωες, τη διάλυση ενός γάμου, τον πόλεμο του Αφγανιστάν, την εφηβεία, τις ονειρικές σκηνές φαντασίας, ο Τρίερ πλάθει ένα σύμπαν κινηματογραφικά, παρότι όχι σεναριακά, γοητευτικό.

Λευκοί ιππότες   ★★✰✰✰

(Les Chevaliers Blancs, Βέλγιο, Γαλλία, 2015, 112’)

  • σκηνοθεσία: Ζοακίμ Λαφός
  • ηθοποιοί: Βενσάν Λεντόν, Λουίζ Μπουργουέν, Ρεντά Κατέμπ, Βαλερί Ντονζελί

Μετά το αριστουργηματικό «Πέρα από τη λογική», ο Λαφός καταπιάνεται με μια πραγματική ιστορία που συντάραξε τη γαλλική επικαιρότητα, δίνοντας ερεθίσματα για κουβέντα, μην καταφέρνοντας ωστόσο να συγκροτήσει με δύναμη το υλικό του.

Η μη κυβερνητική οργάνωση Move for Kids εγκαθίσταται σε μια χώρα της Αφρικής προσποιούμενη ότι φιλοξενεί ορφανά παιδιά για να τα στεγάσει και να τα εκπαιδεύσει, ενώ στην πραγματικότητα τα προορίζει για υιοθεσίες στον δυτικό κόσμο.

Υπέροχος σκηνοθέτης, ο Λαφός καταφέρνει και εδώ να δημιουργήσει κλίμα και φόρτιση από τις εικόνες του. Ωστόσο, εκπληκτικοί ηθοποιοί, σαν τον Βενσάν Λεντόν, μένουν αναξιοποίητοι, οι ήρωες επιπλέουν στην επιφάνεια χωρίς προσωπικότητα, χωρίς στοιχεία που να τους κάνουν ενδιαφέροντες και, παρότι το ζήτημα των παράνομων υιοθεσιών είναι επίκαιρο και φλέγον, ο Λαφός το χειρίζεται τόσο ανώδυνα που σχεδόν ξεχνά να πυροδοτήσει διλήμματα και συγκρούσεις.

Friend Request  ★★✰✰✰

(Γερμανία, 2016, 92’)

  • σκηνοθεσία: Σάιμον Βερχόφεν
  • ηθοποιοί: Αλίσια Ντέμπναμ Κερ, Μπριτ Μόργκαν, Κόνορ Πάολο, Γουίλιαμ Μόουζλι

Αυτό είναι που λέμε η κατάρα του facebook! Η Λόρα είναι μια δημοφιλής φοιτήτρια και μοιράζεται όσα συμβαίνουν με τους φίλους της στο καθοριστικό μέσο κοινωνικής δικτύωσης.

Οταν θα αποδεχθεί βιαστικά ένα αίτημα φιλίας από μια μοναχική κοπέλα στην τάξη της, τη Μαρίνα, θα θέσει σε κίνηση μια τρομακτική κατάρα που θα απειλήσει τη ζωή της ίδιας και των φίλων της. Το γερμανικό σινεμά συνδέει το facebook με τον τρόμο σ’ ένα αμερικανικού τύπου θρίλερ.

SMAC   ★★✰✰✰

(Ελλάδα, 2015, 110’)

  • σκηνοθεσία: Ηλίας Δημητρίου
  • ηθοποιοί: Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη, Γιάννης Κοκκιασμένος, Σταυρούλα Κοντοπούλου

Δύο χρόνια μετά το «Fish & Chips» που μας κέρδισε με τη σκηνοθετική ενέργεια και τον κοινωνικό λόγο του, ο Ηλίας Δημητρίου επιστρέφει μ’ ένα ανθρώπινο δράμα και πάλι με πολιτικές προεκτάσεις.

Η Ελένη είναι μια πετυχημένη και δυναμική γυναίκα που νιώθει να χάνει την ισορροπία της όταν μαθαίνει ότι πάσχει από καρκίνο. Η σχέση της με έναν άστεγο άντρα θα της προσφέρει τις αφορμές που χρειάζεται για να δώσει στη ζωή της απρόσμενη κατεύθυνση.

Ο ανταγωνισμός του ανθρώπου με τη μοίρα αλλά, κυρίως, η αναζήτηση της ανθρωπιάς σε μια πόλη, την Αθήνα, που μοιάζει να την έχασε στο σύννεφο της κρίσης, είναι τα ζητήματα που απασχολούν αυτή τη φορά τον Δημητρίου, ο οποίος, ωστόσο, από την επιθυμία του να δηλώσει τις σκέψεις του, χάνει την αίσθηση του πηγαίου και του αυθόρμητου που χαρακτήριζε την πρώτη του ταινία.

Η Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη τιμήθηκε φέτος με το Βραβείο Α’ Γυναικείου Ρόλου της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Ο προφήτης    ★½✰✰✰✰

(Ελλάδα, 2013, 100’)

  • σκηνοθεσία: Δημήτρης Πούλος
  • ηθοποιοί: Μενάλαος Χαζαράκης, Στίβεν Τζ. Κρίστοφερ, Γιώργος Χρανιώτης, Δήμητρα Κούζα, Γιώργος Παπαστυλιανός, Νέιθαν Τόμας

Σ’ ένα εμπόλεμο άχρονο σύμπαν χωρίς γεωγραφική ταυτότητα, ένας στρατιώτης που αναζητά τον πατέρα του φτάνει σ’ ένα μοναστήρι για να ανακαλύψει ότι κατοικείται από πασιφιστές αντιρρησίες συνείδησης που ίσως γνωρίζουν στοιχεία για την αποστολή του και για τον ίδιο.

Φιλόδοξο σκηνοθετικό ντεμπούτο του Δημήτρη Πούλου, το οποίο ωστόσο προδίδεται όχι μόνο από τον χαμηλό προϋπολογισμό του (σε μια επιλογή που θα απαιτούσε μεγαλύτερο budget για να γίνει πειστική), αλλά, κυρίως, από μια έντονη σοβαροφάνεια που δεν αφήνει τους ήρωες και την ιστορία του να αναπνεύσουν κινηματογραφικά.

Ακόμα στις αίθουσες:

«Ψεύτης Ηλιος 3 – Το οχυρό» (2011, Ρωσία, 157’). Ολοκληρώνεται η τριλογία του Νικίτα Μιχάλκοφ, με τον Σεργκέι Κότοφ να παρασύρεται από τη δίνη του Β’ Παγκόσμιου, σε μια Σοβιετική Ενωση που απειλείται ταυτόχρονα από τον ναζισμό και από τον Στάλιν.

ΣΙΝΕΜΑ
Η ακτιβίστρια Ντολόρες Φόνζι και οι επικίνδυνες πτήσεις του Τομ Κρουζ
Σεναριογράφος του Πάμπλο Τρουέμπα, σκηνοθέτης του «Φοιτητή» το 2011 και του «La Cordillera» φέτος, ο Αργεντίνος Σαντιάγο Μίτρε, με το βραβευμένο στο Φεστιβάλ Κανών πριν από δύο χρόνια «Παουλίνα», απέδειξε ότι...
Η ακτιβίστρια Ντολόρες Φόνζι και οι επικίνδυνες πτήσεις του Τομ Κρουζ
ΣΙΝΕΜΑ
Ενας Αργεντίνος νομπελίστας, η Σκάρλετ Τζοχάνσον και η Δαλιδά
Βραβείο ανδρικής ερμηνείας στη Βενετία και βραβείο κοινού στη Θεσσαλονίκη, για τον «επιφανή πολίτη», μια ταινία που παγιδεύει, με ένα σενάριο-κόσμημα και κυνικό χιούμορ, την αιώνια πάλη τέχνης και ζωής που...
Ενας Αργεντίνος νομπελίστας, η Σκάρλετ Τζοχάνσον και η Δαλιδά
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Τζάρμους υμνεί το δώρο της ζωής
Είναι εύκολο να είσαι φλύαρος, δύσκολο να είσαι περιεκτικός. Και στην τέχνη είναι πρόκληση να φτάσεις στην απλότητα, τεμπελιά να τη «γεμίσεις με τόση ομορφιά». Ο Τζιμ Τζάρμους έχει κερδίσει αυτήν την πρόκληση...
Ο Τζάρμους υμνεί το δώρο της ζωής
ΣΙΝΕΜΑ
O Γιώργος Ζώης τολμά και κατακτά τη μεγάλη οθόνη
Με το «Interruption», την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βενετίας, ο δημιουργός καταφέρνει να παρασύρει και να εγκλωβίσει τον θεατή σε μια εντυπωσιακή παράσταση. Στις αίθουσες...
O Γιώργος Ζώης τολμά και κατακτά τη μεγάλη οθόνη
ΣΙΝΕΜΑ
Δύσκολο να 'σαι μόνος, δύσκολο και ν' αγαπάς
Ο πολυαναμενόμενος «Αστακός» του Γιώργου Λάνθιμου είναι η καλύτερη ταινία του, εκείνη που τον εξελίσσει ως δημιουργό. Σε τραβά μέσα της, προσιτή, φιλόξενη και τρυφερή. Και ο Κόλιν Φάρελ βρήκε σαφέστατα τον...
Δύσκολο να 'σαι μόνος, δύσκολο και ν' αγαπάς
ΣΙΝΕΜΑ
«Δεν δέχομαι τις καλλιτεχνικές ταινίες που απορρίπτουν τη Rihanna»
Η σκηνοθέτις της ταινίας «Τα κορίτσια» μάς εξηγεί πώς βυθίστηκε στον φωτεινό, σκληρό και συναρπαστικό κόσμο των παρισινών προαστίων, εκεί όπου οι τέσσερις μαύρες ηρωίδες της διεκδικούν την ελευθερία και...
«Δεν δέχομαι τις καλλιτεχνικές ταινίες που απορρίπτουν τη Rihanna»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας