• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    18°C 15.3°C / 20.1°C
    1 BF
    86%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 13.6°C / 16.9°C
    3 BF
    80%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 14.0°C / 18.4°C
    1 BF
    78%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 14.7°C
    1 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.9°C / 10.9°C
    0 BF
    87%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 13.5°C / 16.4°C
    1 BF
    88%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.2°C / 12.8°C
    2 BF
    87%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 16.6°C
    2 BF
    87%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.8°C / 18.1°C
    3 BF
    94%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    2 BF
    81%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.1°C / 20.2°C
    1 BF
    76%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 16.2°C / 16.2°C
    2 BF
    72%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    1 BF
    76%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 11.5°C / 12.9°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 11.5°C / 15.6°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    19°C 12.8°C / 19.3°C
    2 BF
    78%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    17°C 15.5°C / 19.9°C
    0 BF
    94%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 13.8°C / 17.6°C
    1 BF
    86%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 13.7°C / 17.0°C
    2 BF
    78%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    2 BF
    87%

«Suntan» του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου

Η απατηλή λάμψη της ελευθερίας

  • A-
  • A+

Κάτω από τον εκτυφλωτικό καλοκαιρινό ήλιο στην Αντίπαρο, ο Αργύρης Παπαδημητρόπουλος δημιουργεί μια ταινία για την πίκρα της μέσης ηλικίας, με έναν εξαιρετικό Μάκη Παπαδημητρίου σε έναν πολυδιάστατο, απαιτητικό δραματικό ρόλο

Suntan   ★★★½✰✰

(Ελλάδα, 2016, 104΄)

  • σκηνοθεσία: Αργύρης Παπαδημητρόπουλος
  • ηθοποιοί: Μάκης Παπαδημητρίου, Ελλη Τρίγκου, Μιλού Φαν Χρούσεν, Ντίμι Χαρτ, Χαρά Κότσαλη, Μάρκους Κόλεν

Στη θάλασσα μπορείς να κολυμπήσεις κατακτητικά, μπορείς και να πάθεις κράμπα. Στον ήλιο μπορείς να μαυρίσεις, μπορείς και να καείς. Ο 40χρονος «γιατρούλης» Κωστής ανήκει στη δεύτερη κατηγορία, προχωρά στη ζωή του διστακτικά, καταπιεσμένα, κάτω από παχύ στρώμα αντηλιακού.

Φτάνει στο νέο του πόστο στην Αντίπαρο χειμώνα, εναρμονίζεται με τη μαζεμένη ζωή των λίγων κατοίκων, αλλά όταν έρχεται το καλοκαίρι, μαζί με τις εκατοντάδες τουριστών, ο δικός του πυρετός ανεβαίνει. Γνωρίζει την Αννα και την παρέα της, εικοσάχρονα αγόρια και κορίτσια, πανέμορφα, θεόγυμνα, ελεύθερα, που βουτούν αχόρταγα στο ελληνικό καλοκαίρι. Ο Κωστής ερωτεύεται την Αννα παράφορα και, για λίγο, ο δυστυχής, πιστεύει ότι βρήκε κάπου ν’ ανήκει.

Μια πενταετία μετά το «Wasted Youth» και το βίαιο χάσιμο της νιότης, ο Αργύρης Παπαδημητρόπουλος (σε σενάριο που υπογράφει μαζί με τον Σύλλα Τζουμέρκα του «A Blast») κάνει μια ταινία για την πίκρα της μέσης ηλικίας που είναι ήδη χαμένη, αναξιοποίητη.

Ο ήρωάς του, ο Κωστής, δεν περνά κρίση ηλικίας: ήταν ανέκαθεν ο παράταιρος, ποτέ δημοφιλής και τώρα, μέσα στον επαναλαμβανόμενο παραμορφωτικό καθρέφτη της ηδονιστικής παράκρουσης που συμπυκνώνουμε στις λέξεις «καλοκαίρι στο νησί», βλέπει το δικό του πρόσωπο ως ελκυστικό και αγκιστρώνεται απ’ αυτό.

Σε μια ταινία που δεν έχει ίχνος μιζέριας, ακόμα και στις θλιμμένες στιγμές της, που κυλά γενναιόδωρα από τη μοναξιά στην παρέα, στη συναισθηματική ασυδοσία και στην παρακμή, χωρίς ηθικούς φραγμούς αλλά ούτε ηθικές κρίσεις, ο Παπαδημητρόπουλος, με όπλο και τον Χρήστο Καραμάνη στη φωτογραφία, παγιδεύει όπως τόσο καλά ξέρει να κάνει την αίσθηση της ανεμελιάς, της απλότητας, της απόλαυσης, του πρωτογενούς πόνου που προκύπτει απ’ αυτήν. Και μέσα στα ηλιόλουστα πλάνα του, σημειώνει τις ακριβείς λεπτομέρειες στο πρόσωπο της σημερινής ελληνικής νοοτροπίας.

Σ’ έναν πολυδιάστατο, εξαιρετικά γραμμένο, απαιτητικό δραματικό ρόλο, ο Μάκης Παπαδημητρίου δίνει μια ερμηνεία αριστοτεχνική, θαρραλέα, αφοσιωμένη και άξια για κάθε διάκριση σε κάθε τόπο. Απέναντί του, η Ελλη Τρίγκου φορά όλη την καλοκαιρινή λάμψη της ελευθερίας.

Κι αν το φινάλε του φιλμ παραξενεύει με την επιλογή του, σα να ταιριάζει σ’ έναν ήρωα και μια ζοφερή κοσμοθεωρία που δεν έχουν προκύψει από την ταινία που έχει προηγηθεί, τίποτα δε σκοτεινιάζει την παθιασμένη βόλτα της ταινίας, στην πληθωρικότητα και στην ανεπάρκεια, στην επιθυμία και στη στέρηση, στην καυτή άμμο και το παγωμένο νερό, στην ταύτιση του ακραίου με το οικείο.

Μ’ ένα απίθανο soundtrack που έχει υπάρξει ήδη εκείνο των καλοκαιριών μας, με ειλικρινή γνώση που ποτέ δεν επιδεικνύει, με ευαισθησία, χιούμορ, πίκρα κι ομορφιά που ξεχειλίζει, το «Suntan» απευθύνεται στον καθένα, παρασύρει, ξεμυαλίζει και καθηλώνει, ακριβώς όπως η νιότη ή το ελληνικό καλοκαίρι.

Στην αγκαλιά του φιδιού    ★★★✰✰

(El Abrazo de la Serpiente, Κολομβία, 2015, 120’)

  • σκηνοθεσία: Σίρο Γκέρα
  • ηθοποιοί: Νίλμπιο Τόρες, Γιαν Μπιζοβέ, Αντόνιο Μπολιβάρ, Μπριόν Ντέιβις

Ενα σπάνιο λουλούδι, το ουκρούνα, που γιατρεύει όλες τις ασθένειες και κάθε ανθρώπινη δυστυχία, είναι ο συνδετικός κρίκος δυο ιστοριών που εκτυλίσσονται στον Αμαζόνιο στην αυγή του προηγούμενου αιώνα. Με διαφορά λίγες δεκαετίες, δύο επιστήμονες ζητούν τη βοήθεια του ίδιου σαμάνου, ο ένας για να σωθεί, ο άλλος με πιο αμφίβολα κίνητρα. Σ’ αυτή τη σύγκρουση του δυτικού επεκτατικού πολιτισμού με την παραδοσιακή, φυσιολατρική κοσμοθεωρία, νικητής βγαίνει μόνο το σινεμά, μια και ο Κολομβιανός Σίρο Γκέρα στήνει ένα ασπρόμαυρο σύμπαν που αποτελεί μια σπάνια κινηματογραφική εμπειρία, υποψήφια φέτος για Οσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας.

Το σενάριο γύρω απ’ το οποίο ο Γκέρα αγκιστρώνει τις εικόνες του είναι, συγκριτικά, απλοϊκό και προφανές: μια κυνική προσέγγιση του σύγχρονου κόσμου, ένα ακραίο «κατηγορώ» στην αποστολική εκκλησία, στον επεκτατισμό, στον πόλεμο, στην ανθρώπινη φιλοδοξία. Ωστόσο ο Γκέρα τολμά να σκηνοθετήσει ένα ποιητικό, υπαρξιακό ταξίδι που μπορεί να πάει τον καθένα όπου εκείνος θέλει και χρειάζεται, με πλάνα απίθανης ομορφιάς, ασπρόμαυρες εικόνες της φύσης γεμάτες εσωτερικά χρώματα και μια εικαστική σοφία που χαϊδεύει τα μάτια κι εντυπώνεται στη μνήμη.

10 Cloverfield Lane    ★★★✰✰

(ΗΠΑ, 2016, 103΄)

  • σκηνοθεσία: Νταν Τράκτενμπεργκ
  • ηθοποιοί: Τζον Γκούντμαν, Μέρι Ελίζαμπεθ Γουίνστεντ, Τζον Γκάλαγκερ Τζ.

Ο Τζέι Τζέι Εϊμπραμς, που δοξάστηκε φέτος με την αναβίωση του «Star Wars», έγινε διάσημος το 2008 μ’ ένα «μικρό» θρίλερ που γρήγορα απέκτησε ορδές φανατικών θαυμαστών, το «Cloverfield». Ο Εϊμπραμς είναι παραγωγός σ’ αυτό εδώ το κινηματογραφικό ξαδερφάκι εκείνης της ταινίας, εξίσου έξυπνα στιλιζαρισμένο και γεμάτο απολαυστικό σασπένς.

Μια κοπέλα, έπειτα από αυτοκινητιστικό δυστύχημα, βρίσκει καταφύγιο σ’ ένα κελάρι, κρατούμενη από δύο άντρες που θέλουν να την πείσουν ότι ο έξω κόσμος έχει καταστραφεί. Εκείνη προσπαθεί να διαφύγει, χωρίς να είναι βέβαιη ότι οι φύλακές της δεν της λένε την αλήθεια. Αγωνία επιπέδου «Misery», ο Τζον Γκούντμαν σε μια εκπληκτικά ευέλικτη κι επιβλητική ερμηνεία, ένα αχαλίνωτο, απογοητευτικό τελευταίο μέρος, αλλά μια ταινία ψυχολογικού τρόμου που προσφέρει αλλεπάλληλες ανατριχίλες με έξυπνο και ευπρόσδεκτα χειριστικό τρόπο.

Η κιβωτός των ανθρώπων    ★★½✰✰✰

(Francofonia, Γαλλία, Γερμανία, Ολλανδία, 2015, 87΄)

  • σκηνοθεσία: Αλεξάντρ Σοκούροφ
  • ηθοποιοί: Λουί-Ντο ντε Λενκεσέν, Μπενζαμέν Ουτσεράτ, Βενσάν Νεμέτ, Γιοχάνα Κόρταλς Αλτες

Ο σύγχρονος εκπρόσωπος της αυθεντικής κομμουνιστικής ιντελιγκέντσιας, ο Αλεξάντρ Σοκούροφ της «Ρώσικης Κιβωτού» και του «Φάουστ», κλείνει πίσω του τις πόρτες του Ερμιτάζ, της μεγάλης ρωσικής τσαρικής Ιστορίας και ανοίγει αυτές του Λούβρου, σ’ ένα μουσειακό, μεταφορικά αλλά και κυριολεκτικά, σχόλιο στην κατάρρευση της Ευρώπης.

Η ταινία του είναι ένα ψηφιδωτό, αποτελούμενο από υπέροχα κινηματογραφικά ντοκουμέντα από την εποχή της γερμανικής κατοχής στο Παρίσι, τότε που οι ναζί θέλησαν να επικρατήσουν στην Ιστορία κλέβοντας κομμάτια της (όχι πολύ διαφορετικά, μας λέει ο Σοκούροφ, απ’ ό,τι χρόνια νωρίτερα έκαναν οι ίδιοι οι Γάλλοι)˙ κομμάτια μυθοπλασίας που απεικονίζουν τη σύγκρουση και συνεργασία του Γερμανού επιτρόπου και του διευθυντή του Λούβρου επί κυβέρνησης Βισύ˙ σκηνές όπου η Μαριάν, η ενσάρκωση της γαλλικής δημοκρατίας και ο Ναπολέων περιπλανώνται σαν φαντάσματα στους διαδρόμους του Λούβρου˙ τη στοχαστική, συχνά πομπώδη, αφήγηση του ίδιου του Σοκούροφ πάνω από το κολάζ του˙ κι ενός καραβιού που κινδυνεύει να χαθεί στην ανταριασμένη θάλασσα, ως άλλη σημερινή Ευρώπη.

Ο Σοκούροφ είναι ένας λόγιος και εστέτ σκηνοθέτης και η ταινία του φέρει τη γοητεία της γνώσης και της κρυστάλλινης άποψης. Ταυτόχρονα, είναι τόσο διδακτική και με τέτοια σιγουριά αυθεντίας, ακόμα και υπεροψίας, που καταλήγει να μοιάζει περισσότερο μ’ ένα εξαιρετικό βίντεο που θα δεις στον προθάλαμο ενός μουσείου, προτού προχωρήσεις μόνος σου στα ουσιαστικά εκθέματα.

Το μάθημα   ★★½✰✰✰

(Urok, Βουλγαρία, Ελλάδα, 2015, 111΄)

  • σκηνοθεσία: Κριστίνα Γκρόζεβα, Πέταρ Βαλτσάνοφ
  • ηθοποιοί: Μαργκίτα Γκόσεβα, Ιβάν Μπάρνεφ, Ιβάνκα Μπρατόεβα, Στεφάν Ντενολγιούμποφ

Ελληνοβουλγαρική παραγωγή, το «Μάθημα» ήταν η μια από τις μεγαλύτερες εκπλήξεις της φετινής φεστιβαλικής χρονιάς, ταινία πρωτοεμφανιζόμενων σκηνοθετών, πολυβραβευμένη και φιναλίστ για το βραβείο Lux. Στο ύφος του αισθητικά απογυμνωμένου θρίλερ και με αξιοθαύμαστη σεναριακή κλιμάκωση, η ταινία παρακολουθεί μια δασκάλα, τη Νάντε, την οποία ο σύγχρονος, δύστοκος τρόπος ζωής ωθεί να υπερβεί τους ηθικούς φραγμούς της.

Ποιος διδάσκει, ποιος κάνει δίδαγμα και ποιος διδάσκεται σε μια κοινωνία όπου η κανονικότητα είναι πολυτέλεια; Προσπαθώντας να δείξει στην τάξη της τη διάκριση ανάμεσα στο σωστό και το λάθος, η Νάντε παγιδεύεται ολέθρια στα ίδια της τα βήματα.

Μια διαφορετική ματιά στο πώς η απειλή της ανεργίας, της ανέχειας, μπορεί να ισοπεδώσει την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, στην ίδια θεματική αλλά πολύ μακριά από το σινεμά των Νταρντέν, το «Μάθημα» είναι μια δυνατή, εγκεφαλική ταινία κοινωνικού τρόμου, παρότι η εξέλιξη της πλοκής μοιάζει να τεντώνεται υπερβολικά, έτσι ώστε να ταιριάξει με το κεντρικό της μήνυμα.

Εντι ο Αετός

(Eddie the Eagle, Βρετανία, ΗΠΑ, Γερμανία, 2016, 105΄)

  • σκηνοθεσία: Ντέξτερ Φλέτσερ
  • ηθοποιοί: Τάρον Ετζερτον, Χιου Τζάκμαν, Κρίστοφερ Γουόκεν

Η πραγματική ιστορία του Μάικλ Εντουαρντς, του πρώτου αθλητή που εκπροσώπησε τη Βρετανία στο άλμα με σκι το 1988, ο οποίος είχε περιορισμένες ικανότητες και χείριστες επιδόσεις, όμως κέρδισε την αγάπη του κόσμου για τη θετική του προσωπικότητα και την επιμονή του. Ενεση αισιοδοξίας με φωτεινό καστ.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
Nomadland, εικονική πραγματικότητα και μια παράξενη παγκοσμιότητα
Διαδικτυακά λόγω των συνθηκών της πανδημίας πραγματοποιήθηκαν οι Χρυσές Σφαίρες που ανέδειξαν μεγάλη νικήτρια την Κλόι Ζάο για την ταινία της «Nomadland».
Nomadland, εικονική πραγματικότητα και μια παράξενη παγκοσμιότητα
ΣΙΝΕΜΑ
Η επιτυχία του «Joker», ο θρίαμβος των «Παράσιτων»
Οσκαρ 2020 - Οι υποψηφιότητες: Με 11 υποψηφιότητες η ταινία του Τοντ Φίλιπς ηγείται της κούρσας, ενώ η ξενόγλωσση του Μπονγκ Τζουν-χο διεκδικεί Οσκαρ σε 6 κατηγορίες, δείχνοντας τη διεθνή κατεύθυνση των...
Η επιτυχία του «Joker», ο θρίαμβος των «Παράσιτων»
ΣΙΝΕΜΑ
Μέντες, Ταραντίνο οι μεγάλοι νικητές, Σκορσέζε ο μεγάλος χαμένος
Χρυσές Σφαίρες 2020: Ο μεγάλος κινηματογραφικός νικητής της βραδιάς ήταν το «1917» του Σαμ Μέντες ● Οι εκκλήσεις για βοήθεια στην Αυστραλία είχαν τον πρώτο λόγο.
Μέντες, Ταραντίνο οι μεγάλοι νικητές, Σκορσέζε ο μεγάλος χαμένος
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Φρέντι Μέρκιουρι νίκησε τη Lady Gaga
Χλιαρά βραβεία σε μια χλιαρή τελετή, με το «Bohemian Rhapsody» να παίρνει το βραβείο Καλύτερης Ταινίας-Δράμα, αφήνοντας την απογοήτευση στο φαβορί «A Star Is Born», που από τις 5 υποψηφιότητες κέρδισε μόνο...
Ο Φρέντι Μέρκιουρι νίκησε τη Lady Gaga
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Αβορίγινας φυγάς
Οταν η άφατη βία, η εξοργιστική αδικία μεταφέρονται στο σινεμά με τρόπο ήσυχο, σιωπηλό, εικαστικά λυρικό, σπάνε κόκαλα και συνειδήσεις: μια τέτοια περίπτωση είναι η ταινία του Αυστραλού Γουόρικ Θόρντον που...
Ο Αβορίγινας φυγάς

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας