Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ανάμεσα στο καθήκον και την ανθρωπιά

Krigen, Δανία, 2015, σκηνοθεσία: Τομπίας Λίντχολμ

Ανάμεσα στο καθήκον και την ανθρωπιά

  • A-
  • A+

Η δανέζικη «Απόφαση», που ήταν υποψήφια για ξενόγλωσσο Οσκαρ, είναι ένα ενδιαφέρον ψυχογράφημα μιας χώρας αβέβαιης για την αποστολή στρατευμάτων της στο Αφγανιστάν.

Η απόφαση   ★★½✰✰✰

(Krigen, Δανία, 2015, 115’)

  • σκηνοθεσία: Τομπίας Λίντχολμ
  • ηθοποιοί: Πιλού Ασμπεκ, Τούβα Νοβότνι, Νταρ Σαλίμ, Ζόρεν Μάλινγκ

Δεν είναι παράξενο το ότι η νέα ταινία του σκηνοθέτη τού «Πειρατεία στον ωκεανό» βρέθηκε στην πεντάδα του Ξενόγλωσσου Οσκαρ: θα μπορούσε να είναι μια αμερικανική ταινία για τα διλήμματα και τις ενοχές της συμμετοχής της χώρας στον πόλεμο του Αφγανιστάν (η Δανία βρίσκεται εκεί από το 2001 ως μέλος της ειρηνευτικής δύναμης του ΝΑΤΟ), αν δεν ήταν τόσο διακριτική και στοχαστική.

Ο Κλάους είναι επικεφαλής μιας στρατιωτικής μονάδας στην επαρχία του Αφγανιστάν και έρχεται καθημερινά αντιμέτωπος όχι μόνο με τον κίνδυνο και τον τρόμο, αλλά και με την ηθική και ψυχική κατάπτωση των στρατιωτών του. Την ίδια ώρα στη Δανία, η γυναίκα του προσπαθεί μόνη της να μεγαλώσει τα τρία παιδιά τους.

Η κοντινή παρατήρηση στα ξεθωριασμένα χρώματα της άμμου, της βίαιης καθημερινότητας του Κλάους και των αντρών του έρχεται σε διαρκή αντιδιαστολή με τις παιδικές, οικογενειακές εντάσεις που βιώνει η Μαρία. Η ταινία αλλάζει τροπή όταν ο Κλάους αναγκάζεται να επιστρέψει στην Κοπεγχάγη κατηγορούμενος ότι από αμέλεια και βιασύνη ευθύνεται για τον θάνατο 11 αμάχων, ανάμεσά τους και μικρών παιδιών.

Η αριστοτεχνική ερμηνεία του Πιλού Ασμπεκ, που μ’ ένα βλέμμα συμπυκνώνει τον εσωτερικό διχασμό ανάμεσα στο καθήκον και τη στοιχειώδη ανθρωπιά, αλλά και ολόκληρου του καστ που γνωρίσαμε στην «Πειρατεία» και η επιλογή του Λίντχολμ να κινηθεί συγκρατημένα και πραγματιστικά, αποφεύγοντας κάθε ψυχολογική έκρηξη ή δραματική υπερβολή, συνθέτουν ένα ενδιαφέρον ψυχογράφημα μιας χώρας αβέβαιης για την ορθότητα της αποστολής της.

Ωστόσο, συνυφασμένα με το ίδιο της το αντικείμενο, η ταινία δεν αποφεύγει μικρές διακριτικές ψηφίδες διδακτισμού και συναισθηματικού εκβιασμού.

Πέρα από τα βουνά   ★★½✰✰✰

(Shan he gu ren, Κίνα, Γαλλία, Ιαπωνία, 2015, 124’)

  • σκηνοθεσία: Ζία Ζάνγκε
  • ηθοποιοί: Ζάο Τάο, Ζανκ Γι, Λιανγκ Γιν Ντονγκ, Ντονγκ Ζιγιάν, Σίλβια Τσανγκ, Χαν Σανμίνγκ

Την ταυτότητα της Κίνας, μιας χώρας που αλλάζει προς άγνωστη κατεύθυνση, χαρτογραφεί ο Ζία Ζάνγκε σ’ αυτό το ιδιότυπο δράμα που συνδυάζει τον σοσιαλιστικό ρεαλισμό με τη φουτουριστική ποπ, την κωμωδία με την πολιτική μελαγχολία.

Η ταινία παρακολουθεί τη ζωή τής Τάο (και της Κίνας) σε τρεις περιόδους: τη «ρετρό» του 1999, όταν η κοπέλα διαλέγει μεταξύ δύο παιδικών φίλων αντί του ανθρακωρύχου Λιανγκζί τον πλουσιότερο Ζανγκ και αποκτά μαζί του έναν γιο, τον Ντόλαρ.

Τη «σύγχρονη» του 2014, όταν το ζευγάρι χωρίζει και ο Ντόλαρ μετοικεί στην Αυστραλία, σ’ ένα νέο κόσμο, με τον επιχειρηματία πατέρα του. Και στη «μελλοντική», του 2025, όταν ο 19χρονος Ντόλαρ δεν γνωρίζει καν πια κινέζικα και δεν έχει καμιά ανάμνηση της μητέρας του, έξω απ’ το όνομά της.

Με μια εικαστική έκρηξη χρωμάτων και στιλιζαρισμένων πλάνων ο Ζία Ζάνγκε προσπαθεί, σε μια φιλόδοξη κίνηση, να παρουσιάσει και να κριτικάρει την υπερβολικά γοργή εξέλιξη της Κίνας και της στροφής της προς τη Δύση, κόβοντας τους συνδέσμους με τη δική της κουλτούρα και παράδοση. Μόνο που ο τρόπος του για να κάνει αυτήν την κινηματογραφική δήλωση είναι τόσο επιτηδευμένος και φορτωμένος, που καταλήγει με μια ταινία σχηματική και φλύαρη.

Μια ανάσα   ★★✰✰✰

(Ein Atem, Γερμανία, 2015, 97’)

  • σκηνοθεσία: Κρίστιαν Τσούμπερτ
  • ηθοποιοί: Γιόρντις Τρίμπελ, Χαρά Μάτα Γιαννάτου, Μπέντζαμιν Σάντλερ, Αποστόλης Τότσικας, Ακύλλας Καραζήσης, Πηνελόπη Σεργουνιώτη, Μαίρη Νάνου

Κοινωνικό θρίλερ εντατικού ρυθμού αλλά και πολιτικής αφέλειας. Θύμα της οικονομικής κρίσης, η νέα και όμορφη Ελληνίδα Ελενα μεταναστεύει στη Φρανκφούρτη.

Είναι έγκυος, χρειάζεται χρήματα και πιάνει δουλειά ως νταντά στη μικρή κόρη της Γερμανίδας Τέσα. Σε μια κακιά στιγμή (ή μήπως όχι;) η Ελενα χάνει το παιδί τής Τέσα (ή το απαγάγει;), αποποιείται των ευθυνών της και επιστρέφει στην Αθήνα.

Η Τέσα την ακολουθεί αναζητώντας εκδίκηση, αλλά στη χώρα μας βλέπει τα δεινά που η Γερμανία έχει προκαλέσει στον ελληνικό λαό και η συνειδησιακή οργή της μαλακώνει.

Προσέγγιση της ελληνογερμανικής έντασης με λαϊκίστικες ενοχές, μια ταινία που διατηρεί κάποιο ενδιαφέρον μόνο λόγω του γεμάτου σασπένς ρυθμού της και της ελληνογερμανικής συνεργασίας στην παραγωγή και το καστ.

Η κυρία και το φορτηγάκι   ★★½✰✰✰

(The Lady in the Van, Μεγ. Βρετανία, 2015, 104’)

  • σκηνοθεσία: Νίκολας Χάιτνερ
  • ηθοποιοί: Μάγκι Σμιθ, Αλεξ Τζένινγκς, Ντόμινικ Κούπερ, Τζιμ Μπρόντμπεντ

Μπροστά στο σπίτι του θεατρικού συγγραφέα Αλαν Μπένετ («The History Boys», «The Madness of King George») πάρκαρε το φορτηγάκι της μια άστεγη υπερήλικη κυρία. Το έβαψε κατακίτρινο και έζησε εκεί για τα επόμενα 15 χρόνια.

Η ιστορία είναι πραγματική και ώθησε τον Μπένετ να τη μεταφέρει πρώτα στο θέατρο (1999) και στο ραδιόφωνο (2009) και τώρα στο σινεμά – και τις τρεις φορές με τη Μάγκι Σμιθ στον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Η Μάγκι Σμιθ είναι απλώς απολαυστική, με χαρακτηριστική άνεση και μπρίο, ωστόσο, παρά τον τίτλο της, η ταινία επικεντρώνεται πολύ περισσότερο στον συγγραφέα Αλαν Μπένετ και στο πώς η παρουσία της διαμορφώνει τη δική του κοσμοθεωρία μ’ έναν τρόπο μάλλον ναρκισσιστικό, κατά στιγμές γραφικό και συγκαταβατικό.

Kung Fu Panda 3   ★★½✰✰✰

(ΗΠΑ, 2016, 95’)

  • σκηνοθεσία: Αλεσάντρο Καρλόνι, Τζένιφερ Για

με τις φωνές των: Τζακ Μπλακ, Αντζελίνα Τζολί, Ντάστιν Χόφμαν, Τζέι Κέι Σίμονς, Τζάκι Τσαν, Λούσι Λιου, Σεθ Ρόγκεν, Μπράιαν Κράνστον / στα ελληνικά: Χρήστος Θάνος, Εμμανουήλ Γιούργος, Υρώ Λούπη, Νέστωρας Κοψιδάς, Λεωνίδας Κακούρης

Ο πατέρας του ολοστρόγγυλου Πο επανεμφανίζεται έπειτα από χρόνια και ταξιδεύει μαζί με τον γιο του σ’ έναν παράδεισο των χαρούμενων πάντα.

Οταν όμως ο υπερφυσικός Κάι επεκτείνεται στην Κίνα νικώντας όλους τους πολεμιστές κουνγκ φου, ο Πο αποφασίζει να εκπαιδεύσει τους τεμπέληδες συντρόφους του σε πρωταθλητές κουνγκ φου και ν’ αναμετρηθεί με τον Κάι. Αλλο που δεν ήθελε.

Μπορεί να μη βρίθει πρωτότυπων ιδεών, όμως η τρίτη κινηματογραφική συνάντηση με το πιο διασκεδαστικό πάντα όλων των εποχών, γεμάτη εικαστικές αναφορές στον κινεζικό πολιτισμό, από την παραδοσιακή καλλιγραφία μέχρι τα animation του Studio Ghibly, είναι θεαματική και πληθωρική, χωρίς να γίνεται τετριμμένη και διατηρώντας την αδρεναλίνη της δράσης και της κωμωδίας ψηλά.

Μπορεί τα μηνύματά της να είναι ελαφρώς διδακτικά, η αξία της οικογένειας κάθε μορφής αλλά και η πίστη στον εαυτό μας, όμως τα παιδιά θα τα απορροφήσουν με κέφι και οι ενήλικες δεν θα δυσανασχετήσουν στιγμή.

Περηφάνια και προκατάληψη και ζόμπι    ★★½✰✰✰

(Pride and Prejudice and Zombies, 2016, ΗΠΑ, 108’)

  • σκηνοθεσία: Μπαρ Στιρς
  • ηθοποιοί: Λίλι Τζέιμς, Λένα Χίντι, Ματ Σμιθ, Ντάγκλας Μπουθ, Τζακ Χιούστον, Τσαρλς Ντανς, Σαμ Ράιλι, Ντόλι Γουέλς

Οι πέντε αδελφές Μπένετ στην Αγγλία του 19ου αιώνα πρέπει να φροντίσουν να έχουν καλούς τρόπους, γοητευτικό χαμόγελο, κομψή στάση, να βρουν κατάλληλους συζύγους για ν’ αποκατασταθούν και ταυτόχρονα ν’ αντιμετωπίσουν τον ολοένα αυξανόμενο πληθυσμό νεκροζώντανων που πλήττει την περιοχή τους.

Μεταφορά στην οθόνη του κωμικού σπλάτερ μυθιστορήματος του Σεθ Γκρέιαμ Σμιθ που διασκευάζει Τζέιν Οστεν στο πιο αιμοβόρο. Διασκεδαστική και θεαματική, η ταινία εξαντλεί γρήγορα το εύρημά της και παραμένει πιο ενδιαφέρουσα για τον τίτλο και την κεντρική σύλληψή της.

Η μεγάλη διάσωση

(The Finest Hours, Η.Π.Α., 2015, 117’)

  • σκηνοθεσία: Κρεγκ Γκιλέσπι
  • ηθοποιοί: Κρις Πάιν, Μπεν Φόστερ, Ερικ Μπάνα

Θαλασσινή περιπέτεια, βασισμένη στο ομότιτλο βιβλίο του Κέισι Σέρμαν και στα πραγματικά περιστατικά μιας τρομερής ναυτικής τραγωδίας που συνέβη στον Ατλαντικό Ωκεανό. Για την ταινία δεν έγινε δημοσιογραφική προβολή, οπότε δοκιμάστε την φορώντας μπρατσάκια.

 

ΣΙΝΕΜΑ
Τα 10 πράγματα που δεν θα ξεχάσουμε από την Berlinale
Η Μέριλ Στριπ χρωμάτισε ολόκληρο το Φεστιβάλ με τον αέρα, την προσωπικότητα και τα λόγια της. Δεν έδωσε καμία συνέντευξη, έδωσε όμως ένα απολαυστικό masterclass στους 300 νέους ηθοποιούς, σκηνοθέτες και...
Τα 10 πράγματα που δεν θα ξεχάσουμε από την Berlinale
ΣΙΝΕΜΑ
O Γιώργος Ζώης τολμά και κατακτά τη μεγάλη οθόνη
Με το «Interruption», την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βενετίας, ο δημιουργός καταφέρνει να παρασύρει και να εγκλωβίσει τον θεατή σε μια εντυπωσιακή παράσταση. Στις αίθουσες...
O Γιώργος Ζώης τολμά και κατακτά τη μεγάλη οθόνη
ΣΙΝΕΜΑ
Σαρωτικός χωρισμός Τζοχάνσον - Ντράιβερ και το κύκνειο άσμα της Ανιές Βαρντά
Το συγκινητικότερο στοιχείο στη νέα ταινία του Νόα Μπόμπακ είναι ο τίτλος της. Αυτή είναι μια ιστορία χωρισμού, διαζυγίου, αλλά κάθε τέτοια είναι η ιστορία μιας σχέσης, πριν διαλυθεί, πριν γίνει ταινία: είναι...
Σαρωτικός χωρισμός Τζοχάνσον - Ντράιβερ και το κύκνειο άσμα της Ανιές Βαρντά
ΣΙΝΕΜΑ
Το τολμηρό αριστούργημα του Μάρτιν Σκορσέζε
Ο «Ιρλανδός» έχει τη γοητεία του σκοτεινού σύμπαντος του Σκορσέζε, αλλά το πηγαίνει ένα βήμα παρακάτω, χωρίς να δώσει στον θεατή του επιλογή. Γι’ αυτήν του την ταινία, που μοιάζει με επίλογο του έπους που...
Το τολμηρό αριστούργημα του Μάρτιν Σκορσέζε
ΣΙΝΕΜΑ
Ενας σύγχρονος Ουγκό στο παρισινό γκέτο
Πρώτη ταινία μυθοπλασίας του ντοκιμαντερίστα Λατζ Λι, οι «Αθλιοι» είναι μια σύγχρονη θεώρηση της σχέσης της εξουσίας με τους «πληβείους», μια υπενθύμιση των σκονισμένων ιδεών της ελευθερίας και της ισότητας,...
Ενας σύγχρονος Ουγκό στο παρισινό γκέτο
ΣΙΝΕΜΑ
«Ο Κεν Λόουτς ήταν ο ήρωάς μου»
Ντέμπι Χάνιγουντ: Πώς η 47χρονη εκπαιδευτικός ξαφνικά έγινε η πρωταγωνίστρια στη νέα ταινία «Δυστυχώς, απουσιάζατε», του σπουδαίου Βρετανού σκηνοθέτη
«Ο Κεν Λόουτς ήταν ο ήρωάς μου»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας