Αθήνα, 26°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
26°C
26.8° 24.7°
3 BF
30%
Θεσσαλονίκη
Αίθριος καιρός
25°C
25.6° 24.3°
3 BF
48%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
26°C
27.0° 26.0°
1 BF
59%
Ιωάννινα
Ελαφρές νεφώσεις
23°C
22.9° 22.9°
2 BF
60%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
24°C
23.9° 23.9°
2 BF
57%
Βέροια
Σποραδικές νεφώσεις
23°C
23.0° 23.0°
2 BF
57%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
21.4° 21.4°
1 BF
40%
Αγρίνιο
Αραιές νεφώσεις
25°C
24.8° 24.8°
1 BF
62%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
23°C
22.8° 22.2°
5 BF
60%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
24°C
23.9° 23.8°
4 BF
46%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
24°C
24.4° 24.4°
6 BF
38%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
24°C
23.7° 23.7°
1 BF
60%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
26°C
27.0° 25.9°
2 BF
83%
Λάρισα
Σποραδικές νεφώσεις
24°C
24.3° 24.3°
2 BF
51%
Λαμία
Αίθριος καιρός
24°C
23.9° 23.9°
2 BF
54%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
25°C
25.8° 25.4°
4 BF
62%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
25°C
25.0° 25.0°
2 BF
21%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
25°C
24.9° 22.3°
2 BF
53%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
24°C
23.6° 23.6°
2 BF
66%
Καστοριά
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
19.7° 19.7°
1 BF
58%
ΜΕΝΟΥ
Κυριακή, 22 Ιουνίου, 2025
nolan
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Από την «Οδύσσεια» του Κρίστοφερ Νόλαν και δίπλα το δημοσίευμα στο περιοδικό Variety
ΕΚΚΟΜΕΔ (σύμπραξη ΕΚΚΟΜΕ και ΕΚΚ)

Τεράστια χρέη και εν οίκω και εν δήμω

Ο ιταλικός Τύπος αλλά και το έγκυρο αμερικανικό περιοδικό Variety αφιερώνουν εκτενή ρεπορτάζ στα, ύψους άνω των 100 εκατ. ευρώ, «χρωστούμενα» του φορέα, μεταξύ άλλων, στις θριαμβολογικά διαφημισμένες στα ελληνικά ΜΜΕ «Οδύσσεια» του Κρίστοφερ Νόλαν και «Μαρία» του Πάμπλο Λαραΐν

Η παροιμία «Ο κόσμος το ’χει τούμπανο κι εμείς κρυφό καμάρι» ταιριάζει τρομακτικά στην παρούσα κατάσταση: ήδη ο ιταλικός Τύπος αλλά και το έγκυρο αμερικανικό περιοδικό Variety αφιερώνουν εκτενή ρεπορτάζ στα υπέρογκα χρέη του νέου φορέα ΕΚΚΟΜΕΔ (σύμπραξη ΕΚΚΟΜΕ και ΕΚΚ), για τον οποίο έχουμε γράψει ξανά και ξανά τους προβληματισμούς του χώρου όσον αφορά την αναποτελεσματικότητά του. Πράγματι, όσο κι αν ο διευθύνων σύμβουλος του θεσμού (και ο άνθρωπος που τον οραματίστηκε και τον οργάνωσε) Λεωνίδας Χριστόπουλος καθησύχαζε κάθε φορά τους επαγγελματίες του χώρου και τους δημοσιογράφους, αυτή τη φορά δεν κατάφερε να συγκαλύψει την αλήθεια: ένας μόλις χρόνος έχει περάσει από την υλοποίηση του «οράματος» της κυβέρνησης και του κ. Χριστόπουλου για το σινεμά και την κινηματογραφική/οπτικοακουστική παραγωγή της χώρας, με τη δημιουργία του Creative Greece (ΕΚΚΟΜΕΔ) και ήδη το ανεξόφλητο υπόλοιπο πληρωμών ξεπερνά τα 100 εκατομμύρια ευρώ (112 εκατ. δολάρια), με δεκάδες εγχώριες και διεθνείς παραγωγές να εξακολουθούν να περιμένουν τις επιστροφές χρημάτων.

Ηδη ο ΕΚΚΟΜΕ είχε χρέη και η συγκεκριμένη «σύμπραξη» έγινε και γι’ αυτό τον λόγο. Πλέον, όμως, έπειτα από ένα διάστημα σχεδόν 10 μηνών, όπου η πλατφόρμα του cash rebate παρέμεινε κλειστή, προκειμένου να αποπληρωθούν τα άνωθι συσσωρευμένα χρέη και να εξεταστούν τα εκατοντάδες αιτήματα υπαγωγών που εκκρεμούσαν, η προπαραγωγή ελληνικών και διεθνών συμπαραγωγών έχει μειωθεί στο ελάχιστο. Ταυτόχρονα, το όλο κλίμα της αυξανόμενης αβεβαιότητας οδηγεί πολλούς ξένους παραγωγούς να διστάζουν να πραγματοποιήσουν γυρίσματα στη χώρα.

Φυσικά, σαν ο ΣΥΡΙΖΑ και συγκεκριμένα ο Λευτέρης Κρέτσος, ως υφυπουργός τότε, ξεκίνησαν το εν λόγω πρόγραμμα, είχε μεγάλη επιτυχία, η οποία φάνηκε πολύ νωρίς (εν τω μεταξύ η κυβέρνηση άλλαξε και την «επιτυχία» του χρεώθηκε η Ν.Δ.): η Ελλάδα άρχισε να προσελκύει όλο και μεγαλύτερες παραγωγές διεθνούς κύρους και υψηλού προφίλ, όπως η θριαμβολογικά διαφημισμένη στα ελληνικά ΜΜΕ «Οδύσσεια» του Κρίστοφερ Νόλαν (με πρωταγωνιστές τους Ματ Ντέιμον, Τομ Χόλαντ και Ζεντάγια Νόλαν), η βιβλική σειρά «House of David» της Amazon και το «The Return» του Ουμπέρτο Παζολίνι με τους Ζιλιέτ Μπινός και Ρέιφ Φάινς (που τους τίμησε και το πρόσφατο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης). Κι ακόμα, το «Μαρία» του Πάμπλο Λαραΐν, με την Αντζελίνα Τζολί στον ρόλο της Μαρίας Κάλλας, ταινία για την οποία το Variety παρατηρεί ειρωνικά: «Πέρυσι, στο Φεστιβάλ Βενετίας, οι Ελληνες αξιωματούχοι γιόρτασαν με τυμπανοκρουσίες την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας (σ.σ. θυμόμαστε τις φωτογραφίες που ποστάριζε ο κ. Χριστόπουλος από το –πληρωμένο από το Δημόσιο– ταξίδι του). Ωστόσο, αυτή την εβδομάδα οι παραγωγοί της ταινίας απηύθυναν επιστολή στο υπουργείο Οικονομικών και στο ΕΚΚΟΜΕΔ, απαιτώντας απαντήσεις για απλήρωτες επιστροφές κόστους ύψους περίπου 350.000 ευρώ (392.000 δολ.) από τα γυρίσματα του φθινοπώρου του 2023. Από τις τέσσερις χώρες που φιλοξένησαν την παραγωγή, η Ελλάδα είναι η μόνη που δεν έχει καταβάλει ακόμη τις επιστροφές».

Αλλά και όσον αφορά την «Οδύσσεια», η παραγωγή έκανε τρεις βδομάδες γυρίσματα στην Ελλάδα, πριν μεταφερθεί στη γειτονική Σικελία. «Υπάρχουν πελάτες με δάνεια και οι τράπεζες απαιτούν αποπληρωμή» λέει ο Κώστας Κεφάλας στο Variety. Πρόκειται για τον επικεφαλής παραγωγής της Faliro House, που ανέλαβε την εκτέλεση της παραγωγής της ταινίας του Νόλαν στην Ελλάδα. «Οι ξένοι παραγωγοί αρχίζουν να δυσπιστούν. Ολο και περισσότερες ερωτήσεις γεννιούνται» συνέχισε. Οσο για τον Γιώργο Καρνάβα της Heretic, συμπαραγωγό εταιρεία στο «The Birthday Party» με τον Γουίλεμ Νταφόε, είπε: «Ξέραμε ότι θα είναι περίπλοκο, αλλά τα πράγματα χειροτερεύουν συνεχώς. Χρειάζονται χρόνια για να χτίσεις εμπιστοσύνη και μπορεί να τη χάσεις μέσα σε λίγες εβδομάδες. Τώρα πληρώνουμε την κακοδιαχείριση της μετάβασης από τη διοίκηση και τα υπουργεία».

Οταν γίνεται τόσο ξεκάθαρα λόγος για «κακοδιαχείριση της μετάβασης από τη διοίκηση και τα υπουργεία», την ίδια στιγμή που το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου υπολειτουργεί (εξαιτίας της ίδιας «μετάβασης») και κινηματογράφοι κλείνουν (εξαιτίας της ίδιας κυβέρνησης), ποιος μπορεί να πει πως το ελληνικό κράτος νοιάζεται τόσο για την εγχώρια όσο και για τις ξένες παραγωγές στη χώρα; Ο κ. Χριστόπουλος, πάντως, απάντησε πως ο οργανισμός θα ξεκινήσει ξανά τις πληρωμές στις αρχές Ιουνίου, προσθέτοντας ότι «το μεγαλύτερο μέρος των καθυστερούμενων θα έχει εξυπηρετηθεί μέχρι το τέλος του έτους».

Παρ’ όλα αυτά, τα λάθη της κυβέρνησης συνεχίζονται: Αφού δεν τηρήθηκε η προθεσμία επανεκκίνησης της πλατφόρμας του cash rebate, ψηφίστηκε μέτρο που επιτρέπει στους παραγωγούς να διεκδικήσουν δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν τέλη του 2024 και αρχές του 2025. Αυτό επέτρεψε στις παραγωγές «The Odyssey» και «Sacrifice» του Ρομέν Γαβρά (με πρωταγωνιστές τους Κρις Εβανς, Ανια Τέιλορ-Τζόι και Σάλμα Χάγεκ) να διεκδικήσουν αναδρομικά εκατομμύρια ευρώ σε κόστη παραγωγής και προπαραγωγής. «Οταν το λάθος είναι της διοίκησης, πρέπει να υποστηρίζουμε όσο περισσότερο μπορούμε όσους μας εμπιστεύτηκαν», είπε ο κ. Χριστόπουλος για όλα τα παραπάνω, μιλώντας από τις Κάνες, που προφανώς πήγε με έξοδα του Δημοσίου για να φανεί ακόμα μια φορά καθησυχαστικός.

Πάντως, Ελληνες παραγωγοί, ηθοποιοί, σκηνοθέτες και επαγγελματίες του χώρου, ως άτομα και όχι ως σωματείο έχουν συνυπογράψει επιστολή στην οποία αναφέρουν πως «ενώ εδώ και καιρό γίνονται συστηματικές προσπάθειες τόσο από τις/τους παραγωγούς, όσο και από τις/τους σκηνοθέτριες/τες για να βελτιωθούν οι συνθήκες χρηματοδότησης, δυστυχώς τα αποτελέσματα είναι πολύ δυσανάλογα των προσπαθειών και το άμεσο μέλλον προβλέπεται εξαιρετικά δυσοίωνο για όλες τις ελληνικές και διεθνείς κινηματογραφικές παραγωγές». Γι’ αυτό και τονίζουν πως «είναι η στιγμή για μια συντονισμένη κίνηση που θα περιλαμβάνει όλες και όλους τις/τους εργαζόμενες/ους στον οπτικοακουστικό τομέα, και για αυτό αναλάβαμε την πρωτοβουλία ενημέρωσης και πρότασης δράσεων». Το Σάββατο 24/5, στις 13.00, θα μιλήσουν για το θέμα στον κινηματογράφο «Αστορ». Ανάμεσα στις 89 υπογραφές που έχουν προσώρας, βλέπουμε αυτές των Γιώργου Αρβανίτη, Βασίλη Κεκάτου, Κάτιας Γκουλιώτη, Σοφίας Εξάρχου, Στέλλας Θεοδωράκη, Ελίνας Ψύκου, Αγγελου Κοβότσου, Μαρίας Λούκα, Κωστή Μαραβέγια, Αγγελικής Παπούλια, Χρήστου Πασσαλή, Γιώργου Πυρπασόπουλου, Σύλλα Τζουμέρκα, Αγγελου Φρατζή, Λευτέρη Χαρίτου κ.ά.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Τεράστια χρέη και εν οίκω και εν δήμω

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας