Αθήνα, 7°C
Αθήνα
Αραιές νεφώσεις
7°C
9.0° 6.2°
4 BF
75%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
8°C
9.5° 6.9°
3 BF
64%
Πάτρα
Ελαφρές νεφώσεις
12°C
12.6° 11.6°
4 BF
48%
Ιωάννινα
Αίθριος καιρός
11°C
10.9° 10.9°
1 BF
32%
Αλεξανδρούπολη
Αραιές νεφώσεις
4°C
4.1° 3.9°
4 BF
52%
Βέροια
Σποραδικές νεφώσεις
7°C
9.0° 6.2°
0 BF
68%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
5°C
5.4° 3.4°
0 BF
42%
Αγρίνιο
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
12.5° 12.5°
2 BF
41%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
10°C
11.5° 9.4°
5 BF
74%
Μυτιλήνη
Σποραδικές νεφώσεις
7°C
7.1° 4.6°
4 BF
62%
Ερμούπολη
Αραιές νεφώσεις
9°C
9.4° 7.7°
6 BF
66%
Σκόπελος
Αραιές νεφώσεις
5°C
4.6° 4.6°
5 BF
60%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
12.9° 9.2°
3 BF
44%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
8°C
9.6° 7.9°
2 BF
56%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
7°C
8.3° 5.6°
1 BF
72%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
13.8° 12.8°
2 BF
40%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
7°C
8.2° 7.2°
5 BF
64%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
6°C
6.3° 6.0°
4 BF
49%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
7°C
7.8° 7.0°
2 BF
78%
Καστοριά
Σποραδικές νεφώσεις
6°C
5.7° 5.7°
0 BF
63%
ΜΕΝΟΥ
Κυριακή, 09 Φεβρουαρίου, 2025
giorgos zois
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Γιώργος Ζώης

«Να γινόμαστε όσο πιο δυσάρεστοι γίνεται απέναντι στις ολοκληρωτικές απόψεις»

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μάς μιλάει για τη νέα βραβευμένη ταινία του «Αρκάντια», ένα μεταφυσικό κολάζ ιστοριών απώλειας αγαπημένων, η οποία προβάλλεται στις κινηματογραφικές αίθουσες, και μας εξηγεί τους λόγους της αποχώρησής του από το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας.

Ενα μεταφυσικό θρίλερ για τους αγαπημένους που αφήνουμε να χαθούν προτού χαθούν στ’ αλήθεια. Για τις ανομολόγητες σκέψεις που ανεπαίσθητα υφαίνουν την απόσταση μεταξύ τους. Το «Αρκάντια» του Γιώργου Ζώη ακολουθεί τον Γιάννη (Βαγγέλη Μουρίκη) και την Κατερίνα (Αγγελική Παπούλια) που καταφτάνουν σοκαρισμένοι να αναγνωρίσουν τον άνθρωπό τους ύστερα από ένα θανατηφόρο τροχαίο σε μια παραθαλάσσια πόλη για να έρθουν αντιμέτωποι με αναπάντεχες αποκαλύψεις και να συναντήσουν μια απροσδιόριστη συντροφιά. Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από την Πέμπτη, ενώ έχει ήδη διαγράψει αξιόλογη φεστιβαλική πορεία διακρίσεων. Μετά την παγκόσμια πρεμιέρα της στο περσινό 74ο Φεστιβάλ Βερολίνου, στο τμήμα Encounters, τιμήθηκε με το Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Επίσημο Διαγωνιστικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ του Σαράγεβο. Στο Φεστιβάλ του Χονγκ Κονγκ ο Βαγγέλης Μουρίκης τιμήθηκε με το βραβείο Α’ ανδρικού ρόλου, η μουσική της διακρίθηκε με το βραβείο «Golden rose» Καλύτερης Μουσικής στο Φεστιβάλ Βουλγαρικού Κινηματογράφου και το βραβείο «Vasil Gendovich» για τον Καλύτερο Συνθέτη σε μεγάλου μήκους ταινία για το 2024. Την επιτυχημένη πορεία της συμπληρώνει η διπλή βράβευσή της στο 65ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (Βραβείο Διεθνούς Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου - F.I.PRES.CI, του Διεθνούς Διαγωνιστικού και Βραβείο του Ιδρύματος J.F. Costopoulou).

● Τι σημαίνει «Αρκάντια»; ρωτήσαμε τον σκηνοθέτη, έναν από τους σημαντικότερους της γενιάς του, ο οποίος υπογράφει και το σενάριο στην ελληνοβουλγαρική συμπαραγωγή μαζί με την Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη.

Είναι το όνομα ενός καφέ μπαρ στην ταινία, όπου συναντιούνται διάφοροι παράξενοι συνοδοιπόροι της ζωής το βράδυ, με μια τρυφερότητα και αλληλεγγύη μεταξύ τους, όπου ο ένας βοηθάει τον άλλο να ανακτήσουν μνήμες του παρελθόντος. Βασικά είναι, σε greeklish, η Αρκαδία του μύθου, ενός τόπου ειδυλλιακού και ονειρικού όπου τα πνεύματα και οι άνθρωποι συνυπάρχουν. Πέρα όμως από τα φιλοσοφικά, είναι και η ιστορία ενός ζευγαριού, που νομίζω ότι όλα τα ζευγάρια μπορούν να συνδεθούν με αυτήν...

● Με ποιον τρόπο;

Στην ουσία είναι η ιστορία των βλεμμάτων δύο ανθρώπων που δεν κοιτάζονται στα μάτια στην πραγματική ζωή, να μιλήσουν ειλικρινά ο ένας με τον άλλον. Και είναι τόσο ισχυρή η ανάγκη τους να μιλήσουν, που ίσως γίνει σε κάποια άλλη διάσταση.

Βαγγέλης Μουρίκης

● Σαν ένα μεταφυσικό θρίλερ για την αγάπη και την απώλεια και τη χαμένη ευκαιρία να εξηγηθούμε, ας πούμε;

Ακριβώς. Να κοιτάξουν ο ένας τον άλλο στα μάτια, δύο άνθρωποι που αγαπιούνται, και να μιλήσουν ειλικρινά για το τι συμβαίνει. Κι αυτό δεν γίνεται για χίλιους δυο λόγους. Με αυτό ασχολείται η ταινία: είναι ένα κολάζ ιστοριών απώλειας αγαπημένων. Κινείται γύρω από την αγάπη, υπάρχει και μία ιστορία μίσους, επειδή δεν είναι μόνο η αγάπη που κρατάει τους ανθρώπους δεμένους, είναι και άλλες εμμονές, όπως η ζήλια για παράδειγμα. Οταν πραγματικά αγαπάς κάποιον πολύ, αν για κάποια στιγμή απουσιάσει κουβαλάς μαζί σου το φάντασμά του, μπορεί να ξυπνάς και να κοιμάσαι με αυτό...

● Πεθαίνουν οι αγαπημένοι μας ή ζουν στη μνήμη μας;

Πιστεύω, όπως έλεγε και ο Ρολάν Μπαρτ, ότι και τα αγάλματα πεθαίνουν. Δεν έχουμε ανατρέψει τη διαδικασία γήρανσης και φθοράς μέχρι στιγμής. Εμείς θεωρούμε ότι στοιχειωνόμαστε από ανθρώπους που φύγανε, αλλά η ταινία θέτει το ερώτημα μήπως στοιχειώνουμε κι εμείς αυτούς; Εμείς που αδυνατούμε να προχωρήσουμε μήπως τους σέρνουμε κάπως πίσω μας και δεν τους αφήνουμε να φύγουν; Κι ενώ σκεφτόμουν ότι όλα περιστρέφονται γύρω από τον πόνο μας, μου λέει ένας φίλος μου: «Αυτόν που πέθανε τον ρώτησες; τι γίνεται με αυτόν;». Η ταινία έχει και αυτή την αντίστροφη έννοια, ότι κάπως οι ζωντανοί στοιχειώνουν τα πνεύματα όταν έχουν εκκρεμότητες μαζί τους και δεν τους αφήνουμε να φύγουν. Και κανείς δεν ξέρει ποιος υποφέρει πιο πολύ, ο ζωντανός που κουβαλάει ένα φάντασμα πίσω του και δεν μπορεί να αναπνεύσει ή το φάντασμα που σέρνεται από τον ζωντανό και δεν μπορεί να ησυχάσει...

● Κάπως κουβαλάμε αυτούς που αγαπάμε;

Μπορεί να μη θέλουν να κουβαληθούν, να θέλουν να σε δουν να προχωράς. Ας μιλήσουμε μόνο για τους ζωντανούς: όταν δύο άνθρωποι χωρίζουν, μπορεί να περάσουν και χρόνια για να καταφέρεις να ξεκόψεις από αυτή τη σχέση. Και κάποιος να προχωράει και κάποιος να μένει πίσω, και αυτός που προχωράει σκέφτεται «αχ θέλω κι αυτός να προχωρήσει». Δεν είναι μόνο ο θάνατος· μπορεί να είναι και η απώλεια ενός έρωτα που γεννά ένα φάντασμα, που μπορεί να γεννήσει την ανάγκη «άφησέ με να σε αφήσω»...

● Πώς βλέπεις τις εξελίξεις στον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο μετά τον «γάμο» του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου με τον φορέα Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας;

Tηρώ στάση αναμονής για να δω στην πράξη τι θα γίνει. Πάντα ένιωθα ότι πρέπει να αυξάνονται οι χρηματοδοτήσεις, να μην είναι μέτριες, αν υπάρχει χρηματοδότηση ας είναι γενναία και ας είναι λιγότερα τα πρότζεκτ, ώστε να γίνεται κάτι με τους καλύτερους όρους. Δεν είναι βέβαια μόνο θέμα μπάτζετ οι καλές ταινίες, είναι θέμα έμπνευσης, τόλμης, βλέμματος και μη αυτολογοκρισίας, όπως όλα στην τέχνη, αλλά χρειάζονται μια γενναία χρηματοδότηση για να γίνουν.

Αγγελική Παπούλια

● Ποιες είναι οι σκέψεις σας για το Φεστιβάλ Δράμας ως παραιτηθέντος επικεφαλής του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος;

Πέρσι η νέα δημοτική αρχή έκοψε τα κουπόνια σίτισης των σκηνοθετών ενώ είχαν εξασφαλιστεί μεγαλύτερες χρηματοδοτήσεις από την προηγούμενη χρονιά, κάτι που θεωρώ απαράδεκτη ενέργεια γιατί, πέρα από το οικονομικό θέμα, κόπηκε η κοινωνικοποίηση, η όσμωση που γίνεται όταν μαζεύονται και συζητάνε για τις ταινίες οι συντελεστές τους. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής μάς ενημέρωσε και για τις άλλες παρεμβολές στο πρόγραμμα του φεστιβάλ, οπότε για μένα πλέον ήταν μονόδρομος αξιακά και ηθικά ότι δεν μπορώ να συνεχίσω. Το βασικό όμως πρόβλημα είναι το θεσμικό πλαίσιο: δεν γίνεται επειδή αλλάζει ένας δήμαρχος να αλλάζει ο διευθυντής του φεστιβάλ, δεν γίνεται να διορίζει ο νέος δήμαρχος στην Αθήνα, για παράδειγμα, τον καλλιτεχνικό διευθυντή στις Νύχτες Πρεμιέρας ή στο Φεστιβάλ Αθηνών. Χαίρομαι για αυτά τα τέσσερα χρόνια, πιστεύω ότι όντως άλλαξε το φεστιβάλ, δημιουργήθηκαν νέα τμήματα, ήρθε νέος κόσμος και από το εξωτερικό, ανανεώθηκαν τα πράγματα, έγινε πολλή δουλειά, αλλά είναι ένας κύκλος που έκλεισε.

● Ημέρες ενθρόνισης του πλανητάρχη. Ποιες σκέψεις κάνετε;

Θεωρώ την τέχνη, από την ποίηση ώς το σινεμά, ως μια μορφή αντίστασης σε όλες τις ολοκληρωτικές απόψεις, στην εξουσία. Εύχομαι να γινόμαστε όσο γίνεται πιο δυσάρεστοι απέναντί τους, να αντιστεκόμαστε όσο μπορούμε, γιατί αυτό που έχουμε δει σε άλλες ιστορικές περιόδους είναι ότι με αυτές τις απόψεις οδηγούμαστε σε πολέμους. Το νέο άλμα αυτής της διακυβέρνησης είναι ότι, ενώ κανονικά θα έπρεπε να απαγορεύεται, οι δισεκατομμυριούχοι επιχειρηματίες κατέχουν πλέον υπουργικές θέσεις. Οπως θα έπρεπε να απαγορεύεται να κερδίζουν κάποιοι στο χρηματιστήριο από την οικονομική κατάρρευση μιας χώρας και να υπάρχει ένα πλαφόν στον πλούτο, όπως και στα νοίκια, όπως και στην τιμή του ηλεκτρισμού, νερού, φαγητού. Δεν γίνεται να κερδοσκοπείς πάνω σε θέματα διαβίωσης και, ακόμη χειρότερα, να πρέπει πια να είσαι προνομιούχος ή να έχεις περιουσία για να μπορέσεις να πας θέατρο, διακοπές, σε ένα καλό εστιατόριο, να μένεις σε ένα ευρύχωρο σπίτι. Νομίζω ξαναπάμε δυστυχώς από τη διαβίωση στην επιβίωση και έτσι εθνικιστικά και ακροδεξιά αφηγήματα κυριαρχούν ξανά.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
«Να γινόμαστε όσο πιο δυσάρεστοι γίνεται απέναντι στις ολοκληρωτικές απόψεις»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας