Δεν ήταν μία ακόμη πυρκαγιά, ούτε μία ακόμη καταστροφική πυρκαγιά. Η φωτιά που έκαιγε για μέρες το μεγαλύτερο μέρος του Λος Αντζελες ήταν μία από τις χειρότερες καταστροφές εν γένει στις ΗΠΑ τις τελευταίες δεκαετίες. Ολοσχερής καταστροφή οικημάτων εκατοντάδων ανθρώπων (μεταξύ αυτών και διάσημων σταρ), άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους, πράσινες εκτάσεις στρεμμάτων κάηκαν, το ίδιο και ζώα και φυσικά όλο αυτό επηρέασε τόσο την οπτική των ανθρώπων (σ.σ. είναι τουλάχιστον τραγική ειρωνεία το ότι όλοι κάνουν λόγο για την κλιματική αλλαγή εξαιτίας της ανθρώπινης παρέμβασης τη στιγμή που ο νέος πρόεδρός τους δεν τη δέχεται καν!), όσο και τη βιομηχανία του θεάματος.
Οπως έχουμε ήδη γράψει, ιστορικά κινηματογραφικά κτίρια παραλίγο να γίνουν παρανάλωμα του πυρός (μεταξύ αυτών και το Dolby Theatre όπου γίνεται η απονομή των βραβείων Οσκαρ) και κινηματογραφικές εκδηλώσεις ακυρώθηκαν. Η αξία του τελευταίου ως γεγονός προφανώς ωχριά μπροστά στη γενικευμένη εικόνα της καταστροφής, που θα πάρει δεκαετίες και πολλά εκατομμύρια δολάρια για να επανέλθει στην πρότερη κατάσταση, ωστόσο η Πόλη των Αγγέλων «αναπνέει» το σινεμά και δεν είναι τυχαίο πως δεν υπήρξε ούτε ένας άνθρωπος του χώρου από εκεί που να μίλησε δημόσια και να μην είπε πως «τίποτα πια δεν θα είναι το ίδιο»... Τα Οσκαρ; Θα είναι τα ίδια;
Πολλά από τα 10.000 μέλη της Ακαδημίας Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών που αποφασίζουν και για τις υποψηφιότητες και για τις τελικές βραβεύσεις μένουν στην περιοχή και αρκετοί έπαθαν ζημιές, έως που έχασαν τα σπίτια και τις περιουσίες τους. Οπότε φυσικά η τελετή θα επηρεαστεί. Ηδη οι υποψηφιότητες καθυστέρησαν: ενώ ήταν να ανακοινωθούν στις 17 Ιανουαρίου, τελικά ανακοινώθηκαν χθες. Το ίδιο συνέβη και με την προγραμματισμένη τελετή των βραβείων της Ενωσης Σκηνοθετών, που μαζί με τις Χρυσές Σφαίρες είναι οι προάγγελοι των Οσκαρ, η οποία τελικά αναμένεται για τις 8 Φεβρουαρίου. Αξίζει να σημειωθεί πως και για τα ίδια τα βραβεία της Ακαδημίας δεν ήταν λίγοι όσοι ζήτησαν να ακυρωθεί πλήρως η φετινή τελετή. Παρ’ όλα αυτά, αυτή θα πραγματοποιηθεί κανονικά, κλείνοντας τα 97 της χρόνια, στο Dolby Theatre, την Κυριακή 2 Μαρτίου 2025, με παρουσιαστή τον Αμερικανό κωμικό Κόναν Ο' Μπράιαν: «Η Αμερική το απαίτησε και τώρα συμβαίνει: το νέο Cheesy Chalupa Supreme του Taco Bell! Σε άλλες ειδήσεις, παρουσιάζω τα Οσκαρ» είπε ο βραβευμένος με Emmy τηλεοπτικός παρουσιαστής, σεναριογράφος (του «Saturday Night Live» και των «Simpsons»), παραγωγός και κωμικός σε σχετική ανάρτησή του στα κοινωνικά δίκτυα.
Οσο για τις υποψηφιότητες, δεν υπήρχαν εκπλήξεις: το ήδη πολυβραβευμένο φιλμ (Κάνες, Χρυσές Σφαίρες κ.ά.) «Emilia Pérez» έσπασε ρεκόρ με 13 υποψηφιότητες. Το φιλμ/μιούζικαλ είναι στα ισπανικά, ενώ ο Γάλλος σκηνοθέτης του, Ζακ Οντιάρ, μπορεί να προσθέσει στο βιογραφικό του πως πρόκειται για την πρώτη ταινία που δεν είναι αγγλόφωνη και διεκδικεί τόσα βραβεία στην ιστορία του θεσμού. Ακολουθούν το «Brutalist» του Μπρέιντι Κορμπέ και το επίσης μιούζικαλ «Wicked» του Τζον Μ. Τσου με 10 υποψηφιότητες. Με δύο λιγότερες είναι το παπικό δράμα του Γερμανού σκηνοθέτη Εντουαρντ Μπέργκερ «Κονκλάβιο» με πρωταγωνιστή τον Ρέιφ Φάινς και η βιογραφία του Μπομπ Ντίλαν (τα πρώιμα χρόνια του), «A Complete Unknown», του Τζέιμς Μάνγκολντ με τον Τιμοτέ Σαλαμέ στον κεντρικό ρόλο (σ.σ. ο Γάλλος ηθοποιός έχει μπει στο στόχαστρο των θεατών τελευταία, μαζί με τη σύντροφό του Κάιλι Τζένερ, καθώς με τις καταστροφικές πυρκαγιές κατηγόρησαν το ζευγάρι για υποκρισία στα δημόσια μηνύματα συμπαράστασης στους πληγέντες, αφού μολύνουν κάνοντας υπερχρήση του ιδιωτικού τους αεροσκάφους). Τέλος, το «Anora» του Σον Μπέικερ, που πήρε τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάνες, με ηρωίδα του μία σεξεργάτρια, έλαβε έξι υποψηφιότητες.
Δεν χρειάζεται καν να πούμε πως η ηχηρή επιστροφή της Ντέμι Μουρ στην, επιφανειακή κατά τα άλλα, ταινία «Substance» την έθεσε μία από τις υποψήφιες για Οσκαρ Α' Γυναικείου Ρόλου, ενώ στην κατηγορία Β' Γυναικείου έχουμε από την Αριάνα Γκράντε έως την Ιζαμπέλα Ροσελίνι! Για τους άντρες, ο Σεμπάστιαν Σταν έλαβε υποψηφιότητα Α' Ανδρικού για τον ρόλο του ως Ντόναλντ Τραμπ σε νεαρή ηλικία στην ταινία «Apprentice» (αναρωτιόμαστε αν η εκλογή Τραμπ θα επηρεάσει την κρίση της Ακαδημίας θετικά ή αρνητικά) και μαζί του συνυποψήφιοι είναι τα φαβορί Εϊντριεν Μπρόντι («The Brutalist») και Τιμοτέ Σαλαμέ («A Complete Unknown»). Αξίζει να γίνει ειδική μνεία στην κατηγορία «Διεθνής Ταινία» στην οποία είναι υποψήφια η «Emilia Pérez» παρ’ ότι είναι και για Καλύτερη Ταινία, αν και προσωπικά θεωρούμε ότι το δανέζικο φιλμ «Το κορίτσι με τη βελόνα», που βγαίνει τέλη Φεβρουαρίου στις ελληνικές αίθουσες, αξίζει το βραβείο - επίσης τραγική σύμπτωση: η ταινία περιγράφει την πραγματική ιστορία μια γυναίκας που μετά τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο γίνεται η «Φόνισσα» του δικού μας Παπαδιαμάντη, την ίδια στιγμή που η αντίστοιχη ελληνική ταινία ήταν η (μοναδική) υποψήφια και η ελληνική πρόταση για τα Οσκαρ.
Αναλυτικά οι λίστες των υποψηφιοτήτων
Καλύτερη ταινία
Anora
The Brutalist
A Complete Unknown
Conclave
Dune: Part Two
Emilia Pérez
I’m Still Here
Nickel Boys
The Substance
Wicked
Α' Ανδρικός ρόλος
Άντριεν Μπρόντι (The Brutalist)
Τίμοθι Σαλαμέ (A Complete Unknown)
Κόλμαν Ντομίνγκο (Sing sing)
Ρέιφ Φάινς (Conclave)
Σεμπάστιαν Σταν (The Apprentice)
Α' Γυναικείος Ρόλος
Σίνθια Ερίβο (Wicked)
Κάρλα Σοφία Γκασκόν (Emilia Perez)
Μάικι Μάντισον (Anora)
Ντέμι Μουρ (The Substance)
Φερνάντα Τόρες (I'm still here)
Β' Ανδρικός ρόλος
Κίραν Κάλκιν (A Real Pain)
Γιούρα Μπορίσοβ (Anora)
Γκάι Πιρς (The Brutalist)
Έντουαρντ Νόρτον (A Complete Unknown)
Τζέρεμι Στρονγκ (The Apprentice)
Β' Γυναικείος ρόλος
Μόνικα Μπαρμπάρο (A Complete Unknown)
Αριάνα Γκράντε (Wicked)
Φελίσιτι Τζόουνς (The Brutalist)
Ισαμπέλα Ροζελίνι (Conclave)
Ζόι Σαλντάνια (Emilia Perez)
Σκηνοθεσία
Σον Μπέικερ (Wicked)
Μπρέιντι Κορμπέ (The Brutalist)
Τζέιμς Μάνγκολντ (A Complete Unknown)
Ζακ Οντιάρ (Emilia Perez)
Κοραλί Φαρζά (The Substance)
Φωτογραφία
The Brutalist
Dune: Part 2
Emilia Perez
Maria
Nosferatu
Διεθνής ταινία
I’m Still Here
The Girl with the Needle
Emilia Pérez
The Seed of the Sacred Fig
Flow
Διασκευασμένο σενάριο
A Complete Unknown
Conclave
Emilia Perez
Nickel Boys
Sing Sing
Πρωτότυπο σενάριο
Anora
The Brutalist
A Real Pain
September 5
The Substance
Ταινία μικρού μήκους
Anuja
A Lien
I'm Not a Robot
The Last Ranger
The Man Who Could Not Remain Silent
Ταινία animation μικρού μήκους
Beautiful Men
In the Shadow of Cypress
Magic Candies
Wander to Wonder
Yuck!
Καλύτερο animation μεγάλου μήκους
Flow
Inside Out 2
Memoir of a Snail
Wallace & Gromit: Vengeance Most Fowl
The Wild Robot
Ντοκιμαντέρ μικρού μήκους
Death by Numbers
I Am Ready, Warden
Incident
Instruments of a Beating Heart
The Only Girl in the Orchestra
Ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους
Black Box Diaries
No Other Land
Porcelain War
Soundtrack to a Coup d’Etat
Sugarcane
Πρωτότυπο Τραγούδι
El Mal (Emilia Pérez)
Like A Bird (Sing Sing)
The Journey (The Six Triple Eight)
Mi Camino (Emilia Pérez)
Never Too Late (Elton John: Never Too Late)
Πρωτότυπη Μουσική
The Brutalist
Conclave
Emilia Pérez
Wicked
The Wild Robot
Μακιγιάζ και Κομμώσεις
A Different Man
Emilia Pérez
Nosferatu
The Substance
Wicked
Κοστούμια
A Complete Unknown (Arianne Phillips)
Conclave (Lisy Christl)
Gladiator II (Janty Yates and David Crossman)
Nosferatu (Linda Muir)
Wicked (Paul Tazewell)
Μοντάζ
Anora
The Brutalist
Conclave
Emilia Pérez
Wicked
Ήχος
A Complete Unknown
Dune: Part Two
Emilia Perez
Wicked
The Wild Robot
Σχεδιασμός Παραγωγής
The Brutalist
Conclave
Dune: Part Two
Nosferatu
Wicked
Οπτικά Εφέ
Alien: Romulus
Better Man
Dune: Part Two
Kingdom of the Planet of the Apes
Wicked
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας