Αθήνα, 10°C
Αθήνα
Αυξημένες νεφώσεις
10°C
10.7° 8.9°
1 BF
89%
Θεσσαλονίκη
Αραιές νεφώσεις
8°C
8.9° 7.0°
1 BF
82%
Πάτρα
Ασθενείς βροχοπτώσεις
10°C
10.5° 8.8°
3 BF
86%
Ιωάννινα
Βροχοπτώσεις μέτριας έντασης
7°C
6.9° 6.9°
1 BF
93%
Αλεξανδρούπολη
Αραιές νεφώσεις
8°C
7.9° 7.9°
0 BF
87%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
6°C
6.5° 6.5°
0 BF
82%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
1°C
1.4° 1.4°
1 BF
93%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
8°C
8.1° 8.1°
1 BF
98%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
11°C
10.8° 9.1°
3 BF
82%
Μυτιλήνη
Αραιές νεφώσεις
8°C
8.2° 7.9°
2 BF
76%
Ερμούπολη
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
11.4° 11.4°
2 BF
82%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
9°C
9.3° 9.3°
2 BF
82%
Κεφαλονιά
Ασθενείς βροχοπτώσεις
12°C
12.4° 12.4°
2 BF
81%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
5°C
4.9° 4.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
8°C
8.4° 6.7°
0 BF
84%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
6°C
5.8° 5.8°
1 BF
81%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
8°C
7.8° 7.7°
0 BF
93%
Καβάλα
Αυξημένες νεφώσεις
7°C
7.1° 7.1°
1 BF
76%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
6°C
6.4° 6.4°
1 BF
88%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
2°C
2.4° 2.4°
0 BF
96%
ΜΕΝΟΥ
Παρασκευή, 14 Φεβρουαρίου, 2025
Ταινίες
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ερωτες και διλήμματα στη σκιά ενός ανελεύθερου καθεστώτος

Τόσο «Το Αγαπημένο μου Γλυκό» των Μάριαμ Μογκαντάμ & Μπεχτάς Σανάεχα όσο και το «Τατάμι: Ο Αγώνας της Ζωής της» των Ζαρ Αμίρ-Εμπραχίμι & Γκι Νατίβ περιγράφουν διαφορετικές όψεις του ίδιου ασφυκτικού πλαισίου εντός του οποίου οφείλουν να κινούνται οι Ιρανοί πολίτες και δη οι γυναίκες

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Το Αγαπημένο μου Γλυκό
(Keyke mahboobe man, Ιραν, Γαλλία, Σουηδία, Γερμανία, 2024)
★★★☆☆

● Σκηνοθεσία: Μάριαμ Μογκαντάμ & Μπεχτάς Σανάεχα
● Ηθοποιοί: Λίλι Φαραντπούρ, Εσμάιλ Μεχράμπι

Εχοντας κερδίσει το Βραβείο Οικουμενικής Επιτροπής (FIPRESCI) στο Φεστιβάλ Βερολίνου το 2024, η ταινία των Μαριάμ Μογκαντάμ και Μπεχτάς Σανάεχα -στους οποίους απαγορεύτηκε από την ιρανική κυβέρνηση να ταξιδέψουν στο φεστιβάλ για να παρουσιάσουν την ταινία τους στο κοινό- αποτελεί ένα εξαιρετικό δείγμα γλυκόπικρης κομεντί, η οποία, παρά τον ανάλαφρο τόνο της, ενσωματώνει ένα κοινωνικοπολιτικό σχολιασμό για το Ιράν και το απολυταρχικό καθεστώς του.

Η ταινία αφηγείται την ιστορία της 70χρονης Μαχίν που ζει μόνη στην Τεχεράνη από τότε που έμεινε χήρα. Κοινωνικά απομονωμένη, ανακαλύπτει ξανά τον έρωτα στο πρόσωπο του Φαραμάρζ, ενός οδηγού ταξί. Το αναπάντεχο φλερτ τους θα εξελιχτεί σε ένα βράδυ που από κάθε άποψη θα μείνει αξέχαστο.

Με δύο εξαιρετικούς πρωταγωνιστές (Λίλι Φαραντπούρ και Εσμάιλ Μεχράμπι), που ενσαρκώνουν με μια αφοπλιστική ειλικρίνεια δύο ανθρώπους στη δύση της ζωής τους, που αναζητούν την αγάπη και τη συντροφικότητα, ένα σενάριο με λεπτό χιούμορ, γεμάτο πηγαίους, αυθεντικούς διαλόγους και μια σκηνοθεσία που ισορροπεί ανάμεσα στην απεικόνιση της πραγματικότητας αλλά και τη δημιουργία μιας ζεστής ατμόσφαιρας (λίγες αλλά πολύ στιβαρές σκηνές υπάρχουν για να μας υπενθυμίσουν ότι οι δυο πρωταγωνιστές ζουν σε ένα απολυταρχικό καθεστώς), οι Μογκαντάμ και Σανάεχα δημιουργούν ένα έργο που μιλάει για τις μικρές, καθημερινές στιγμές της ζωής, το πέρασμα του χρόνου και τη μοναξιά της τρίτης ηλικίας.

Η ταινία επικεντρώνεται στην ερωτική ιστορία, που όμως αποκτά βάθος και νόημα μέσα από το πολιτικό πλαίσιο στο οποίο εκτυλίσσεται. Αφηγηματικά όλα όσα συμβαίνουν είναι γνώριμα, ίσως και προβλέψιμα, αλλά υπενθυμίζεται στον θεατή ότι αυτή η ερωτική ιστορία που παρακολουθεί εκτυλίσσεται υπό τη σκιά ενός απολυταρχικού καθεστώς. Η Μαχίν είναι γυναίκα, απαγορεύεται να κυκλοφορεί χωρίς χιτζάμπ, απαγορεύεται να δέχεται άντρες στο σπίτι της, δεν έχει δικαίωμα στην ατομικότητά της. Το «πάντρεμα» της ερωτικής ιστορίας και της πολιτικής κριτικής δυναμώνουν την αφήγηση και της δίνουν μιας ξεχωριστή ώθηση που δυστυχώς καταρρέει στο τελευταίο μισάωρο. Ο τόνος αλλάζει ξαφνικά και τόσο απότομα, που η ανατροπή δείχνει βεβιασμένη, εκτός ρυθμού και δυστυχώς έρχεται πολύ αργά μέσα στην ταινία ώστε οι δυο σκηνοθέτες να την εκμεταλλευτούν και να την προσεγγίσουν διαφορετικά, μοιάζοντας απλώς ένα σεναριακό τρικ για να σοκάρει τον θεατή και τελικά οδηγώντας και την ταινία σε μια πεσιμιστική διατύπωση.

Παρά το βεβιασμένο φινάλε της, ωστόσο, η ταινία τολμά να αφηγηθεί μια ιστορία αγάπης που «ανθίζει» μέσα σε ένα απολυταρχικό καθεστώς, και μια ιστορία αγάπης κάτω από αυτές τις συνθήκες είναι πάντοτε σημαντική.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Τατάμι: Ο Αγώνας της Ζωής της
(Tatami, Γεωργία, ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, 2023)
★★★☆☆

● Σκηνοθεσία: Ζαρ Αμίρ-Εμπραχίμι & Γκι Νατίβ
● Ηθοποιοί: Αριέν Μαντί, Ζαρ Αμίρ-Εμπραχίμι, Τζέιμι Ρέι Νιούμαν

Ο Ισραηλινός σκηνοθέτης Γκι Νατίβ Ζαρ -του οποίου η ταινία «Skin» (2018) κέρδισε το Οσκαρ καλύτερης ταινίας μικρού μήκους-συνεργάζεται με την Ιρανή σκηνοθέτη και ηθοποιό Αμίρ-Εμπραχίμι, η οποία το 2022 απέσπασε το Βραβείο Καλύτερης Ερμηνείας στο Φεστιβάλ Κανών για τον ρόλο της στην ταινία «Holy Spider» (2022) και παραδίδουν μια ασπρόμαυρη ταινία που συνδυάζει την ένταση ενός αθλητικού θρίλερ με σοβαρά πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα.

Κατά τη διάρκεια του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Τζούντο, η Ιρανή αθλήτρια Λέιλα και η προπονήτριά της, Μαριάμ, λαμβάνουν ένα τελεσίγραφο από την κυβέρνηση που διατάσσει τη Λέιλα να προσποιηθεί έναν τραυματισμό και να χάσει. Με την ίδια και την οικογένειά της να κινδυνεύουν, η Λέιλα βρίσκεται αντιμέτωπη με ένα τεράστιο δίλημμα: να συμμορφωθεί με το καθεστώς, όπως επιμένει η προπονήτριά της, ή να συνεχίσει να αγωνίζεται.

Τοποθετώντας τη δράση σχεδόν εξ ολοκλήρου στον αγωνιστικό χώρο (τατάμι ονομάζεται το δάπεδο όπου αγωνίζονται οι αθλητές του τζούντο) και στις γύρω εγκαταστάσεις (αποδυτήρια, γραφεία), οι σκηνοθέτες δημιουργούν ένα κλειστοφοβικό περιβάλλον. Η ταινία αποτυπώνει εξαιρετικά την ψυχοσύνθεση της πρωταγωνίστριας. Διχασμένη ανάμεσα στην προσωπική της φιλοδοξία και τον φόβο για τους δικούς της ανθρώπους, τολμά να επαναστατήσει μέσα από τον αθλητισμό. Δίνει τους αγώνες της τόσο στο τατάμι όσο και έξω από αυτό, συγκρούεται με την εξουσία και αναζητά τη δική της ελευθερία. Η εντυπωσιακή ασπρόμαυρη φωτογραφία του Τοντ Μάρτιν, που κινηματογραφεί σε αναλογία κάδρου 1.33 (4:3), στενεύει το οπτικό πεδίο, ενώ η κάμερα ακολουθεί συνεχώς από κοντά τις δύο πρωταγωνίστριες, ενισχύοντας την αίσθηση της ασφυκτικής πίεσης. Τα περιβάλλοντα, όπως ο αγωνιστικός χώρος, φωτίζονται ελάχιστα, με το σκοτάδι να τα περιβάλλει και να δημιουργεί μια διαρκή αίσθηση απειλής και απομόνωσης.

Οι αγώνες είναι έντονοι, με γρήγορο μοντάζ που δίνει ρυθμό, αλλά καταλαμβάνουν αρκετό φιλμικό χρόνο και σταδιακά αρχίζουν να μοιάζουν επαναλαμβανόμενοι, χάνοντας μέρος του ενδιαφέροντός τους. Το πολιτικό σχόλιο σε ορισμένες σκηνές μοιάζει υπερβολικά τονισμένο ενώ υπάρχει μια τάση προς τον μελοδραματισμό, την οποία η ταινία, ευτυχώς, αποφεύγει στο μεγαλύτερο μέρος της.

Παρά τα όποια ελαττώματά του, το «Τατάμι» εντυπωσιάζει με την τόλμη και τον δυναμισμό του. Είναι μια ταινία όπου οι πρωταγωνίστριες δεν αγωνίζονται μόνο για τη νίκη, αλλά για το ιδανικό της ελευθερίας και, τελικά, για την προσωπική τους επιβίωση.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Ο Κόκκινος Δάσκαλος
(Ελλάδα, 2024)

● Σκηνοθεσία: Στέλιος Χαραλαμπόπουλος

Δύο πολιτικές δίκες και εκτελέσεις έχουν αφήσει ανεξίτηλο ίχνος στη μετεμφυλιακή Ελλάδα. Η δίκη του Νίκου Μπελογιάννη και η δίκη του Νίκου Πλουμπίδη. Ο Πλουμπίδης, όμως, έφυγε μόνος, συκοφαντημένος, ατιμασμένος. Το προσωπικό δράμα και το συλλογικό πεπρωμένο συνδιαμορφώνουν αυτόν τον προμηθεϊκό ήρωα που μοιάζει να πηγάζει από αρχαία τραγωδία.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Return of the Creeps (Ελλάδα, 2023)

● Σκηνοθεσία: Νίκος Χαντζής.
● Ηθοποιοί: Γιάννης-Λυσίας Αναστασόπουλος, Ηλίας Αναστασόπουλος, Φρανκ Βακούλας, Δημήτρης Βασιλάκης

Ντοκιμαντέρ για μια από τις πρώτες ανεξάρτητες δισκογραφικές εταιρείες (Creep Records) η οποία έδωσε καταφύγιο σε αρκετές underground μπάντες της δεκαετίας του ’80, όπως τις Angelo & His Egos, Art Of Parties, Clown, Cpt Nefos κ.ά.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Η Μεγάλη Ληστεία (Armor, ΗΠΑ, 2024)

● Σκηνοθεσία: Τζάστιν Ράουτ
● Ηθοποιοί: Σιλβέστερ Σταλόνε, Τζέισον Πάτρικ, Τζος Γουίγκινς, Ντας Μίχοκ

Πατέρας και γιος που εργάζονται ως φύλακες σε μια εταιρεία θωρακισμένων φορτηγών, έρχονται αντιμέτωποι με μία ομάδα επίδοξων ληστών. Ενώ βρίσκονται σε μια γέφυρα και με το φορτηγό να ανατρέπεται, βρίσκονται παγιδευμένοι σε αυτό. Τώρα πρέπει να καταστρώσουν ένα σχέδιο για να δραπετεύσουν...

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Η Βασίλισσα του Χιονιού και το Παγωμένο Βασίλειο
(Снежная королева: Разморозка, Ρωσία, 2022)

● Σκηνοθεσία: Αλεξέι Τσιτσιλίν & Αντρέι Κορένκοφ.
● Με τις φωνές των: Χρήστου Λαγκούση, Μαριλένας Λιακοπούλου, Τάσου Νταπαντά, Μυρτώς Ναούμ

Η Αιλα, κόρη της Βασίλισσας του Χιονιού, απελευθερώνει κατά λάθος τα Πνεύματα του Πάγου, που απειλούν να παγώσουν τον κόσμο. Με τη βοήθεια του Κάι, της Γκέρντα, της πειρατίνας Αλφίντα, της νεράιδας Ιριδας και τριών τρολ, ξεκινά μια περιπέτεια γεμάτη μαγεία και θάρρος για να σταματήσουν την καταστροφή και να σώσουν τον κόσμο.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ερωτες και διλήμματα στη σκιά ενός ανελεύθερου καθεστώτος

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας