Babygirl
★★☆☆☆
(Η.Π.Α., 2024, 114’)
Σκηνοθεσία: Χαλίνα Ρέιν
Ηθοποιοί: Νικόλ Κίντμαν, Χάρις Ντίκινσον, Σόφι Γουάιλντ, Αντόνιο Μπαντέρας
Η καινούργια ταινία της Χαλίνα Ρέιν («Bodies Bodies Bodies», 2022, 94’), που έκανε πρεμιέρα στο 81ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, είναι ένα αντισυμβατικό και, κατά διαστήματα τολμηρό, ερωτικό θρίλερ που έχει ως κεντρικό πρόσωπο την Ρόμι, μια επιτυχημένη CEO που αναπτύσσει μια θυελλώδη ερωτική σχέση με τον νεαρό ασκούμενό της.
Το πρωταγωνιστικό δίδυμο, Κίντμαν και Ντίκινσον, ταιριάζει απόλυτα στην κινηματογραφική οθόνη και οι δυο ηθοποιοί δίνουν δυνατές ερμηνείες, με την Κίντμαν να δίνει υπόσταση σε ένα απαιτητικό ρόλο, υποδυόμενη άψογα την Ρόμι, μια γυναίκα που προσπαθεί να ανταπεξέλθει σε ένα δύσκολο επαγγελματικό περιβάλλον, να έρθει αντιμέτωπη με το σκληρό πρόσωπο της επιτυχίας και ταυτόχρονα να διαχειριστεί την ευάλωτη ψυχική της υγεία.
Η Χαλίνα Ρέιν δημιουργεί την κατάλληλη επιβλητική ατμόσφαιρα και χειρίζεται εξαιρετικά τους ηθοποιούς της. Προσπαθεί να δημιουργήσει μια ταινία που να λειτουργεί σε ένα πρώτο επίπεδο ως ερωτικό θρίλερ (το οποίο μάλιστα θυμίζει έντονα ταινίες του είδους της δεκαετίας του ’90) και σε ένα δεύτερο επίπεδο, κάτω από την αστραφτερή εικόνα, να υπάρχει ένας σχολιασμός για τις δυναμικές εξουσίας, την ερωτική επιθυμία αλλά και την κοινωνική υποκρισία στο εργασιακό περιβάλλον. Σε εκείνο όμως που επικεντρώνεται κυρίως είναι η ψυχοσύνθεση της πρωταγωνίστριάς της-η οποία που στην πορεία της ταινίας, «λυγίζει» κάτω από το βάρος όχι μόνο των δικών της αδυναμιών, αλλά και των κοινωνικών συμβάσεων και των αυστηρών συνθηκών που προκύπτουν σε ένα εταιρικό περιβάλλον, ειδικά όταν κατέχεις μια σημαντική θέση εξουσίας.
Δυστυχώς, όμως, όσο καλά καταφέρνει να αποτυπώσει οπτικά τα θέματά της η Ρέιν, τολμώντας να εξερευνήσει το θέμα της σεξουαλικότητας χωρίς ενδοιασμούς και συμβάσεις, σεναριακά η ταινία μοιάζει «φυλακισμένη» μέσα στο κατασκευασμένο και αποστειρωμένο σενάριο της. Κάποιες σκηνές είναι υπερβολικές ή δείχνουν να μην έχουν θέση στο γενικό σύνολο, ενώ όσο κυλάει η ταινία οι συμβάσεις του ερωτικού θρίλερ έχουν τον πρώτο λόγο παραγκωνίζοντας τους χαρακτήρες. Το «Babygirl» μοιάζει να θέλει να τολμήσει και να καινοτομήσει αλλά τελικά να το μετανιώνει και να συμβιβάζεται καταλήγοντας να είναι απλώς ένα καλογυρισμένο θρίλερ.
Η Θεωρία του Σύμπαντος
★★1/2☆☆
(Universal Theory, Γερμανία, Αυστρία, Ελβετία, 2023, 118’)
Σκηνοθεσία: Τιμ Κρούγκερ
Ηθοποιοί: Γιαν Μπούλο, Ολίβια Ρος, Χανς Ζίσλερ
Ο Τιμ Κρούγκερ σκηνοθετεί την τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του και, εμφανώς επηρεασμένος από το Χίτσκοκ, τον Λίντς και το κίνημα του εξπρεσιονισμού, δημιουργεί ένα ατμοσφαιρικό φιλμ που ακροβατεί ανάμεσα στο μεταφυσικό θρίλερ και το φιλμ νουάρ.
Η ταινία εκτυλίσσεται στις ελβετικές Άλπεις το 1962. Σε ένα επιστημονικό συνέδριο κβαντικής φυσικής, ένας νεαρός φοιτητής προσπαθεί να ολοκληρώσει τη διπλωματική του γύρω από μια προκλητική θεωρία για την ύπαρξη παράλληλων πραγματικοτήτων, ενώ παράξενα φαινόμενα γύρω του μοιάζουν να τον επιβεβαιώνουν: δυσοίωνες φιγούρες, αλλόκοτοι σχηματισμοί νεφών στον ουρανό, ανεξήγητοι θάνατοι και σωσίες. Οι εντάσεις μεταξύ των επιστημόνων και οι προειδοποιήσεις της αινιγματικής πιανίστριας δεν είναι οι μόνες ενδείξεις που τον κάνουν να υποψιάζεται ότι κάτι δεν πάει καθόλου καλά.
Το έργο του Κρούγκερ αποτελεί ένα υπέροχο οπτικό θέαμα. Μαζί με τον εξαιρετικό διευθυντή φωτογραφίας Ρόλαντ Στούπριχ δημιουργούν μια επιβλητική ατμόσφαιρα, με ασπρόμαυρα πλάνα που παραπέμπουν στο κλασικό φιλμ νουάρ. Εκμεταλλευόμενος το χειμωνιάτικό φως αλλά και «παίζοντας» με τις σκιές ο Κρούγκερ διογκώνει τον κόσμο της ταινίας ενώ «αιχμαλωτίζει», με τις ευρυγώνιες λήψεις του, το αχανές τοπίο των Άλπεων. Δημιουργεί ένα μεταφυσικό κόσμο όπου κυριαρχεί η παράνοια του ψυχρού πολέμου και βυθίζει τον θεατή σε ένα κόσμο με φόνους, συνωμοσίες, διανθίζοντας την ταινία του με αρκετά στοιχεία επιστημονικής φαντασίας. Η μουσική των Ντιέγκο Ράμος Ροντρίγκεζ και Ντέιβιντ Σβάιγκχαρτ ενισχύουν την αίσθηση μυστηρίου και απειλής.
Αφηγηματικά, όμως, ο Κρούγκερ δεν καταφέρνει να εντυπωσιάσει το ίδιο. Ενώ η κεντρική ιδέα της ταινίας είναι συναρπαστική και έχει αρκετές προοπτικές, η πλοκή καταλήγει να λειτουργεί περισσότερο ως πρόσχημα για την ανάπτυξη της ατμόσφαιρας και το έργο μοιάζει τελικά να είναι μια άσκηση οπτικής επίδειξης παρά μια ολοκληρωμένη ταινία με αρχή, μέση, τέλος. Οι χαρακτήρες δεν αναπτύσσονται επαρκώς και μετά από λίγο μοιάζουν ψεύτικοι, μέρος μιας σκηνογραφίας, ενώ το σενάριο προσπαθεί να «χτίσει» μια ιστορία μυστηρίου και τελικά καταλήγει απλώς να προκαλεί στον θεατή συνεχώς ερωτήματα που στο τέλος δεν απαντώνται. Αν και αισθητικά υπέροχη, η ταινία δεν καταφέρνει να εντυπωσιάσει αφηγηματικά, μένοντας απλώς στην προσχηματική διήγηση μιας ενδιαφέρουσας ιστορίας που, με διαφορετική διαχείριση, θα είχε πολλές προοπτικές.
Για παιδιά
Οι Σούπερ Σκανταλιάρηδες
(Die Heinzels 2: Neue Mützen, Neue Mission, Γερμανία, 2024, 76’)
Σκηνοθεσία: Ούτε φον Μιούνχαου-Πολ
Με τις φωνές των: Μαριάν Κυπριανού, Άρη Κυπριανού, Θανάση Δρακόπουλου, Ιωάννας Κεραυνού, Γιάννη Καραούλη
Η περιπετειώδης Έλφι λαχταρά μια πιο συναρπαστική ζωή, προς μεγάλη απογοήτευση των μεγαλύτερων μελών της φυλής της, που θέλουν όλα να παραμείνουν ίδια. Όταν μια μέρα η Έλφι συναντά τον Μπο, η ζωή της ανατρέπεται. Ο Μπο ανήκει σε μια φυλή Elfkin που διασκεδάζει και χρησιμοποιεί gadget υψηλής τεχνολογίας για να κάνει τολμηρά και όχι απαραίτητα νόμιμα πράγματα, γι’ αυτό η εμμονική αστυνομικός Λάνσκι και η τρελή γάτα της Πολιπέτ, τους κυνηγούν. Μπορεί η φιλία της Έλφι με τον Μπο να συμφιλιώσει τις δύο φυλές ξωτικών μετά από περισσότερα από 250 χρόνια που έχουν έχθρα και να κάνει το όνειρό της πραγματικότητα;
Ιστορίες των Ζώων για τα Χριστούγεννα
(Le Grand Noël des Animaux, Γαλλία, Γερμανία, 2024, 74’)
Σκηνοθεσία: Καρολίν Ατιά Λαριβιέρ, Τζεϊλάν Μπεϊογλού, Ολέσια Στσουκίνα, Χαρούνα Κίσι, Καμίλ Αλμερά, Ναταλία Τσερνισέβα
Με τις φωνές των: Μαρί Φακουντό, Μαρί Νονενμάχερ, Μπρουνό Μανιέ, Mαγκαλί Ροζενζβάιγκ, Ζερεμί Πρεβό, Ζεσί Λαμποτέ, Μπενουά Αλεμάν
Τα Χριστούγεννα πλησιάζουν και η προσμονή μεγαλώνει στο δάσος: όλοι ετοιμάζονται για την πιο μαγική στιγμή του χειμώνα. Όμως, το έλκηθρο του Άγιου Βασίλη πρέπει να σωθεί! Είναι μια αποστολή για τους φίλους μας, την αλεπού και τον πελαργό. Την ίδια στιγμή, μια μικροσκοπική κότα θα κάνει ό,τι μπορεί για να σώσει το μεγάλο πάρτι στο κοτέτσι. Θα καταφέρει ο νεαρός λύγκας να φτάσει εγκαίρως στη μαγική παράσταση στην κορυφή του βουνού; Σε όλο τον κόσμο, τα Χριστούγεννα είναι γεμάτα υπέροχες εκπλήξεις.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας