Οι τελετές λήξης του 27ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους και της 24ης Camera Zizanio δεν έχουν καμία σχέση με τις βραδιές βράβευσης άλλων φεστιβάλ. Το κοινό των παιδιών και των νέων που έχουν παρακολουθήσει τις προβολές, μαζί με τις ομάδες των εφήβων και των μικρότερων παιδιών που έχουν παρουσιάσει τις δικές τους ταινίες κατά τη διάρκεια της διοργάνωσης και παρευρίσκονται στην αίθουσα, έχουν τόσο εγκάρδιες και αυθόρμητες αντιδράσεις που «σπάνε» τον στερεοτυπικό καθωσπρεπισμό και σκορπίζουν ενθουσιασμό και συγκίνηση, φτιάχνουν ατμόσφαιρα με υψηλές δονήσεις. Σε αυτό το κλίμα ολοκληρώθηκε το βράδυ του Σαββάτου, στην κατάμεστη αίθουσα του Συνεδριακού Κέντρου της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας στον Πύργο, η φετινή διοργάνωση, η πρώτη με καλλιτεχνικούς διευθυντές τον Παντελή Παντελόγλου και τον Μανώλη Μελισσουργό, αντίστοιχα, στα δύο τμήματα.
Ανάμεσα στους βραβευμένους σκηνοθέτες και δύο Ελληνες, ο Φοίβος Κοντογιάννης για την ταινία «Χρυσά βαστά» (Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας - Διεθνής Κριτική Επιτροπή) και ο Γρηγόρης Βαρδαρινός για τις «Χιονόμπαλες» (Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας - Κριτική Επιτροπή Παιδιών έως 12 ετών).
Την ταινία «Χρυσά βαστά» (που σημαίνει δάχτυλα, στη γλώσσα των Ρομά) την ξεχωρίσαμε και την είχαμε παρουσιάσει στην ανταπόκρισή μας από τον Πύργο («Οταν ο Γιώργος Μάγκας ήταν παιδί»). O σκηνοθέτης ευχαρίστησε για τη βράβευσή του και ευχήθηκε «όλα τα Τσιγγανάκια να ξεφύγουν από τα όρια που έχει βάλει η κοινωνία γι’ αυτά», όπως ακριβώς ο μικρός ήρωάς του καθώς η ταινία αφορά ένας μέρος της παιδικής ζωής του Γιώργου Μάγκα. Η ιστορία εξελίσσεται στη Λιβαδειά του 1960 και ήρωας είναι ο εξάχρονος Ρομά που λαχταράει να παίξει μουσική. Τον ερμηνεύει καθηλωτικά ο μικρός Ρομά που ο Φοίβος Κοντογιάννης βρήκε σχεδόν τυχαία και ύστερα από πολλές προσπάθειες.
Πέρα από τις ταινίες όμως και τα βραβεία, αυτή τη φορά συγκίνηση προκάλεσε και η ανακοίνωση της αποχώρησης του Χρήστου Κωνσταντόπουλου από τη θέση του προέδρου της ΚΟΙΝΣΕΠ Φεστιβάλ Ολυμπίας. Είναι το τρίτο πρόσωπο της ιστορικής ομάδας ιδρυτών του φεστιβάλ, συνοδοιπόρος του Δημήτρη Σπύρου και του Νίκου Θεοδοσίου εδώ και μια 25ετία, ο δημοσιογράφος και εκδότης του ιστορικού περιοδικού «Αλφειός», άνθρωπος με τεράστια συνεισφορά στον θεσμό, ο οποίος παρέδωσε τη σκυτάλη στη Ναταλία Σπυροπούλου, επί χρόνια στενή συνεργάτιδά του. «Θα συνεχίσω να είμαι εδώ», δήλωσε συγκινημένος και ο ίδιος.
Από την πλευρά του ο Παντελής Παντελόγλου, ο οποίος έκλεισε τη βραδιά, ευχαρίστησε τους εκατοντάδες εκπαιδευτικούς και τα χιλιάδες παιδιά «που στήριξαν τις δράσεις μας. Ενα φεστιβάλ είναι συνάντηση των ταινιών και του κοινού κι εμείς δημιουργούμε αυτό το σημείο συνάντησης. Οι δράσεις άλλωστε του Φεστιβάλ Ολυμπίας θα συνεχιστούν το επόμενο διάστημα και στους υπόλοιπους νομούς της περιφέρειας και θα διαρκέσουν όλο τον χρόνο». Και προσέθεσε: «Ο Χρήστος Κωνσταντόπουλος κάνει ένα βήμα πίσω, όπως ο Δημήτρης Σπύρου και ο Νίκος Θεοδοσίου πέρυσι. Το βάρος έρχεται στους δικούς μας ώμους. Θα κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε, όπως πάντα». Ο Μανώλης Μελισσουργός έκανε λόγο για μια «μαγική εβδομάδα» και πρόσθεσε: «Τα δίνουμε όλα στα παιδιά, αλλά όσα παίρνουμε είναι πολύ περισσότερα. Απέραντη αγάπη, αναμνήσεις, εμπειρίες, φιλίες». Ευχαρίστησε όλους τους συνεργάτες του και έκανε ιδιαίτερη αναφορά στους εθελοντές.
Από την πλευρά του ο δήμαρχος Πύργου Στάθης Καννής εξέφρασε την εμπιστοσύνη στους νέους και όπως είπε, «θέλουμε τη φρεσκάδα σας, τα νιάτα σας, την αμφισβήτησή σας, την υπερβολή σας. Αυτό το επταήμερο ήταν μια εβδομάδα άδολης ζωντάνιας με άξονα το σινεμά, την παγκόσμια γλώσσα που ενώνει τους λαούς. Εύχομαι να συναντηθούμε και του χρόνου σε αυτή την πόλη».
Ενδεικτικά να αναφέρουμε πως η ελληνική επιτροπή των παιδιών της τρίτης ηλικιακής κατηγορίας (17-20 χρόνων) βράβευσε το Καλλιτεχνικό Σχολείο Αμπελοκήπων Θεσσαλονίκης για την ταινία «Αλλη μία» με θέμα τη βία κατά των γυναικών και τις γυναικοκτονίες, με αφορμή τη δολοφονία της «Στέλλας» στην ταινία του Κακογιάννη. Επίσης τις εντυπώσεις έκλεψαν τα αποσπάσματα από τα βιντεάκια Daily News των Ζιζάνιων του φεστιβάλ, μαζί με το αφιέρωμα για τα 16 χρόνια από τη δολοφονία του Αλέξη Γρηγορόπουλου. Δείχνοντας έναν μικρό κουρδιστό αστυνομικό να πυροβολεί με φόντο τη φωτογραφία του, συγκλόνισαν λέγοντας: «Αυτό δεν είναι παιχνίδι...».
Μια επιλογή από τις βραβευμένες ταινίες θα προβληθεί στην Αθήνα στο καθιερωμένο διήμερο του Φεστιβάλ Ολυμπίας στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, στις 25 και 26 Ιανουαρίου, μαζί με άλλες εκδηλώσεις.
Τα βραβεία:
● Καλύτερης Ταινίας για Παιδιά, στην «Πόλη του Ανέμου» του Lkhagvadulam Purev-Ochir από τη Μογγολία, που παρακολουθεί έναν 17χρονο Σαμάνο ο οποίος παλεύει στο σχολείο, ενώ ταυτόχρονα, επικοινωνεί με τα προγονικά πνεύματα για να βοηθήσει τους ανθρώπους της κοινότητάς του.
● Ντοκιμαντέρ Kids and Docs στο «Μεντιχά» του Ηasan Oswald με ηρωίδα μια νεαρή Γιαζίντι προσφύγισσα που έχει επιβιώσει μετά την απαγωγή και την αιχμαλωσία της από τον ΙSIS, αλλά αγνοείται η οικογένειά της.
● Καλύτερης Ταινίας Μικρού μήκους Μυθοπλασίας στα «Χρυσά βαστά» του Φοίβου Κοντογιάννη.
● Καλύτερου Αnimation στην ιρανική ταινία «Στη σκιά του κυπαρισσιού» των Hossein Molayemi και Shirin Sohani για έναν καπετάνιο που ζει με την κόρη του αλλά υποφέρει από μετατραυματικό στρες.
● To βραβείο της ECFA (Ευρωπαϊκή Ενωση για τον Παιδικό Κινηματογράφο) στην ταινία «Χαιρετίσματα από τον Αρη» της Sarah Winkenstette που αναφέρεται σ’ ένα αυτιστικό αγόρι που λατρεύει το Διάστημα.
Η πλήρης λίστα των βραβείων, όπως και τα βραβεία της 24ης Camera Zizanio, στο www.olympiafestival.gr
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας