Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ελληνικό κόκκινο χαλί

«Το ξύπνημα της άνοιξης» του Κωνσταντίνου Γιάνναρη

Ελληνικό κόκκινο χαλί

  • A-
  • A+

Μια πολύ καλή χρονιά είναι η φετινή για το ελληνικό τμήμα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Για την 56η διοργάνωση (6-15 Νοεμβρίου) ο Δημήτρης Εϊπίδης είχε την τύχη να εξασφαλίσει την πρεμιέρα πολυαναμενόμενων ταινιών, κάτι που δεν ίσχυε πάντα τα τελευταία χρόνια. Ετσι μόνο ανεβαίνει το ενδιαφέρον για ένα φεστιβάλ που, κακά τα ψέματα, δεν παίζει πια σε άδειο γήπεδο, αφού και άλλα (βλέπε Νύχτες Πρεμιέρας) διεκδικούν τα γερά ελληνικά χαρτιά. Γενικά, πάντως, φέτος το ελληνικό σινεμά έχει δυνατή εκπροσώπηση στη Θεσσαλονίκη με 21 ταινίες μεγάλου μήκους, 16 μικρού και 40 κινουμένων σχεδίων.

Δεκατέσσερις είναι οι ελληνικές ταινίες που θα προβληθούν για πρώτη φορά. Ξεχωρίζουν κάποιες. Η επιστροφή του Κωνσταντίνου Γιάνναρη με «Το ξύπνημα της άνοιξης» κι ένα θέμα που, ίσως, μόνο αυτός μπορεί να ακουμπήσει: μια ένοπλη συμμορία εφήβων στην Αθήνα της παρακμής. Η δεύτερη ταινία του Γιώργου Γκικαπέππα «Silent» για μια σοπράνο που χάνει μυστηριωδώς τη φωνή της.

Το «Smac» του Κύπριου Ηλία Δημητρίου για την ευεργετική συνάντηση μιας καρκινοπαθούς κι ενός άστεγου. Το «Invisible» του Δημήτρη Αθανίτη για έναν άνεργο που ζητά εκδίκηση. Και το «Κυπαρίσσι του βυθού» του Νίκου Κορνήλιου με θέμα τις ανθρώπινες σχέσεις και διάθεση πειραματική. Και, φυσικά, το «Interruption» του πρωτοεμφανιζόμενου Γιώργου Ζώη, που πήγε και στο Φεστιβάλ Βενετίας για μια παράσταση της «Ορέστειας», που διακόπτεται από θεατές.

Υπάρχουν κι άλλες ταινίες νεότερων δημιουργών, που θα πρωτοκριθούν στη Θεσσαλονίκη, όπως οι εμπνευσμένες από τον Καρυωτάκη «Οι εντυπώσεις ενός πνιγμένου» του Κύρου Παπαβασιλείου, το «Tabula Rasa» των Ηρώς Δοντά και Ναταλίας Στράτου για έναν νεαρό που έχει μεγαλώσει σε ορφανοτροφείο και αναζητά την ταυτότητά του, ο «Καύσωνας» της Τζόις Νασαουάτι, η «Ειμαρμένη» του Ανδρέα Μαριανού για έναν μυστηριώδη θάνατο σε κλειστή νησιώτικη κοινωνία, το «Στην Κουζίνα» του Σπύρου Αμοιρόπουλου για τις σχέσεις έξι ζευγαριών, το «Μέλος οικογένειας» του Μαρίνου Καρτίκκη για τις επιπτώσεις της κρίσης σε μια κυπριακή οικογένεια, και, τέλος, η «Zenaida» των Αλέξη Τσάφα και Γιάννη Φώτου για μια νεαρή Αφρικανή που πέφτει θύμα trafficking.

Οι πολλές πρεμιέρες δεν υποβαθμίζουν την προβολή κάποιων άλλων ελληνικών ταινιών, που είτε έχουν ήδη συμμετάσχει σε φεστιβάλ είτε έχουν κάνει ακόμα και κύκλο εμπορικής διανομής. Το κοινό στη Θεσσαλονίκη τις περιμένει. Ετσι, θα παρουσιαστεί σε ειδική προβολή το «Chevalier» της Αθηνάς Τσαγγάρη λίγο πριν βγει και στις αίθουσες, καθώς και οι εντελώς φρέσκες ταινίες «Μικρή Αρκτος» της Ελισάβετ Χρονοπούλου και «Σύμπτωμα» του Αγγελου Φραντζή, και οι ολίγον παλαιότερες «Τετάρτη 04:45» του Αλέξη Αλεξίου, «Οχθες» του Πάνου Καρκανεβάτου, «Από έρωτα» του Θοδωρή Αθερίδη και «Illusion» του Σάββα Καρύδα.

Το ελληνικό πρόγραμμα συμπληρώνεται φυσικά με την ή τις ελληνικές ταινίες (πρώτες ή δεύτερες των δημιουργών τους) που θα συμμετάσχουν έπειτα από επιλογή του Δημήτρη Εϊπίδη στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα διεκδικώντας κάποιον «Αλέξανδρο».

Τέλος, το φεστιβάλ ετοίμασε αφιέρωμα στα 70 χρόνια ελληνικών κινουμένων σχεδίων σε συνεργασία με την ASIFA Hellas (Ενωση Ελληνικών Κινουμένων Σχεδίων) με μια ανθολογία από 40 μικρού μήκους animation: από το πρώτο πρώτο που γυρίστηκε, «Ο Ντούτσε αφηγείται» του Σταμάτη Πολενάκη μέχρι τη νέα γενιά δημιουργών.

Τιμώμενο πρόσωπο του φεστιβάλ είναι ο Νίκος Καβουκίδης. Θα προβληθεί η ταινία «Ενα ταξίδι ζωής 60 χρόνων», σε σκηνοθετική επιμέλεια του ίδιου, που καταγράφει τη διαδρομή του. Από το ξεκίνημά του, το 1955, στη Φίνος Φιλμ, σε ηλικία 15 ετών και τη μαθητεία δίπλα στον Φιλοποίμενα Φίνο και τον Ντίνο Κατσουρίδη, ώς την καταξίωσή του ως διευθυντή φωτογραφίας και μοντέρ δεκάδων ταινιών.

ΣΙΝΕΜΑ
Ταινίες επίγνωσης και έκκλησης σε δράση
Το 60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (31 Οκτωβρίου-10 Νοεμβρίου), το οποίο από τότε που ανέλαβε τα ηνία του ο Ορέστης Ανδρεαδάκης προσπαθεί να συνδέει (και να ψάχνει) τις ταινίες του Διαγωνιστικού...
Ταινίες επίγνωσης και έκκλησης σε δράση
ΣΙΝΕΜΑ
Οι Ελληνες κάνουν ρεκόρ
Ογδόντα μία ελληνικές ταινίες θα προβληθούν στη φετινή διοργάνωση με πλούτο θεμάτων, από τη μετανάστευση και τα δικαιώματα των γκέι μέχρι την τέχνη και το ποδόσφαιρο. Θα τιμηθεί και η μνήμη του Γιώργου...
Οι Ελληνες κάνουν ρεκόρ
ΣΙΝΕΜΑ
Από τον ISIS ώς την οδύσσεια των προσφύγων
Οι ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης επιλέχτηκαν βάσει της φράσης «Μη μου άπτου» που είπε ο αναστημένος Ιησούς στη Μαρία Μαγδαληνή όταν τον αναγνώρισε και...
Από τον ISIS ώς την οδύσσεια των προσφύγων
ΣΙΝΕΜΑ
Ενα αξέχαστο love story στην Υδρα
Με την ταινία του διάσημου σκηνοθέτη Νικ Μπρούμφιλντ «Marianne and Leonard: Words of Love», για τον Καναδό τροβαδούρο Λέοναρντ Κοέν και τη μούσα του Μαριάνε Ιλέν θα ανοίξει το 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ...
Ενα αξέχαστο love story στην Υδρα
ΣΙΝΕΜΑ
Για τα ζώα που χάσαμε από τη ζωή μας
Το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αποφάσισε ένα από τα κεντρικά του αφιερώματα να έχει τίτλο «Γιατί να κοιτάξουμε τα ζώα;» εμπνευσμένο από το δοκίμιο του Τζον Μπέρτζερ «Why look at animals»....
Για τα ζώα που χάσαμε από τη ζωή μας
ΣΙΝΕΜΑ
Ζουμ στο ελληνικό queer σινεμά
Με μια high tech και εξαιρετικά γρήγορη, άμεση και σχεδόν χρονομετρημένη συνέντευξη Τύπου, που γινόταν ταυτόχρονα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και μεταδιδόταν live από γιγαντοοθόνη σε δύο χώρους το 59ο Φεστιβάλ...
Ζουμ στο ελληνικό queer σινεμά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας