Αν μη τι άλλο ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρουσες οι πρώτες μέρες του 65ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Από την αρχή, κατέφτασαν διεθνείς αστέρες του κινηματογράφου με απαράμιλλη λάμψη αλλά και εγνωσμένη ποιότητα όσον αφορά τα όσα έχουν προσφέρει στην 7η Τέχνη: οι οσκαρικοί ηθοποιοί Ζιλιέτ Μπινός και Ρέιφ Φάινς, μαζί με τον σκηνοθέτη της ταινίας «Η επιστροφή» Ουμπέρτο Παζολίνι, καθώς και ο συμπαραγωγός της, Κωνσταντίνος Κοντοβράκης, βρέθηκαν στο φεστιβάλ, μίλησαν, γνώρισαν την πόλη, το κοινό του φεστιβάλ, ενώ οι δύο πρώτοι βραβεύτηκαν και με τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο.
Η ταινία στην οποία συμπρωταγωνιστούν (για τρίτη φορά στην καριέρα τους, μετά τον «Αγγλο ασθενή» και τα «Ανεμοδαρμένα ύψη») αφορά ένα θέμα όσο βαθιά ελληνικό τόσο και υπαρξιακά παγκόσμιο: την Οδύσσεια του Ομήρου. Ο Ουμπέρτο Παζολίνι έχει μεταφέρει κινηματογραφικά την τελευταία ραψωδία της Οδύσσειας, με την Μπινός να ερμηνεύει την Πηνελόπη και τον Φάινς τον Οδυσσέα που βρίσκει το τέχνασμα να σκοτώσει τους μνηστήρες και να ξαναγίνει κυρίαρχος του τόπου του, μετά τη δεκάχρονη πορεία της επιστροφής του στην Ιθάκη (σ.σ.: τα γυρίσματα έγιναν στην Κέρκυρα). «Είναι τρομερό ότι βρισκόμαστε εδώ, όπως και το ότι φέρνουμε τον Ομηρο πίσω στην Ελλάδα. Θα ήθελα να σας εμπνεύσουμε να διαβάσετε ξανά την Οδύσσεια. Να εμβαθύνετε ακόμη περισσότερο στην ιστορία από ό,τι το καταφέραμε εμείς. Η ταινία κάνει πρεμιέρα στην Ελλάδα, οπότε ανυπομονούμε να δούμε αν θα την αξιολογήσετε θετικά ή αρνητικά», είπε.
Ο Ρέιφ Φάινς ήταν καταφανώς συγκινημένος και έδειξε τη βαθιά του εκτίμηση στο πρόσωπο της συναδέλφου του, Ζιλιέτ Μπινός, με τη δεύτερη να μας δίνει να καταλάβουμε πως μάλλον πρώτη φορά ήρθε σε επαφή με το ομηρικό έπος μέσω του σεναρίου της ταινίας, ενώ ταυτόχρονα εκθείασε τη χώρα μας λέγοντας: «Επισκέφθηκα τα μοναστήρια σας, περπάτησα στους δρόμους σας, ένιωσα τις πέτρες και τη σκιά των δέντρων σας, γεύτηκα το ψωμί, το ψάρι και τα λαχανικά σας (σ.σ.: τα γεύτηκε σε ένα από τα πιο ακριβά εστιατόρια της πόλης βέβαια, με τιμές 150 ευρώ ανά άτομο, αλλά αυτό είναι μια άλλη συζήτηση), θαύμασα τους βυζαντινούς θησαυρούς σας! Τι όμορφη μέρα ήταν αυτή [...] Ο ουρανός, η θάλασσά σας είναι έμπνευση για μένα», πρόσθεσε. Εκεί κάπου μπέρδεψε τον Σοφοκλή και τον Ομηρο και τους έβαλε μαζί με τον... Αγιο Παΐσιο, λέγοντας πως «μου δείχνουν τον δρόμο και με γεμίζουν με αίσθημα ανύψωσης», ενώ ταυτόχρονα, μιλώντας στο κοινό του φεστιβάλ είπε πως «θέλω να σας γνωρίσω: εσείς (σ.σ.: οι Ελληνες) είστε ένα μυστήριο για μένα, γεμάτο αντιφάσεις, γι’ αυτό μού είστε τόσο γοητευτικοί!», ενώ πραγματικά συγκινήθηκε και φάνηκε ξεκάθαρα στη σκηνή.
Νωρίτερα είχαν δώσει συνέντευξη Τύπου, όπου μεταξύ άλλων απάντησαν και στο δικό μας ερώτημα σχετικά με το πόσο ελεύθερη είναι πλέον η κινηματογραφική τέχνη και ποιοι «μνηστήρες» την καταδυναστεύουν/διεκδικούν: «Αργά ή γρήγορα, το σκοτάδι θα πεθάνει από το φως, γι’ αυτό πάντα να κατευθύνεστε προς αυτό που αγαπάτε», είπε η Ζιλιέτ, ενώ τόνισε πως πρέπει ο κόσμος να στηρίζει τις κινηματογραφικές αίθουσες. Ο Ουμπέρτο Παζολίνι συμφώνησε και επισήμανε πως πρέπει να ακολουθεί κάποιος τα όνειρά του, ελπίζοντας πως θα συσπειρωθούν γύρω του άνθρωποι που θα θελήσουν να τον συνοδεύσουν. «Αγνοήστε τα “όχι” και κάντε το ταξίδι σας», συμπλήρωσε, προτού δώσει το μικρόφωνο στον Ρέιφ Φάινς, ο οποίος αναφέρθηκε στις «ταμπέλες» που κυριαρχούν στην κινηματογραφική βιομηχανία: «Είμαστε εγκλωβισμένοι στις κατηγοριοποιήσεις του arthouse και του mainstream κινηματογράφου. Ελπίζω η νέα γενιά κινηματογραφιστών να υπερπηδήσει αυτή τη δυαδική παγίδα».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας