Με τέσσερα αφιερώματα ξεκίνησε η προφεστιβαλική εβδομάδα για το 37ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου του Νίνου Φένεκ Μικελίδη, το οποίο κανονικά θα ξεκινήσει τέλη Νοέμβρη (21-27/11). Ωστόσο από χθες Πέμπτη έως και την ερχόμενη Τετάρτη 30/10 θα γίνονται προβολές εξαιρετικών ταινιών στον κινηματογράφο «Τριανόν» με τις εξής θεματικές: αφιέρωμα στον Βασίλη Μαζωμένο, αφιέρωμα στον Τζον Φορντ, αφιέρωμα στα «Τέρατα που αγαπήσαμε» και τέλος ένα ακόμη στο «Αλλο Ντοκιμαντέρ». Πρόκειται για μία εξαιρετική επιλογή ταινιών, που θα απολαύσουν όσοι αποφασίσουν να μη φύγουν από την Αθήνα αυτό το τριήμερο, καθώς και τις μέρες που θα ακολουθήσουν. Οι ταινίες είναι μία και μία. Ενδεικτικά αναφέρουμε: «Νοσφεράτου, μια Συμφωνία Τρόμου» (1922) του Βίλχεμ Μουρνάου, «Δράκουλας» του Τοντ Μπράουνινγκ (1931), «Κινγκ Κονγκ» του 1933 των Μέριαν Κ. Κούπερ και Ερνεστ Μπ. Σόιντσακ, «Ο αόρατος άνθρωπος» (1933) και «Η μνηστή του Φρανκενστάιν» (1933) του Τζέιμς Γουέιλ, «Η κατάρα του λυκανθρώπου» (1961) του Τέρενς Φίσερ. Η τελευταία ταινία θα προβληθεί την Τετάρτη 30/10, στις 22.00 και αμέσως μετά θα ακολουθήσει πάρτι λήξης στον χώρο του «Τριανόν» με ποτό και μουσική. «Δεκτές και οι masquerade εμφανίσεις, στο πνεύμα της ημέρας!» όπως λένε οι διοργανωτές, εννοώντας το αμερικανικό Halloween.
Εως τότε, ωστόσο, και επιστρέφοντας και πάλι στην Αμερική, ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και το αφιέρωμα στον Τζον Φορντ, τον Αμερικανό αυτόν σκηνοθέτη ιρλανδικής καταγωγής που πήρε 4 Οσκαρ, γύρισε περισσότερες από 140 ταινίες (τόσο του βωβού όσο και του ομιλούντος κινηματογράφου) και έχει μείνει στην ιστορία για τα γουέστερν του, καθώς ήταν ο πρώτος που έκανε εξωτερικά γυρίσματα σε πραγματικές τοποθεσίες, εκτός στούντιο. Φυσικά, όταν λες «Τζον Φορντ» ακούς «Τζον Γουέιν», καθώς ο ηθοποιός πρωταγωνίστησε σε περισσότερες από 20 ταινίες του. Στο αφιέρωμα του Πανοράματος θα προβληθούν οι ταινίες: «Ο λυτρωτής» (1946), «Ηρωική επέλαση» (1949), «Τραγικό καραβάνι» (1950), «Η αιχμάλωτος της ερήμου» (1956), «Μπροστά στο απόσπασμα» (1960), «Το δειλινό της μεγάλης σφαγής» (1964), «Ο άνθρωπος που σκότωσε τον Λίμπερτι Βάλανς» (1962).
Στην ενότητα «Το άλλο ντοκιμαντέρ» η δημοσιογράφος Ντέπυ Βρεττού έχει επιλέξει τέσσερα ντοκιμαντέρ που ανατρέπουν τις παραδοσιακές συμβάσεις του είδους και μας παρουσιάζουν νέες οπτικές και ως προς τη φόρμα και το ύφος αλλά ακόμα και την ίδια την κινηματογράφιση. Ετσι θα δούμε ταινίες που δεν έχουν προβληθεί παρά σε πολύ ειδικές προβολές ή ακόμη κάνουν την αθηναϊκή τους πρεμιέρα στο Πανόραμα: «Πανελλήνιον» (2023) των Σπύρου Μαντζαβίνου, Κώστας Αντάραχα, «Η Αφρίν στον Καιρό της Πλημμύρας» (2023) του Αγγελου Ράλλη, «Ταξιδεύοντας με τον Μίκη» (2018) του Αστέρη Κούτουλα και το «Exotica, Erotica»(2015) της Ευαγγελίας Κρανιώτη.
Τέλος, θα προβληθεί η Τριλογία της Κρίσης του Βασίλη Μαζωμένου. Πρόκειται για τις τρεις τελευταίες ταινίες του Ελληνα δημιουργού, τις οποίες θα προλογίσουν τρεις κριτικοί κινηματογράφου (όλοι άντρες βέβαια, εξαιρετικοί στη δουλειά τους, αλλά και πάλι, μόνο άντρες): ο Ακης Καπράνος θα παρουσιάσει τις «Γραμμές» (2016), μία ταινία που έχει λάβει οκτώ βραβεία και που κύριος πρωταγωνιστής είναι ένας... τηλεφωνητής, ο οποίος προσπαθεί να βοηθήσει τους ανθρώπους να συνεχίσουν να ζουν και να ελπίζουν. Ο ίδιος ο Νίνος Μικελίδης θα προλογίσει την «Εξορία (Director’s Cut)», επίσης βραβευμένη οκτάκις, όπου ο Αρης, ένας Ελληνας, καταντά «ο κανένας» στην ίδια του τη χώρα και παλεύει να ανακτήσει τον εαυτό του, ζώντας ως ξένος. Τέλος, ο Γιάννης Ραουζαίος θα παρουσιάσει το «Καθαρτήριο», δεκατέσσερις φορές βραβευμένο, όπου παρακολουθούμε επτά διαφορετικές ιστορίες για την αγάπη στη σύγχρονη Ελλάδα.
♦ Πληροφορίες: Εως 30/10 στον Κινηματογράφο Τριανόν (Κοδριγκτώνος 21, τηλ. 210 8215469). Αναλυτικά το πρόγραμμα και οι ειδικές τιμές για πακέτα προβολών στο panoramafest.gr.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας