Αθήνα, 18°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
19.1° 16.5°
4 BF
46%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
18.6° 16.3°
3 BF
49%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
20°C
20.0° 18.3°
4 BF
37%
Ιωάννινα
Αραιές νεφώσεις
21°C
20.9° 20.9°
1 BF
24%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
17°C
18.0° 16.9°
4 BF
48%
Βέροια
Αίθριος καιρός
18°C
18.2° 15.7°
2 BF
55%
Κοζάνη
Αίθριος καιρός
13°C
14.8° 13.4°
2 BF
38%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
16°C
16.3° 16.3°
2 BF
23%
Ηράκλειο
Αραιές νεφώσεις
18°C
19.3° 17.2°
3 BF
67%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
20°C
20.9° 19.0°
3 BF
42%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
17°C
16.8° 16.1°
6 BF
57%
Σκόπελος
Αραιές νεφώσεις
13°C
12.9° 12.9°
5 BF
62%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
22°C
21.9° 19.2°
2 BF
40%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.9° 16.9°
2 BF
42%
Λαμία
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
18.8° 16.7°
1 BF
42%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
23°C
24.3° 22.8°
2 BF
46%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
18.8° 16.7°
3 BF
41%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
16.3° 15.5°
3 BF
56%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
17°C
18.9° 16.4°
2 BF
66%
Καστοριά
Σποραδικές νεφώσεις
15°C
15.2° 15.2°
0 BF
55%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 07 Νοεμβρίου, 2024
The Wild Robot
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η ακαταμάχητη γοητεία ενός anime ρομπότ με μητρικό ένστικτο

Η νέα ταινία της DreamWorks Animation, σε σκηνοθεσία του Κρις Σάντερς, έχει ηρωίδα τη μηχανική Ρόζι που διδάσκει τη σημασία τού να αφήνεις κάποιον να «ανοίξει τα φτερά του»

Το ατίθασο ρομπότ
(The Wild Robot, Η.Π.Α., 2024, 102’)

● Σκηνοθεσία : Κρις Σάντερς
● Με τις φωνές των: Λουπίτα Νιόνγκο, Πέδρο Πασκάλ, Καθρίν Ο’Χάρα, Μπιλ Νάι, Κιτ Κόνορ

Η νέα ταινία της Dream-Works Animation, σε σκηνοθεσία του Κρις Σάντερς («Λίλο & Στιτς», «Πώς να εκπαιδεύσετε το δράκο σας»), μεταφέρει στην οθόνη το, βραβευμένο, πρώτο στη λίστα των μπεστ σέλερ των New York Times, «The Wild Robot» του συγγραφέα Πίτερ Μπράουν.

Σε αυτή την επική περιπέτεια ακολουθούμε το ταξίδι ενός ρομπότ, της Ρόζι, που ναυαγεί σε ένα ακατοίκητο νησί και πρέπει να προσαρμοστεί στο αφιλόξενο περιβάλλον, ενώ σταδιακά χτίζει σχέσεις με τα ζώα στο νησί και γίνεται θετός γονιός ενός ορφανού χηνόπουλου.

Ο Κρις Σάντερς επηρεασμένος εμφανώς από ταινίες όπως τις «ΓΟΥΟΛ·Υ» (WALL-E, 2008, 98΄), «Σιδερένιος γίγαντας» (The Iron Giant, 1999, 87΄) αλλά και από το έργο του Ιάπωνα δημιουργού Χαγιάο Μιγιαζάκι («Το αγόρι και ο ερωδιός») παραδίδει ένα έξυπνο, συγκινητικό και εντυπωσιακό animation που αν και βασίζεται σε αρκετά γνώριμες συνταγές και αφηγηματικές τεχνικές δεν παύει να σε εκπλήσσει με τις καλοστημένες σεκάνς δράσης και την υπέροχη συναισθηματική πορεία που διαγράφει η Ρόζι, όταν από ένα προγραμματισμένο ρομπότ μετατρέπεται σε μητρική φιγούρα και προστάτης της φύσης.

Ο λεπτομερής σχεδιασμός των σκηνικών με τη φύση να παρουσιάζεται σαν να ξεπήδησε μέσα από ζωγραφικό πίνακα –γεμάτη χρώματα αλλά και με μια διακριτική σκληράδα που συνοδεύει την αληθινή φύση– καθώς και το εξαιρετικό καστ που χαρίζει τις φωνές του, δίνουν στην ταινία το απαραίτητο βάθος ώστε να λειτουργήσει σε πολλά επίπεδα και να καταπιαστεί με θέματα όπως ο πλούτος των ανθρώπινων συναισθημάτων και η αντιμετώπισή τους, η μητρότητα, η σημασία του να αφήνεις κάποιον να «ανοίξει τα φτερά του» (κυριολεκτικά μέσα στην ταινία το χαριτωμένο ενήλικο χηνόπουλο ανοίγει τα φτερά του) αλλά και η αξία της φύσης.

Το μόνο μελανό σημείο βρίσκεται στο τελευταίο μισάωρο όταν η ταινία μοιάζει να χάνει τον ρυθμό της και καταφεύγει σε εύκολες αφηγηματικές λύσεις και κλισέ κλείνοντας βιαστικά. Ομως ακόμα και σε αυτό το κομμάτι υπάρχει μια απρόσμενη φρεσκάδα.

Επανέκδοση

Συνάντησα και ευτυχισμένους Τσιγγάνους
(I Even Met Happy Gypsies, Γιουγκοσλαβία, 1967, 86΄)

● Σκηνοθεσία: Αλεξάνταρ Πέτροβιτς
● Ηθοποιοί: Μπεκίμ Φεχμιού, Ολιβέρα Καταρίνα

Ο Τσιγγάνος Μπόρα είναι παντρεμένος με μια μεγαλύτερη γυναίκα, αλλά ερωτεύεται τη νεότερη Τίσα, την οποία ο πατέρας της προορίζει για γάμο με έναν νεαρό Τσιγγάνο. Η Τίσα το σκάει με τον Μπόρα. Βρίσκουν έναν μοναχό στα βουνά για να τους παντρέψει. Δίχως να μπορεί να επιστρέψει στην κοινότητα των Τσιγγάνων, η Τίσα προσπαθεί να φτάσει στο Βελιγράδι μόνη της, όταν δύο οδηγοί λεωφορείου τη βιάζουν και αναγκάζεται να γυρίσει στη φυλή της, σε κατάσταση εξαθλίωσης. Κι όμως, στο τέλος θα συναντήσουμε ευτυχισμένους Τσιγγάνους…

Μια από τις πρώτες ταινίες μυθοπλασίας που είχε ως επίκεντρο τη ζωή των Ρομά. Η ιστορία αποτελεί απλώς μια αφορμή ώστε ο Πέτροβιτς να παρουσιάσει, με την πρωτότυπη σκηνοθεσία του, τη ζωή των κατοίκων της περιοχής: τη φτώχεια, τις προκαταλήψεις που συναντάνε ή ακόμα τις δύσκολες κοινωνικές σχέσεις που αναπτύσσονται μεταξύ τους καθώς και τον ρατσισμό και την κοινωνική περιθωριοποίηση που βιώνουν. Χρησιμοποιώντας κοντινά πλάνα και κινώντας την κάμερα ανάμεσα στους ερασιτέχνες ηθοποιούς (σχεδόν όλοι Ρομά), ο σκηνοθέτης καταφέρνει να «αιχμαλωτίσει» τη στιγμή, δείχνοντας την πραγματική ζωή των ανθρώπων του χωριού. Ο Πέτροβιτς δίνει επίσης μεγάλη σημασία στο πώς οι κάτοικοι διαχειρίζονται το καθήκον να διατηρήσουν τα έθιμά τους αλλά και να συμβαδίσουν με τον τρόπο ζωής της υπόλοιπης κοινωνίας και να ενταχθούν σε αυτήν. Η ταινία ανήκει στο λεγόμενο Μαύρο Κύμα (Black Wave) του γιουγκοσλαβικού σινεμά και αποτέλεσε μεγάλη επιτυχία, εισπρακτικά αλλά και φεστιβαλικά, κερδίζοντας το Βραβείο Κριτικής Επιτροπής (Grand Prix) στις Κάνες και φτάνοντας ακόμα και στις υποψηφιότητες των Οσκαρ του 1967. Η αναγνωσιμότητα και η δυναμική της ταινίας του Πέτροβιτς λειτούργησε καταλυτικά στο άνοιγμα νέων δρόμων για την ενασχόληση και άλλων μεταγενέστερων σκηνοθετών με τη ζωή των Ρομά, όπως του Εμίρ Κουστορίτσα («Ο καιρός των Τσιγγάνων, 1988, 135΄).

 

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Η ακαταμάχητη γοητεία ενός anime ρομπότ με μητρικό ένστικτο

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας