Αθήνα, 21°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
21°C
22.4° 18.8°
1 BF
68%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
20.4° 17.2°
1 BF
49%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
19°C
18.8° 15.0°
1 BF
57%
Ιωάννινα
Αίθριος καιρός
10°C
9.9° 9.9°
0 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
15°C
17.4° 14.9°
0 BF
82%
Βέροια
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
18.2° 17.0°
2 BF
60%
Κοζάνη
Αίθριος καιρός
13°C
14.5° 12.0°
2 BF
54%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
17°C
16.9° 16.9°
1 BF
66%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
19.9° 18.8°
2 BF
76%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
22°C
21.9° 21.6°
2 BF
63%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
22°C
22.4° 21.8°
3 BF
64%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
20°C
19.6° 19.6°
0 BF
47%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
21°C
21.4° 21.4°
3 BF
45%
Λάρισα
Αίθριος καιρός
15°C
18.0° 14.9°
0 BF
72%
Λαμία
Αίθριος καιρός
18°C
17.8° 15.5°
0 BF
61%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
23°C
22.7° 21.8°
1 BF
83%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
18°C
21.0° 17.7°
1 BF
56%
Καβάλα
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
20.5° 20.5°
2 BF
79%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
19°C
18.9° 18.6°
2 BF
54%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
12°C
12.4° 12.4°
1 BF
75%
ΜΕΝΟΥ
Τρίτη, 08 Οκτωβρίου, 2024
iason fotilas
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
O Υφυπουργός Πολιτισμού Ιάσων Φωτήλας | EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ
Ευτράπελα για... Όσκαρ

H «Φόνισσα» που «δολοφόνησε» αξιοπρέπειες

Το τελευταίο επεισόδιο στην, παράλογη όπως εξελίχθηκε, υπόθεση επιλογής της ελληνικής υποψηφιότητας για τα Oscar γράφτηκε χθες με την ανακοίνωση του υφυπουργού Πολιτισμού Ιάσονα Φωτήλα, που μας πληροφορούσε ότι τελικά επελέγη η ταινία της Εύας Νάθενα, η μόνη άλλωστε που είχε απομείνει στον κατάλογο των υποψηφιοτήτων.

Δεν ήταν είδηση, πολλώ δε μάλλον έκπληξη, η χθεσινή ανακοίνωση του υφυπουργού Πολιτισμού Ιάσονα Φωτήλα για την ετυμηγορία της Επιτροπής επιλογής της ελληνικής υποψηφιότητας για τα Oscar, παρουσία 6 εκ των 7 μελών της που «ενέκριναν τη συμμετοχή στη διαδικασία των Oscar, της ταινίας “Η Φόνισσα”, της Εύας Νάθενα, κρίνοντας ότι πληροί τις προϋποθέσεις για μια δυναμική παρουσία». Η «Φόνισσα» ήταν, όπως γράψαμε σε σειρά ρεπορτάζ, η μόνη ταινία που είχε απομείνει μεταξύ επιπλέον 25 οι οποίες βρίσκονταν στη λίστα αρχικώς, δικαιολογώντας και το έργο της «επιλογής». Στην πορεία, όμως, μία-μία οι 23 εξ αυτών αποσύρθηκαν από τους δημιουργούς τους που, εξοργισμένοι, διαμαρτύρονταν για τους χειρισμούς του υπουργείου και 2 ακόμα κρίθηκε ότι δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις. Θα ήταν λοιπόν μια αστεία όσο και παράλογη εξέλιξη εάν, στην τελική της σύνθεση, η Επιτροπή αποφαινόταν ότι η μοναδική εναπομείνασα ταινία, υπέρ της οποίας συνέβησαν όσα συνέβησαν, δεν πληροί τις προϋποθέσεις. Αλλά όπως αναμενόταν η ταινία, που εδώ και αρκετές μέρες έτρεχε μόνη της σε μια «κούρσα» χωρίς αντίπαλο, τερμάτισε πρώτη.

Εκπληξη ήταν ωστόσο ότι η Επιτροπή συνεδρίασε, σύμφωνα με την ανακοίνωση του υφυπουργού, το απόγευμα της περασμένης Τρίτης. Και αυτό γιατί ο κ. Φωτήλας δημοσιοποίησε την τελική σύνθεση της Επιτροπής μαζί με τα ονόματα του διευθυντή φωτογραφίας Αναστάσιου Μίχου και του συνθέτη Νίκου Πλατύραχου που αντικατέστησαν τους παραιτηθέντες Ασημίνα Προέδρου και Βασίλη Χαραλαμπόπουλο, το πρωί της Τετάρτης. Λίγο μετά έγινε γνωστό ότι ο κ. Μίχος, που ζει κι εργάζεται στις ΗΠΑ, είχε παραιτηθεί αμέσως (λίγο μετά τον διορισμό του την περασμένη Δευτέρα) μόλις πληροφορήθηκε όσα είχαν προηγηθεί. Χθες την παραίτησή του γνωστοποίησε και ο Νίκος Πλατύραχος επικαλούμενος τις δυσάρεστες επιπτώσεις που είχε όλη αυτή η ιστορία εντός της ελληνικής κινηματογραφικής κοινότητας, ομνύοντας στην ενότητα και ομόνοια και επισημαίνοντας πως η μόνη περίπτωση να παραμείνει στην Επιτροπή θα ήταν να επανέλθουν όλες οι αποσυρθείσες ταινίες. Ο τελευταίος όρος βέβαια προκαλεί εύλογη απορία καθώς σύμφωνα με την ανακοίνωση Φωτήλα ο κ. Πλατύραχος έλαβε μέρος στη συνεδρίαση που προέκρινε τη «Φόνισσα» –γεγονός που ούτε ο ίδιος διαψεύδει.

Το θέμα είναι ότι απ’ όλη αυτή την ιστορία εκτέθηκε η διαδικασία. Εκτέθηκε το υπουργείο που φάνηκε να είναι ικανό να αντιμετωπίζει τις παραιτήσεις και τις διαμαρτυρίες με αέναους διορισμούς νέων επιτροπών μέχρι να επιτευχθεί το σχήμα που θα προέκρινε ό,τι ήθελε εξαρχής το ίδιο. Εκτέθηκαν τα μέλη της Επιτροπής που δέχτηκαν να επιλέξουν μεταξύ μίας ταινίας (δηλαδή ο σεναριογράφος Εβαν Σπηλιωτόπουλος, ο κριτικός κινηματογράφου Δημήτρης Δανίκας, ο σκηνοθέτης, παραγωγός και σεναριογράφος Σπύρος Ν. Ταραβήρας, η σεναριογράφος Χριστίνα Λαζαρίδη, ο σκηνοθέτης-animator Παναγιώτης Ράππας και τελικά και ο συνθέτης Νίκος Πλατύραχος). Το χειρότερο είναι όμως ότι εκτέθηκε η ίδια η «Φόνισσα», μια μεγάλη και ακριβή παραγωγή, η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της Εύας Νάθενα και μία, κατά την ομολογία ενός ευρύτατου κοινού, πολύ καλή ταινία υπέρ της οποίας δεν υπήρχε κανένας λόγος να στηθεί όλη αυτή η «αλυσίδα» του παραλόγου που αδίκησε και υποτίμησε το σύγχρονο ελληνικό σινεμά, όχι μόνο εντός των συνόρων αλλά και εκτός –αν θυμηθούμε τα δημοσιεύματα σε ξένα ΜΜΕ όπως το Variety.

Τι παράλλαξε ο κ. Φωτήλας...

Δεν τους έφτανε πως έβαλαν μια επιτροπή και λίγες μέρες μετά την ξε-έβαλαν δίχως καμία εξήγηση (σ.σ. μιλάμε πάντα για την Επιτροπή που θα αποφάσιζε ποια ταινία από τις υποψήφιες που είχαν κατατεθεί, θα στέλναμε για τα Οσκαρ ως χώρα). Δεν τους έφτανε που έγιναν ρεζίλι, καθώς όχι μόνο άλλαξαν τα μέλη της αλλά και πάλι κάποιοι έφυγαν γιατί δεν ήθελαν να λάβουν μέρος σε αυτό το ρεζιλίκι. Δεν έφτανε ότι ο υφυπουργός Πολιτισμού κ. Φωτήλας υπεραμύνθηκε όλου αυτού του φιάσκου στην Τελετή Εναρξης του Φεστιβάλ Δράμας την προηγούμενη εβδομάδα, λαμβάνοντας την απάντηση που έπρεπε από τους ίδιους τους κινηματογραφιστές. Δεν τους έφτανε ότι το κοινό καταχειροκρότησε τον σκηνοθέτη Γιώργο Φουρτούνη σαν είπε πως «είναι και αυτή μια λύση: μένει τελικά μία ταινία και αυτή στέλνουμε στα Οσκαρ», καθώς όλοι οι υποψήφιοι απέσυραν τις ταινίες τους από τη διαδικασία, εκτός από μία: την Εύα Νάθενα.

Ε, δεν τους έφταναν όλα τα παραπάνω εκεί στο υπουργείο Πολιτισμού, αλλά έβγαλαν ανακοίνωση (δεν πιστεύαμε στα μάτια μας, αλλά πράγματι ήταν ανακοίνωση του ΥΠΠΟ) με την υπογραφή του κ. Φωτήλα, που έλεγε τα εξής:

«Δήλωση του Υφυπουργού Πολιτισμού, Ιάσονα Φωτήλα, για τη συνεδρίαση της Επιτροπής και την επιλογή της Ελληνικής Υποψηφιότητας για τα Βραβεία

Συνεδρίασε το απόγευμα της Τρίτης 10 Σεπτεμβρίου 2024 η Επιτροπή Επιλογής της ελληνικής ταινίας που θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας κατά τη διαγωνιστική διαδικασία των βραβείων.

Στη διαδικασία συμμετείχαν 6 μέλη της επιτροπής και αφού διαπιστώθηκε η απαρτία τα μέλη ενέκριναν τη συμμετοχή στη διαδικασία των OSCAR της ταινίας “Η Φόνισσα” της Εύας Νάθενα, κρίνοντας ότι πληροί τις προϋποθέσεις για μια δυναμική παρουσία. Την Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου ακολούθησαν οι παραιτήσεις των κ.κ. Αν. Μίχου και Ν. Πλατύραχου, τους οποίους και ευχαριστούμε για τη συμμετοχή τους».

Τι παράλλαξε ο κ. Φωτήλας; Αυτό το «των» το οποίο αντικαταστάθηκε από το «της» που ισχύει τελικά. Βλέπετε, οι ταινίες ήταν περισσότερες και όποιος έγραψε την ανακοίνωση, απλώς μετέτρεψε την αναφορά σε πολλές ταινίες («των ταινιών») και κράτησε την αναφορά σε μία («της ταινίας»).

Ναι, δεν υπάρχουν πλέον «των». Ολες οι ταινίες αποσύρθηκαν πλην μιας, που φυσικά και πληροί τις προϋποθέσεις για μια δυναμική παρουσία.

Και μια και μιλάμε για παρουσίες, γιατί άραγε πήγε η κ. Μενδώνη το καλοκαίρι στην Επίδαυρο σε κλειστή προβολή της ταινίας της κ. Νάθενα, μια προβολή εκτός προγραμματισμού Φεστιβάλ, και μάλιστα μία μόλις μέρα πριν από την αντικατάσταση των μελών της αρχικής επιτροπής με νέα μέλη;

Νόρα Ράλλη

Σςςςς η Νάθενα...

Δεν είμαι του κινηματογραφικού ρεπορτάζ αλλά το μπάχαλο με τη «Φόνισσα» το παρακολούθησα με αληθινό ενδιαφέρον. Το ρεπορτάζ το διαβάζετε όλες αυτές τις μέρες και υποθέτω ότι κι εσείς, όπως κι εγώ, θα μένετε με ανοιχτό το στόμα. Λέτε αυτό που κυκλοφορεί σε δημοσιογραφικούς και κινηματογραφικούς κύκλους, ότι όλα «γίνονται για να πάει υποχρεωτικά η “Φόνισσα” στα Οσκαρ», να ισχύει;

Τέλος πάντων, στο συγκεκριμένο σύντομο σχόλιο θέλω απλώς να σημειώσω την έκπληξή μου για τη στάση της Εύας Νάθενα. Οταν βλέπει τόσες μέρες και εβδομάδες να γίνεται ένας μεγάλος χαμός, πώς και δεν κάνει κάτι; Οταν όλες οι ταινίες αποσύρθηκαν, δεν νιώθει κάπως άσχημα (αν δεν ντρέπεται κιόλας) να παρακολουθεί τη δική της ταινία να παραμένει μόνη και αγέρωχη στη διαδικασία επιλογής για τα Οσκαρ;

Δεν την έχω δει την ταινία και δεν θέλω να τη δω πια. Δεν με ενδιαφέρει. Υπάρχει στην Cosmote αλλά δεν μου λέει τίποτε πλέον. Και ας υποστηρίζουν όλοι πόσο καταπληκτική είναι («η Καρυοφυλλιά herself ξεπέρασε κάθε ερμηνεία της και τον εαυτό της τον ίδιο», μου έλεγε μια φίλη χθες).

Θέλει τέχνη, ίσως και κινηματογραφική, να καταφέρεις να προσθέσεις ρετσινιά σε ένα εξαίσιο δημιούργημά σου.

«Α ναι μωρέ, η “Φόνισσα” που έπρεπε να τη στείλουμε σώνει και ντε στα Οσκαρ»...

Δημήτρης Κανελλόπουλος

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
H «Φόνισσα» που «δολοφόνησε» αξιοπρέπειες

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας