Αθήνα, 34°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
34°C
35.3° 32.4°
2 BF
42%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
32°C
33.7° 29.6°
3 BF
46%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
29°C
31.0° 29.4°
2 BF
76%
Ιωάννινα
Αίθριος καιρός
26°C
25.9° 25.9°
1 BF
65%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
31°C
32.4° 30.9°
2 BF
45%
Βέροια
Αίθριος καιρός
33°C
32.6° 28.5°
2 BF
52%
Κοζάνη
Αίθριος καιρός
29°C
29.0° 29.0°
1 BF
28%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
33°C
32.6° 32.6°
2 BF
39%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
33°C
33.8° 32.7°
1 BF
42%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
29°C
28.9° 28.8°
2 BF
61%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
30°C
32.8° 29.4°
2 BF
48%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
32°C
31.7° 30.1°
2 BF
62%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
29°C
28.9° 28.9°
3 BF
79%
Λάρισα
Αίθριος καιρός
31°C
31.9° 30.9°
2 BF
55%
Λαμία
Αίθριος καιρός
34°C
34.9° 32.8°
2 BF
38%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
28°C
29.8° 28.2°
4 BF
68%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
35°C
34.8° 33.2°
2 BF
27%
Καβάλα
Αραιές νεφώσεις
29°C
29.3° 28.8°
2 BF
74%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
29°C
29.7° 29.2°
2 BF
68%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
29°C
29.4° 29.4°
2 BF
29%
ΜΕΝΟΥ
Δευτέρα, 22 Ιουλίου, 2024
Kind of kindness
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Habemus Novum Lanthimos!

Ερχεται από τις Κάνες με βραβείο Α’ Αντρικού Ρόλου για τον Τζέσι Πλίμονς κι από σήμερα βγαίνει στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες, λίγους μήνες μετά το «Poor Things», η νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου για την οποία ο ίδιος συνεργάστηκε ξανά με τον Ευθύμη Φιλίππου στο σενάριο

Ιστορίες καλοσύνης
(Kind of kindness, Ιρλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ, 2024, 165’)
★★★☆☆

Σκηνοθεσία: Γιώργος Λάνθιμος
Ηθοποιοί: Εμα Στόουν, Τζέσι Πλίμονς, Γουίλεμ Νταφόε, Μάργκαρετ Κουάλεϊ

Ο Γιώργος Λάνθιμος, ο πολυβραβευμένος Ελληνας σκηνοθέτης, έπειτα από τη μεγάλη επιτυχία της προηγούμενης ταινίας του «Χαμένα κορμιά» (Poor Things, 2023, 141’), η οποία κέρδισε τέσσερα Οσκαρ, επιστρέφει ξανά στις κινηματογραφικές αίθουσες με μια ταινία πολύ διαφορετική και πολύ πιο κοντά στην αρχική του φιλμογραφία. Το νέο του έργο δεν αποτελείται από μια ενιαία ιστορία: είναι μια σπονδυλωτή ταινία που αφηγείται τρεις διαφορετικές ιστορίες οι οποίες συνδέονται μόνο όσον αφορά τις θεματικές που προσπαθεί να εξερευνήσει.

Με πρωταγωνιστές τη, βραβευμένη με Οσκαρ, Εμα Στόουν, και τους, υποψήφιους για Οσκαρ, Γουίλεμ Νταφόε και Τζέσι Πλίμονς (ο οποίος για τις «Ιστορίες καλοσύνης» κέρδισε το Βραβείο Α’ Αντρικού Ρόλου στο 77ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Κανών), η ταινία είναι ένα τρίπτυχο παραμύθι, που ακολουθεί α) έναν άντρα χωρίς επιλογές, φερέφωνο του αφεντικού του, ο οποίος προσπαθεί να ανακτήσει τον έλεγχο της ζωής του, β) έναν αστυνομικό που ανησυχεί επειδή η γυναίκα του, η οποία είχε εξαφανιστεί στη θάλασσα, επέστρεψε και του φαίνεται να είναι ένας εντελώς διαφορετικός άνθρωπος και γ) μια γυναίκα αποφασισμένη να βρει έναν συγκεκριμένο άνθρωπο με μια ιδιαίτερη ικανότητα, ώστε να γίνει πνευματικός ηγέτης.

Το σενάριο ο Λάνθιμος το υπογράφει σε συνεργασία με τον Ευθύμη Φιλίππου, έξι χρόνια μετά την προηγούμενη συνεργασία τους για το «Ο θάνατος του ιερού ελαφιού» (The Killing of a Sacred Deer, 2017, 121’). Κι αυτή τη φορά ο σκηνοθέτης, ρίχνοντας τους τόνους, παραδίδει μια ταινία που δεν φιλοδοξεί να αποτελείται από υπέροχα κοστούμια και μεγάλα σκηνικά, αλλά μόνο να αφηγηθεί με απλότητα τις τρεις ιστορίες. Το μακάβριο, ο παραλογισμός, η λεπτή γραμμή ανάμεσα στο δράμα και την κωμωδία είναι τα κύρια στοιχεία που συνθέτουν το ψηφιδωτό της ταινίας, γνώριμα άλλωστε στοιχεία στο έργο του Λάνθιμου. Με το καινούργιο του έργο προσπαθεί να επιστρέψει στις ρίζες του. Το σενάριο τον βοηθάει αρκετά να επιστρέψει σ’ εκείνο το ιδιαίτερο προσωπικό του βλέμμα που γνωρίσαμε στις αρχικές του ταινίες και να καταπιαστεί ξανά με θέματα γύρω από την οικογένεια και την κοινωνία.

Ολα τα σκηνοθετικά γνωρίσματά του τα συναντάμε και σε αυτή την ταινία: ευρυγώνιες και αλλόκοτες λήψεις, περίεργα καδραρίσματα, αλλά εδώ ο ρυθμός της ταινίας σε αντίθεση με τα «Χαμένα κορμιά» παραμένει πιο ήρεμος, πιο αργός. Το σύμπαν που «χτίζει» σε αυτή την ταινία δεν είναι γεμάτο σουρεαλιστικά σκηνικά, ταξίδια και παλ χρώματα, αλλά το αντίθετο: είναι ένα σύμπαν δυστοπικό, σκληρό, με ανθρώπους παράφρονες και με μια αντανάκλαση της πραγματικότητάς μας διογκωμένης φυσικά μέσα σε ένα κινηματογραφικό σύμπαν ώστε να καταφέρει να περάσει το μήνυμά του: η πραγματικότητα είναι ωμή και σκληρή. Ωμός, σκληρός και ο ίδιος εδώ αφηγείται τις ιστορίες του χωρίς φίλτρο, προσπαθώντας να φέρει στην επιφάνεια τα πιο φρικτά αισθήματα, διοχετεύοντάς τα μέσα από το γνώριμο μαύρο χιούμορ του.

Ολα τα γεγονότα που συμβαίνουν στην οθόνη εκπέμπουν ωστόσο και κάτι αστείο, αλλά αυτό το αστείο, το εξωφρενικό, είναι πολλές φορές σκληρό, αδυσώπητο και τρομακτικό. Η ατμόσφαιρα της ταινίας ενισχύεται από την εξαιρετική φωτογραφία του Ρόμπι Ράιαν [με τον οποίο ο Λάνθιμος είχε συνεργαστεί και στην «Η ευνοούμενη» (The Favourite, 2018, 120’) και στα «Χαμένα κορμιά»]. Αναμιγνύοντας (διά του Ράιαν) τους γκριζοπράσινους τόνους με το κίτρινο και καταφέρνοντας έτσι να αναδείξει όλη τη συναισθηματική φόρτιση που υπάρχει σε κάθε ιστορία, ο Λάνθιμος επιστρέφει και χρωματικά στις προηγούμενες δουλειές του.

Η γνωστή ειρωνεία του είναι διάχυτη σε όλη την ταινία και σε προετοιμάζει εξ αρχής γι’ αυτό όταν το εμβληματικό «Sweet dreams» των Eurythmics υπόσχεται κάτι άλλο από αυτό που θα δεις. Τα όνειρα των χαρακτήρων δεν είναι γλυκά αλλά σκοτεινά και οι προθέσεις τους ακόμα περισσότερο.

H επιλογή του όμως να επιστρέψει στο πιο γνώριμο κινηματογραφικό του σύμπαν δεν λειτουργεί πάντα τόσο καλά. Συνολικά το νέο του έργο είναι άνισο, οι τρεις ιστορίες έχουν ποιοτική διαφορά ειδικά όσον αφορά την αφήγησή τους και η κάθε μια μοιάζει σαν να έχει γυριστεί σε τελείως διαφορετικές στιγμές για τον σκηνοθέτη. Δεν είναι τυχαίο που ίδιοι ηθοποιοί υποκρίνονται όλους τους ρόλους στις τρεις ιστορίες. Η αφηγηματική σύνδεση προέρχεται και από αυτό το στοιχείο που καταδεικνύει ότι η ανθρώπινη φύση δεν αλλάζει τόσο εύκολα και ότι όλοι οι άνθρωποι κουβαλάμε σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό παρόμοια στοιχεία.

Η κάθε ιστορία αποτυπώνει διάφορους προβληματισμούς -η δύναμη της εξουσίας, η εξάρτηση από την αγάπη και η συνεχόμενη προσπάθειά μας για αποδοχή-, αλλά συγκεντρωτικά όλες ανακυκλώνουν τις ίδιες θεματικές και ιδέες, κάτι που κουράζει καθώς, ενώ βλέπεις να ξεκινάει μια νέα αφήγηση, αντιλαμβάνεσαι ότι τα ίδια πράγματα λέγονται ξανά και ξανά.

Η ταινία τελικά μοιάζει περισσότερο σαν ένα έργο που έγινε από τον Λάνθιμο ως αντίδραση για τα «Χαμένα κορμιά», ως μια προσπάθεια να αποδείξει στον εαυτό του ότι δεν χάθηκε μέσα στη χολιγουντιανή ατμόσφαιρα και ότι μπορεί ακόμα να έχει τη δική του φωνή. Η φωνή του προφανώς ακόμα είναι ξεχωριστή και ακούγεται, απλώς στο συγκεκριμένο έργο ακούγεται πιο αδύναμη. Αλλωστε ένας από τους λόγους που πέτυχαν η «Ευνοούμενη» και τα «Χαμένα κορμιά» ήταν γιατί ο ίδιος εξέλισσε τη σκηνοθετική του ματιά χωρίς όμως να την αλλοιώσει. Ο πεσιμισμός που αναδύεται στο νέο του έργο έρχεται σε αντίθεση με την ιστορία της Μπέλα, την πρωταγωνίστρια από τα «Χαμένα κορμιά». Ο σκηνοθέτης εδώ δεν επιδιώκει να απελευθερωθούν οι πρωταγωνιστές του, να βρουν νόημα σε έναν κόσμο που παραπαίει, αλλά να φανερώσει όλη την ασχήμια του κόσμου. Ταυτόχρονα θίγει την εξάρτησή μας από άλλους ανθρώπους, το μέχρι πού θα φτάσει καθένας μας εγκλωβισμένος στη διαστρεβλωμένη άποψη που έχει για την αγάπη, το πόση ικανοποίηση παίρνουν οι άνθρωποι όταν υπονομεύουν τους άλλους.

Δυστυχώς, όμως, είναι εξαντλητικό να βλέπεις σχεδόν τρεις ώρες αυτόν τον πεσιμισμό όσο κι αν έχουν κινηματογραφηθεί όμορφα οι ιστορίες, όσο κι αν οι ηθοποιοί δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους, όσο κι αν το μαύρο χιούμορ λειαίνει κάπως τις γωνίες. Ο Λάνθιμος πάντα «έπαιζε» με τα όρια του θεατή και του ίδιου του σινεμά, δίνοντας ταυτόχρονα και μια νέα πνοή. Στην τελευταία του ταινία λείπει αυτή η πνοή που θα μπορούσε να την κάνει ξεχωριστή.

Η ταινία κυκλοφορεί στις αίθουσες σήμερα από τη Feelgood.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Habemus Novum Lanthimos!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας