Αθήνα, 25°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
25°C
26.5° 21.2°
2 BF
60%
Θεσσαλονίκη
Αίθριος καιρός
22°C
24.0° 19.6°
2 BF
67%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
21°C
21.6° 18.8°
2 BF
75%
Ιωάννινα
Αίθριος καιρός
14°C
13.9° 13.9°
0 BF
88%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
20°C
19.9° 18.0°
0 BF
77%
Βέροια
Αίθριος καιρός
21°C
21.0° 19.9°
1 BF
69%
Κοζάνη
Αίθριος καιρός
17°C
17.4° 17.3°
2 BF
63%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
18°C
18.1° 18.1°
1 BF
67%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
21°C
22.2° 19.8°
2 BF
78%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
23°C
23.3° 21.8°
2 BF
56%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
24°C
24.4° 23.8°
2 BF
46%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
22°C
21.8° 21.8°
2 BF
63%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
21°C
20.6° 20.6°
3 BF
82%
Λάρισα
Αίθριος καιρός
20°C
21.9° 19.9°
0 BF
68%
Λαμία
Αίθριος καιρός
25°C
25.1° 19.5°
1 BF
59%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
24°C
24.8° 24.3°
3 BF
62%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
21°C
25.4° 19.8°
0 BF
55%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
23°C
22.7° 22.7°
2 BF
74%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
21°C
21.7° 19.7°
1 BF
90%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
15°C
14.9° 14.9°
2 BF
81%
ΜΕΝΟΥ
Κυριακή, 16 Ιουνίου, 2024
Ταινίες
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Δέκα drag queen ορατές στην οθόνη και στην καρδιά της πόλης

Με το «Avant-drag!» ο Φιλ Ιερόπουλος μεταφέρει μια, ως επί το πλείστον, underground σκηνή -που παραμένει underground λόγω φυσικά της μη αποδοχής και της περιθωριοποίησης- στο φως, στον αστικό ιστό, στο κέντρο της ίδιας της κοινωνίας

Avant-drag! (Ελλάδα, 2024, 97’)

Σκηνοθεσία: Φιλ Ιερόπουλος

Εχοντας κάνει την πρεμιέρα στο Φεστιβάλ του Αμστερνταμ και κερδίσει Ειδική Μνεία στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης, το ντοκιμαντέρ του Φιλ Ιερόπουλου έρχεται και στις ελληνικές αίθουσες. Τοποθετώντας στο προσκήνιο δέκα drag performers ο σκηνοθέτης θα προσπαθήσει μέσα από τις προσωπικές τους αφηγήσεις και ιστορίες να αποδομήσει το φύλο, την εθνικότητα και τις πολιτικές ταυτότητας, ενώ ταυτόχρονα παρουσιάζει το ζοφερό πρόσωπο της ελληνικής κοινωνίας: αστυνομική βία, τρανσφοβία και ρατσισμός.

Η ταινία χωρίζεται σε δέκα κεφάλαια, κάθε κεφάλαιο επικεντρώνεται σε διαφορετική drag queen που ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Η κάμερα του Ιερόπουλου ακολουθεί, καταγράφει τις ζωές τους, τον αυθορμητισμό τους, τους προβληματισμούς τους, αλλά και τη συνεχή πάλη τους για αποδοχή και κατανόηση από μια βαθιά συντηρητική ελληνική κοινωνία. Προσπαθεί μέσα από τις αφηγήσεις να ρίξει φως σε μια κοινότητα περιθωριοποιημένη, που ζει και εργάζεται παρά τις αντίξοες συνθήκες. Ομως δεν μένει μόνο στο κομμάτι της ανάδειξης των προβλημάτων, αλλά, με έναν πολύ λεπτό και ευαίσθητο τρόπο, καταγράφει τις μαρτυρίες των καλλιτεχνών, δίνοντάς τους τον απαραίτητο χώρο για να εκφραστούν. Μέσα από αυτές τις μαρτυρίες προκύπτει μια βαθιά, σύνθετη εξερεύνηση της queer ταυτότητάς τους.

Ο Ιερόπουλος κάνει ένα βήμα παραπέρα και τολμά να αποτυπώσει στη μεγάλη οθόνη στιγμιότυπα από την drag σκηνή, τοποθετώντας τους καλλιτέχνες μέσα στην ίδια την πόλη. Προσεγγίζοντας τη θεματική του με μια εξωστρέφεια, μεταφέρει μια, ως επί το πλείστον, underground σκηνή -που παραμένει underground λόγω φυσικά της μη αποδοχής και της περιθωριοποίησης- στο φως, στον αστικό ιστό, μέσα στην καρδιά της ίδιας της κοινωνίας. Η επιλογή του αυτή είναι μια απάντηση σε όσους εναντιώνονται. Οι καλλιτέχνες που κάποιοι τόσο προσπαθούν να τους αποφύγουν και τους αντιμετωπίζουν με φόβο και μίσος, υπάρχουν, είναι πραγματικοί και διεκδικούν και αυτοί το δικαίωμα να μπορούν να εκφραστούν μέσα από την τέχνη τους, χωρίς να φοβούνται.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Μέντιουμ (Medium, Ελλάδα, Βουλγαρία, 2023, 100’)

● Σκηνοθεσία: Χριστίνα Ιωακειμίδη
● Ηθοποιοί: Αγγελική Μπεβεράτου, Νικολάκης Ζεγκίνογλου, Κατερίνα Ζησούδη, Νατάσα Εξηνταβελώνη, Κωνσταντίνος Ασπιώτης, Μάρθα Φριντζήλα

Η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία της Χριστίνας Ιωακειμίδη («Χάρισμα», 2010, 85’), βασισμένη στο ομότιτλο βιβλίο του Γιώργου Συμπάρδη, αφηγείται την ιστορία της έφηβης Ελευθερίας (η Αγγελική Μπεβεράτου στο ντεμπούτο της), η οποία έχοντας χάσει πρόσφατα τη μητέρα της, έρχεται από την επαρχία στην Αθήνα για να επισκεφθεί τη μεγάλη της αδερφή, την οποία βρίσκει ερωτευμένη και ετοιμόγεννη. Περιπλανώμενη στο αυγουστιάτικο καμίνι μιας άγνωστης μεγαλούπολης που βράζει, γνωρίζει το ξύπνημα της σεξουαλικής επιθυμίας στο πρόσωπο του αινιγματικού Αγγελου, ο οποίος την παρασύρει στον εκκεντρικό του κόσμο και στον ριψοκίνδυνο στρόβιλο του πρώτου έρωτα.

Η Ιωακειμίδη παραδίδει μια ταινία ενηλικίωσης που λαμβάνει χώρα στο γνώριμο για τον θεατή αθηναϊκό καλοκαίρι, με την αφόρητη ζέστη και μια πόλη που ζει σε αργούς ρυθμούς, επικεντρώνοντας την αφήγησή της στην πρωταγωνίστριά της, ένα έφηβο κορίτσι που μεγαλώνει και βρίσκεται αντιμέτωπο με τα συναισθήματά του αλλά και την πραγματικότητα. Ομως, παρ’ όλο που επιδιώκει μια μελέτη χαρακτήρων, προσεγγίζοντας διάφορες θεματικές με ευαισθησία, δημιουργώντας μια στιβαρή αφήγηση, εμμένει πολύ σε μια σεναριακή φόρμα υπακούοντας κανόνες αδυνατώντας να «ελευθερωθεί» από αυτούς. Αυτό έχει ως συνέπεια, η ταινία να έχει αρκετές ιδέες που μένουν ανεκμετάλλευτες καθώς βαδίζει σε σίγουρα μονοπάτια. Η κεντρική ιδέα δεν έχει κάποια πρωτοτυπία, ενώ το μεταφυσικό στοιχείο που εισάγεται γρήγορα ξεφτίζει και χάνεται, με τη σκηνοθέτρια να μένει περισσότερο επικεντρωμένη στη σχέση Ελευθερίας - Αγγελου, που στην αρχή μοιάζει να έχει προοπτικές εξερεύνησης των ψυχικών τους κόσμων αλλά δυστυχώς μένει περιγραμματική.

Η ταινία απέσπασε πέντε υποψηφιότητες στα Βραβεία ΙΡΙΣ 2024 της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (Σκηνοθεσίας, Σεναρίου, Ενδυματολογίας, Β’ Γυναικείου Ρόλου, Α’ Γυναικείου Ρόλου), το Βραβείο Cineuropa στο Φεστιβάλ του Σαράγεβο, το Βραβείο Καλύτερης Βαλκανικής Ταινίας στο Φεστιβάλ της Σόφιας και τιμητική διάκριση στο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου του Βερολίνου.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Το λυσάρι της ζωής (Book Of Solutions, Γαλλία, 2023, 102’)

Σκηνοθεσία: Μισέλ Γκοντρί
Ηθοποιοί: Πιερ Νινέ, Μπλανς Γκαρντέν, Φρανσουάζ Λεμπράν

Επειτα από οκτώ χρόνια, με την τελευταία του μεγάλου μήκους να είναι το «Microbe & Gasoline» (2015, 105’), ο Μισέλ Γκοντρί επιστρέφει στη μεγάλη οθόνη με μια σχεδόν αυτοβιογραφική ταινία, χωρίς να ξεφεύγει από το κινηματογραφικό στιλ που τον καθιέρωσε και χωρίς να καταφέρνει να παραδώσει ένα αξιόλογο έργο, αντάξιο των ικανοτήτων του.

Στο επίκεντρο της ταινίας του βρίσκεται ο σκηνοθέτης Μαρκ Μπεκέρ, που, όταν οι χρηματοδότες του απειλούν να του αφαιρέσουν τη δυνατότητα να έχει τον πρώτο λόγο στη νέα του ταινία, κλέβει τους σκληρούς δίσκους που περιέχουν το υλικό από τα γυρίσματα και πηγαίνει στην εξοχή. Εκεί κρύβεται στο σπίτι της θείας του, Ντενίζ, και προσπαθεί να ολοκληρώσει την ταινία με τη βοήθεια των πιο πιστών μελών του συνεργείου του, κυρίως της αφοσιωμένης μοντέρ του - αλλά βρίσκει πως το πράγμα έχει ξεφύγει, καθώς περνάει από τη μια μανιακή ιδέα στην άλλη.

Αν και στην αρχή το έργο του Γκοντρί λειτουργεί ως μια σουρεαλιστική αλλοπρόσαλλη κωμωδία που σατιρίζει τον κινηματογράφο και τις διαδικασίες παραγωγής του, γρήγορα πέφτει στην παγίδα της αυτοαναφορικότητας, επαναλαμβάνοντας συνεχώς ίδιες καταστάσεις, χωρίς τελικά το σενάριο να οδηγεί πουθενά. Η ιδέα για την απεικόνιση της κατασκευής μιας ταινίας μέσα σε μια άλλη ταινία θα είχε ενδιαφέρον αν η προσέγγιση του κεντρικού χαρακτήρα, το alter ego του σκηνοθέτη που ενσαρκώνει ο Πιερ Νινέ, όπου αποτυπώνονται ξεκάθαρα οι σκέψεις και τα συναισθήματα που έχει βιώσει και βιώνει ως δημιουργός ο ίδιος, δεν έμενε επιφανειακή, καθώς ο πρωταγωνιστής μοιάζει «ψεύτικος», μια καρικατούρα, χωρίς ενδιαφέρον και βάθος. Εμμένοντας πάντα σε έναν κινηματογράφο που μοιάζει απλός, με μια ρετρό αισθητική και μια DIY προσέγγιση, ο Γκοντρί δεν εκπλήσσει, δεν συναρπάζει το κοινό του. Η ταινία του μοιάζει άψυχη, ένα έργο που έκανε ένας κουρασμένος δημιουργός ανακυκλώνοντας ίδιες ιδέες, ίδια μοτίβα. Σε αυτό το τελευταίο μοιάζει πολύ με τον πρωταγωνιστή του, τον ονειροπόλο αλλά ηττημένο σκηνοθέτη που αναζητά μια διέξοδο.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Το μυστικό της μαύρης βαλίτσας
(La Extorsion, Αργεντινή, 2023, 105’)

Σκηνοθεσία: Martino Zaidelis
Ηθοποιοί: Guillermo Francella, Pablo Rago, Andrea Frigerio

Ο Αλεχάνδρο είναι ένας έμπειρος πιλότος πολιτικής αεροπορίας. Λατρεύει τη δουλειά του, αλλά κρύβει ένα μυστικό. Οταν οι πράκτορες των μυστικών υπηρεσιών ανακαλύπτουν το πρόβλημα αρχίζουν να τον εκβιάζουν. Εξαναγκάζεται, χωρίς περαιτέρω ερωτήσεις, να μεταφέρει μυστηριώδεις μαύρες βαλίτσες στη συνηθισμένη του διαδρομή μεταξύ Μπουένος Αϊρες και Μαδρίτης. Τα μυστικά των μαύρων βαλιτσών σύντομα βυθίζουν τον ίδιο και την οικογένειά του σε έναν κόσμο ίντριγκας και διαφθοράς, του οποίου την ύπαρξη αγνοούσε.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Imaginary friends (ΗΠΑ, 2024, 104’)

Σκηνοθεσία: Τζον Κρασίνσκι
Ηθοποιοί: Κάιλι Φλέμινγκ, Ράιαν Ρέινολντς, Τζον Κρασίνσκι, Φιόνα Σo

Ενα κορίτσι ανακαλύπτει ξαφνικά ότι μπορεί να βλέπει τους φανταστικούς φίλους όλων των παιδιών κι έτσι ξεκινά μια μαγική περιπέτεια για να ξαναφέρει σε επαφή όλους αυτούς τους ξεχασμένους φανταστικούς φίλους με τα αντίστοιχα παιδιά - που έχουν πια μεγαλώσει.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Η τελευταία συνεδρία του Φρόιντ
(Freud’s Last Session, ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, 2023, 122’)

Σκηνοθεσία: Μάθιου Μπράουν
Ηθοποιοί: Αντονι Χόπκινς, Μάθιου Γκουντ, Λιβ Λίζα Φρις

Ο Φρόιντ (στον ρόλο ο βραβευμένος με Οσκαρ, Αντονι Χόπκινς) προσκαλεί τον εμβληματικό συγγραφέα Κ. Σ. Λούις («Τα Χρονικά της Νάρνια») σε μια εκ βαθέων συζήτηση, το 1939, ενώ ο κόσμος βρίσκεται στο χείλος του πολέμου.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Δέκα drag queen ορατές στην οθόνη και στην καρδιά της πόλης

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας